Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 315 639
  • 66 798

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Vaikka ei tietysti toisen ihmisen kuulosta ja korvien rakenteesta voi mennä takuuseen, niin pohdituttaa vain se, että olenko tällä jo kuuntelemallani ajalla voinut aiheuttaa itselleni vaurioita? Tuskin sentään?
On se teoriassa mahdollista, jos sinä olet erityisen herkkä melulle ja/tai äänenvoimakkuus on ollut oikeasti todella kovalla. Todennäköisesti et kuitenkaan ole aiheuttanut mitään. Joka tapauksessa on mahdoton määrittää onko kuulosi ollut aiemmin parempi, oleellisinta on kuulosi tila nyt. Onko se niin huono että se haittaa elämääsi? Onko sinulla tinnitusta, onko vaikea saada selvää muiden puheesta? Jos ei, niin ei sinun kannata sen enempää siitä huolehtia. Tosiaan voisin olettaa että lääkärillä voi testata kuulonsa, että onko se normaalilla tasolla, jos epätietoisuus vaivaa. En tiedä.

Minusta tuntuu että minun kuuloni heikkeni jonkin verran 15-16 -vuotiaana, kun ajoin 15 minuutin koulumatkani mopolla vuoden ajan. Moottori ja tuuli 60 km/h nopeudessa tuottivat sen verran melua, että korvani soivat joka päivä kun tulin koulusta kotiin. Tuollaisesta ei missään nimessä pitäisi aiheutua minkään sortin kuulovauriota, mutta minä taidan olla tavallista herkempi melulle, ainakin perimätekijät viittaavat siihen. En todellakaan osaa sanoa heikkenikö kuuloni oikeasti, koska ei sitä ole mitenkään mitattu, mutta niin minusta vain tuntuu.

Tässä myös kävi semmoinen hassu juttu, että ennen tuota en kuunnellut musiikkia lainkaan kuulokkeilla, koska korvani soivat aina jos laitoin volyymin edes sellaiselle tasolle, jolla musiikkia viitsii edes kuunnella. Sen jälkeen se korvien soiminen sitten jostain syystä helpotti... en tiedä totuinko minä vain jotenkin siihen meluun vai johtuiko se nimenomaan kuulon heikkenemisestä siten, ettei kova ääni enää haitannut. Sen jälkeen olen kuunnellut musiikkia matalalla, mutta kuitenkin minulle riittävällä (ei tätä voi tarkemmin oikein sanoa) äänenvoimakkuudella enkä enää kärsi korvien soimisesta enkä ole ainakaan huomannut kuuloni alentuneen.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuulin Gigantin (todennäköisesti) mainoksen, jossa kehotettiin hankkimaan Moccamaster helpottamaan arjen aamuja. Mitenköhän tuo niitä käytännössä helpottaisi.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuulin Gigantin (todennäköisesti) mainoksen, jossa kehotettiin hankkimaan Moccamaster helpottamaan arjen aamuja. Mitenköhän tuo niitä käytännössä helpottaisi.
Jaa a. Tämä on varmaan samaa sarjaa huijauksia, kun se, että kahvi helpottaisi aamun lähtemistä käyntiin. Ei helpota. Lumenlääkettä.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä oon muuten alkanut juomaan kahvia töissä aamuisin. Tulee sellaisesta koneesta, jonka nimi taitaa olla coffiesta. On kyllä aivan kauhean makuista.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kahvi on kyllä ihan hyvää, mutta meikäläiselle se on pelkkä satunnainen seurustelujuoma. Aamut lähtevät käyntiin kivennäisvedellä tai mehulla. No pysyt hyvin virkeänä duunissa, vaikka maku onkin vähän kitkerä.
En mäkään mitenkään hirveän paljon juo. Silloin tällöin. Nykyään oon vaan niin väsynyt aamuisin, että on pakko juoda.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
On se teoriassa mahdollista, jos sinä olet erityisen herkkä melulle ja/tai äänenvoimakkuus on ollut oikeasti todella kovalla. Todennäköisesti et kuitenkaan ole aiheuttanut mitään. Joka tapauksessa on mahdoton määrittää onko kuulosi ollut aiemmin parempi, oleellisinta on kuulosi tila nyt. Onko se niin huono että se haittaa elämääsi? Onko sinulla tinnitusta, onko vaikea saada selvää muiden puheesta? Jos ei, niin ei sinun kannata sen enempää siitä huolehtia. Tosiaan voisin olettaa että lääkärillä voi testata kuulonsa, että onko se normaalilla tasolla, jos epätietoisuus vaivaa. En tiedä.
En koe olevani mitenkään erityisen herkkä kuuloltani, mutta olen suhteellisen hyvin havainnut heikkoja ääniä, esim. pieniä rasahduksia tai etäisiä vaimenneita ääniä ja kaiketi vieläkin. Kuulo ei ole huono, tinnitustakaan ei ole, ja saan kyllä selvän puheesta.

Koko kipinä tähän pohtimiseen lähti siitä, kun luin jostain, jos vaikka toisella puolen huonetta oleva henkilö kuulee kuulokkeidesi läpi mitä kuuntelet, kuuntelet liian kovalla. Mutta tuo niksihän pätee varmaan pikemminkin kunnon kupit sisältäviin kuulokkeisiin, jotka siis peittävät koko korvan ja eristävät hyvin. Kun nämä minun kuulokkeeni peittävät vain korvakäytävän, jolloin jää väkisinkin rakoja mistä sitä ääntä "pääsee enemmän ulos", pistin kuulokkeet tyynyä vasten, ja äänenvoimakkuuden varsin maltilliselle, niin silti tuli kohtalaisesti läpi ja tyyny kumminkin asettuu paremmin kuulokkeita vasten kuin rosoiset korvat. Joten päättelin, ettei tuo "kuinka kauas kuulokkeiden ääni kantautuu"-niksi oikein sovi tuommoisenaan minun kuulokkeisiini. Desibelejä taas on mahdoton mitata, kun ei ole ensinnäkään mittaria, puhelimen äpillä ei varmaan tee tuon taivaallista, eikä kuulokkeet-korva asetelmaa pysty oikein luotettavasti tekemäänkään.

Kyllä se tosiaan on pirun vaikeaa mitata ja tehdä oikeita johtopäätöksiä näissä ääniasioissa. Yliopistossa oli ekana vuonna puolen vuoden kurssi äänen käyttäytymisestä ja hui hitto kun se pyyhki yli hilseen, hikiseen pääsin edes läpi kurssista. Taitaa siis vähän olla nämä hommat hakusessa. =D

Mutta joo, taidan huolehtia turhia ja kun tarpeeksi kauan jankkaa samaa asiaa, alkaa pahimmillaan uskomaan omiin luuloihinsa. Pitää lopettaa moinen. Kiitti kun jaksoit vastailla.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Mä oon muuten alkanut juomaan kahvia töissä aamuisin. Tulee sellaisesta koneesta, jonka nimi taitaa olla coffiesta. On kyllä aivan kauhean makuista.

Pahan kahvin juonti on kyllä sellainen asia mitä en ole koskaan tajunnut. Ja nyt en kohdista tätä mitenkään sinuun (tai muuhun nuorisoon :) ), vaan olen sitä usein ihmetellyt kun joku esim. töissä kiroaa kahvia mutta ottaa samalla jo toista kuppia.

Pakkoko sitä on juoda jos se on pahaa? Tuleeko juomattomuudesta niin pahat vieroitusoireet vai mikä homma? Itse en ole siis koskaan oppinut kahvia juomaan, ei vaan nappaa sen maku. Suklaassa kahvin aromi on joskus ihan jees.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pahan kahvin juonti on kyllä sellainen asia mitä en ole koskaan tajunnut. Ja nyt en kohdista tätä mitenkään sinuun (tai muuhun nuorisoon :) ), vaan olen sitä usein ihmetellyt kun joku esim. töissä kiroaa kahvia mutta ottaa samalla jo toista kuppia.

Pakkoko sitä on juoda jos se on pahaa? Tuleeko juomattomuudesta niin pahat vieroitusoireet vai mikä homma? Itse en ole siis koskaan oppinut kahvia juomaan, ei vaan nappaa sen maku. Suklaassa kahvin aromi on joskus ihan jees.
Siis mä haluan painottaa, että en todellakaan joisi kyseistä myrkkyä, jos en olisi niin väsynyt aamuisin. Samaisesta aparaatista tulee ihan hyvän makuista kaakaoo. Sitä minä enemmänkin juon.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Siis mä haluan painottaa, että en todellakaan joisi kyseistä myrkkyä, jos en olisi niin väsynyt aamuisin. Samaisesta aparaatista tulee ihan hyvän makuista kaakaoo. Sitä minä enemmänkin juon.

Keitä kahvit kotona jos mahdollista? Tai jos et ehdi juomaan niin termari mukaan töihin.

Helppohan näitä on huudella, kun aamuväsymys ei ole koskaan ollut suuri ongelma. Kyllä sitä aina viimeistään seitsemältä on tarpeeksi skarppina että päivästä selviää. Pahempi ongelma on toimistolla tuleva klo 13-14 kooma jolloin periaatteessa nukun silmät auki.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Keitä kahvit kotona jos mahdollista? Tai jos et ehdi juomaan niin termari mukaan töihin.
Periaatteessa ehtisin ihan hyvin. Herään aina viideltä, mutta nousen yleensä vasta kymmenen yli. Lähden yleensä hieman ennen puoli kuusi. Joten kyllähän siinä ehtisi. Olen kuitenkin niin jotenkin koomassa ja saamaton, että lähes kaikki tuntuu mahdottomalta. Lisäksi tuleva työpäivä vituttaa lievästi. Siitä tulikin mieleeni, että viimeisten viikkojen aikana olen saanut vahvistusta sille, että halua opiskella itselleni kunnon ammatin. Ajatus siitä, että viettäisin seuraavat 50 samassa tehtaassa ei houkuta. Ymmärrän myös sen, ettei minun kaltasellani nöösipojalla ole paljon vaihtoehtoja työpaikkojen suhteen. No kyllä tätä loppuvuoden jaksaa. Sitten armeijaan ja sen jälkeen Turkuun opiskelemaan. Olen jopa vähän hämmentynyt, miten hyvin mulla on tulevaisuus suunniteltuna. Enpä olisi vuosi sitten uskonut.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Häpeä-ketjussa on aihioita. Siellä on jo raivostuttu todellisuuden rakenteesta ja pieni munakin on jollain. Jään mielenkiinnolla odottamaan.

Edit. raivoviesti on poistettu. Järkyttävää.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Häpeä-ketjussa on aihioita. Siellä on jo raivostuttu todellisuuden rakenteesta ja pieni munakin on jollain. Jään mielenkiinnolla odottamaan.

Edit. raivoviesti on poistettu. Järkyttävää.
Jumalauta olin kaksi minuuttia pesemässä hampaita ja heti menetän jonkun raivoamisen. Onneks sentään pikkumunan löysin.
 

Glove

Jäsen
Minulta ei aamukahvit varmaan onnistuis ollenkaan. Jos joisin kahvit ja lähtisin sitten johonkin niin varmaan pitäs kääntyä takasin ja mennä katsomaan laitoinko keittimen kiinni. On niitä varmaan nykyään semmoisia keittimiä joissa on ajastin niin ei tarvi huolestua vaikka olisi jäänyt päällekin. Onneksi tämä asia ei kosketa minua millään tavalla kun en juo kahvia.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minulta ei aamukahvit varmaan onnistuis ollenkaan. Jos joisin kahvit ja lähtisin sitten johonkin niin varmaan pitäs kääntyä takasin ja mennä katsomaan laitoinko keittimen kiinni.
Meidän keitin sammuu neljänkymmenen minuutin päästä kahvin valmistumisesta. Piippaa ja sammuttaa itsensä ja sitten kahvi kylmenee... eikä sitä kannata enää juoda.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Periaatteessa ehtisin ihan hyvin. Herään aina viideltä, mutta nousen yleensä vasta kymmenen yli. Lähden yleensä hieman ennen puoli kuusi. Joten kyllähän siinä ehtisi. Olen kuitenkin niin jotenkin koomassa ja saamaton, että lähes kaikki tuntuu mahdottomalta. Lisäksi tuleva työpäivä vituttaa lievästi. Siitä tulikin mieleeni, että viimeisten viikkojen aikana olen saanut vahvistusta sille, että halua opiskella itselleni kunnon ammatin. Ajatus siitä, että viettäisin seuraavat 50 samassa tehtaassa ei houkuta. Ymmärrän myös sen, ettei minun kaltasellani nöösipojalla ole paljon vaihtoehtoja työpaikkojen suhteen. No kyllä tätä loppuvuoden jaksaa. Sitten armeijaan ja sen jälkeen Turkuun opiskelemaan. Olen jopa vähän hämmentynyt, miten hyvin mulla on tulevaisuus suunniteltuna. Enpä olisi vuosi sitten uskonut.
Keität kahvit jo illalla ja kaadat termariin?
Häpeä-ketjussa on aihioita. Siellä on jo raivostuttu todellisuuden rakenteesta ja pieni munakin on jollain. Jään mielenkiinnolla odottamaan.

Edit. raivoviesti on poistettu. Järkyttävää.
Perkule, meni itselläkin tuo raivoviesti täysin ohi kun en ollut tuolloin himassa. Luulin muuten oikeesti jo luoneeni nolla vastausta saavan ketjun, mutta onneksi veli @abianos rikkoi jään.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mies lähti jo Jyväskylää kohti. Kyyti nouti hänet juuri. Ajattelin että kaupassa tässä voisi käydä ja vähän kitkeä kasvimaata. Osassa kurkkuja on jokin "tauti" ja niiden lehdet kellastuu ja kurkun tuotanto on loppunut joten ne täytyy nyppiä pois. Mutta nyt juon kahvia ja katselen uutisia. Ai kone tippunut Tampereella... No voi voi!
 
K

Kiekkokatsoja

Tuleeko vielä tällekesälle hellelukemia? Tai lähelle sitä.
Kovin on syksyisen näköistä. Viileää on, ja viikonloppuna viilenee lisää. Puiden lehdet ovat paikoin kellastuneet, kuin syksyllä, tosin se johtuu lähinnä kuivuudesta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Perkule, meni itselläkin tuo raivoviesti täysin ohi kun en ollut tuolloin himassa. Luulin muuten oikeesti jo luoneeni nolla vastausta saavan ketjun, mutta onneksi veli @abianos rikkoi jään.

Mä luulin, että veli abianos oli ketjun luoja. Sanoinkin niin, ennen kuin huomasin olleeni väärässä. En kerro kenelle sanoin. Puhuin itsekseni.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ei tämä päivä nyt oikein meinaa lähteä käyntiin. Ostoslistaa olen tässä yrittänyt laatia... Katsellut vähän kaappeja että mitä täydennyksiä niihin tarvisi. Voisi vaikka syödä kaupungilla kun ei nyt yhtään nappaa ruveta itselle ruokaa laittamaan. Jos vaikka kävisi Karisman Momentossa (tai jotain tuohon suuntaan, en jaksa tarkastaa nimeä nyt) syömässä pastaa...
 

Glove

Jäsen
Ei tämä päivä nyt oikein meinaa lähteä käyntiin. Ostoslistaa olen tässä yrittänyt laatia... Katsellut vähän kaappeja että mitä täydennyksiä niihin tarvisi. Voisi vaikka syödä kaupungilla kun ei nyt yhtään nappaa ruveta itselle ruokaa laittamaan. Jos vaikka kävisi Karisman Momentossa (tai jotain tuohon suuntaan, en jaksa tarkastaa nimeä nyt) syömässä pastaa...
Yhdelle henkilölle ruuan laittaminen on turhauttavaa.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Mä luulin, että veli abianos oli ketjun luoja. Sanoinkin niin, ennen kuin huomasin olleeni väärässä. En kerro kenelle sanoin. Puhuin itsekseni.
Abianokseltahan riistettiin vallan oikeus avata tänne uusia ketjuja joskus viime vuoden puolella. Heh!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös