Ketju eettisesti ja moraalisesti monimuotoisille kysymyksille abortista eutanasiaan

  • 53 270
  • 341

Fordél

Jäsen
Ovatko eläintarhat eettisesti perusteltuja?

Mua on mietityttänyt semmottinen eettinen kysymys kuin eläintarhojen oikeutus. Kävin kesällä Berliinin eläintarhassa ja mulla tuli siitä hyvin ahdistunut olo. Tottakai ymmärrän eläintarhojen tarkoituksen ja mahdollisen hyödyn (saadaan esimerkiksi resursseja tutkimukseen ja suojelutyöhön sekä luodaan ihmisille luontoyhteyttä). Toisaalta eläinten vangitseminen pienelle alueelle ja aikalailla luonnottomaan ympäristöön ihmisten pällisteltäväksi ahdistaa eläinten puolesta eikä kyllä parantanut ainakaan mun luontosuhdetta. Tai no paransi, mutta niin, että kävin miettimään eläinten oikeuksia.

Mitä muut ovat mieltä tästä kysymyksestä?
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Mua on mietityttänyt semmottinen eettinen kysymys kuin eläintarhojen oikeutus. Kävin kesällä Berliinin eläintarhassa ja mulla tuli siitä hyvin ahdistunut olo. Tottakai ymmärrän eläintarhojen tarkoituksen ja mahdollisen hyödyn (saadaan esimerkiksi resursseja tutkimukseen ja suojelutyöhön sekä luodaan ihmisille luontoyhteyttä). Toisaalta eläinten vangitseminen pienelle alueelle ja aikalailla luonnottomaan ympäristöön ihmisten pällisteltäväksi ahdistaa eläinten puolesta eikä kyllä parantanut ainakaan mun luontosuhdetta. Tai no paransi, mutta niin, että kävin miettimään eläinten oikeuksia.

Mitä muut ovat mieltä tästä kysymyksestä?

Minäkin tiedostan parhaiden eläintarhojen mahdolliset hyödyt, mutta kokonaisuudessaan itse en halua enkä voi käydä missään eläintarhoissa. Vaikka taustalla olisi jokin tyylikkäämpi merkitys, eläimet ovat siellä luonnottomassa ympäristössä vain ja ainoastaan ihmistä viihdyttääkseen.

En siis käytä eläintarhoja. En käytä myöskään mitään huvipuistoja, joissa on eläintarha tai delfinaario samassa organisaatiossa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka taustalla olisi jokin tyylikkäämpi merkitys, eläimet ovat siellä luonnottomassa ympäristössä vain ja ainoastaan ihmistä viihdyttääkseen.

Tottahan tämä, joskaan termiä "vain ja ainoastaan" en kuitenkaan käyttäisi. Hyötypuolelle on taas laskettava uhanalaisten lajien geenipankkina toimiminen. Lisäksi eläintarhoissa käsittääkseni hoidetaan loukkaantuneita villieläimiä ja palautetaan niitä luontoon.

Kotieläintarhat ovat asia erikseen, koska niissä eläimet ovat ihmisen läheisyyteen tottuneita.

Minä olen kyllä käynyt eläintarhoissa, mutta en harrasta sitä mitenkään usein. Oikeastaan olen käynyt niissä arvioidakseni omin silmin touhun eettisyyttä. Kamalin kokemuksistani oli Belgradin eläintarha parin vuoden takaa. Kehtasivat oikein mainostaa nettisivuillaan, että heillä on tarhan kokoon nähden kattavin eläinkokoelma maailmassa... Tämän seurauksena tarhan pantterilla oli vain pieni, yhdellä "hyllyllä" varustettu häkki olinpaikkanaan, norsu käveli pienessä aitauksessa ympyrää, krokotiileillä oli vain pieni vesiallas käytettävissään. Leijonilla oli jo vähän isompi aitaus, mutta yksilöitä tuon sisällä olikin sitten monta...

Se oli surullinen paikka.

Eläintarhojen eettisyyttä on pohdittu tässä artikkelissa: Helena Telkänranta - Viihtyvätkö eläimet eläintarhassa?

Artikkelissa haastatellaan Korkeasaaren edustajaa, joten periaatteessa tätä voi pitää eläintarhaihmisen mielipiteenä. Minä olen kuitenkin pitkälti hänen linjoillaan tässä asiassa.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mua on mietityttänyt semmottinen eettinen kysymys kuin eläintarhojen oikeutus.

...

Mitä muut ovat mieltä tästä kysymyksestä?

Tiedostan sen, että parhaimmilla eläintarhoilla tehdään myös ansiokasta luonnonsuojelullista työtä ja eläintarhat toimivat geenipankkina monille uhanalaisille eläintarhoille. Vastaavasti on sitten eläintarhoja, joiden olot ovat yhtä kidutusta eläimille ja joissa eläimet eivät millään muotoa pääse toteuttamaan luontaisia taipumuksiaan vaan saattavat viettää koko elämänsä pienessä häkissä, jossa pääsevät ottamaan vain muutamia kunnollisia askeleita.

Olen käynyt Korkeasaaressa aikuisiällä pari kertaa ja päällisin puolin se on minusta laadukkaan oloinen eläintarha, jossa tehdään myös ansiokasta luonnonsuojelullista työtä mutta sitten on tietty se toinen puoli, jossa eläinten tehtävänä on omalla olemassa olollaan tarkoitus viihdyttää ihmisiä. Katson kuitenkin, että esim. Korkeasaaren tapauksessa hyödyt kumoavat haitat ja voin pitää sen toimintaa kannatettavana. Kenties se, että näkee Amurin tiikerin lasiseinän takana katsomassa silmiin herättää halun suojella niiden luonnonvaraisia yksilöitä, jolloin tiikerien vankeudessa oloa voidaan jollain tapaa myös perustella sen oheen, että ne myös toimivat geenipankkina tälle äärimmäisen uhanalaiselle tiikerilajille.

Toisaalta minun on vaikea kuvitella, että menisin johonkin eläintarhaan käymään jossain Itä-Euroopassa tms. maassa, jossa eläinten kohtelua ei millään muotoa voi verrata Suomeen tai parhaimpiin länsimaisiin eläintarhoihin. Sama pätee tietty kaikensortin luisteleviin karhuihin venäläisissä sirkuksissa, joita yksinkertaisesti en edes halua nähdä livenä tai youtubenkaan kautta, koska kyseessä on silkkaa eläinten hyväksikäyttöä ja pahimmassa tapauksessa rääkkäämistä. Sama pätee kaikensortin delfinaarioihin ja miekkavalaspuistoihin, joihin en mene vaikka valaat sikäli minua äärimmäisen paljon kiinnostavat. Jos haluan nähdä valaan, haluan nähdä sen luonnollisessa ympäristössä vaikkapa Norjan Lofooteilla tai Kanadassa Vancouverin saarta ympäröivillä merialueilla.

vlad.
 
Kysymys neljälle edelliselle kirjoittajalle:
Suhtaudutteko lihantuotantoonkin samalla tavalla, vai onko ihmisen tarve syödä lihaa moraalisesti oikeutetumpi kuin ihmisen tarve katsoa eläintä? Entä lemmikkieläinten pito?
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Kysymys neljälle edelliselle kirjoittajalle:
Suhtaudutteko lihantuotantoonkin samalla tavalla, vai onko ihmisen tarve syödä lihaa moraalisesti oikeutetumpi kuin ihmisen tarve katsoa eläintä? Entä lemmikkieläinten pito?

En syö lihaa, eli suhtaudun lihatuotantoon hyvinkin kriittisesti. En moralisoi asialla muita ja voin vallan hyvin istua pöydässä jossa muut vetävät kyljystä. Minulla on henkisesti parempi fiilis näin.

Lemmikeistä, kaksi koiraa löytyy. Toki tiedän, että jos oikein hc-hommaan mennään niin näitäkin voi kyseenalaistaa. Meistä neljästä (minä, vaimo ja koira kertaa kaksi) riittää kuitenkin nähdäkseni aika hyvin iloa toisillemme. Sitä mieltä toki lemmikeistäkin, että niitä otetaan liikaa ajattelematta esim. jonkin koirarodun alkuperäistä käyttötarkoitusta. Labradorinnoutaja noutaa luonnostaan lintuja - jos et metsästä, jotain vastaavaa pitäisi siis leikkiä. Meidän vinttikoirat taas luonnostaan juoksevat omaksi ilokseen ja ajavat jäniksiä takaa -> niiden pitää saada juosta vapaana ja tavatessa jäniksen, ajaa niitä takaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kysymys neljälle edelliselle kirjoittajalle:
Suhtaudutteko lihantuotantoonkin samalla tavalla, vai onko ihmisen tarve syödä lihaa moraalisesti oikeutetumpi kuin ihmisen tarve katsoa eläintä? Entä lemmikkieläinten pito?

En edes väitä olevani täydellinen ihminen, mutta minusta tuotantoeläimiä ja villieläimiä ei voi täysin verrata toisiinsa. Mutta vaikka syönkin lihaa niin pyrin edes jollain tasolla valikoimaan sen millaista lihaa syön ja kuinka se on tuotettu. Suosin lähituotettua lihaa ja jos mahdollista niin myös luomua, mutta pääsääntöisesti tyydyn suosimaan lähituotettua (ja teurastettua) lihaa. Kuvittelen antavani itselleni hyvän yöunet toimimalla näin, kuvittelen, että se lähitilallinen omalla tilateurastamollaan paneutuu eläinten oloihin toisella tavalla kuin suurten teollisten tuotantoyksiköiden kohdalla asianlaita on, puhumattakaan sitten tuotantoeläinten kuljetusmatkoista tms.

Kirjoitin jo tähän ketjuun aiemmin valinnoistani. Pyrin myös katsomaan millaisin menetelmin pyydettyä ruokaa syön, tonnikala on käytännöllisesti katsoen pannassa riippuen siitä mistä lajista on kyse ja kuinka se on pyydetty, sama pätee valaanlihaan - en söisi vaikka tarjottaisi.

Mutta en väitä olevani täydellinen ja tiedän, että periaatteitani voidaan kritisoida, mutta nykyisellään voin kaikesta huolimatta nukkua yöni hyvin, koska edes jollain tapaa koetan kulutustottumuksin vaikuttaa siihen millä tavalla tuotettua ja teurastettua lihaa syön.

En pidä lemmikkieläimen omistamista eettisesti kovinkaan vääränä. Mutta pidän tärkeänä sitä, että lemmikille järjestetään hyvät olot, sen kasvua tuetaan ja se koulutetaan - jos on sellaisesta lemmikistä kyse, joka kaipaa koulutusta. Lemmikkiä ei saa kohdella väkivaltaisesti tai muutoin kaltoin. Ongelmia varmasti on ja epäilemättä monen mielestä toimin eettisesti väärällä tavalla kun suhtautumiseni ainakin huonoimpiin eläintarhoihin on kielteinen mutta samalla itse hyödynnän surutta eläimiä päivittäisessä elämässä. Lemmikki, vaatteet, ruoka tms. Nämä ovat valintoja joiden mukaan elän ja jos koen valintani minulle moraalisesti arvelluttaviksi niin teen uudet valinnat. Mutta kuten kirjoitin, samalla pyrin kulutuksellani vaikuttamaan siihen kuinka eläimiä kohdellaan ja kuinka niitä pyydetään tms. Kenties se on jotain muuta kuin tyhjää parempaa.

vlad.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kysymys neljälle edelliselle kirjoittajalle:
Suhtaudutteko lihantuotantoonkin samalla tavalla, vai onko ihmisen tarve syödä lihaa moraalisesti oikeutetumpi kuin ihmisen tarve katsoa eläintä? Entä lemmikkieläinten pito?

Niin, minä en vastusta eläintarhoja, mutta suhtaudun kriittisesti niihin, joissa eläinten elinolosuhteet ovat surkeat. Hyvin toteutetuissa eläintarhoissa eläinten elinolosuhteet ovat hyvät, niillä on mahdollisimman luonnonmukainen elinympäristö sekä sopivasti virikkeitä. Tällöin eläintarhojen hyödyt kumoavat haitat.

Syön lihaa, mutta olenkin tässä asiassa huono ihminen. Sanotaan näin, että toivon niin eläintarhojen eläimille, lemmikkieläimille kuin tuotantoeläimille hyviä elinolosuhteita.

Lemmikkieläimiä ja eläintarhan eläimiä ei kyllä voi täysin verrata, sillä lemmikit ovat pitkälti historian saatossa kesyyntyneet ja ihmiseen tottuneet. Oma lukunsa ovat sitten nämä eksoottiset eläimet, jotka ovat pyydystetty luonnollisesta elinympäristöstään...
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kenties se, että näkee Amurin tiikerin lasiseinän takana katsomassa silmiin herättää halun suojella niiden luonnonvaraisia yksilöitä, jolloin tiikerien vankeudessa oloa voidaan jollain tapaa myös perustella sen oheen, että ne myös toimivat geenipankkina tälle äärimmäisen uhanalaiselle tiikerilajille.

Tässä on kaksikin erinomaista perustetta eläintarhojen olemassaololle. Ei "vapaus" ole mikään itseisarvo, jos vapaus tarkoittaisi eläinlajille vapautta kuolla sukupuuttoon yhä kapenevilla elinalueilla.

Vaikka liian pieniksi käyneiden kantojen pitämistä eläintarhassa voidaan pitää tekohengityksenäkin, niin ennemmin lajin tekohengittäminen ja elossapito kuin tietoinen päätös tuhota joku laji kokonaan planeetalta sukupuuton kautta sillä perusteella, että "eläin kuuluu luontoon, villinä ja vapaana, ja luonnonvalinta vain toteutuu". Eläinten kohdallahan luonnonvalinta nimenomaan ei toteudu jos ja kun kyse on ihmisen aikaansaannoksista lajin hävittämisen/pelastamisen suhteen, kyse on ihmisen valinnoista.

Ennemmin kannattaa valita eläintarhat ja lajien pito vankeudessa kuin sukupuutto. Aikanaan voidaan sitten parhaassa tapauksessa siirtyä ensin laajoihin kontrolloituihin alueisiin, joissa eläimet voivat elää niin luonnonmukaisesti kuin mahdollista tai jopa vapauttaa omillaan tottuneita eläimiä vapauteen. Jos ei, niin sitten ennemmin se Amurintiikeri eläintarhaan kuin pölyiseksi muistoksi lajista, joka kerran oli.

Voidaanhan sitä sanoa oikeutetustikin, että villieläin ei häkissä viihdy, mutta eräänlaisessa häkissä sitä on suurin osa ihmisistäkin, kahleet ja kalterit eivät vain aina näy. Suurin osa meistäkin varmasti olisi "onnellisia vapaina" jossain munasillaan luonnossa, mutta niin vain suurin osa meistä viettää päivänsä yhteiskunnan, työn ja systeemin oravanpyörissä päivästä toiseen. Näyteikkunassa päivät pitkät oleminen on stressaavaa, mutta se pätee niin eläintarhan eläimeen kuin vaikkapa asiakaspalvelutyötä tekevään.

Mainitsemasi näkökulma halusta suojella eläimiä on myös tärkeä, ja sen arkipäiväisempänä muotona ylipäätään (erityisesti lapsien mutta myös aikuisten osalta) se, että eläintarhoissa ja vastaavissa on mahdollista nähdä myyttisen maineen omaavia villieläimiä ja tarkastella niitä muuten kuin mainittujen myyttien näkökulmasta.

Uskomukset esimerkiksi susista ovat sitkeässä, ja populaarikulttuurikin näitä uskomuksia jaksaa pönkittää. Eläintarhassa on helpompi havaita, että vaikka susi on villieläin ja petoeläin, niin se ei ole mikään tarinoiden brutaali ihmissusi, joka Suomessakin popsisi lapsia koulutieltä kesät talvet ja vainoaisi verinen kuola suussa kaikkia. Jos eläintarhat edes hieman vähentävät perusteetonta, fantasioihin perustuvaa susivihaa tai muuta vastaavaa petoeläinten irrationaalista pelkoa, niin eläintarhat ovat silloin osaltaan jo täyttäneet tehtävänsä. Ja pääsee eläintarhoissa näkemään maatilan eläimiäkin, joita esim. normaali suomalaislapsi ei enää muuten juuri näekään, toisin kuin ennen.

Toisaalta minun on vaikea kuvitella, että menisin johonkin eläintarhaan käymään jossain Itä-Euroopassa tms. maassa, jossa eläinten kohtelua ei millään muotoa voi verrata Suomeen tai parhaimpiin länsimaisiin eläintarhoihin. Sama pätee tietty kaikensortin luisteleviin karhuihin venäläisissä sirkuksissa, joita yksinkertaisesti en edes halua nähdä livenä tai youtubenkaan kautta, koska kyseessä on silkkaa eläinten hyväksikäyttöä ja pahimmassa tapauksessa rääkkäämistä.

Ei kannata leimata Itä-Eurooppaa yksioikoisesti, eroja on sielläkin. Minä pidän eläintarhoissa käymisestä niiden tietyistä lieveilmiöistä huolimatta (kaipaisin yleisesti ottaen tiukempaa henkilökunnan valvontaa sekä sitä, etteivät ihmiset pääse häiriköimään eläimiä liian lähelle tai räpsyttelemään kuvia kameran salamalla), ja monessa itäeurooppalaisessa eläintarhassa pidetään hyvää huolta eläimistä.

Esimerkiksi Budapestin eläintarhassa ja Latvian Riian eläintarhassa tilanne ei näyttänyt olennaisilta osin huonommalta tai paremmalta kuin Berliinin Tiergarten Zoo'ssa tai Wienin eläintarhassa. Sinänsä olisin kyllä valmis rajoittamaan turistien ja kävijöiden määrää ja laajentamaan eläimille isompia alueita eläintarhassa kuin eläintarhassa, oli kyse itä- tai länsimaasta.

Varmasti tilanne voi olla toinen jossain "venäläismielisessä" maassa tai kulttuurissa, en mihinkään todelliseen nykypäivän itäblokkiin kuten Valko-Venäjään ole lähtemässä enkä tiedä niiden paikallisista eläintarhoista.

Mihinkään venäläisten karhusirkukseen en minäkään kuuna päivänä menisi, mutta toisaalta kun huomioi minkälainen on ihmisarvo Venäjällä, niin ei se valitettavasti yllätä, että eläinten kohtelukaan ei ole kaksista.

Käyn siis mielelläni eri maiden eläintarhoissa ja näen eläimet ennemmin häkissä kuin sukupuutossa. Omistan myös kissoja ja ennemmin rajoitan diktaattorimaisesti niiden vapautta kulkea luonnossa kuin päästän niitä pihoille, autojen alle tai kusipäitten vainoamaksi.

Vapaus päätyä kurjuuteen ja kuolemaan ilman laajempaa ymmärrystä kokonaistilanteesta ja ilman mahdollisuuksia hallita ympäristöään on kokoomustyyppistä vapautta, jossa vaikkapa amurintiikeri olisi "oman onnensa seppä" ja olisi oma vika, jos sukupuutto koittaisi koska eläin ei itse ymmärtäisi olla evoluutionsa suhteen tarpeeksi joustava. Liiallinen vapaus ei ole ihmiselle tai eläimelle hyväksi, jos vapauteen ei liity todellista selviytymismahdollisuutta ja itsenäisyyttä sekä aitoja valinnanmahdollisuuksia, ei ympäristön sanelemia.
 

Fordél

Jäsen
Hyvää keskustelua syntynyt tästäkin kysymyksestä ja ihan samoja juttuja olen itsekin pohtinut kuin mitä täällä on tuotu esille.

Tuosta eläntarhojen tekemästä hyvästä työstäkin voi olla montaa mieltä. Osa tekee varmasti hyvää työtä ylläpitäessään ja kasvattaessaan luonnossa hyvin uhanalaisia lajeja sekä välilä palauttelemalla näitä takaisin luontoon. Tosin eihän läheskään kaikki lajit, joita eläintarhassa on, ole uhanalaisia. Korkeasaaren 200 lajista joka kymmenes kuuluu suojeltuihin.

Ja nykyisinhän lajeja ei enään niin paljon pyydystetä luonnosta vaan lajeja saadaan muista eläintarhoista. Lisäksi on hienoa, että osa eläintarhoista hoitaa vahingoittuneita eläimiä.

Kuitenkaan läheskään kaikki ei käsittääkseni tee tätä eläintensuojelun kannalta positiivista työtä. Kaikkialla eläinten olotkaan eivät ole suotuisia, saati sitten erityisen virikkeellisiä. Eli tämäkin on hyvin monimuotoinen kysymys. Ainakin ne eläintarhat, joissa toiminta on lähinnä vain sitä eläinten esittelyä, täytyy kiertää jatkossa kaukaa. Todennäköisesti kierrän kyllä kaikki eläintarhat. Eläinten suojelutyötä kun voi tukea muullakin tavalla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Hesarissa oli varsin hyvä ja koskettava tarina 25-viikkoisena ja 480-grammaisena syntyneestä Ella-vauvasta, joka selvisi elossa ja joka on nyt ponteva kaksivuotias.

Kova oli taistelu, mutta lapsi selvisi elossa ja on nyt vanhempiensa silmäterä. Tämäntapaiset uutiset tuovat aina kontrastia aborttikeskusteluun ja siihen, millä viikolla minkäkin toimenpiteen voi tehdä. Ainakin 25 viikon ikäinen lapsi on jo täysi ihminen, ja selviää lääketieteen avulla siinä missä muutkin tehohoitoa vaativat.

Erona tietysti esim. kuolemansairaiden vanhusten hoitoon on odotetussa jäljellä olevassa eliniässä: Ella-vauvalla saattaa olla hyvinkin sata vuotta jäljellä.

Yhtä kaikki varsin liikuttava tarina.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Erona tietysti esim. kuolemansairaiden vanhusten hoitoon on odotetussa jäljellä olevassa eliniässä: Ella-vauvalla saattaa olla hyvinkin sata vuotta jäljellä.

Yhtä kaikki varsin liikuttava tarina.

Itse asiassa, ja tästä ei paljon julkisuudessa puhuta, niin keskosilla on keskimääräistä merkittävästi enemmän hyvin pahojakin kehitysvaurioita, jotka pahimmillaan ovat, no, hyvin pahoja. Mitä nuorempi keskonen sen suurempi todennäköisyys näihin. On tietysti olemassa myös tiettyä geneettisiä vaurioita, jotka saavat epäilemään mahdollista älykästä suunnittelijaa sadistiksi.

Minusta on aika selvää, ettemme voi pitää juuri hedelmöitynyttä munasolua henkilönä, sen sijaan on aika selvä, että esim. 8-kuukautinen sikiö jo olennaisesti on henkilö. Muutos tapahtuu jossakin tässä välissä. Mitä tulee down-syndroomaan niin sen kanssa voi elää täysin ihmisarvoista, täyttä elämää (mikä minusta on se olennaisin kriteeri). Sama pätee moniin autismin muotoihin, mutta sitten on tosiaan sellaisia kehitysvaurioita, joissa elossa pitäminen tuntuu tietyssä mielessä aika julmalta vaihtoehdolta. Mutta kun tuntee ihmiskunnan "taitavuuden" näissä herkissä asioissa niin en itse osaa mitenkään sanoa, mikä olisi oikea menettelytapa, nimenomaan kyseisen henkilön kannalta, jolla ei välttämättä ole sellaista tietoisuuden tasoa, että pystyisi lausumaan mielipiteensä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitä tulee down-syndroomaan niin sen kanssa voi elää täysin ihmisarvoista, täyttä elämää (mikä minusta on se olennaisin kriteeri).

Mikä usein unohdetaan on se, että suurin osa down-syndroomaisista kuolee huomattavan nuorena. Hyvin harva taitaa edes elää yli 50-vuotiaaksi. (Toki voidaan kysyä, että mikä onni ja autuus se on elää vanhaksi). Toinen merkittävä seikka on se, että down-syndroomaiset ovat alttiimpia sairauksille kuin ns. terveet yksilöt ja down-syndroomaisten "vanhuus" on hyvin usein hyvin sairalloinen. Onko tämä sitten ihmisarvoista elämää on eri asia. Onneksi sitä ei minulta kysytä, kuten ei kysytä sitäkään, että saako suurin osa vanhuksistakaan elää ihmisarvoista elämää laitoksissa.

Olen tämän lyhyen urani ainaka ehtinyt nähdä myös down-syndroomaisia ja mitä vaikeammanasteisesta syndroomasta on kyse, tällöin mitä suurimmalla todennäköisyydellä elämä on myös hyvin sairalloista. Tarkoitn fyysistä sairastelua, psyykkisestä sairastelusta on hankalampi mennä sanomaan mitään koska välttämättä mitään yhteistä kieltä ei löydy.

Se on totta, että osa down-syndroomisista voi elää suhteellisen normaalia elämää ainakin nuorempana ennen iän tuomaa sairastelukierrettä. Toki ymmärryksessä ja asioiden hahmottamisessa on ongelmia mutta moni kykenee esim. kuntouttavaan työhön erilaisissa työhönvalmennusyksiköissä tms. Osa kykenee harrastamaan oireidensa asettamissa rajoissa. Mutta ollakseni rehellinen, itse mielummin valitsisin ysimillisen kuin down-syndrooman. Tässä kohdin on tietty huomioitava, että voin verrata millaista on elämä terveenä tai suhteellisen terveenä ja millaista se elämä on down-syndroomaisena ihmisenä. Mikäli en tätä vertailua kykenisi tekemään niin kenties olisin aivan onnellinen ihminen jos olisin syntynyt down-syndroomaisena lapsena tähän maailmaan.

vlad.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mikäli en tätä vertailua kykenisi tekemään niin kenties olisin aivan onnellinen ihminen jos olisin syntynyt down-syndroomaisena lapsena tähän maailmaan.

vlad.

Niin, mutta tämähän on se olennainen kriteeri, miten henkilö itse kokee asian. Ei sillä juuri ole väliä, mitä muut miettivät. En usko että juuri kenelläkään elo on pelkkää riemua ja monella se päättyy lyhyeen ties mistä syystä. Minusta down-ihmisillä on niin realistinen mahdollisuus hyvään elämään, etten edes miettisi sitä abortin oikeutuksena. Toki siinäkin on kuitenkin melkoinen spektri eli jälkikäteen on tietty mahdollisuus, että tilanne on todella oikeasti paha, mutta en tosiaan tälläisen pelossa kyllä lähtisi tekemään aborttia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, mutta tämähän on se olennainen kriteeri, miten henkilö itse kokee asian. Ei sillä juuri ole väliä, mitä muut miettivät. En usko että juuri kenelläkään elo on pelkkää riemua ja monella se päättyy lyhyeen ties mistä syystä. Minusta down-ihmisillä on niin realistinen mahdollisuus hyvään elämään, etten edes miettisi sitä abortin oikeutuksena. Toki siinäkin on kuitenkin melkoinen spektri eli jälkikäteen on tietty mahdollisuus, että tilanne on todella oikeasti paha, mutta en tosiaan tälläisen pelossa kyllä lähtisi tekemään aborttia.

Piilevää natsia ja rodunjalostajaa minusta kyllä löytyy, että omien havaintojeni perusteella suorastaan vaatisin aborttia jos tietäisin etukäteen, että lapsella on down-syndrooma (tai downin oireyhtymä, mitä nimeä nykyään tunnutaan suosivan). Sama pätee muihinkin vaikeisiin kehityshäiriöihin tai -vammoihin. Perustelen vakaumustani tässä asiassa sillä, että minä arvotan elämää (ja osin ihmisarvoa) terveen ihmisen näkökulmasta ja jos tarkastelen asiaa subjektiivisesti niin en voi kuvitella, että tosiasiassa elämä on ihmisarvoista jos on alttiimpi niin fyysisille kuin osin psyykkisille sairauksille kuten down oireyhtymään kuuluvat ihmiset ovat. Erityisesti painotan fyysistä ja älyllistä puolta, koska minusta ihmisarvoiseen elämään olennaisella tapaa kuuluu se, että on kykeneväinen tekemään päätöksiä koskien omaa elämäänsä ja tämä on selkeällä tavalla rajoittunut mitä vaikeammasta kehityshäiriöstä tai -vammasta on kyse.

Jos kuvitellaan, että joutuisin pyörätuoliin jalkojen amputaation tms. vuoksi, tämä vielä menettelee, koska kykenisin päättämään olennaisella tavalla omasta elämästäni ja mikä tärkeintä, kädet kuitenkin toimisivat, jolloin en olisi täysin toisten ihmisten armoilla. Mutta mikäli joutuisin täydellisesti vuodepotilaaksi (esim. hyvin laaja ja vaikea aivoverenvuoto) niin toivon, että joku armahtaisi sen verran ja tappaisi minut. Olen nähnyt sen mitä hyvin laaja ja vaikea aivoverenvuoto saa aikaan ja kuinka ihminen toivoi ties kuinka monta kertaa, että hän kuolisi välittömästi kun ainoa asia joka pelasi oli oikea käsi ja sekin juuri ja juuri sen verran, että kirjaintaulun avulla kykeni kommunikoimaan. Jos joutuisin tällaiseen tilaan niin tulisi totaalisesti hulluksi, vieläkin hullummaksi mitä nyt olen ja menettäisin elämänhaluni välittömästi.

Minulle elämän eräs tärkeimmistä perusasioista on se, että kykenee elämässään päättämään omista asioistaan ja kykenee hallitsemaan omaa elämäänsä suurimmilta osin. Ja kuten viittasin, olen sen verran rodunjalostaja, että minä en haluaisi itselleni lasta, joka on down oireyhtymäinen tai muulla tavalla vakavasti kehitysvammainen. En vain yksinkertaisesti kykenisi elämään tällaisessa tilanteessa, enkä usko, että kykenisin osoittamaan rakkautta tällaiselle lapselle kun samalla mietin että "miksi" ja syyllistän itseäni kaikesta. Ja toisaalta tulevaisuudessa joudutaan th-sektorilla entistä enemmän priorisoimaan, joten onko järkeä, että annetaan syntyä lapsia jotka selkeällä tavalla lisäävät th-sektorin kustannuksia ja jos tiedetään ennalta vaikeasta kehityshäiriöstä tms. niin miksei suoriteta aborttia yksinkertaisesti järkevimpänä mahdollisena toimenpiteenä?

vlad.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Piilevää natsia ja rodunjalostajaa minusta kyllä löytyy, että omien havaintojeni perusteella suorastaan vaatisin aborttia jos tietäisin etukäteen, että lapsella on down-syndrooma (tai downin oireyhtymä, mitä nimeä nykyään tunnutaan suosivan). Sama pätee muihinkin vaikeisiin kehityshäiriöihin tai -vammoihin. Perustelen vakaumustani tässä asiassa sillä, että minä arvotan elämää (ja osin ihmisarvoa) terveen ihmisen näkökulmasta ja jos tarkastelen asiaa subjektiivisesti niin en voi kuvitella, että tosiasiassa elämä on ihmisarvoista jos on alttiimpi niin fyysisille kuin osin psyykkisille sairauksille kuten down oireyhtymään kuuluvat ihmiset ovat.

Karu olet, tuskin natsi, ehkä semi-jytkyläinen tosin! Mutta subjektiivisuudesta olen sinua kritisoinut aiemminkin - minusta nuo eivät ole kovin kokonaisvaltaisia perusteluita. Edelleen sanoisin, että yksilön kohdalla olennaista on hänen oma ajattelunsa ja oma tahtonsa ja kokemuksensa, me normi-ihmiset lienemme aika lailla down-syndrooman tasoisia verrattuina vaikka Einsteiniin tai Gödeliin, mutta voimme silti olla kevyesti onnellisempia kuin suurinkaan nero tai täydellisinkään urheilija. Kilpailemme aina ihan omassa, henkilökohtaisessa sarjassamme, itse ainoana vastustajanamme. Jos on kyky onneen, täysipainoiseen elämään omista lähtökohdistaan käsin, on aina oikeus elämään.
 

Fordél

Jäsen
Kysymys neljälle edelliselle kirjoittajalle:
Suhtaudutteko lihantuotantoonkin samalla tavalla, vai onko ihmisen tarve syödä lihaa moraalisesti oikeutetumpi kuin ihmisen tarve katsoa eläintä? Entä lemmikkieläinten pito?

Sori, meni tämä kysymys ohi.

Vaikeita kysymyksiä. Tiedostan ongelmat, jotka liittyvät lihansyöntiin, esimerkiksi luonnon kuormituksen kannalta. Ympäristön kannalta mun siis pitäisi suosia kasvisruokaa. Olen kerran kokeillutkin pari viikkoa ruokavaliota ilman lihaa (poislukien kala). Ihan hyvin se sujui, mutta oli jotenkin helpompaa palata takaisin lihaan kun ei jaksanut kelailla syömistä niin tarkkaan.

Moraalisesta oikeutuksesta kun asiaa katsoo niin pidän eläintarhaa turhamaisempana toimintana kuin lihantuotantoa, joka kuitenkin täyttää perustavanlaatuisempia tarpeita kuin eläintarha. Myös itselleni on helpompi jättää menemättä eläintarhaan kuin jättää liha pois ruokavaliosta. Silti lihantuotantoon liittyy paljon ongelmia, joihin täytyisi itsekin ottaa kantaa kulutuskäyttäytymisellä.

Lemmikkieläinten pitoakin olen miettinyt ja päätynyt siihen, että ainakin kynnys on hyvin suuri. Onko mulla oikeutusta ottaa omista itsekkäistä syistä vaikka koira, joka joutuisi olemaan esimerkiksi paljon yksin eikä voisi juurikaan kulkemaan vapaana vaan aina hihnan päässä. Ei kuulosta kovinkaan eläimelliseltä menolta ja siksi en ota koiraa ainakaan tässä tilanteessa vaikka mieli tekisi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Karu olet, tuskin natsi, ehkä semi-jytkyläinen tosin! Mutta subjektiivisuudesta olen sinua kritisoinut aiemminkin - minusta nuo eivät ole kovin kokonaisvaltaisia perusteluita. Edelleen sanoisin, että yksilön kohdalla olennaista on hänen oma ajattelunsa ja oma tahtonsa ja kokemuksensa, me normi-ihmiset lienemme aika lailla down-syndrooman tasoisia verrattuina vaikka Einsteiniin tai Gödeliin, mutta voimme silti olla kevyesti onnellisempia kuin suurinkaan nero tai täydellisinkään urheilija. Kilpailemme aina ihan omassa, henkilökohtaisessa sarjassamme, itse ainoana vastustajanamme. Jos on kyky onneen, täysipainoiseen elämään omista lähtökohdistaan käsin, on aina oikeus elämään.

Entäpä jos ei ole sitä kykyä onneen ja täysipainoiseen elämään mistään lähtökodista käsin? Entäpä jos aivotoiminta on sillä tasolla ettei ihminen kykene määrittelemään sitä mitä "onni" on tai mitä "täysipainoinen elämä on" niin onko tällaisen ihmisen elämä elämisen arvoista? Minusta sinäkään et nyt aivan ojektiivisesti asiaa takastele vaan kovin subjektiivisesta näkökulmasta käsin, koska et sinäkään voi tunkeutua sellaisen ihmisen mieleen johon ei saa mitään kontaktia, joten voidaanko tällaisessa tapauksessa siis määritellä sitä, että eläminen on "ihmisarvoista" jos kohde ei edes tiedosta omaa elämäänsä?

Sinä voit itse määritellä oman elämäsi suuntaviivat, joten voidaan olettaa, että voit muodostaa omasta elämästäsi omista lähtökohdista tarkasteltuna ihmisarvoisen elämän, mutta voiko ihminen, joka ei voi edes määritellä oman elämänsä suuntaviivoja, rakentaa itselleen omasta mielestään ihmisarvoisen elämän? Olen tehnyt töitä ihmisten parissa, jotka eivät voi tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä, teen par'aikaa töitä ihmisen parissa, joka on osin holhouksenalaisena eikä kykene tekemään mitään taloudellisia päätöksiä omassa elämässään, eikä hän kykene millään muotoa hallitsemaan omaa elämäänsä. Minä voin tarkastella elämää monelta kantilta ja minä voin tehdä päätöksen jos huomaan, että oma elämäni ei ole ihmisarvoista minun mittapuuni mukaan, mutta voiko tällainen ihminen, joka on 24h/vrk valvonnassa tehdä mitään päätöksiä itsenäisesti omasta elämästään? Käytännössä ei voi tehdä, käytännössä hän ei hallitse omaa elämäänsä vaan sen ohjat on muiden hallinnassa. Toki voidaan olettaa, että hänen elämänsä on ihmisarvoista ja hän kokee elävänsä täyttä elämää, mutta onko se todellisuudessa sitä vai onko se illuusio jonka luomme, koska emme uskalla tunnustaa sitä, että todellisuudessa vaikeasti vammainen ihminen voi kaiken aikaa toivoa omaa kuolemaansa, koska ei kykene millään muotoa hallinnoimaan omaa elämäänsä.

Tai jos hän ei kykene määrittelemään "ihmisarvoa" tai "ihmisarvoista elämää" niin voiko hän asettaa mitään vaatimuksia tai toiveita? Onko tällainen elämä ihmisarvoista jossa joku ulkopuolinen kolmas taho määrittelee sen miten hoidettavan on elämänsä elettävä? Ikävä kyllä olen sitä mieltä, että ihmisarvoiseen elämään kuuluu omalta osaltaan kyky määritellä omasta mielestään merkityksellisiä asioita, kuten vaikkapa rakkaus, seksi, läheisyys mutta jos ne kielletään tai nämä halut tukahdutetaan joidenkin (omaisten) taholta epäsopivina, onko kyse enää ihmisarvoisesta elämästä? Onko elämä ihmisarvoista jos haluaa jotain normaalia, kuten läheisyyttä, mutta ei koskaan sitä saa vaanjoutuu kerta toisensa jälkeen tukahduttamaan tunteensa ja halunsa ja toiveensa?

Minusta sinun pitää perustella se miksi kuolaava, allensa paskova, toisten 100% apua tarvitseva, dementoitunut tai älyllisiltä lahjoiltaan idiootintasolla oleva ihminen voi elää inhimillisistä ja toivottavaa elämää, jossa hän kokee elämänsä nautinnollisena.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minusta sinun pitää perustella se miksi kuolaava, allensa paskova, toisten 100% apua tarvitseva, dementoitunut tai älyllisiltä lahjoiltaan idiootintasolla oleva ihminen voi elää inhimillisistä ja toivottavaa elämää, jossa hän kokee elämänsä nautinnollisena.
Koska jakavat sämpylänsä.
 
me normi-ihmiset lienemme aika lailla down-syndrooman tasoisia verrattuina vaikka Einsteiniin tai Gödeliin, mutta voimme silti olla kevyesti onnellisempia kuin suurinkaan nero tai täydellisinkään urheilija.

Olen lukenut joskus (joo, vahva argumentti), että onnellisuuden kannalta ihmiselle on hyväksi se, jos hänen äo:nsa on melko lähellä keskivertoa. Kun ollaan Gaussin käyrällä ihan jommalla kummalla äärilaidalla, syntyy siitä monenlaisia ongelmia, sillä keskivertotallaajan kanssa on hyvin vaikea päästä samalle aaltopituudelle. Siksi poliitikonkaan ei kannata olla huippuälykäs.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Entäpä jos ei ole sitä kykyä onneen ja täysipainoiseen elämään mistään lähtökodista käsin? Entäpä jos aivotoiminta on sillä tasolla ettei ihminen kykene määrittelemään sitä mitä "onni" on tai mitä "täysipainoinen elämä on" niin onko tällaisen ihmisen elämä elämisen arvoista?

Mutta näitä tapauksiahan juuri pidänkin ongelmallisina, ja olisin täysin valmis hyväksymään myös abortin, jos voimme järkevällä varmuudella olettaa, ettei elämästä tulisi ihmisarvoista. Tälläisiä tapauksia on, mikä saa epäilemään mahdollisen "älykkään suunnittelijan" moraalia. Yllä puhuin spesifisti down-ihmisistä, jotka minusta ovat täysin "normi-ihmisiin" verrattavissa olevassa tilanteessa: on täydet mahdollisuudet hyvään elämään, mutta ei tietenkään mitään takuuta siitä. Se miksi sitten vedän rajan hyvin tiukasti johtuu epäilystäni ihmiskunnan järkevyyden ja maltillisuuden suhteen, meidän suhteemme lapsella on valitettava taipumus lähteä pesuveden mukana.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mutta näitä tapauksiahan juuri pidänkin ongelmallisina, ja olisin täysin valmis hyväksymään myös abortin, jos voimme järkevällä varmuudella olettaa, ettei elämästä tulisi ihmisarvoista. Tälläisiä tapauksia on, mikä saa epäilemään mahdollisen "älykkään suunnittelijan" moraalia. Yllä puhuin spesifisti down-ihmisistä, jotka minusta ovat täysin "normi-ihmisiin" verrattavissa olevassa tilanteessa: on täydet mahdollisuudet hyvään elämään, mutta ei tietenkään mitään takuuta siitä. Se miksi sitten vedän rajan hyvin tiukasti johtuu epäilystäni ihmiskunnan järkevyyden ja maltillisuuden suhteen, meidän suhteemme lapsella on valitettava taipumus lähteä pesuveden mukana.

Ongelma on juuri tämä subjektiivinen näkemys "on täydet mahdollisuudet hyvään elämään, mutta ei tietenkään mitään takuuta siitä", koska lähes jokainen meistä määrittelee mahdollisuuden hyvään elämään omalla tavallaan.

Jonkun mielestä lievä tai keskivaikea älyllinen kehitysvamma on jo tällainen, puhumattakaan siitä, että jos mukaan tulee joukko fyysisiä ongelmia:

"Down-henkilöillä on muuhun väestöön verrattuna noin 40 kertaa suuremmalla todennäköisyydellä synnynnäinen sydänvika. Leukemian ja kilpirauhasen vajaatoiminnan riskit kasvavat, ja down-lapset ovat tavanomaista alttiimpia hengitystie- ja korvatulehdukselle. Näiden lisäksi heillä on tavallista suurempi riski saada muun muassa ruokatorven refluksitauti ja uniapnea, sekä mihin hyvänsä ruumiin osaan vaikuttavia vakavia poikkeamia. Sappikivitauti ja keliakia ovat Down-henkilöillä tavallista yleisempiä.

Useiden tutkimusten perusteella leukemian esiintyvyys on Down-henkilöillä 10–20-kertainen muuhun väestöön verrattuna. Leukemian ennuste on kuitenkin heillä parempi kuin muilla. Ilmeisesti tämä johtuu Downin syndroomassa tavattavasta mutaatiosta
." (lähde niinkin luotettava kuin wikipedia).

Minusta älyllinen kehitysvamma ja fyysiset ongelmat yhdessä muodostavat sellaisen riskitekijän joiden perusteella on täysin perusteltua se, että down oireyhtymäinen lapsi abortoidaan. Jos minun kumppanilleni olisi tulossa sellainen lapsi vaatisin lapsen abortoimista, koska katson ettei sellainen lapsi voi elää täysin täysipainoista elämää ja että riski sille, että lapsella on vakavaviakin kehityshäiriöitä on liian suuri, jotta sitä kannattaisi ottaa.

Varmasti joku pitää ajatusmaailmaani myös kylmän taloudellisena, mutta minusta, kun th-sektorin priorisointi tulee olemaan tulevaisuudessa entistä enemmän ajankohtaista, tämäkin asia tulee pitää mielessä ja taloudellistenkin seikkojen takia tulee kannustaa vanhempia abortointeihin. Sama pätee ikähaitarin toiseenkin päähän, kannatan eutanasiaa ja toivon, että Suomessa laillistettu eutanasia otetaan käyttöön ja nyt tarkoitan myös aktiivista eutanasiaa, jossa ihmiset saavat henk.koht. päättää sen missä vaiheessa lähtevät kun vielä ovat terveitä ja kykenevät tällaisen päätösen tekemään. Minusta pitkälle edennyt alzheimer tai muu dementian muoto on jo sellainen tila mikä ei ole tavoiteltavissa oleva ja siksi dementoituneille tulisi antaa mahdollisuus lääkinnällisesti päättää päivänsä.

Näkökulmamme poikkeaa selkeästi toisisitaan. Minusta laajempaan kehitysvammaisten lasten abortointeihin tulee pyrkiä silläkin uhalla, että lapsen on mahdollista mennä sen pesuveden mukana. Katson, että abortoitavan lapsen vanhemmilla sekä yhteiskunnalla tulee olla suuren suuri mahdollisuus päättää tässä vaiheessa, kun saadaan tietää lapsen kehitysvammasta, lapsen abortoinnista ja tehdä omien arvojensa perusteella päätös siitä mikä on tavoittelemisen arvoinen elämän tila. Minusta yhteiskunnan kannalta ei ole tavoiteltavaa, että syntyy runsaasi kehitysvammaisia lapsia, etenkin jos down oireyhtymänkin kohdalla on lapsista joiden älyllinen kehitysvamman on jo keskivaikean tasolla. Jos voidaan tulevaisuudessa päästä siihen, että voidaan määritellä älyllisen kehitysvamman taso esim. mosaiikki lapsi down oireyhtymän kohdalla, olen valmis muuttamaan kantaani mutta nyt, nykyisen tieton valossa, en pidä tavoiteltava älyllisen kehitysvamman omaavien lasten syntymää - oli sitten kyse rodunjalostamisesta tai ei.

vlad.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Näkökulmamme poikkeaa selkeästi toisisitaan.

Niin, koska olen liberaali ja minulle itseisarvoja ovat yksilön oikeudet - sinulla karuna ei-liberaalina on eri arvotukset, joskaan en oikein vieläkään ole hahmottanut sitä filosofista kokonaislinjaa mikä sinulla on, ehkä jokin versio nietzscheläisestä lähtökohdasta? Eli arvotat ihmisiä sen mukaan, miten itse heihin suhtaudut, annat sen arvon, minkä juuri itse annat. Minä taas näen, että tietoisilla yksilöillä on minusta riippumaton itseisarvo ja minusta riippumattomia oikeuksia. Abortti on toki hieman eri asia, mutta en tosiaan näe down-syndroomaa siihen oikeutuksena, koska on ilmeinen tosiseikka, että down-ihmiset kykenevät tietoisuuteen ja heille on reaalisesti mahdollista täysipainoinen ja onnellinen elämä. En tietenkään tuomitse eriävää käsitystäsi epämoraaliseksi, se lähtee vain erilaisista moraalisista lähtökohdista, joita en itse hyväksy.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, koska olen liberaali ja minulle itseisarvoja ovat yksilön oikeudet - sinulla karuna ei-liberaalina on eri arvotukset, joskaan en oikein vieläkään ole hahmottanut sitä filosofista kokonaislinjaa mikä sinulla on, ehkä jokin versio nietzscheläisestä lähtökohdasta? Eli arvotat ihmisiä sen mukaan, miten itse heihin suhtaudut, annat sen arvon, minkä juuri itse annat. Minä taas näen, että tietoisilla yksilöillä on minusta riippumaton itseisarvo ja minusta riippumattomia oikeuksia. Abortti on toki hieman eri asia, mutta en tosiaan näe down-syndroomaa siihen oikeutuksena, koska on ilmeinen tosiseikka, että down-ihmiset kykenevät tietoisuuteen ja heille on reaalisesti mahdollista täysipainoinen ja onnellinen elämä. En tietenkään tuomitse eriävää käsitystäsi epämoraaliseksi, se lähtee vain erilaisista moraalisista lähtökohdista, joita en itse hyväksy.

Elämänfilosofiani on hyvin karu ja sen auki keriminen vaatisi enemmän sanoja mitä yhteen viestiin mahtuu kirjaimia.

En myöskään täysin allekirjoita lyhyttä yhteenvetoasi, koska annan monille ihmiselle toisella tapaa arvon vaikka he eivät jaa minun filosofiaani ja elämänmalliani esim. vaikka en allekirjoita Hitlerin teesejä kaikessa karuudessaan, ymmärrän tietyssä mielessä ne lähtökohdat miksi joku allekirjoittaa hänen kirjoittamansa teesit, miksi joku haluaa olla natsi ja kannattaa natsismia vaikka tiedän, että itse joutuisin "mielisairaana" välittömästi leirille koekaniiniksi. Annatko sinä arvon tai ymmärryksen heille tällaisessa asiassa vai meneekö sinun hyväksyntäsi ja ymmärryksesi raja natsismin tai kommunismin raadollisimmissa toteutusmalleissa?

Toisaalta minä arvotan ihmisiä mainitsemasi tietoisuuden mukaan ja sikiö joka abortoidaan ennen syntymää on ei-tietoinen olemassa olostaan, joten minun mittarini mukaan kyseessä ei ole vielä ihminen vaan vasta sikiö, josta voi kehittyä ihminen parhaimmassa mahdollisessa tapauksessa, jos siis raskaus sujuu kaikella mahdollisella tapaa hyvin. En siis näistä lähtökohdista johdettuna pidä vääryytenä sitä, että sikiö jolla todetaan jokin keskivaikea tai vaikea kehityshäiriö tai vamma abortoidaan kohtuullisen varhaisessa vaiheessa, pääsääntöisesti vanhempien toiveen perusteella. Mutta en myöskään vastusta sitä, jos yhteiskunta ottaa aktiivisemman roolin ja kertoo elämän realiteetit ja kehottaa harkitsemaan hyvin vakavasti aborttia.

Epäilen myös sitä, että sinunkaan mielestä kaikilla tietoisilla yksilöillä on juuri sinusta riippumaton itseisarvo ja sinusta riippumattomia oikeuksia. En tietenkään voi täysin varmuudella väittää, että osun olettamuksessani oikeaan mutta viestiesi perusteella voin päätellä, että kommunistien politrukkien ja ilmiantajien kohdalla arvosi eivät kovinkaan liberaalit ole vaan ymmärryksesi loppuu hyvin lyhyeen tai jos ymmärryksesi ei lopu niin hyväksyntäsi sen sijaan loppuu. Tämä siitä huolimatta, että yhteiskunta jossa ko. henkilöt elävät voi kannattaa kyseistä toimintaa ja pitää sitä erinomaisen hyväksyttävänä asiana.

Olen palstalla monen monta kertaa todennut sen tosiasian, että ymmärrän toimintafilosofioita ja käytösmalleja joita en hyväksy. Ymmärrän siis sen jos down syndroomaista lasta ei abortoida vaikka itse vaatisinkin sellaisen lapsen abortoimista varhaisessa vaiheessa, jopa hyväksyn sen, että ihmiset tekevät päätöksen mikä yhteiskunnan kannalta ei ole paras mahdollinen vaihtoehto mutta järkevää tällainen toiminta minun mielestä ei ole. Yhteiskunnan kannalta järkevintä on, että mahdollisimman suurella varmuudella voidaan karsia jo sikiövaiheessa pois sellaiset sikiöt joiden todennäköisyys terveeseen ja fyysisesti tai henkisesti mahdollisimman normaaliin elämään on rajallinen.

Tulevaisuudessa terveydenhuoltosektori joutuu entistäkin enemmän priorisoimaan ja jo tämä mielessä pitäen järkevintä on se toiminta jossa priorisointi kohdistetaan jo ei-syntyneisiin lapsiin. Jokainen kehitysvammainen tulee yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi kuin terveenä syntynyt lapsi. Onko tässä mitään järkeä jos/kun voidaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä tehdä karsintaa jo ennen syntymää? Koskaan ei tietenkään voidan täydellä varmuudella abortoida kaikkia kehitysvammaisia tai muita vaikeasti vammaisia lapsia, toisaalta aina ole olemassa myös se riski, että abortoidaankin terve lapsi mutta minusta tämä riski kannattaa ottaa.

Voisin jatkaa tämän aiheen tiimoilta asian aukikerimistä vaikka kuinka paljon, voisin myös laajentaa aihepiiriä koskettamaan elämän ehtoolla olevia ihmisiä ja sitä miksi heiltä riistetään yhteiskunnan toimesta mahdollisuus tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja pl. itsemurha mutta monelle se ei ole vaihtoehto vaikka sen myötä ihmisellä itsellään on mahdollisuus siihen valintaan. Miksi siis suhde ja suhtautuminen eutanasian on jyrkän kielteinen? Miksi esim. uskonnon ja epäilyttävien eettisten arvojen annetaan vaikuttaa siihen millaisia valintoja aikuiset ihmiset saavat tehdä koskien omaa elämäänsä? Uskoisin myös, että löytyy henkilökuntaa joka on valmis tällaiseen toimintaan - vapauttamaan ihmiset elämisen taakasta. Miksei löytyisi koska sellaisia ihmisiä löytyy muistakin maista? Uskoisin myös, että itse voisin toimia henkilönä joka avustaa ihmisiä eutanasiaan. Antaa lääkkeen tai jollain muulla tavalla tukee henkilöä hänen viimeisinä elinhetkinään. Ja toisaalta, täysin subjektiivisesti ajateltuna, toivoisin, että myös minulla on mahdollisuus määritellä ennalta se millaisessa tilassa haluan kuolla ja onko minun mahdollista turvautua eutanasiaan ettei minun tarvitse tappaa itseäni jollain muotoa.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös