Minkälaisia tuntemuksia herättää kanssakirjoittajissa ajatus siitä, että joutuisi asiakaspalvelussa palvelemaan murhamiestä? Vieläpä lapsenmurhaajaa? Murhaaja on jo vapaalla jalalla ja teoriassa siis "tuomionsa sovittanut", mutta voiko pikkulapsen murhaamista oikeastaan koskaan sovittaa?
Pitäisikö vain pystyä palvelemaan murhaajaa muina miehinä, toivottaa hymysuin hyvää päivänjatkoa ja palvella parhaansa mukaan, vaikka tekisi mieli käskeä murhaajan painua helvettiin - tai jopa passittaa murhaaja itse helvettiin jos vain se mahdollista olisi?
Lisäbonuksena lapsenmurhaajan mahdolliseen asiakaspalveluun tulee vielä sekin, että tiedostaa voineensa huonommalla tuurilla olla itse uhrina. Pienellä todennäköisyydellä, mutta kuitenkin realistisena mahdollisuutena.
Kyseessä oleva henkilö on entinen antikvariaatinpitäjä
Jorma Patjas (linkki vie suomi-wikiin), joka kylmäverisesti ensin pahoinpiteli ja vangitsi antikkaansa tulleen 11-vuotiaan pikkupojan Janne Aikalan, jätti illaksi antikan kellariin ja palasi myöhemmin takaisin kuristamaan tämän hengiltä köydenpätkällä. Sitten Patjas jätti ruumiin antikkaan ja meni kotiin rauhassa nukkumaan. Seuraavana päivänä mies piti firmaa pystyssä normaalisti, kunnes sitten illalla otti ruumiin ja nakkasi tämän tien varrella olleeseen ojaan kuin minkäkin roskan tai jätteen.
Patjas teki tekonsa 1986, sai elinkautisen ja vapautui jo ennen vuosituhannen vaihdetta. Nykyisin hän asustelee Turun Halisissa vapaana miehenä ja onnellisena eläkeläisenä.
Tarkennetaan sen verran, että minä en ole Patjasta kohdannut, enkä asu Halisissa päinkään, mutta eräät kollegat ovat siellä suunnassa töissä ja ovat erittäin todennäköisesti Patjasta joutuneet työssään palvelemaan. Minäkin olen tuolla suunnalla tehnyt vuosia sitten pari tuurausta, ja olisin voinut Patjakseen törmätäkin huonolla tuurilla.
Ajatus miehen kohtaamisesta ja auttamisesta millään tavoin lähinnä kuvottaa. Todennäköisesti voisin ja saisin asiat hoidettua, mutta se ei varmaan sentään mihinkään humanistien liberaaleihin ihmisoikeuskitinöihin kuulu, että Patjaksen tapaisia paskiaisia pitäisi palvella hymysuin tai tehdä yhtään mitään ylimääräistä, mitä tämä ei erikseen huomaa kysyä.
Se omakohtainen mahdollisuus joutua Patjaksen uhriksi juontaa siitä, että minä olin pienenä poikana ahkera antikoissa kävijä ja tuonakin vuonna olin kiertänyt monta kertaa läpi Turun keskustan antikoita, myös Patjaksen putiikkia. Jos pari vuotta vanhempi Janne Aikala pahoinpideltiin, vangittiin ja kuristettiin hänen "ärsytettyään" Jorma Patjasta, niin silloin Patjas olisi voinut tehdä saman oikeastaan kenelle tahansa innokkaalle pikkupojalle, joka tuli antikkaan ns. häiritsemään Patjaksen dokaamista ja kyselemään jotain.
Minä en sattunut tuona päivänä Patjaksen antikkaan, Janne Aikala sattui. Ja kuoli murhattuna tuskaisen pahoinpitelyn ja kauhun täyttämän illan jälkeen, kunnes päätyi dumpattuna ojaan.