Remy Martin
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Lukko
Minusta kyseessä on kasa soluja (ehkäpä julma ilmaus, tiedän, mutta en tarkoita sitä kiertoilmauksena, koska tiedän, että kyse on sikiöstä josta kehittyy ihminen - jos on kehittyäkseen), koska minulle eräs merkiyksellinen asia ihmisyydessä on tietoisuuden kehittyminen, täten esim. viikolla 26. syntynyt keskonen on sillä rajalla voidaanko puhua ihmisestä sanan varsinaisessa merkityksessä vai onko sanan keskonen käyttö perustellumpaa. Minulle kyse on keskosesta, joka kuolisi välittömästi jollei saisi todella hyvää hoitoa elämänsä ensimmäsien kuukausien aikana. Itseasiassa niin pienenä syntynyt keskonen kaipaa hyvää hoitoa hyvin pitkään, jopa vuoden tai vuosien ajan säännöllistä tarkkailua, koska varhaisessa vaiheessa keskosenä syntynyt lapsi on alttiimpi hyvin monelle sairaudelle, joita varhainen syntymä aiheuttaa. Voidaan kenties pohtia, että onko edes järkevää pelastaa tai yrittää pelastaa todella pieniä keskosia, missä menee raja jonka jälkeen kyse on resurssien tuhlaamisesta jolloin olisi parempi antaa keskosen kuolla tai tappaa se.
Voidaan pohtia sitä, että mikä on ihminen, missä menee se raja jolloin "kasa soluja" on ihminen ja missä vaiheessa kyseessä on vasta jostain muusta kuin ihmisestä sanan varsinaisessa merkityksessä. Yllä jo hiukan määrittelin sitä minkä minä koen ihmisenä - itse pidän tietoisuutta eräänä ihmisyyden merkityksellisimmistä asioista. Seuraava kysymys: voidaanko vastasyntynyttä lasta pitää ihmisenä, koska sen tietoisuus on täysin kehittymätön? Katson kuitenkin, että tässä vaiheessa voidaan jo puhua ihmisestä, koska hyvällä hoidolla vauvasta kasvaa vuosien kuluessa omalla tietoisuudella varustettu ihminen, joten suhtautumiseni vastasyntyneen tappamiseen on toinen kuin sikiön abortoimiseen - tai tappamiseen, kumpaa termiä nyt halutaankaan käyttää. Minä käytän mielummin abortointia, koska sillä tehdään selväksi se, että kyseessä ei ole ihminen vaan vasta sikiö, jota voidaan pitää ihmisen esiasteena.
Minulle ei myöskään tuota tuskaa käyttää sanoja "tappaa" tai "murhata", mutta en pidä tarpeellisena käyttää niitä yhteydessä, jossa en pidä kohdetta ihmisenä sanan varsinaisessa merkityksessä vaan kyseessä on vasta sikiö, joka raskauden myötä kehittyy ihmiseksi - jos kehittyy. Sen sijaan, vastasyntyneen tappaminen on tappamista vaikka Kiinassa toimituksesta käytetään kenties toista nimeä. Käytän termiä tappaa tässä tapauksessa siksi, koska vauvasta kasvaessaan tulee ihminen omalla tietoisuudellaan varustettuna.
Eli minun tapauksessa, jos tapan ihmisen - kuuluipa hän mihin rotuun tahansa tai olipa hän millainen tahansa - kyseessä on tappaminen tai murhaaminen. Tapan tällöin ihmisen, kiertoilmaisun käyttö ei ole perusteltua. Joskus toki sellaisia tulee käytettyä, mutta tällöin on ymmärrettävä asiayhteys jossa niitä käytetään. Joskus voidaan sanoa, että "miksei heitä likvidoida" vaikka tarkoitetaan "tapeta" mutta tämä tulee ymmärtää asiayhteydestä. Joskus voidaan käyttää kirjallisia vapauksia mutta jos ryhdytään tarkoitushakuisesti aina käyttämään kiertoilmaisuja, on syytä miettiä sitä, että miksi näin toimitaan.
Toisaalta minua ei haittaa vaikka abortista käytetään termiä "tappaa" tai "murhata", etenkin jos/kun kyseessä on lähellä 20. raskausviikkoa suoritettu toimenpide. Termi "abortti" on kuitenkin yleisesti käytössä ja sitä minut opetettiin opintojen yhteydessä käyttämään, olipa kyse kiertoilmauksesta tahi ei, niin sitä pääsääntöisesti käytän. Mutta kuten olen kovin lyhyesti omaa filosofiaani käsitellyt, pidän ihmisenä vasta sellaista yksilöä, jolla on edellytykset oman tietoisuuden kehittymiselle, käytännön rajana on vastasyntynyt lapsi (tai keskonen sellaisessa tapauksessa jossa hän jää henkiin).
En siis jaottele ihmisiä rodun mukaan mutta jaottelen heidät kehitysasteen mukaan ja konkreettisin raja menee syntymän kohdalla (poikkeuksina keskoset, joita en kuitenkaan ryhtyisi tappamaan jos on edellytykset, että keskonen jää henkiin hyvin hoidon seurauksena). En myöskään usko, että minä - vaikka toisinaan kiertoilmauksia käytänkin - lähtisin tappamaan ihmisiä, jos joku ryhtyy nimittämään heitä syöpäläisiksi. Tai sitten saisi tappaa kerrasta kaikki todella pientä "valiojoukkoa" lukuunottamatta, mutta tämä taas on jo aivan toinen asia ja sitä olen käsitellyt palstalla ollessani aiemmin varsin monta kertaa, ja kantani tässä suhteessa liene selvä kaikille. Pidän ihmisiä pääsääntöisesti samanarvoisina - tai arvottomina - pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.
vlad.
Amen!
Täysin samat ajatukset mutta Vladi osasi pistää ne tekstiksi. Kiitos!