Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 335 249
  • 66 850

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kuukausi jouluun. Jippiaijei! Yksi merkki siitä että joulu alkaa olemaan jo aika lähellä on se että ostan vuoden ensimmäisen kerran maksapasteijaa ja joululimppua. Tänään oli se päivä kun kauppakoriini tarttui mukaan käsittääkseni tammelalaisen Makulihan maksapasteijaa ja joululimppua.

Jouluna on kyllä monia herkkumakuja mutta joululimppuviipale maksapasteijalla kuuluu ehdottomasti mielestäni joulun makujen aatelistoon. Niin yksinkertaista mutta niin pirun hyvää.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tänään olen valanut kynttilöitä joululahjoiksi. Ihan vaan kartionmallisiin kertakäyttöisiin kuohuviinilaseihin olen valanut seoksen. Ei siinä mitään ihmeellisiä muotteja tarvita. Käytän muotteina jogurttipurkkeja, kertakäyttöjuomapikareita, pringlespurkkeja ja pahviputkia joissa myydään mentosia laivalla. Kaikki tutut tietää että minulle voi tuoda aina laivalta ja lentokoneesta kasibäkin mentoksia pahviputkessa. Putket on kertakäyttöisiä koska parafiini-steariini seos tarttuu huokoiseen pahviin ja putki on rikottava että kynttilä tulee ulos. Toisin on muovisissa "muoteissa" joista kynttilä irtoaa helposti, niitä voi käyttää useamman kerran.

On aina kivaa on purkaa muotit ja paljastuu millaisia kynttilöistä tulee, miten raidat istuu kokonaisuuteen... Miten värit tukevat toisiaan. Teen nykyään melkein vain raidallisia kynttilöitä kun niissä voi käyttää enemmän luovuutta kuin yksi värisissä. Tietenkin aikaa menee enemmän kun jokaisen raidan pitää jähmettyä ennen kuin voi valaa uuden. Muuten värit sekoittuu... Eikä sekään aina ole pahasta vaikka ei ole toivottavaa.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tosta Iisopin kynttilän valamisesta joululahjoiksi tuli mieleen, että toivottavasti se lohi, kalkkuna ja sika jotka päätyvät ruokapöytääni jouluna, ovat saaneet elää hyvän elämän. Jos veikata pitää, niin lohi varmaan saanut elää onnellisimman elämän noista. Ja se on sikäli ironista, että juuri lohi sitä osaa vähiten arvostaa, koska on tosta kolmikosta älyllisesti kehittymättömin. Tragikoomista, mutta näin se vaan on. No, hyvältä maistuu kaikki.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Minulla on tiedossa yhdet pikkujoulut, joissa itse toimin ohjelmavastaavana. Onhan minulla toki jo joitakin ihan hauskoja ohjelmanumeroita tiedossa mutta jos juuri sinä olet ollut joskus osallisena hauskoissa pikkujouluissa ja niissä on ollut jokin kiva ja mielenkiintoinen seuraleikki tms. niin kerrohan kokemuksistasi. Ne hauskat ryyppäämis- ja panoleikit voi tässä kohtaa jättää kertomatta. Toki ei sen nyt välttämättä tarvitse olla pikkujoulutkaan, jos olet jossain juhlissa tai muussa tilanteessa törmännyt johonkin kivaan seuraleikkiin niin kerro siitä meille.

Olen nyt valinnut viisi ohjelmanumeroa ehdolle. Joukkoon mahtuu toki vielä jokin pikkujouluohjelmanumero jos jollekin tulee jokin hyvä idea mieleen. Esittelen ideat huomenna tämän kuntoutuskeskuksen yhteisökokouksessa ja päätetään sitten toivottavasti yhdessä mitkä kaksi-kolme leikkiä otetaan pikkujoulujen ohjelmalistalle.

En tiedä viitsinkö kirjoitella näitä viittä peliä ja leikkiä tännekin ketjuun ihmeteltäväksi ja kommentoitavaksi. Löytyisiköhän täältäkin hyviä mielipiteitä asiaan liittyen?
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Top-1 paskimmat elokuvat kautta aikojen.

1. The Nun
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Käytteks te kans välillä kuulemassa Herran sanaa. Ihan vaan ettei totuus unohdu.
Eilen kuuntelin kun olin kotipaikalla käymässä ja ukko aamun tv-uutisten jälkeen jäi ihmettelemään että minkäslaista väkeä nämä babtistit ovat. (Su aamun jeesusteluohjelmapaikalla oli siis babtistien messuamista.) Melko hurjaa settiä ylevaroilla toimitettuna, ohjelmaan sisältyi myös esikouluikäisten aivopesua ennen varsinaista helvettiin toivottamista saarnaukon toimesta. Viisivuotiaat osaavat varmasti tulkita sanoman oikein kun päiväkotisedän oloinen heppu siinä kertoo että "tässä on nyt nämä säännöt mitkä Mooses kävi vuorelta hakemassa ja näitä jos ei noudata niin sitten joutuu sinne ikuiseen tuleen ja kärsimykseen, niin. Vanhemmat joutuu kanssa juu ja syntisiä ollaan kyllä kaikki että ei sitä voi oikein muuten päästä sitten taivaaseen kuin jumalan armosta".
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Eipä mennyt kauaa kun sain taas kuulla samat sanat joululeipomisistani kuin aiempinakin jouluina. Eli kuka tuon kaiken määrän oikein syö? Ne on ne samat sanat aina joka vuosi kun saan kuulla. Silti esimerkiksi kuivat kakutkin tuli viime vuonnakin kaikki kyllä syötyä, eipä ainakaan minun korviini kantautunut sellaista viestiä että jokin kakku olisi jouduttu heittämään pilaantuneena pois. Ja isä vielä oli tehnyt minun tekemieni viiden kuivakakun lisäksi kaksi kuivakakkua ja silti kaikki tuli jossain vaiheessa pois syötyä. Ei nyt välttämättä just jouluna mutta sitten ainakin myöhemmin.

En edes ole ehtinyt mitään vielä edes leipomaan. Kunhan vasta laitoin piruuttani Facebookkiin kuvan leipomiskalenteristani, saatesanoilla tyyliin "joulu on kohta täällä kun leipomiskalenterikin on jo tehty. Tällä suunnitelmalla mennään kohti joulua!"

Eipä tuo kerännyt kyllä tykkäyksiä, murrun nyt. Ainoastaan tuon kommentin että kuka nuo kaikki syö? Sitä kun en olisi jo tarpeeksi usein kuullut. Eikö ihmiset sitten leivo jouluksi enää niin kuin ennen vanhaan vai mistä johtuu ettei tuo oikein kerää kiinnostusta? No eipä tuo nyt maailmaa tietenkään tosiaan kaada.

Mutta tuo kysymys, että teenkö leivonnaisia sitten liikaa? Isä kyllä sanoi sellaista että pipareita ei tarvitse tehdä niin paljoa ettei niitä tarvitse sentään enää juhannuksena syödä. Pipareiden määrää tulen kyllä pudottamaankin. Piparilaatuja teen taas ne tutut neljä (ässät, ruskeat, herrasväet ja hannatädit) mutta määrä on reilusti pienempi kuin viime vuonna.

Kuivakakkuja teen jouluksi sitten viittä eri laatua mutta kutakin kuivakakkua teen yhden. Eli teen kuivakakuista tiikerikakun, herttoniemen kakun, maustekakun, hedelmäkakun ja taatelikakun. Näiden lisäksi olen päättänyt jouluksi tehdä niitä bebe-leivoksia.

Onko tuo sitten liikaa? Me vietämme isän kanssa kaksin joulua ja sitten jouluna voi kylässä käydä siskon perhe. Tai me käydään siskon perheellä kylässä ja saadaan sinne viedä myös leivonnaisia kun sisko ei kuitenkaan taas juuri mitään itse leivo.

Eipä ole mikään hääppöinen päivä muutenkaan ollut. Hävisin yhteisökokouksessa äänestyksen täysin. Olin yksinäni sitä mieltä että voisin järjestää kolme ohjelmanumeroa tämän kuntoutuskeskuksen pikkujouluissa kun kaikki muut oli kahden ohjelmanumeron kannalla. Minä nyt aina olenkin kyllä sellainen tyyppi että kaikkea pitää olla runsaasti, siksi ehkä leivonkin niin paljon jouluksi.

No eipä tuo äänestyksen häviäminenkään minua juuri haittaa. Yksi ohjelmanumero sinne tai tänne? Täytyy pistää nuo kaksi ohjelmanumeroa kestämään sitten kauemmin.

Ja sitten äsken olin siellä klubitalon sählyryhmässä. Tasoni ei riitä kyllä alkuunkaan tuonnekaan ja sitten siellä on tyyppejä jotka ottaa sen oikein reilusti tosissaan. Ei ole mitään höntsäämistä vaan laji otetaan kyllä täysillä ja se näkyy. Kun pallo meni yli reunankin yhdessä vaiheessa ja menin erehdyksissäni sanomaan että se osui minun lapaani. Luulin että se osui minun lapaani viimeiseksi niin sain kuulla melkein kunniani tästä hyvästä. Minun erehdyksellistä kommenttia ei korjattu mitenkään nätisti vaan kovinkin negatiivisella äänen sävyllä. Se siitä yhteishengestä?

Jaa niin ja sitten tehdään jouluksi isän kanssa jälkiruoaksi sellainen jouluinen torttu. Isä kävi asunnollani eilen vaihtamassa jouluiset verhot ikkunoihin ja olin tehnyt tätä torttua kahvin keraksi silloin. Tähän torttuun tuli luumu-kanelirahkaa väliin ja päälle kermavaahtoa ja koristeeksi hopea- ja kultakuulia sekä piparimurusia. Tykästyttiin isän kanssa niin kovasti tuohon että päätettiin tehdä sitä myös jouluna jälkiruoaksi. Aiempina jouluina meillä on ollut jälkiruokana luumurahkaa mutta olemme isän kanssa sitä mieltä että tuo torttu on vielä tuota rahkaakin parempaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Uutisissa kerrottiin että Almalta tulee kohta esikoisalbumi. Siis mitä vittua? Eikö tuo ole pyörinyt julkisuudessa ja musiikkipiireissä siitä saakka kun oli Idolsissa jo varmaan viisi vuotta sitten? Mitä musiikkimaailmassa nykyään tehdään? Ilmeisesti nykyään tehdään kaikkea muuta ensin ihan perkeleesti, julkaistaan sinkkuja aina välillä ja kokonainen albumi saadaan kasaan sitten joskus viisi vuotta ekan sinkun jälkeen. Levyllä on joku 8-10 biisiä joista jo yli puolet on varmaan kuultu ajat sitten.

Emmä tajuu. Rokkia perkele.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uutisissa kerrottiin että Almalta tulee kohta esikoisalbumi. Siis mitä vittua?
Tän Alman ympärillä on helvetinmoinen hype koko ajan, "seuraava supertähti" jne... paskat siitä mithään supertähteä tule.
Kui monta susirumaa superstaraa tiedätte? Aivan, ei niitä ole, eikä tule nyttenkään. Ulkonäkö määrää nykysin niin paljon kenestä tulee stara ja kenestä ei. Almaa tällä asialla ei ole siunattu, myös voi syyttää osaltaan itseään tästä.
Joten jäitä hattuun lehdistö ja ihmiset.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kui monta susirumaa superstaraa tiedätte?
Naisia ei montaa tule mieleen, mutta kyllähän miehissä noita susirumia rokkareita on paljonkin, parhaana esimerkkinä varmaan jokainen Rollareiden jäsen, Lemmy ja Ozzy Osbourne. Ja toki näitä hieman erikoisen näköisiä laulajattariakin on, esim. Lady Gaga on välillä aika hämmentävä luomus. Ja ka niitä muitakin vähän erikoisen näköisiä tyyppejä on, mutta ne toki osaavat brändätä itsensä tällä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nojoo mut sillä on runko kunnossa. Alma näyttää siltä ku se olis syöny edellisen superstarakokelaan ja sen ruumiin kaasut on pullauttamassa Alman silmiä ulos.

Ei siinä, hyvinhän se laulaa.
Joo ja Kalma eiku siis Alma taitaa tehdä kuitenkin itse biisinsä, joten siitäkin propsit. Eipä tuo ole multa pois jos vielä menestyykin urallaan, kyseinen musiikki ei nappaa paskaakaan mutta ainahan se on kiva jos suomalaiset on tunnettuja maailmalla.
 

Glove

Jäsen
Joku varmaan osaa laskea kuinka pieneen maaliin pitäisi 300 metrin matkalla ampua 7.62 RK 62:lla, että tarkkuus olisi smaa luokkaa kuin tuossa jenkkien maasta lähettämässä luotaimessa, joka nyt sattui tällä kertaa osumaan Marsiin, eikä lentänyt siitä ohi.
 

Glove

Jäsen
Joku varmaan osaa laskea kuinka pieneen maaliin pitäisi 300 metrin matkalla ampua 7.62 RK 62:lla, että tarkkuus olisi smaa luokkaa kuin tuossa jenkkien maasta lähettämässä luotaimessa, joka nyt sattui tällä kertaa osumaan Marsiin, eikä lentänyt siitä ohi.
Vastaanpa itselleni kun asia jäi vaivaamaan. Sain vastaukseksi kutakuinkin 6,8 mikrometriä. Eli arkikielellä puhuen rynnäkkökiväärin 7,62 millimetrin luodin pitäisi osua 7,62 millimetrin maaliin, joka on kutakuinkin 336 172 kilometrin päässä. Pirun tarkkoja kavereita siellä NASAssa. Toki se luotain osasi varmaankin korjata rataansa matkan varrella jos oli tarve.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nojoo mut sillä on runko kunnossa. Alma näyttää siltä ku se olis syöny edellisen superstarakokelaan ja sen ruumiin kaasut on pullauttamassa Alman silmiä ulos.

Ei siinä, hyvinhän se laulaa.

Plussakoon, vai mikä nyt onkaan poliittisesti korrekti termi, laulajia on myös Adele ja hyvinhän se on pärjännyt. No joo, en kutsuisi susirumaksi mutta ura on tehty äänellä eikä ulkonäöllä. Samoin Amy Winehouse -vainaalla.
 
EU on kova säätelemään kurkkujen käyryyttä yms., mutta makkaraksi saa kutsua jotain pötkylää, jossa on 15 % lihaa ja lihaan verrattavia ainesosia. Noita tulee joskus ruokailuissa vastaan ja aina sen mössömakkaran tunnistaa lähes lihattomasta ja oksettavasta olemuksesta. No noista ei ole enää pitkä matka vegemakkaroiksi, jotka olisivat varmaan huomattavasti parempiakin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
EU on kova säätelemään kurkkujen käyryyttä yms., mutta makkaraksi saa kutsua jotain pötkylää, jossa on 15 % lihaa ja lihaan verrattavia ainesosia. Noita tulee joskus ruokailuissa vastaan ja aina sen mössömakkaran tunnistaa lähes lihattomasta ja oksettavasta olemuksesta. No noista ei ole enää pitkä matka vegemakkaroiksi, jotka olisivat varmaan huomattavasti parempiakin.
Toisaalta miksi EU sitä rajoittaisi kun kuitenkin on syömäkelpoista ravintoa ihmiselle, eikä makkara-nimityskään johda harhaan, ellei itse kuvittele sitä esimerkiksi täyslihaksi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
EU on kova säätelemään kurkkujen käyryyttä yms., mutta makkaraksi saa kutsua jotain pötkylää, jossa on 15 % lihaa ja lihaan verrattavia ainesosia. Noita tulee joskus ruokailuissa vastaan ja aina sen mössömakkaran tunnistaa lähes lihattomasta ja oksettavasta olemuksesta. No noista ei ole enää pitkä matka vegemakkaroiksi, jotka olisivat varmaan huomattavasti parempiakin.
"Yms" pitää paikkaansa, mutta kurkkujen käyryyttä säätävä asetus (ei direktiivi, vaikka "kurkkudirektiivistä" totuutena aina puhutaankin kun halutaan EU:n kamaluutta demonstroida) tuli ihan tuottajien ja kauppojen toiveesta. Halusivat siis EU:n laajuisen laatuluokittelujärjestelmän jossa yhtenä osana on kurkkujen käyryys. Tämä on oleellista kun lähdetään miettimään, kuinka monta kurkkua saa tungettua pakkauslaatikkoon. Suoria mahtuu eniten (yllätys) joten ne ovat tuossa mielessä laatuluokkaa 1. Hieman käyrempiä hieman vähemmän jne, kahdeksikon muotoista kurkkuakin sai kaupata mutta pakkaamisen suhteen olisi haastava.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Makkarassa on kaksi päätä, kuori joka pitää homman koossa ja liha on tärkeä ainesosa, mutta on siinä muutakin. Aina on ollut. Tietysti kun sisälmysluetteloon ilmaantuu mystinen "lihaan verrattava ainesosa", lihaprosentti laskee alle 50:n, ja kuori ei olekaan aitoa siansuolta, niin sopii kyseenalaistaa, mitä minulle oikein yritetään syöttää. Saatan silti ostaa jos ovat kuumia, tuoksuvat hyvältä ja sinappia saa ilmaiseksi kylkeen.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Plussakoon, vai mikä nyt onkaan poliittisesti korrekti termi, laulajia on myös Adele ja hyvinhän se on pärjännyt. No joo, en kutsuisi susirumaksi mutta ura on tehty äänellä eikä ulkonäöllä. Samoin Amy Winehouse -vainaalla.
Et sä nyt vakavissasi voi verrata Almaa ja Winehousea? Jälkimmäinen oli kyllä kohtuullisen kuuma kissa ennen hillittömiä ryyppyputkiaan. Eikä kuollessaankaan 27-vuotiaana nyt mikään susiruma ollut.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
makkaraksi saa kutsua jotain pötkylää, jossa on 15 % lihaa ja lihaan verrattavia ainesosia. Noita tulee joskus ruokailuissa vastaan ja aina sen mössömakkaran tunnistaa lähes lihattomasta ja oksettavasta olemuksesta.
Minä taas satun pitämään ns. jauhomakkaroista ja lihaisat makkarat eivät ole minusta hyviä. Nämä on nyt näitä makuasioita ja kyllä minua saa arvostella tämän mieltymyksen takia. Enkä ole ihan yksin tämän kanssa. Olin kerran jonkun kurssin päättäjäisissä joissa grillattiin ja saunottiin. Reilusta 20 osallistujasta kolme halusi ns. jauhomakkaraa. Enkä tiedä tiedä mistä tämä minun outo mieltymys jauhomakkaraan juontaa, ehkä lapsuudesta. Paitsi että sisko ja veli pitää ns. A-luokan makkarasta, isälle on ihan sama ja äitini ei syö makkaraa. En osaa selittää mieltymystäni ns. jauhomakkaraan enkä myöskään osaa hävetä. Pidän myös eineslihapullista (enkä häpeä sitäkään) vaikka osaan itse tehdä hyviä lihapullia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös