Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 595 628
  • 68 322

npc

Jäsen
@Laitela Toivottavasti joku myös asioista tietäväkin vastaa sinulle. Omista kokemuksistani ainakin allekirjoitan tuon, että kuulokkeiden kanssa "siedättyy" helposti kovaan äänen ja kun kuselta tulee takas ja laittaa kuulokkeet taas päähän tuntuu se musa tosiaan ihan liian kovalta.

Birra myös nostaa omaa toleranssia sietää mekkalaa, eihän sitä muuten voisi yrittää "keskustella" baarilaitteissa musiikin yli muiden kanssa. Kaikki huutaa, kukaan ei kuule. (En ole enää toviin tykännytkään meluisista laitteista tuon syyn takia ja livebändien seuraaminen on vähän jäänyt kun särkee aina korvia ne desipelit vaikka olisi ihan joku rento irkkupubibändi kyseessä.)

Mulla on aika hyvät kuulokkeet. Vahingossa ostin sellaset yli sadan euron hommelit. Ei oillut tarkoitus, mutta kun kaikkia kokeili niin ei enää viittinyt ostaa jotain hemmetin umpikorvakuppeja ja myyjäkin oli vakuuttava. Nämä tuntuu ilmavilta, ikään kuin olisi isommassakin tilassa ja bassot kuuluu kyllä, mutta ei dominoi.

K

Kiekkokatsoja

Kesä lähestyy loppua, mutta ainakin mun asuinseutu paikkakunnalla musiikkitapahtumien määrä näyttää vain kiihtyvän.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kesä lähestyy loppua, mutta ainakin mun asuinseutu paikkakunnalla musiikkitapahtumien määrä näyttää vain kiihtyvän.
Eletään vielä heinäkuuta ja joidenkin mielestä kesä jo lähestyy loppuaan...

K

Kiekkokatsoja

Eletään vielä heinäkuuta ja joidenkin mielestä kesä jo lähestyy loppuaan...
Näin on. Loma on loppu, helteet on loppu. Kohta koululaiset ja opiskelijat lopettaa lomansa. Valoisuus iltaisin vähenee. Puiden lehdissä on keltaisuutta, tosin kuivuuden vuoksi.
Kyllä se kesä lähestyy loppuaan, halusi tai ei.
Kuukausi ja ollaan syksyn puolella.

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vielä on kesää jäljellä ja tulee kauniita päiviä. Vielä kukat kukkivat niityillä ja mehiläiset keräävät mettä. It's summertime you fool. Oispa kesä ainainen.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Nyt kun on ratkaistu mitä tänään syötäisiin niin seuraavaksi voisi ratkaista sen mitä tänään tehtäisiin... Nurmikon voisi ainakin leikata. No aloitan sillä (onkohan se vielä kovin kasteista?) ja mietin sitten myöhemmin mitä sen jälkeen teen.

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt kun on ratkaistu mitä tänään syötäisiin niin seuraavaksi voisi ratkaista sen mitä tänään tehtäisiin... Nurmikon voisi ainakin leikata. No aloitan sillä (onkohan se vielä kovin kasteista?) ja mietin sitten myöhemmin mitä sen jälkeen teen.

Ei kannata vielä mennä leikkaamaan, on kasteista. Pese vaikka pönttö kloritilla ja sen jälkeen tamppaat matot. Iltapäivällä sitten nurmikon kimppuun.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei kannata vielä mennä leikkaamaan, on kasteista.
Myöhäistyit neuvosi kanssa, menin jo ja ajoin osan alueista. Sellaiset mihin aurinko jo tuikki ja sellaiset lyhyemmät kohdat.

Pese vaikka pönttö kloritilla ja sen jälkeen tamppaat matot.
Pesen aina pöntön kyllä sellaisella aineella jossa on klooria. Mielestäni niin tulee loistavamman valkoinen pönttö... niin kuin sillä jotain väliä olisi. No tänään en pönttöä pessyt.

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myöhäistyit neuvosi kanssa, menin jo ja ajoin osan alueista. Sellaiset mihin aurinko jo tuikki ja sellaiset lyhyemmät kohdat.

Pesen aina pöntön kyllä sellaisella aineella jossa on klooria. Mielestäni niin tulee loistavamman valkoinen pönttö... niin kuin sillä jotain väliä olisi. No tänään en pönttöä pessyt.

Harmi että myöhästyin neuvoni kanssa, etenkin kun vaikuttaa siltä, että sähläämiseksi meni toi nurmikon leikkuu. Ensi kerralla odota hiukan mahdollisia neuvoja.

Kyllä sillä on väliä onko pönttö puhtaan (ja ennenkaikkea puhdas) valkoinen vai ei. Karmean näköisiä sellaiset pinttyneet wc-pöntöt ja ei voi kuin ihmetellä ihmisiä jotka päästävät pönttönsä sellaiseen kuntoon. Surullisia tapauksia, joiden elämänhallinta on karannut käsistä ja usein moniongelmaisia. Pönttö ja sen pinttyneisyys onkin usein vain jäävuoren huippu.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Surullisia tapauksia, joiden elämänhallinta on karannut käsistä ja usein moniongelmaisia. Pönttö ja sen pinttyneisyys onkin usein vain jäävuoren huippu.
Itse pidän pahempana tapauksena niitä, joiden ulko-ovessa on samassa kohtaa pinttynyttä likaa. Monta vuotta kädellä kosketettu samasta paikasta, eikä ole pyyhittu ovea. Siitä näkee aina, kuka on nykyinen tai tuleva huumenarkomaani.

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Heh. Kirjoitan tätä kuunnellessani kuulokkeilla musiikkia. Tällä hetkellä menossa Lost Society - No Absolution.

@Laitela yksinkertainen neuvo olisi, että pyri käyttämään kaiuttimia aina kun mahdollista, ja kun on pakko käyttää kuulokkeita, pyri pitämään volyymi niin pienellä kuin mahdollista. Sitä sopivaa äänentasoa vain on valitettavasti aika mahdoton määrittää. Meluisilla paikoilla kuulokkeita ei oikeastaan kannata käyttää ollenkaan, silloin äänenvoimakkuus tulee huomaamatta laitettua liian kovalle. Jos kuulokkeiden käytön jälkeen korvat soivat, niitä särkee tai muut äänet kuulostavat vaimeilta, silloin volyymi on selkeästi ollut liian kovalla. Jos äänenvoimakkuus oikeasti tuntuu liian kovalta (ottaessa kuulokkeet pois ja laittaessa takaisin), se on liian kovalla, sillä sopivaltakin tuntuva volyymi saattaa pitkällä aikavälillä olla liikaa, joten vastusta kiusausta laittaa äänenvoimakkuutta isommalle vaikka tuntuisi ettei se haittaa.

Ei kuulosta hyvältä idealta käyttää kuulokkeita, jotta saa pistää mökää kovemmalle. Minä teen toisinpäin, vain kaiuttimella kehtaa laittaa volyymin sille tasolle millä Slayeria kuuluu kuunnella :D

Kuulovaurio on salakavala pirulainen, ensinnäkin koska sen huomaa vasta vuosien päästä, kun se on jo edennyt ja toisten puheesta alkaa olemaan vaikea saada selvää. Sen lisäksi herkkyys melun aiheuttamalle kuulovaurioille on yksilöllistä: veikkaisin, että suurin osa ihmisistä voi sivuuttaa suositellut melurajat kunhan käyttää järkeä, mutta toiset ovat niin herkkiä että jopa autossa matkustaminen on liian kovaäänistä ja ovat käytännössä tuomittuja kuuroutumaan. Mistä sitten voi tietää onko herkkä melulle? No ei oikein mistään, valitettavasti. Ainakin jos perheessäsi on huonokuuloisuutta, ole varovainen. Minä uskon olevani erityisen herkkä melulle, ja kuuloni tuntuu alentuneen, ja tätä teoriaa tukee se, että isäni sekä molemmat isoisäni ovat ikäänsä nähden huonokuuloisia.

Kai tuota lääkärillä voi käydä kuulonsa mittauttamassa, en tiedä, minä en ole koskaan niin tehnyt. Ehkä pitäisi.

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Heh. Kirjoitan tätä kuunnellessani kuulokkeilla musiikkia. Tällä hetkellä menossa Lost Society - No Absolution.

@Laitela yksinkertainen neuvo olisi, että pyri käyttämään kaiuttimia aina kun mahdollista, ja kun on pakko käyttää kuulokkeita, pyri pitämään volyymi niin pienellä kuin mahdollista. Sitä sopivaa äänentasoa vain on valitettavasti aika mahdoton määrittää. Meluisilla paikoilla kuulokkeita ei oikeastaan kannata käyttää ollenkaan, silloin äänenvoimakkuus tulee huomaamatta laitettua liian kovalle. Jos kuulokkeiden käytön jälkeen korvat soivat, niitä särkee tai muut äänet kuulostavat vaimeilta, silloin volyymi on selkeästi ollut liian kovalla. Jos äänenvoimakkuus oikeasti tuntuu liian kovalta (ottaessa kuulokkeet pois ja laittaessa takaisin), se on liian kovalla, sillä sopivaltakin tuntuva volyymi saattaa pitkällä aikavälillä olla liikaa, joten vastusta kiusausta laittaa äänenvoimakkuutta isommalle vaikka tuntuisi ettei se haittaa.

Ei kuulosta hyvältä idealta käyttää kuulokkeita, jotta saa pistää mökää kovemmalle. Minä teen toisinpäin, vain kaiuttimella kehtaa laittaa volyymin sille tasolle millä Slayeria kuuluu kuunnella :D

Kuulovaurio on salakavala pirulainen, ensinnäkin koska sen huomaa vasta vuosien päästä, kun se on jo edennyt ja toisten puheesta alkaa olemaan vaikea saada selvää. Sen lisäksi herkkyys melun aiheuttamalle kuulovaurioille on yksilöllistä: veikkaisin, että suurin osa ihmisistä voi sivuuttaa suositellut melurajat kunhan käyttää järkeä, mutta toiset ovat niin herkkiä että jopa autossa matkustaminen on liian kovaäänistä ja ovat käytännössä tuomittuja kuuroutumaan. Mistä sitten voi tietää onko herkkä melulle? No ei oikein mistään, valitettavasti. Ainakin jos perheessäsi on huonokuuloisuutta, ole varovainen. Minä uskon olevani erityisen herkkä melulle, ja kuuloni tuntuu alentuneen, ja tätä teoriaa tukee se, että isäni sekä molemmat isoisäni ovat ikäänsä nähden huonokuuloisia.

Kai tuota lääkärillä voi käydä kuulonsa mittauttamassa, en tiedä, minä en ole koskaan niin tehnyt. Ehkä pitäisi.
Juu en enää aio kuulokkeilla jumputella, mutta mietityttää vain jo käytetty aika kuulokkeilla kuunteluun. Eihän tunti päivässä vajaan vuoden ajan lopulta hirveän pitkä aika ole, eikä edes ollut yhteen putkeen juuri koskaan, jokusen minuutin taukoja siellä täällä. Kauhutarinat kuulovaurioisistahan ovat niitä, ketkä kulkevat melkein koko hereillä olemansa ajan laput korvilla, lievästi kärjistäen.

Vaikka ei tietysti toisen ihmisen kuulosta ja korvien rakenteesta voi mennä takuuseen, niin pohdituttaa vain se, että olenko tällä jo kuuntelemallani ajalla voinut aiheuttaa itselleni vaurioita? Tuskin sentään?

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harmi että myöhästyin neuvoni kanssa, etenkin kun vaikuttaa siltä, että sähläämiseksi meni toi nurmikon leikkuu. Ensi kerralla odota hiukan mahdollisia neuvoja.
Ehkä olisi pitänyt odottaa että mies tulee kotiin ja suorittaa ruohonleikkuun. No minä meillä yleensä ruohon leikkaan... Sähläten tai ei niin kyllä se aina siistiksi tulee...

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Vaikka ei tietysti toisen ihmisen kuulosta ja korvien rakenteesta voi mennä takuuseen, niin pohdituttaa vain se, että olenko tällä jo kuuntelemallani ajalla voinut aiheuttaa itselleni vaurioita? Tuskin sentään?
On se teoriassa mahdollista, jos sinä olet erityisen herkkä melulle ja/tai äänenvoimakkuus on ollut oikeasti todella kovalla. Todennäköisesti et kuitenkaan ole aiheuttanut mitään. Joka tapauksessa on mahdoton määrittää onko kuulosi ollut aiemmin parempi, oleellisinta on kuulosi tila nyt. Onko se niin huono että se haittaa elämääsi? Onko sinulla tinnitusta, onko vaikea saada selvää muiden puheesta? Jos ei, niin ei sinun kannata sen enempää siitä huolehtia. Tosiaan voisin olettaa että lääkärillä voi testata kuulonsa, että onko se normaalilla tasolla, jos epätietoisuus vaivaa. En tiedä.

Minusta tuntuu että minun kuuloni heikkeni jonkin verran 15-16 -vuotiaana, kun ajoin 15 minuutin koulumatkani mopolla vuoden ajan. Moottori ja tuuli 60 km/h nopeudessa tuottivat sen verran melua, että korvani soivat joka päivä kun tulin koulusta kotiin. Tuollaisesta ei missään nimessä pitäisi aiheutua minkään sortin kuulovauriota, mutta minä taidan olla tavallista herkempi melulle, ainakin perimätekijät viittaavat siihen. En todellakaan osaa sanoa heikkenikö kuuloni oikeasti, koska ei sitä ole mitenkään mitattu, mutta niin minusta vain tuntuu.

Tässä myös kävi semmoinen hassu juttu, että ennen tuota en kuunnellut musiikkia lainkaan kuulokkeilla, koska korvani soivat aina jos laitoin volyymin edes sellaiselle tasolle, jolla musiikkia viitsii edes kuunnella. Sen jälkeen se korvien soiminen sitten jostain syystä helpotti... en tiedä totuinko minä vain jotenkin siihen meluun vai johtuiko se nimenomaan kuulon heikkenemisestä siten, ettei kova ääni enää haitannut. Sen jälkeen olen kuunnellut musiikkia matalalla, mutta kuitenkin minulle riittävällä (ei tätä voi tarkemmin oikein sanoa) äänenvoimakkuudella enkä enää kärsi korvien soimisesta enkä ole ainakaan huomannut kuuloni alentuneen.

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuulin Gigantin (todennäköisesti) mainoksen, jossa kehotettiin hankkimaan Moccamaster helpottamaan arjen aamuja. Mitenköhän tuo niitä käytännössä helpottaisi.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuulin Gigantin (todennäköisesti) mainoksen, jossa kehotettiin hankkimaan Moccamaster helpottamaan arjen aamuja. Mitenköhän tuo niitä käytännössä helpottaisi.
Jaa a. Tämä on varmaan samaa sarjaa huijauksia, kun se, että kahvi helpottaisi aamun lähtemistä käyntiin. Ei helpota. Lumenlääkettä.

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä oon muuten alkanut juomaan kahvia töissä aamuisin. Tulee sellaisesta koneesta, jonka nimi taitaa olla coffiesta. On kyllä aivan kauhean makuista.

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kahvi on kyllä ihan hyvää, mutta meikäläiselle se on pelkkä satunnainen seurustelujuoma. Aamut lähtevät käyntiin kivennäisvedellä tai mehulla. No pysyt hyvin virkeänä duunissa, vaikka maku onkin vähän kitkerä.
En mäkään mitenkään hirveän paljon juo. Silloin tällöin. Nykyään oon vaan niin väsynyt aamuisin, että on pakko juoda.

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
On se teoriassa mahdollista, jos sinä olet erityisen herkkä melulle ja/tai äänenvoimakkuus on ollut oikeasti todella kovalla. Todennäköisesti et kuitenkaan ole aiheuttanut mitään. Joka tapauksessa on mahdoton määrittää onko kuulosi ollut aiemmin parempi, oleellisinta on kuulosi tila nyt. Onko se niin huono että se haittaa elämääsi? Onko sinulla tinnitusta, onko vaikea saada selvää muiden puheesta? Jos ei, niin ei sinun kannata sen enempää siitä huolehtia. Tosiaan voisin olettaa että lääkärillä voi testata kuulonsa, että onko se normaalilla tasolla, jos epätietoisuus vaivaa. En tiedä.
En koe olevani mitenkään erityisen herkkä kuuloltani, mutta olen suhteellisen hyvin havainnut heikkoja ääniä, esim. pieniä rasahduksia tai etäisiä vaimenneita ääniä ja kaiketi vieläkin. Kuulo ei ole huono, tinnitustakaan ei ole, ja saan kyllä selvän puheesta.

Koko kipinä tähän pohtimiseen lähti siitä, kun luin jostain, jos vaikka toisella puolen huonetta oleva henkilö kuulee kuulokkeidesi läpi mitä kuuntelet, kuuntelet liian kovalla. Mutta tuo niksihän pätee varmaan pikemminkin kunnon kupit sisältäviin kuulokkeisiin, jotka siis peittävät koko korvan ja eristävät hyvin. Kun nämä minun kuulokkeeni peittävät vain korvakäytävän, jolloin jää väkisinkin rakoja mistä sitä ääntä "pääsee enemmän ulos", pistin kuulokkeet tyynyä vasten, ja äänenvoimakkuuden varsin maltilliselle, niin silti tuli kohtalaisesti läpi ja tyyny kumminkin asettuu paremmin kuulokkeita vasten kuin rosoiset korvat. Joten päättelin, ettei tuo "kuinka kauas kuulokkeiden ääni kantautuu"-niksi oikein sovi tuommoisenaan minun kuulokkeisiini. Desibelejä taas on mahdoton mitata, kun ei ole ensinnäkään mittaria, puhelimen äpillä ei varmaan tee tuon taivaallista, eikä kuulokkeet-korva asetelmaa pysty oikein luotettavasti tekemäänkään.

Kyllä se tosiaan on pirun vaikeaa mitata ja tehdä oikeita johtopäätöksiä näissä ääniasioissa. Yliopistossa oli ekana vuonna puolen vuoden kurssi äänen käyttäytymisestä ja hui hitto kun se pyyhki yli hilseen, hikiseen pääsin edes läpi kurssista. Taitaa siis vähän olla nämä hommat hakusessa. =D

Mutta joo, taidan huolehtia turhia ja kun tarpeeksi kauan jankkaa samaa asiaa, alkaa pahimmillaan uskomaan omiin luuloihinsa. Pitää lopettaa moinen. Kiitti kun jaksoit vastailla.

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Mä oon muuten alkanut juomaan kahvia töissä aamuisin. Tulee sellaisesta koneesta, jonka nimi taitaa olla coffiesta. On kyllä aivan kauhean makuista.

Pahan kahvin juonti on kyllä sellainen asia mitä en ole koskaan tajunnut. Ja nyt en kohdista tätä mitenkään sinuun (tai muuhun nuorisoon :) ), vaan olen sitä usein ihmetellyt kun joku esim. töissä kiroaa kahvia mutta ottaa samalla jo toista kuppia.

Pakkoko sitä on juoda jos se on pahaa? Tuleeko juomattomuudesta niin pahat vieroitusoireet vai mikä homma? Itse en ole siis koskaan oppinut kahvia juomaan, ei vaan nappaa sen maku. Suklaassa kahvin aromi on joskus ihan jees.

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pahan kahvin juonti on kyllä sellainen asia mitä en ole koskaan tajunnut. Ja nyt en kohdista tätä mitenkään sinuun (tai muuhun nuorisoon :) ), vaan olen sitä usein ihmetellyt kun joku esim. töissä kiroaa kahvia mutta ottaa samalla jo toista kuppia.

Pakkoko sitä on juoda jos se on pahaa? Tuleeko juomattomuudesta niin pahat vieroitusoireet vai mikä homma? Itse en ole siis koskaan oppinut kahvia juomaan, ei vaan nappaa sen maku. Suklaassa kahvin aromi on joskus ihan jees.
Siis mä haluan painottaa, että en todellakaan joisi kyseistä myrkkyä, jos en olisi niin väsynyt aamuisin. Samaisesta aparaatista tulee ihan hyvän makuista kaakaoo. Sitä minä enemmänkin juon.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy