Joo seiskan jälkeen tulin odottelee tähän baarin ulkopuolelle että aukeaa. Ei jaksa missään himassa möllöttää.
Parin tunnin päästä joudutkin jo ulostautumaan.
Joo seiskan jälkeen tulin odottelee tähän baarin ulkopuolelle että aukeaa. Ei jaksa missään himassa möllöttää.
Siis, oletteko te muut panneet merkille kuinka nykyään on ehkä jopa hankalaa saada ihan perusheijastimiakin? Siis sellaista harmaata heijastinta joka pistetään takkiin roikkumaan hakaneulalla?
Ainakin täällä missä minä asun eli Hämeenlinnassa tuollaisia ihan vanhanaikaisia perusheijastimia ei tunnu monesta kaupasta löytyvän? Vaan ne on näitä joissa on joku hieno kuva ja kiinnityssysteemikin on mukamas hienompi. Hintaakin tällaisella heijastimella on sitten melkein 4 euroa.
Eihän tuo hinta silti vielä iso ole ja heijastin täyttää yhä termin halpa henkivakuutus mutta tuollaisia ihan "perus" ja pelkistettyjäkin heijastimia voisi silti kyllä olla enemmänkin myynnissä kun näiden hinta olisi vain varmaan jotain 1-2 euron luokkaa.
Haaga-Helian opiskelijakunnallahan on heijastimia jaossa ihan ilmaiseksi. En nyt lähtisi Hämeenlinnasta hakemaan, mutta noin tosiaan on. Samassa paikassa tarjolla myös kondomeja ja muuta suojainta. Ihan kätevää.Jos haluat säästää, niin käy kysymässä jostain ilmaista heijastinta. Esim. vakuutusyhtiön tai sähköyhtiön konttorista, ejkäpä myös jostain kaupungin infopisteestä. Ainakin aiemmin heijastin oli hyvin yleinen liikelahja, eli ilmaisia mainosheijastimia voisi kyllä olla edelleenkiin jaossa.
Keväällä tuli muutos työaikalakiin, jossa sanotaan, että työvuorojen välinen aika pitää olla vähintään 11 tuntia. Eli jos iltavuorosi loppuisi klo. 21, niin seuraavana aamuna työvuoro saa alkaa aikaisintaan klo. 8No toisaalta on onni ettei iltavuoro tuolla kestä kuitenkaan ihan 21 tai 22 asti. Ja seuraavana päivänä olisi aamuvuoroa. Siinä sitä vasta olisi kärvistelyä nukkumisenkin kanssa.
Tällainen laki olisi voinut säästää mut viime syksynä ainakin burnoutilta ja selkäsäryilitä. Silloin tuli tehtyä useamminkin tällaisia ilta -> aamuvuoroja noin yhdeksän tunnin "levolla" välissä, kun Suomen laki ei moisia tappoputkia kieltänyt.Keväällä tuli muutos työaikalakiin, jossa sanotaan, että työvuorojen välinen aika pitää olla vähintään 11 tuntia. Eli jos iltavuorosi loppuisi klo. 21, niin seuraavana aamuna työvuoro saa alkaa aikaisintaan klo. 8
Minulle tuli viime tai toissa vuonna soitto Telian aspasta kun olin antanut heille NPS arviossa (kuinka todennäköisesti suosittelisit kaverillesi -kysymys) nollan. Sanoin että koska olen kyselyiden tekemisen ammattilainen niin vihaan tuota kysymystyyppiä, joka on valitettavasti maailmanlaajuinen ns. standardi. Mutta sanoin myös että oikea syy tyytymättömyyteen on se, etten pysty tilaamaan Telialta liigaa kun työnantaja maksaa laajakaistaliittymän eli teliatv:n eikä Telian aataminaikaiset systeemit pystyneet eivätkä pysty vieläkään erottelemaan laskuja saman kategorian (puhelin/laajakaista) sisällä (puhelinlasku tulee ok, kun lapsillani telian minun nimissäni olevat liittymät).Telian puhelinmyyjä muuten soitti minulle syyskuussa joitain viikkoja ennen liigakauden alkua mainostaen Telian liigapakettia ja hehkuttaen sen "etuja" kilpaileviin palveluntarjoajiin nähden. Kuuntelin tämän ukkelin myyntijargonia ja paskanjauhantaa siinä sellaiset viitisen minuuttia ennen kuin oli pakko jatkaa töitä ja totesin "nyt pitää lopettaa sori".
Olen silti oikeastaan erittäin kiitollinen tuosta soitosta, helpotti entisestään päätöksenteossa. Ostin Liigan katseluoikeudet CMorelta.
NPS arviossa (kuinka todennäköisesti suosittelisit kaverillesi -kysymys) nollan. Sanoin että koska olen kyselyiden tekemisen ammattilainen niin vihaan tuota kysymystyyppiä, joka on valitettavasti maailmanlaajuinen ns. standardi.
No mitä sinä niitä 7 ja 8 -vastauksia alat kyselemään, kun sen koko mittarin idea on siinä, että kädenlämpöisistä ei välitetä. Minusta se on yksi parhaimpia asiakastyytyväisyyttä mittaava mittari, kunhan kysymys on asetettu oikein ja mittaria osaa lukea.Aikoinaan joku asiakas vaati tuon kysymyksen lomakkeeseen (koska halusivat tehdä juuri samanlaisen kuin muualla päin maailmaa oli tehty). Asiaa tietämättömille selitykseksi, että 0(1)-6 on paskaa, 7-8 neutraaleja ja vain 9-10 suosittelijoita. No minä sitten jouduin lähettämään kyselyn lääkäreille ja siinä oli sitten jatkokysymykset alle ysin vastanneille ja yleisin taisi olla suurin piirtein (vastauksena kysymykseen miksi annoit vain arvosanaksi 7 tai 8) että "mitä vittua, 8 on ihan helvetin hyvä. haistakaa home". Pahoittelin kaikille henkilökohtaisesti etten valitettavasti voinut vaikuttaa tähän kysymykseen, koska tämä tehtiin jokaisessa maassa, mutta olen samaa mieltä kanssasi.
Vitut on. Tai toki se sinusta saa ollakin, mutta oikeasti se ei ole.No mitä sinä niitä 7 ja 8 -vastauksia alat kyselemään, kun sen koko mittarin idea on siinä, että kädenlämpöisistä ei välitetä. Minusta se on yksi parhaimpia asiakastyytyväisyyttä mittaava mittari, kunhan kysymys on asetettu oikein ja mittaria osaa lukea.
Kirjoitinkin, että yksi parhaimpia mittareita, kunhan kysymys on asetettu oikein.Vitut on. Tai toki se sinusta saa ollakin, mutta oikeasti se ei ole.
Jos tyytyväisyyttä haluttaisiin mitata, niin miksi ei sitten kysytä Kuinka tyytyväinen asteikolla 0-10 olet (valitse oikea termi, esim. saamaasi asiakaspalveluun)?
Mutta kun NPS (Net Promoter Score) ja suomeksi NSI eli nettosuositteluindeksi mittaa juuri suosittelua eikä kysymystä ole siis asetettu oikein.Kirjoitinkin, että yksi parhaimpia mittareita, kunhan kysymys on asetettu oikein.
Tällainen laki olisi voinut säästää mut viime syksynä ainakin burnoutilta ja selkäsäryilitä. Silloin tuli tehtyä useamminkin tällaisia ilta -> aamuvuoroja noin yhdeksän tunnin "levolla" välissä, kun Suomen laki ei moisia tappoputkia kieltänyt.
Olin kyllä toisaalta muutenkin vuosi sitten niin kuistilla elämäni suhteen, että olisin varmaan saanut tapatettua itseni tavalla tai toisella ilman työstressiäkin.
Niin mittari on NPS, mikä on ns. viidakkorumpumittari. Se on ihan sama miten sen kysymyksen asettaa, kun siinä kuitenkin kysytään asiakkaan mielipidettä palveluntarjoajasta. Ja jos se kokemus on niin hyvä, että on siitä valmis 9 tai 10 antamaan, niin laskukaavan mukaan hän kertoo hyvästä kokemuksestaan eteenpäin. Se siitä mittarista tekeekin hyvän, että palvelun pitää ihan oikeasti olla loistavaa, että siitä ihmiset kertovat ja sama toisinpäin, aika pienikin paska fiilis herkästi jaetaan.Mutta kun NPS (Net Promoter Score) ja suomeksi NSI eli nettosuositteluindeksi mittaa juuri suosittelua eikä kysymystä ole siis asetettu oikein.
Tottumiskysymyksiähän nämä on ja varmaan hemmetin hyvä systeemi teillä ollut kun on ollut säännöllistä. Epäsäännöllisessä rytmissä tuo illasta aamuun tuleminen on kyllä ihan paskaa. Sehän tässä on ongelma kun päätökset tekee juuri ne 8-16 maanantaista perjantaihin vuoroa tekevät ihmiset.Aika henkilökohtaisia kokemuksia nämä. Meillä oli ennen työvuorot, joissa pitkän päivän (8-23) jälkeen tultiin aamulla seiskaks takas töihin ja lähdettiin puol neljältä kotiin nukkumaan. Takas töihin klo 22:30 ja aamulla puol kasilta kotiin. Nukkumapäivän jälkeen vielä kolme puhdasta vapaata ja sitten sama ralli uudestaan.
Tykkäsin tosta systeemistä todella paljon, vaikka olihan työtuurit välillä aika raskaita, mutta pitkät yhtäjaksoiset vapaat kyllä kuittas rasitukset mainiosti ja kolmessa päivässä ehti hyvin palautumaan ja harrastella omia juttujakin. Seitsemän tunnin lepoaika riitti ainakin mulle hyvin, mutta nyt viisaat ovat päättäneet, että vähintään yksitoista tuntia pitää huilata.
Muutoksen myötä meiltä lähti kolmas vapaa pois ja kahden päivän sippivapaat vastaa perusviikonloppua. Melkein sama kun tekis päivävuoroa, mutta toistaseks vielä haluan vuoroa tehdä, koska öisin ei hirveästi tarvii kattella ärsyttäviä ihmisiä.
Nää viisaat asiantuntijat, jotka lakia ovat sorvanneet (ei siis kansanedustajat, vaan virkamiehet) tekevät suurella todennäköisyydellä viikkotyötä. Sopiskohan heille, jos lähtisivät joka päivä tunnin aikasemmin ja tulisivat lauantaina tekemään sen viis tuntia?
Keväällä tuli muutos työaikalakiin, jossa sanotaan, että työvuorojen välinen aika pitää olla vähintään 11 tuntia. Eli jos iltavuorosi loppuisi klo. 21, niin seuraavana aamuna työvuoro saa alkaa aikaisintaan klo. 8
Muistanko oikein, että olet hoiva-alalla? Osaatko avata tietämättömälle miksi sote-puolella vuorotyön rytmi vaihtelee niin pirusti ja tulevat vuorot tiedetään vasta todella myöhään? Mitä ennen olen teollisuudessa tehnyt vuorotyötä kahdellakin eri systeemillä, niin meillä oli vuorot tiedossa koko vuoden osalta ja periaatteessa ikuisesti eteenpäin. Ymmärrän, että joku korona sekoittaa koko pakan, mutta onko tuohon muuta syytä kuin vain alan tapa?Tottumiskysymyksiähän nämä on ja varmaan hemmetin hyvä systeemi teillä ollut kun on ollut säännöllistä. Epäsäännöllisessä rytmissä tuo illasta aamuun tuleminen on kyllä ihan paskaa. Sehän tässä on ongelma kun päätökset tekee juuri ne 8-16 maanantaista perjantaihin vuoroa tekevät ihmiset.
Jotenkin pitäisi saada sellainen systeemi, että työpaikkakohtaisesti saisi päättää näistä asioista, kunhan pidetään huoli, että viikkolepo täyttyy.
Ai, katos perkele. Tällaisesta lakimuutoksesta en tiennytkään mutta on ihan hyvä ja järkevä muutos. Minä vain muistelin noita aikoja edellisessä työpaikassani kun hoitajat välillä lähtivät kello 21 töistä ja palasivat seitsemään takaisin.
Siinä ei paljoa kotona tehty mitään iltavuoron jälkeen ja usein taisivat valittaa siitäkin että nukahtaminen menee myöhäiselle kun käy vielä kierroksilla töiden jälkeen. Eli todella hyvä muutos lakiin tuo kertomasi muutos!
Kirjoitinkin, että yksi parhaimpia mittareita, kunhan kysymys on asetettu oikein.
Kuten tiedämme, niin NPS on määrämuotoinen mittari ja kysymys on vakioitu. Jos sitä ei kysytä standardisti, niin se ei enää ole NPS aidosti, vaan jotain muuta. Reippaamminkin modifioitu NPS-kysymysasetelma voi oikein mainiosti kertoa jotain, ja sopia johonkin tarkoitukseen.Mutta kun NPS (Net Promoter Score) ja suomeksi NSI eli nettosuositteluindeksi mittaa juuri suosittelua eikä kysymystä ole siis asetettu oikein.