Joo, ei mullakaan mitään korttia ollut, kun ei sellaista tarvittu. Suzuki S1 oli alla. 14,5 vuotiaana sen sain ja olihan se hienoa mennä esim. hiekkamontulle hyppimään sen kanssa. Tyttöjäkin oli toisinaan kyydissä.Ai että, muistatteko sen fiiliksen, kun saitte ensimmäistä kertaa mopokortin omiin käsiin. Se oli avain vapauteen täältä metsän keskeltä. Aamulla mopo käyntiin ja kouluun, koulun jälkeen kylille pyörimään ja kaasuttelemaan. Sitten sitä viritystä melkein joka päivä. Kumpi on tärkeämpää, hyvä kiihtyvyys vai huippunopeus? Kaikesta piti myös kilpailla kavereiden kanssa, liikennevaloista viivat tai sitten kumpi saa ensin keulittua kilvelle.
Hienoja aikoja.
Ainiin pitikin vielä laittaa, että kyllähän se on sataprosenttinen fakta, että mikään ei kiihota teinityttöjä niin paljon, kuin tehariderpi (Gilera)Joo, ei mullakaan mitään korttia ollut, kun ei sellaista tarvittu. Suzuki S1 oli alla. 14,5 vuotiaana sen sain ja olihan se hienoa mennä esim. hiekkamontulle hyppimään sen kanssa. Tyttöjäkin oli toisinaan kyydissä.
Ainiin pitikin vielä laittaa, että kyllähän se on sataprosenttinen fakta, että mikään ei kiihota teinityttöjä niin paljon, kuin tehariderpi (Gilera)
Ainiin pitikin vielä laittaa, että kyllähän se on sataprosenttinen fakta, että mikään ei kiihota teinityttöjä niin paljon, kuin tehariderpi (Gilera)
Eiku tehariderpi (Gilera) alle vaan. Mä oon katellu enemmän pappatuntureita, ihan Pekkona polkisiOon ajatellu hommata prätkän itselleni 50 v lahjaksi. Saa nähdä, miten tämä maailma etenee, tuskin sitä työttömänä on mihinkään menopeleihin varaa, hyvä, että saa auton pidettyä ajokuntoisena. Ehkä tämä korona joskus loppuu ja joku ottaa ihmisiä töihinkin eikä vain irtisano ja lomauta.
Jaa niinkö se meni. Muistelisin et lähellä oli et ois saanu prätkäkortin ajokortin ajettua, milloin se muuttui? 96?1985 syntyneet ovat ensimmäinen mopokorttia tarvinnut ikäluokka. Tuon sai halukkaat suorittaa koulussa. Koskaan en ole mopolla ajanut. Autolla olen ajanut kymmenen metriä mökkitiellä 12-vuotiaana. Eipähän ole koskaan tarvinnut toimia kuskina esimerkiksi festarireissuilla vaan aina olen saanut känniääliöidä takapenkillä.
-73 taisi olla eka ikäluokka, joka sitä ei saanut. Eli olisi vaihtunut vuodenvaihteessa 90/91.Jaa niinkö se meni. Muistelisin et lähellä oli et ois saanu prätkäkortin ajokortin ajettua, milloin se muuttui? 96?
6 vuotta myöhässä, perkele. Ehkä ihan hyvä vaan. Aion kyllä käydä moottoripyöräkoulunkin.-73 taisi olla eka ikäluokka, joka sitä ei saanut. Eli olisi vaihtunut vuodenvaihteessa 90/91.
Joo kyllä mopolla naisia saa näköjään. Mulla oli mökkimopona se Raisu. Naapurimökin Linda oli äidin puolesta stadista, isäpuoli oli Turusta.Täsmennän, että minulla ei ollut minkäänlaista mielenkiintoa rassailla eli korjailla yms. sitä mopoani. Ainoastaan ajaa. Kouluun oli reilut pari kilometriä ja sillä oli hyvä mennä. Mopon hommasin ollessani 14 v 6 kk, tyttöystävä ilmaantui kuvioihin ollessani 14 v 10 kk. Sattumaako. NIINPÄ. Oltiin sit 4,5 vuotta.
Opetin pikkusiskoani (silloin 9v) ajamaan mopolla Helkama Ässällä. Opetin kaasun, kytkimen ja vaihteet helvetin hyvin.Mulla lähti kerran mopo käsistä, se oli Helkama Raisu. Jumalauta et oli oli liukas.
Jumalauta! Markku Uusipaavalniemen kantaisä!Nykyisen Etelämantereen alueella eli noin 200 miljoonaa vuotta sitten varhaisella jurakaudella hirmulisko, jolle on annettu nimeksi "jääharjalisko".
Ehkä maailman kovin jääharjalisko!Kuka? Jonne ei tiedä.
Totuus on kuitenkin, että ainoa keino tietää enemmän dinosauruksista on aikakone. Sellaista ei rakennettane koskaan.
Cryolophosaurus oli noin 6-7 metrin mittainen peto, joka on saanut nimensä päälaella sijainneesta harjastaan. On ollut liian vaatimaton puolustautumiseen tai kamppailemiseen, joten on ollut luultavasti värikäs ja toiminut keinona houkutella naaraita.
Äiti halusi kokeilla veljen mopoa (Suzuki Solifer PV) ja saikin lyhyen oppitunnin veljeltäni. Reteänä lähti sitten ajamaan meidän pihatietä pitkin. Ihan hyvin se meni kunnes lähestyi tienhaaraa. Hirveää huutoa kuului ja tajuttiin ettei mutsi osannut jarruttaa. Auto ajoi juuri ohitse ja hetken näytti että mutsi ajaa alle. Onneksi älysi tehdä pienen kurvauksen ja väisti törmäyksen. Tien toisella puolella kaatoi sitten mopon ja muut oltiinkin pian siellä kun juostiin hulluna perään kun kuultiin mutsin huutavan. Ei siinä kuinkaan käynyt, tuli kolhu vain mutsin ylpeyteen. Kyllä tuota välillä muistellaan kun äiti oli auton alle ajaa. Itse en ole koskaan mopolla ajanut...Saattoi jarrut unohtua opetuksesta, jonka totesin kun pikkusisko vetää aitan seinään kakkonen silmässä ja kierrokset täpöillä...
Eka varmaan koska minulla sellainen vielä oli... vuoden vaihteeseen saakka, sitten sen sai jättää pois (muistaakseni).Ajokortin sain vuonna -96 ja nyt en muista oltiinko eka vai toka ikäluokka, jolla ei ollut kahdeksankympin lätkää. Nuoriso ei taida
Kloonaukseen soveltuvaa dinosauruksen erittäin hyvin säilynyttä DNA:ta saadaan dinosauruksen verta imeneestä hyttysestä, joka juuri aterioinnin jälkeen hautautuu pihkaan. Ajan saatossa tämä pihka muuttuu meripihkaksi ja hyttynen ja sisällään oleva dinosauruksen DNA säilyvät vahingoittumattomina. Näin tiedemiehet saavat eristettyä dinosauruksen perimän ja kasvattavat laboratoriossa dinosauruksia.Olisi tieteellinen läpimurto ja askel uuteen ihmiskunnan historiassa, mutta ehjän DNA:n löytäminen on äärimmäisen epätodennäköistä, luultavasti mahdotonta, sillä dinosaurusten valtakausi oli noin 230-65 miljoonaa vuotta sitten ja perimä tuhoutuu reippaasti alle miljoonassa vuodessa. Lisäksi kloonaukseen soveltuvan perimän tulisi olla kohtalaisen ehjää. Mahdollisuudet ovat melkeinpä olemattomat. Minusta sääli.
Mietinkin, että en ehkä keksinytkään tuota teoriaa itse.Muuten tuo olisi kyllä hienoa, mutta ei taida onnistua. Jostain muistaisin lukeneeni asian olevan siten. Ehkäpä kloonaus olisi jo onnistunut, mikäli elokuvasarjan juoni olisi aidosti totuudenmukainen.
Tais olla tuo läpimätä 1977 -vuosikerta, kun niistä viimeksi joutuivat kärsimään.Ajokortin sain vuonna -96 ja nyt en muista oltiinko eka vai toka ikäluokka, jolla ei ollut kahdeksankympin lätkää.