Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

  • 160 203
  • 1 345

Byvajet

Jäsen
Se, että kaikki pride-tyrkytys varmaan ahdistaa monia niin sen mitätöimiseksi juuri oikea keino on antaa heidän vain olla, joka on kai se heidän suurin sanomansakin ja pyrkimyksensä eli yhdenvertaisuus yhteiskunnan silmissä.

En usko, että Priden tavoitteena on neutraalius, vaan sille on tärkeää pitää yllä uhriasemaa. Priden piirissä pyörii niin paljon rahaakin, että rahantulon varmistamiseksi uhriasemasta kannattaa pitää kiinni.

Koen Suomessa paljon suuremmiksi tasa-arvo-ongelmiksi nykyään vammaisuuden, mielenterveysongelmien riittämättömän hoidon ja köyhyyden kuin seksuaalivähemmistöjen ongelmat.

Seksuaalivähemmistöt ovat onnistuneet tuotteistamaan ongelmansa yhdeksi yleiseksi tasa-arvon mittariksi, joka kerää huomion ja rahat. On edistyksellistä marssia seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolesta, mutta harvempi lähtee kadulle köyhien, vammaisten tai mielenterveysongelmaisten puolesta.

Politiikankin tasolla köyhät, vammaiset ja mielenterveysongelmaiset esitetään hankalana kulueränä sen sijaan että heidän oikeuksiensa puolesta taisteltaisiin.

On vähän vaikea uskoa kokoomuksen tasa-arvoaatteeseen, joka kohdistuu valikoiden seksuaalivähemmistöihin, kun puolue on samaan aikaan pienen säästön vuoksi valmis kurittamaan syrjäytyneitä heikko-osaisia. Kokoomuksen tasa-arvonajatteluun voisi uskoa, jos se tarjoaisi syrjäytyneille myönteisiä aktivointikeinoja.

Ei, Pridessä marssiminen ei todellakaan mittaa ihmisen tasa-arvoajattelun syvyyttä. Kunhan on keskiluokalle sopiva poseeraamisen muoto, käytännössä usein ihan vain valehtelua, jolla ostetaan identiteettiä ja politiikassa kannatusta.
 

redpecka

Jäsen
Ei, Pridessä marssiminen ei todellakaan mittaa ihmisen tasa-arvoajattelun syvyyttä. Kunhan on keskiluokalle sopiva poseeraamisen muoto, käytännössä usein ihan vain valehtelua, jolla ostetaan identiteettiä ja politiikassa kannatusta.
Hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan.

Kai se on sanomattakin selvää, että jos jossain on sauma hyötyä jostain jotain niin sinne vihelletään.

Omasta mielestäni vaikkapa naisten sinnikkäässä taistelussa kohti yhdenveroisuutta vuosisatojen saatossa ei ole mitään pahaa. Jos joku fundamentalistisesti toista mieltä niin hän varmaan laukoo ajatuksensa vapaaseen intternettiin kuten on varmasti jo tehnytkin.

Seksuaalinen tasaveroisuus yhteiskunnan silmissä on myös sellainen perusoikeus, sellainen no-brainer, sillä se ei maksa mitään kellekään, käsittämätöntä että näistäkin vielä jauhetaan.

En vähättele tuntemuksiasi, byvajet. Kirjoitat asiaa rehellisestä vinkkelistä. Ei ole maailma läheskään valmis.
 

redpecka

Jäsen
Kysyin siksi, että laitoit lainaamaani tekstiin aikamääritelmän milloin sinun näkemyksesi mukaan suvaitsevaisuus saattaisi toteutua. Kiinnosti, että miten sinä sen määrittelisit.
Lyhyesti helppo vastaus että ei ole sellaista. Kaikki on sidoksissa aikaan ja paikkaan eli ympäröivään todellisuuteen.

Heh, maailmassa kohta joku kahdeksan miljardia lajinsa edustajaa... Se on numerona jo niin iso ettei pysty tajuamaan.

Suvaitsevaisuus on siis kai käsite, miten kohtelee lajinsa edustajia baarissa ja sen ulkopuolella. Se on kai sitä, että vaikka itsellä menisi huonosti niin ei syytä muita siitä ja vedä heitä nenään. Vaikeeta varmasti, muttei kukaan kai ole ihmisyyttä helpoksi väittänytkään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: vsmo

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Näin Pride-viikolla muistelen hymyssä suin aikaani erään helsinkiläisen yökerhon ovimiehenä nuorena poikana opiskeluiden ohessa. Kyseisen klubin mottona oli ”Gay? Straight? Who the fuck cares?!!!!" eli kyseessä heteroystävällinen gay-yökerho. Oikeastaan ovimies on väärä kuvaus, sillä olin vielä hierarkiassa enemmänkin ”poika” eli remmissä oli huomattavasti allekirjoittanutta kokeneempia vahtimestareita. Yhtenä iltana kuitenkin minut oli määrätty ovelle, koska tunsin jo kuitenkin klubin vakioporukkaa ja vanhemmat vahtimestarit kaikki enemmän ja vähemmän poissa.

Ilta oli melko vilkas alkukesällä ja jonoja alkoi kertyä jokaiseen yökerhoon melko varhain. Siinä sitten yhdessä vaiheessa jonoon saapui muutaman hengen seurue maalaisserkkuja isolla kirkolla. Koska herrasväestä pystyi jo melkoisen kauas näkemään, etteivät välttämättä tiedä mihin ovat jonottamassa niin päätin joviaalina varmistaa, että tietävät mistä ovat maksamassa:

Minä: ”hyvää iltaa herrat, olettehan perillä tämän klubin motosta ”Gay? Straight? Who the fuck cares?!!!!"

Maalaisserkkujen puhemies: ”Jaa, onko tämä homojen paikka? ”

En päässyt edes aloittamaan vastaustani, kun selkääni koputetaan ja siellä on muutaman hengen seurue klubin kanta-asiakkaita:

Kanta-asiakkaiden puhemies: ”Hei kulta, meitä olisi tässä viisi tulossa bailaamaan?”

Minä: ”Mukava nähdä, tervetuloa ja pitäkää hauska ilta”

Kanta-asiakkaiden puhemies:” Kiitos paljon kulta, milloin ne meidän häät olivatkaan?”

Minä: ”(hymyssä suin) eikö me Juhannuksesta silloin alunperin puhuttu?”

Kanta-asiakkaiden seurue menee sisään ja olin jo puoliksi unohtanut maalaisserkkujen seurueen, joka oli todistanut tätä juttelua selkäni takana. Käännyn taas heidän puoleensa aikeissani jatkaa kesken jäänyttä keskustelua. Maalaisserkkujen puhemiehen silmät olivat teepannujen kokoiset hämmennyksestä:

Maalaisserkkujen puhemies: ” ovatko portsarit täällä myös homoja?”

Minä: ”kyllä, täällä kaikki ovat homoja”

En sitten tiedä kuinka vakavasti maalaisserkut ottivat tämän huulenheiton? Ilmeistä päätellen melkoisen vakavasti. Siitä annan propsit heidän puhemiehelle, että hän halusi mennä katsomaan sisälle ennen lopullista päätöstä illan rientopaikasta. Minulla ei luonnollisesti ollut tätä vastaan mitään. Käynti sisällä oli kuitenkin salamannopea ja loppukaneettina totesivat, ettei tämä paikka ole välttämättä heille kuitenkaan tarkoitettu. Siinä sitten toivotettiin hyvät illat puolin sekä toisin, ja jatkettiin iltaamme kukin tahoillamme. Hauska muisto ja kohtaaminen.

Yleisesti ottaen olen helvetin onnellinen ajasta tässä yökerhossa ja sain kunnian olla töissä myös monissa SETAN yksityistilaisuuksissa. Lisäksi MaRa-alalla työkavereina oli paljon seksuaalivähemmistöjen edustajia. Vaikka itse koen saaneeni suvaitsevan kasvatuksen kotona niin tämä seksuaalivähemmistöjen kanssa ja parissa työskentely ainakin minulle oli erittäin kasvattava ja silmiä avaava kokemus, josta olen todella kiitollinen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Just Stop Oil -järjestö tällä kertaa pysäytti liikenteen...
Onhan tuo aika surkuhupaisa tilanne, jos asiaa näin ulkopuolisena miettii. Ymmärrän kumpaakin osapuolta, mutta olisi ollut ympäristöväen kannalta ehkä sittenkin parempi, jos he olisivat järjestäneet mielenilmauksen jonkun muun tapahtuman aikana.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tähän ei varmaankaan uskalla kommentoida oikein mitään. Ilmeisesti kuitenkaan natsit tai äärioikeisto ei ole tämän takana. Tai eihän sitäkään uskalla varmaksi sanoa.
Pasilaa löyhästi lainatakseni: "ja osa päätyi tekemään itsemurhan, kun eivät pystyneet päättämään, miltä kantilta uutista on lähestyttävä."
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tähän ei varmaankaan uskalla kommentoida oikein mitään.

Mä muotoilisin tämän lauseen niin, että "tähän ei oikein osaa sanoa mitään".

Tämä on vähän sama tilanne ajatusmallina, kun taannoin saavuttiin työtehtävissä murtopaikalle, niin siellä ne keski-ikäiset puistojen miehet tappelivat kaupan kassalinjojen vieressä. Annettiin poikien kinastella, ja paikalle saapunut poliisipartiokin totesi, että siinähän uuvuttavat toisensa...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Onhan tuo aika surkuhupaisa tilanne, jos asiaa näin ulkopuolisena miettii. Ymmärrän kumpaakin osapuolta, mutta olisi ollut ympäristöväen kannalta ehkä sittenkin parempi, jos he olisivat järjestäneet mielenilmauksen jonkun muun tapahtuman aikana.
Häh, hehän protestoivat juuri Priden öljyrahaa vastaan. Ihan oikea päivä siihen.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Onhan tuo aika surkuhupaisa tilanne, jos asiaa näin ulkopuolisena miettii. Ymmärrän kumpaakin osapuolta, mutta olisi ollut ympäristöväen kannalta ehkä sittenkin parempi, jos he olisivat järjestäneet mielenilmauksen jonkun muun tapahtuman aikana.
Eiköhän tuon mielenilmauksen ensisijainen tavoite ollut saada mahdollisimman paljon julkisuutta. Tuskin olisi täälläkään yhtään viestiä aiheesta jos se olisi järjestetty Lontoon vuosittaisen koiranäyttelyn aikana.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eiköhän tuon mielenilmauksen ensisijainen tavoite ollut saada mahdollisimman paljon julkisuutta. Tuskin olisi täälläkään yhtään viestiä aiheesta jos se olisi järjestetty Lontoon vuosittaisen koiranäyttelyn aikana.

Tuskinpa tosiaan parempaa tilaisuutta kansalaistottelemattomuuden harjoittamiseen onkaan, kuin Pride-kulkue ja sen pysäyttäminen.

Perinteinen liikenteen pysäyttäminen ei Lontoossa herätä mitään kiinnostusta, kun siellä joka päivä useampaan kertaan joku esine, asia tai olento, tilaisuus, tapahtuma tai yleinen säätäminen pysäyttää liikenteen ja aiheuttaa liikennekaaoksen. Nyt tästä sen sijaan uutisoidaan Suomessa asti.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tuskinpa parempaa tilaisuutta kansalaistottelemattomuuden harjoittamiseen onkaan, kuin Pride-kulkue ja sen pysäyttäminen.

Perinteinen liikenteen pysäyttäminen ei Lontoossa herätä mitään kiinnostusta, kun siellä joka päivä useampaan kertaan joku esine, asia tai olento, tilaisuus, tapahtuma tai yleinen säätäminen pysäyttää liikenteen ja aiheuttaa liikennekaaoksen. Nyt tästä sen sijaan uutisoidaan Suomessa asti.
Mietipä vaikka Intiaa kuinka usein siellä joku elävä olento pysäyttää liikenteen päivittäin ja silti ihmiset jaksavat odottaa rauhallisesti tilanteen laukeamista.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiköhän tuon mielenilmauksen ensisijainen tavoite ollut saada mahdollisimman paljon julkisuutta. Tuskin olisi täälläkään yhtään viestiä aiheesta jos se olisi järjestetty Lontoon vuosittaisen koiranäyttelyn aikana.
Eikös tuossa ollut tarkoitus ottaa kantaa juurikin priden saamien varojen alkuperään?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomessa Pride-kulkueen tai Itsenäisyyspäivän kulkueen katkaisemalla tai niitä häiritsemällä on aika hyvin saanut julkisuutta. Jää sitten arvioitavaksi, milloin julkisuus on ollut kielteistä tai myönteistä - vai onko pelkkä julkisuus ollut tarpeeksi.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Suomessa Pride-kulkueen tai Itsenäisyyspäivän kulkueen katkaisemalla tai niitä häiritsemällä on aika hyvin saanut julkisuutta. Jää sitten arvioitavaksi, milloin julkisuus on ollut kielteistä tai myönteistä - vai onko pelkkä julkisuus ollut tarpeeksi.

Saas nähdä mitä banderolli missä oli Päivi Räsänen kieltomerkin sisällä että tajusivatko banderollin tekijät että tämä on ilmaista mainosta Päiville niiden kannattajien silmissä jotka ovat samaa mieltä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Saas nähdä mitä banderolli missä oli Päivi Räsänen kieltomerkin sisällä että tajusivatko banderollin tekijät että tämä on ilmaista mainosta Päiville niiden kannattajien silmissä jotka ovat samaa mieltä.
Villi veikkaus että eivät erityisemmin ole kiinnostuneita Räsäsen äänestäjistä, tai siitä mitä he ajattelevat kyseisestä bannerista. Tuskin Räsäs myönteinen banneri olisi kääntänyt ketään hänen äänestäjäänsä Pride myönteiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saas nähdä mitä banderolli missä oli Päivi Räsänen kieltomerkin sisällä että tajusivatko banderollin tekijät että tämä on ilmaista mainosta Päiville niiden kannattajien silmissä jotka ovat samaa mieltä.
Eiköhän koko aihe ole jo niin polarisoitunut, etteivät Päivi tai Päivin edustamat asiat saa juuri enempää tai vähempää kannatusta yhden kuvan takia.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saas nähdä mitä banderolli missä oli Päivi Räsänen kieltomerkin sisällä että tajusivatko banderollin tekijät että tämä on ilmaista mainosta Päiville niiden kannattajien silmissä jotka ovat samaa mieltä.
Itse olen monesti ihmetellyt, että miten pride-porukka vaati aina erilaisuuden hyväksymistä, tasavertaisuutta ja yhdenmukaisuutta toisella tavalla ajattelevilta ihmisiltä, mutta sitten samaan aikaan eivät itse ole valmiit hyväksymään esimerkiksi Räsäsen erilaista maailmankuvaa ja siitä seuraavia mielipiteitä? Eikö tasa-arvoisessa yhteiskunnassa kaikkien kuuluisi olla tasa-arvoisia riippumatta seksuaaliseen suuntautumisesta, uskonnosta, etniseen taustasta tai vammaisuudesta riippumatta, eikä yhdenkään ryhmän oikeuksien tulisi olla muita suurempia?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse olen monesti ihmetellyt, että miten pride-porukka vaati aina erilaisuuden hyväksymistä, tasavertaisuutta ja yhdenmukaisuutta toisella tavalla ajattelevilta ihmisiltä, mutta sitten samaan aikaan eivät itse ole valmiit hyväksymään esimerkiksi Räsäsen erilaista maailmankuvaa ja siitä seuraavia mielipiteitä? Eikö tasa-arvoisessa yhteiskunnassa kaikkien kuuluisi olla tasa-arvoisia riippumatta seksuaaliseen suuntautumisesta, uskonnosta, etniseen taustasta tai vammaisuudesta riippumatta, eikä yhdenkään ryhmän oikeuksien tulisi olla muita suurempia?

Älä lähde tälle linjalle tässä ketjussa... Minä sitä kerran kokeilin, ja sain kuulla olevani vähemmistöjä sortava homofobikko.

Pride on niin pajon parempi aate kuin mikään muu, että heillä on oikeus olla suvaitsemattomia, jos he niin parhaaksi katsovat. Kellään muulla ei tätä oikeutta ole, vaan muilta edellytetään esim. sateenkaariväestön ehdotonta hyväksymistä.

Ja siis summa summarum, tuota samaa olen kysellyt itse moneltakin muulta ihmiseltä ja monessa muussa paikassa. Ikinä en ole siihen perusteltua vastausta saanut. Ylläoleva on siis oma tulkintani asiasta.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olen monesti ihmetellyt, että miten pride-porukka vaati aina erilaisuuden hyväksymistä, tasavertaisuutta ja yhdenmukaisuutta toisella tavalla ajattelevilta ihmisiltä, mutta sitten samaan aikaan eivät itse ole valmiit hyväksymään esimerkiksi Räsäsen erilaista maailmankuvaa ja siitä seuraavia mielipiteitä? Eikö tasa-arvoisessa yhteiskunnassa kaikkien kuuluisi olla tasa-arvoisia riippumatta seksuaaliseen suuntautumisesta, uskonnosta, etniseen taustasta tai vammaisuudesta riippumatta, eikä yhdenkään ryhmän oikeuksien tulisi olla muita suurempia?

Kai se on ihan hyvä syy, että Räsänen ei haluaisi antaa sateenkaariväestölle samoja oikeuksia kuin esim. Räsäsen kaltaiselle väestölle. Pride tuskin haluaa riisua oikeuksia Räsäseltä.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kai se on ihan hyvä syy, että Räsänen ei haluaisi antaa sateenkaariväestölle samoja oikeuksia kuin esim. Räsäsen kaltaiselle väestölle. Pride tuskin haluaa riisua oikeuksia Räsäseltä.
Yksinkertaisesti näin ja jos tuntuu että asiat askarruttaa kovasti, niin rohkeasti vaan soittamaan vaikka SETAlle. Aivan varmasti keskustelevat asiallisesti.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitäs oikeuksia sateenkaariväestöltä nyt puuttuu, jota meillä muilla on?
Tämän minäkin haluaisin kuulla. Tietääkseni Suomessa saa homot mennä naimisiin keskenään ja adoptoida halutessaan lapsia, mikä on hyvä juttu. Keneltäkään ei pitäisi riistää oikeuksia sen tähden, että rakastaa toista ihmistä.

Minun tietääkseni Suomessa on myös hyvin helppoa olla vaikka homo, ilman että sinut sen tähden hakataan taikka sinua syrjitään taikka kohdellaan muutenkaan kaltoin.

Jopa uskomattoman urpo translaki meni läpi, jossa oma sukupuoli on vain ilmoitusluontoinen asia.

Mitä vielä puuttuu? Ihan avoin kysymys, koska en todellakaan tiedä.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Mitäs oikeuksia sateenkaariväestöltä nyt puuttuu, jota meillä muilla on?

Sanoinko, että heiltä puuttuisi jotain? Lait ovat menneet hyvää vauhtia eteenpäin ja Suomi taitaa olla ihan top5 Euroopassa näissä asioissa. Käytännöt ja yhdenvertaisuus tulevat sitten perässä ajan myötä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös