Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 592 888
  • 68 302

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Muistanko oikein, että olet hoiva-alalla? Osaatko avata tietämättömälle miksi sote-puolella vuorotyön rytmi vaihtelee niin pirusti ja tulevat vuorot tiedetään vasta todella myöhään? Mitä ennen olen teollisuudessa tehnyt vuorotyötä kahdellakin eri systeemillä, niin meillä oli vuorot tiedossa koko vuoden osalta ja periaatteessa ikuisesti eteenpäin. Ymmärrän, että joku korona sekoittaa koko pakan, mutta onko tuohon muuta syytä kuin vain alan tapa?
Olen joo hoiva-alalla vanhusten palvelutalossa. Meidän yksikössä tuo epäsäännöllisyys johtuu ihan puhtaasti siitä, että vaikka työ onkin kolmivuorotyötä ja siihen on kaikki työsopimusta allekirjoittaessaan sitoutuneet, niin kaikki ei kolmea vuoroa tee. Ja se on ihan meidän yksikön työyhteisön päättämä linja. Toiset tykkää enemmän iltavuoroista ja toiset öistä, joten niitä heille myös laitetaan enemmän. Sitten on näitä jotka tekevät vain esim. 60% työaikaa, heitä ei kannata yövuoroissa hirveästi käyttää, koska yövuorojen väli tulee niin pitkäksi ja palvelutalossa tilanteet saattaa muuttua aika nopeastikin esim. lääkitysten osalta, niin on hyvä että yövuoroissa on sellaiset jotka ovat hommista hyvin kartalla.
Muuttujia on paljon, mutta vastauksena kysymykseesi: meillä epäsäännöllinen vuorotyö on työyhteisössä sovittu tapa sen takia, että voidaan joustaa eri ihmisten eri elämäntilanteiden takia.

K

Kiekkokatsoja

Pitikin nyt sattua tämä about vuosittainen oksennuskrapula. Onneksi sängyssä oli valmiiksi riekaleinen lakana viimeisellä matkallaan, niin lattialta herättyäni sängyltä löytynyt laatoitus oli oikeastaan onni onnettomuudessa. Muistan kyllä kotiin päästyäni halanneeni posliinia, mutta tämän jälkeen filmi on mennyt poikki.
Ota korjaussarjasta pari annosta. Se helpottaa. Juodahan pitää jos laatoittaa. Myös vettä, taikka energiapitoista juomaa.
Mutta onhan sulla joskus mennyt hyvinkin, jos sängyssä on "puhkinussitut lakanat". Mun lakanat puolestaan säilyneet liiankin hyvin.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ota korjaussarjasta pari annosta. Se helpottaa.

Tarvii tunnin päästä ajella autolla yliopistolle ja istua maski naamalla tietokoneluokassa tunti tekemässä tenttiä. Ei viitti hirveästi korjata.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Maski naamassa, lienee ikävä yrjötä? Josko hommaat kyydin, niin korjausmahdollisuus olemassa.

Ei taida tällä varoitusajalla saada kaveria joka viittisi vielä odotellakin että pois pääsee. Ja hyvin olen tahdonvoimalla saanut pidettyä nyt mehut sisällä ja tuntuisi elämä suihkun päälle vähitellen voittavan. Millaistahan tämä olisi kolme- saatika nelikymppisenä?

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millaistahan tämä olisi kolme- saatika nelikymppisenä?

Näin 35-vuotiaana ainakin itse koitan välttää darroja, etenkin niitä laattaversioita. Ja tämä tapahtuu siten, että juomista on vähennetty ja varsinkin väkevät olen jättänyt kokonaan pois.

Tosin olen huomannut iän tekevän univajeestakin pahemman ja illalla nautitut 6 tuoppia jo tuhoaa yön unet sen verran hyvin, että seuraava päivä on aika väsynyt.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tarvii tunnin päästä ajella autolla yliopistolle ja istua maski naamalla tietokoneluokassa tunti tekemässä tenttiä. Ei viitti hirveästi korjata.
Meinaatko ajella ihan oksennuskrapulan viinahuuruissa itse, vai ovatko käytössäsi autonkuljettajan palvelut? Oletan ja toivon, että ruksi tulee jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

K

Kiekkokatsoja

Ei taida tällä varoitusajalla saada kaveria joka viittisi vielä odotellakin että pois pääsee. Ja hyvin olen tahdonvoimalla saanut pidettyä nyt mehut sisällä ja tuntuisi elämä suihkun päälle vähitellen voittavan. Millaistahan tämä olisi kolme- saatika nelikymppisenä?
No ei se ikäämyöten paljoa muutu. Pää kestänee hieman enemmän myrkkyjä, mutta voi olla että kehossa muut paikat reistailee enemmän.
Tärkein opetus lienee, että välttelisi väkeviä juomia, ja niiden juomasekoituksia. Niistä tulee kipeäksi helpommin.
Lisäys. Joo, elä aja kännissä/krapulassa. Taksi vie, kaveri tai bussi paluumatkalla. @Pisin Kääpiö 186cm heittikin jo fiksun kirjoituksen yllä.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Millaistahan tämä olisi kolme- saatika nelikymppisenä?

Tuota.... eppäilen vahvasti notta etten tilanteessasi pääsisi mihinkään. Ja krapula olisi vielä ylihuomennakin.
Eipä vähään aikaan ole krapulaa tullut koettua, mutta on liian hyvässä muistissa.

Toivottavasti et aja itse sinne tenttiin.

Suosikkijoukkue
Autoa en ajanut, mutta opiskeluaikoina yhteksätoistasattaaluvulla menin bileistä suunnilleen suoraan tenttiin, tuntuvassa laskujurrissa. Ajattelin että paskanko väliä, koska koin hintapolitiikan ja komparatiivisen statiikan tentin siten haastavaksi, että joudun sen kuitenkin uusimaan. Arvaatte tietysti, että läpihän se meni komeasti.

Jos joku on sitä mieltä, että taloustieteilijöiden prognoosit ovat joskus kuin kännissä tekaistuja, niin ei mikään ihme, kun juuri tätä opetellaan jo yliopistossa.

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
tulevat vuorot tiedetään vasta todella myöhään?
Tähän jäi vastaamatta. Meillä menee työvuorot kolmen viikon jaksoissa ja lain mukaan tuleva lista pitää olla viikkoa ennen edellisen listan päättymistä valmis. Minä teen meillä työvuorolistat ja pyrin siihen että jokaisella olisi työvuorot tiedossa kolmen listan, eli 9 viikon päähän. Jos jotain äkkinäistä menoa tulee, niin työntekijät voivat sitten tarpeen tullen vaihdella vuoroja keskenään. Sitä en tiedä, miksi nuo listat tehdään juuri kolmeksi viikoksi. Epäilisin sen liittyvän jollain tavalla palkanmaksuun.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tähän jäi vastaamatta. Meillä menee työvuorot kolmen viikon jaksoissa ja lain mukaan tuleva lista pitää olla viikkoa ennen edellisen listan päättymistä valmis. Minä teen meillä työvuorolistat ja pyrin siihen että jokaisella olisi työvuorot tiedossa kolmen listan, eli 9 viikon päähän. Jos jotain äkkinäistä menoa tulee, niin työntekijät voivat sitten tarpeen tullen vaihdella vuoroja keskenään. Sitä en tiedä, miksi nuo listat tehdään juuri kolmeksi viikoksi. Epäilisin sen liittyvän jollain tavalla palkanmaksuun.
Teollisuudessa olen tehnyt kahdenlaista vuoroa aikoinaan. Toinen oli ma-pe ja koko viikko samaa vuoroa (aamu, ilta, yö). Toinen oli jatkuva vuorotyö, joka varmasti vastaa enemmän teidän alaa, kun tuskin mummoille toivotetaan viikonloppuja ja maanantaina nähdään. Tässä meni vuorot läpi vuoden 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja sitten 4 vapaata. Ja molemmissa oli ma-pe 8-16 sitten vielä muutama lisähenkilö.

Tuolla systeemillä pystyi suunnittelemaan vaikka koko vuoden menot etukäteen ja tarpeen tullen vuoron vaihto jonkun toisen kanssa.

Mutta olen tosin kuullut hoitajatyössä olevalta, että ei edes haluaisi noin kiveenhakattua rytmiä. Minä taas ajattelen, että hirveä työ jatkuvasti tehdä vuorolistoja, mutta syy siihen varmasti olemassa.

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Autoa en ajanut, mutta opiskeluaikoina yhteksätoistasattaaluvulla menin bileistä suunnilleen suoraan tenttiin, tuntuvassa laskujurrissa. Ajattelin että paskanko väliä, koska koin hintapolitiikan ja komparatiivisen statiikan tentin siten haastavaksi, että joudun sen kuitenkin uusimaan. Arvaatte tietysti, että läpihän se meni komeasti.

Jos joku on sitä mieltä, että taloustieteilijöiden prognoosit ovat joskus kuin kännissä tekaistuja, niin ei mikään ihme, kun juuri tätä opetellaan jo yliopistossa.

Muistan kans miten menin keskimääräistä pahemmassa darrassa englannin kielen suullisen ymmärtämisen (tmsp.) tasokokeeseen. En siitä olisi muutenkaan päässyt läpi joten ei harmittanut kun olin yhä kännissä ja taisin tentistä päästyäni livahtaa kaljalle. Kurssi oli muuten hyvä ja opettavainen. Jottei täysin ääliönä pidetä, niin kyllä mä siitä tekstin ymmärtämisen tasokokeesta pääsin läpi. Tosin siitä pääsi läpi kaikki.

Suosikkijoukkue
Muistan kans miten menin keskimääräistä pahemmassa darrassa englannin kielen suullisen ymmärtämisen (tmsp.) tasokokeeseen. En siitä olisi muutenkaan päässyt läpi joten ei harmittanut kun olin yhä kännissä ja taisin tentistä päästyäni livahtaa kaljalle. Kurssi oli muuten hyvä ja opettavainen. Jottei täysin ääliönä pidetä, niin kyllä mä siitä tekstin ymmärtämisen tasokokeesta pääsin läpi. Tosin siitä pääsi läpi kaikki.
Oppilaitosten eri kurssien työläys- ja vaikeusasteissa on tunnetusti huomattavia eroja. Joskus on tehtävä töitä pinnamäärältään pienehkön kurssin eteen vallan navakasti, kun toisinaan läpimeno on muodollisuus.

Kolme vuosikymmentä sitten kuuluisa yliopistokurssi oli ATK1, eli silloisen tietotekniikan perusteet. Tentin piti tietojenkäsittelytieteen laitoksen poninhäntä, joka piirteli ennen tenttiä taululle arvosteluasteikon. Täydet 36 pistettä, arvosana 3. Tosin kolmosen sai vielä 10 pisteelläkin. Siitä sitten alaspäin, niin arvosanakin putosi. Yhdellä pisteellä sai kuitenkin ykkösen, eli pääsi läpi. Ja poninhäntä lisäsi, että "myös nolla pistettä riittää tällä kerralla läpipääsyyn, mutta silloin tenttipaperiin pitää ehdottomasti kirjoittaa nimi ja opintokirjan numero oikein".

Kuulemma myös tuolla arvosteluasteikolla oli joku onnistunut aiemmin reputtamaan tentin.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Meinasin äsken joutua käyttämään kasvomaskia ensimmäistä kertaa kun kävin Myyrmäen metropoliassa ja siellä pitäisi kai moista käyttää. Mutta ei siellä näkynyt ketään ja exrouvani vei minut suoraan tyhjään tietokoneluokkaan, joten jäi maskineitsyyt vielä menettämättä.

Kävin siis tekemässä exälleni jonkun SPSS tehtävän, kun hän ei ole oikein sinut tietokoneiden kanssa. En kyllä ymmärrä miksi sosionomeille (tai siis tuleville sellaisille) tungetaan jotain SPSS paskaa. Edellisen kerran olen käyttänyt SPSS viime vuosituhannella omien opiskeluideni aikana ja vihasin ohjelmaa jo silloin. Onneksi oli helpot tehtävät, joten ei tuossa nyt kauaa nokka tuhissut.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Jesss!!! Sain opiskelupaikan Hyvinkäältä ja aloitan sosionomin opinnot tammikuussa! :) On se vaan kumma, miten kesällä ei irronnut opiskelupaikkaa kirveelläkään vaikka olin kovasti tyrkyllä kahteenkin eri kouluun ja nyt sitten ei tarvinut edes osallistua pääsykokeisiin, kun sähköpostiin tuli ilmoitus että minut on valittu todistusvalinnassa ykköshakukohteeseen.

Fiilis ei ole hyvä, fiilis on suorastaan MAHTAVA!

Nick Neim

Jäsen
Jesss!!! Sain opiskelupaikan Hyvinkäältä ja aloitan sosionomin opinnot tammikuussa! :) On se vaan kumma, miten kesällä ei irronnut opiskelupaikkaa kirveelläkään vaikka olin kovasti tyrkyllä kahteenkin eri kouluun ja nyt sitten ei tarvinut edes osallistua pääsykokeisiin, kun sähköpostiin tuli ilmoitus että minut on valittu todistusvalinnassa ykköshakukohteeseen.

Hyvinkää on kaiken lisäksi ihan kiva kaupunki. Älä kuitenkaan eksy Riihimäen puolelle, siitä traumasta ei parane helpolla.

Onnittelut.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tämän päivän urotyö oli se että irrotin samettiruusujen siemenet "kodista" ja sulloin purkkiin odottamaan sitten kevättä. Siementen irrottelu on homma joka ärsyttää minua ja jää välillä tekemättä ja "siemenkodat" pyörii koko talven viilipurkeissa kaapissa. Vielä enemmän se homma kyllä ketuttaa keväällä kun pitäisi kylvää niin siemenet ei ole irrotettuina.

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Onnea täältäkin. Sosionomin tutkinto löytyy myös täältä, itse valmistuin DIAKista, Alppikatu, Helsinki. Vuosi oli 2002.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Hoitoalalla vuosia töissä olleena ja kolmivuoroa tehneenä osaan arvostaa yhdeksän viikon listoja. Ne kolmen viikon listat oli kyllä perseestä, varsinkin kun usein ne tuli paljon myöhemmin kuin viikkoa ennen edellisen listan loppua.

Mustanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Taas tää saamarin väittely kotona alkaa: " Onko pakko mennä joka peliin, mihin valitaa?" Mummoja ja serkkuja tulee kakkukahville naapurin Pertin kanssa.

Vitut tuu tai jos tulee, niin pöydässä on kaksi paikkaa lisää vapaata.

No saatana! ON pakko! Siksihän tuota kilpakiekkoa pelataan. Harjoitellaan ja pelataan, kun on kiekkokausi meneillään. Juhannuksena ei pelata ja treenataankin leppoisammin tai ei ollenkaan. Minä en aio junnulle sanoa, että ei mennä, ei tarvitse. Perkele, maksetaan satasia/kk jotta saadaan valmentajat ja jäät yms. homma toimimaan. Miten voi ajatella, että tehdään vaan vähäsen? Tavoite kersalla on pelata joskus ns. liiga-tasolla ja jos hän siitä haaveilee (on kertonut tavoitteensa) niin olen kertonut, että kilpailu on kovaa ja kyyti kylmää ja se tarkoittaa urheilijan elämää, missä kieltäydytään monesta asiasta. Tuskin tuo siellä koskaan pelaa, mutta en minä noita U14 unelmia aio murskata.

Korostan, että mitään ei tehdä minun mieliksi, en ole edes käynyt hallilla tämän nuhaongelman takia. Peleihinkin on menty kimppakyydeillä minimi henkilöstöllä ilman isukkia. Autossa en valmenna, kysyn vain miten meni, ja koitan kannustaa.

Ainoa miten osallistun toimintaan on kelloo, jäähyä, kuulutusta ja talkoita. Valmennukseen osallistun sen verran, että sanon valkuille että moro. Muille vanhemmille kehun vaan, hyvältä näyttää. Nyt kun en enään ole ns. huoltava toimihenkilö, niin en myöskään pukukopin tai jään suuntaan edes kuvittele meneväni.

Mutta jos hommaa mennään, niin sitten sitä mennään kunnolla, ja kun junnu tykkää treenata ja pelata, on terve, niin silloin ei sanota ei. Sillä hetkellä kun junnu ei enään pelaa, on sairas tai ei mahdu jengiin, voidaa hörppiä pyhänä kahveeta.

Tottahan tuo junnun homma on iso osa myös minun ajastani, mutta ei se naapurin Perttikään sitä hommaa hoida saatika lapsen äite. Tuosta kilpakiekosta tuon ikäisenä ei tule mitään ilman isukkia, näin olen antanut itseni ymmärtää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy