Mainos

Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

• 182 287
  • 1 458

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse tiedän monta henkilöä joilla menee pride-rummutus tunteisiin. Hyvin todennäköisesti boikotoivat tuotteita/palveluita jotka nyt sateenkaarilippua liputtavat. Sitten taas toisiin ihmisiin tämä varmasti vaikuttaa positiivisesti ostokäyttäytymiseen.

Vaikeita asioita nämä.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
On se jännää, miten tärkeäksi muut ihmiset kokevat sen, kenen kanssa olet onnellinen ja varsinkin sen, mikä on sinun seksuaalinen suuntautumisesi, vaikkeivät edes tunne sinua tai ole missään tekemisissä sinun kanssasi. Jos olet hetero ja julistat sitä innokkaasti kadulla esim. pukeutumalla tai muulla tavoin, kukaan ei nokkaansa kopauta, mutta heti kun kaksi miestä tai naista intoutuu suutelemaan toisiaan, ollaan heti tuomitsemassa, vaikkei edes tunneta kyseisiä henkilöitä.

Luulevatko nuo huutelijat ja väkivallalla uhkailijat, että sanoillaan ja teoillaan he pystyvät vaikuttamaan toisten ihmisten tunteisiin ja ajatusmaailmaan? Tuollainen metodi toimii ehkä heidän omassa perhessään sekä pienessä maailmassaan, jossa heillä on täsmälleen samalla tavalla ajattelevia ihmisiä ympärillään, mutta ei sen ulkopuolella. Absurdia ajatella vielä tänä päivänä, että yksi maailman luonnollisimmista asioista eli homoseksuaalisuus on jonkinlainen sairaus, johon "tehoaa" vain fyysinen tai henkinen väkivalta.

(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
On se jännää, miten tärkeäksi muut ihmiset kokevat sen, kenen kanssa olet onnellinen ja varsinkin sen, mikä on sinun seksuaalinen suuntautumisesi, vaikkeivät edes tunne sinua tai ole missään tekemisissä sinun kanssasi. Jos olet hetero ja julistat sitä innokkaasti kadulla esim. pukeutumalla tai muulla tavoin, kukaan ei nokkaansa kopauta, mutta heti kun kaksi miestä tai naista intoutuu suutelemaan toisiaan, ollaan heti tuomitsemassa, vaikkei edes tunneta kyseisiä henkilöitä.

Luulevatko nuo huutelijat ja väkivallalla uhkailijat, että sanoillaan ja teoillaan he pystyvät vaikuttamaan toisten ihmisten tunteisiin ja ajatusmaailmaan? Tuollainen metodi toimii ehkä heidän omassa perhessään sekä pienessä maailmassaan, jossa heillä on täsmälleen samalla tavalla ajattelevia ihmisiä ympärillään, mutta ei sen ulkopuolella. Absurdia ajatella vielä tänä päivänä, että yksi maailman luonnollisimmista asioista eli homoseksuaalisuus on jonkinlainen sairaus, johon "tehoaa" vain fyysinen tai henkinen väkivalta.

Samaa mieltä kanssasi, mutta miten heteroutta julistetaan innokkaasti kadulla? Esimerkiksi pukeutumalla tai muulla tavoin, ja olisi kiva tietää toiminko itse tällä tavalla. Itse kun en välitä seksuaalista suuntautumistani julistaa innokkaasti julkisesti, sillä se on minun henkilökohtainen asiani.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Samaa mieltä kanssasi, mutta miten heteroutta julistetaan innokkaasti kadulla? Esimerkiksi pukeutumalla tai muulla tavoin, ja olisi kiva tietää toiminko itse tällä tavalla. Itse kun en välitä seksuaalista suuntautumistani julistaa innokkaasti julkisesti, sillä se on minun henkilökohtainen asiani.
Kirjoitin sen kohdan vähän huumorimielessä, koska tämä seksuaalisten vähemmistöjen lokaaminen otti niin paljon päähän. :)

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Offtopic:
Luulevatko nuo huutelijat ja väkivallalla uhkailijat, että sanoillaan ja teoillaan he pystyvät vaikuttamaan toisten ihmisten tunteisiin ja ajatusmaailmaan?
Nimenomaan sanoilla ja teoilla ihminen voi vaikuttaa toisten ihmisten tunteisiin ja ajatusmaailmaan. Toisen ihmisen ajatuskoneiston manipulointi on mielestäni yksi ihmisen primitiivisistä piirteistä, jolla pyritään tekemään maailmasta vähän ennakoitavampi.

Mutta tällainen sivukommentti vain, jatkakaa.

Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Samasta syystä lähetit savumerkeillä tämän viestin, koska kaikki telefirmat ovat mukana.
Taisin ilmaista olevani maltillinen. Esimerkiksi Helsingin aseman välittömässä läheisyydessä on viisi R-kioskia.
Pystyn kävelemään 50 metriä pidemmälle siihen, jossa ei ole lippua. Aivan kuten kävelen usein siksi, että en jaksa kohdata aamutokkurassa erästä ylipirteää työntekijää yhdessä niistä.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen käynyt seuraamassa Prideä ainoastaan kerran, kesällä 2005 Tukholmassa, kun olin siellä töissä. Vaikutti oikein iloiselta tapahtumalta.

Nykyään kun näkee kuvia ja videota kulkueesta, niin lähinnä kummaksun sitä, että onko jengillä joku kisa, että kuka vetää eniten överiksi. Vai ovatko nuo tissit paljaina, SM-nahka-asut päällä ja dildoja heiluttelevat jotain yksittäistapauksia, en tiedä.

Oli suunnitelmissa mennä tänä vuonna seuraamaan kulkuetta, mutta mennäänkin lauantaina porukalla kaverin mökille.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tuossa hyvä näkökulma Setan ja Helsinki Priden entiseltä puheenjohtajalta, nykyiseltä Ihmisoikeusliiton puheenjohtajalta Panu Mäenpäältä yritysten "pinkkipesusta" kuukauden verran vuodessa. Pelkkää hyvesignalointia, imagon kohotusta ja omaa myynninedistämistähän tuo on useimpien kohdalla. Mikäli näitäkin asioita haluaa oikeasti edistää, niin ei niistä voi olla hiljaa yhtätoista kuukautta vuodessa. Mieluummin kestävämpiä oikeita tekoja arkipäivässä pienemmillä resursseilla kuin pelkkää oman kuvan kirkastamista isolla rahalla.

Pinkkipesu astuukin hyvin kauas Pride-liikkeen ydinmerkityksistä ja taustasta. New Yorkissa Stonewallin mellakoista vuonna 1969 alkunsa saaneessa Pridessa ei ole kyse markkinoinnista vaan ihmisoikeuksista.

Pinkkipesun voi tunnistaa tekojen vähäisyydestä. Mikäli sateenkaari-ihmisten ja -yhteisöjen eteen ei tehdä minkäänlaisia konkreettisia tekoja, jää sateenkaariliputuksen merkitys laihaksi.

Yritys saattaa esimerkiksi myydä Pride-kuukauden aikana teemaan sopivia sateenkaariaiheisia tuotteita, mutta voitoista ei ohjata minkäänlaista osuutta Pride-organisaatioille tai vähemmistöjä auttaviin hyväntekeväisyysjärjestöihin.

Pinkkipesun konseptia tukee ajatus siitä, että tuen näyttäminen hetkellisesti mutta näyttävästi riittäisi monimuotoisuuden edistämiseksi.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olihan tuolla Pridella näkynyt Kokoomuksenkin eturivin kansanedustajia ja Päivi Räsästä vitutti. Hyvä näin ja kiitos myös Petterille twiittailuista tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolesta.
Järkevä ukko, kun osaa asettua nyt sopivasti tuon aiemmam Helsingin kokoomus -kiistan yläpuolelle. Räsänen taas ei ole järkevä eikä ukko. Ihmisistä piittaamatta taistelee tänäänkin.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Ilmeisesti mennyt ihan neutraalisti kulkueet kun ei ole uutisoitu mistään ristiriidoista, eikä täälläkään juteltu paljoakaan. Itse olen ajatellut suvaitsevaisuuteen menevän 20 sukupolvea tai 135 vuotta, mutta saatan olla laskelmissani väärässä.

Se, että kaikki pride-tyrkytys varmaan ahdistaa monia niin sen mitätöimiseksi juuri oikea keino on antaa heidän vain olla, joka on kai se heidän suurin sanomansakin ja pyrkimyksensä eli yhdenvertaisuus yhteiskunnan silmissä.
Miten sinä määrittelet suvaitsevaisuuden saavutetuksi eli millä mittarilla voidaan sanoa olevamme suvaitsevaisia?

Itse parhaiten ehkä niin, että lain edessä kaikilla on samat oikeudet. Se, että kaikki kunnioittavat toisia ihmisiä ei valitettavasti tule tapahtumaan, koska ihmiset ovat.. no, ihmisiä. Uskoisin, että varsinkin Pride-kulkueessa kaikki luokittelevat itsensä suvaitsevaisiksi ja kuitenkin jotkut jäävät pois sieltä kokiessaan joidenkin ihmisten käytöksen kulkueessa suvaitsemattomaksi. Suvaitsevaisuuden eri henkilöt käsittävät eri tavalla ja näkevät asiat eri tavalla.

Jotkut käsittävät tasa-arvonkin niin, että tasa-arvo on toteutunut 50 prosenttisesti, kun jossain paneelissa on sama määrä naisia ja miehiä. Lisäksi transsukupuolisten huomiointi varmasti jatkossa nostavat huomioita keskusteluissa.

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Tällainen varmaan lähtee ihmisestä itsestään. Mutta miten määritellä? Saattaa olla jopa määritelmällisesti loppumaton luuppi.
Kysyin siksi, että laitoit lainaamaani tekstiin aikamääritelmän milloin sinun näkemyksesi mukaan suvaitsevaisuus saattaisi toteutua. Kiinnosti, että miten sinä sen määrittelisit.

Byvajet

Jäsen
Se, että kaikki pride-tyrkytys varmaan ahdistaa monia niin sen mitätöimiseksi juuri oikea keino on antaa heidän vain olla, joka on kai se heidän suurin sanomansakin ja pyrkimyksensä eli yhdenvertaisuus yhteiskunnan silmissä.

En usko, että Priden tavoitteena on neutraalius, vaan sille on tärkeää pitää yllä uhriasemaa. Priden piirissä pyörii niin paljon rahaakin, että rahantulon varmistamiseksi uhriasemasta kannattaa pitää kiinni.

Koen Suomessa paljon suuremmiksi tasa-arvo-ongelmiksi nykyään vammaisuuden, mielenterveysongelmien riittämättömän hoidon ja köyhyyden kuin seksuaalivähemmistöjen ongelmat.

Seksuaalivähemmistöt ovat onnistuneet tuotteistamaan ongelmansa yhdeksi yleiseksi tasa-arvon mittariksi, joka kerää huomion ja rahat. On edistyksellistä marssia seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolesta, mutta harvempi lähtee kadulle köyhien, vammaisten tai mielenterveysongelmaisten puolesta.

Politiikankin tasolla köyhät, vammaiset ja mielenterveysongelmaiset esitetään hankalana kulueränä sen sijaan että heidän oikeuksiensa puolesta taisteltaisiin.

On vähän vaikea uskoa kokoomuksen tasa-arvoaatteeseen, joka kohdistuu valikoiden seksuaalivähemmistöihin, kun puolue on samaan aikaan pienen säästön vuoksi valmis kurittamaan syrjäytyneitä heikko-osaisia. Kokoomuksen tasa-arvonajatteluun voisi uskoa, jos se tarjoaisi syrjäytyneille myönteisiä aktivointikeinoja.

Ei, Pridessä marssiminen ei todellakaan mittaa ihmisen tasa-arvoajattelun syvyyttä. Kunhan on keskiluokalle sopiva poseeraamisen muoto, käytännössä usein ihan vain valehtelua, jolla ostetaan identiteettiä ja politiikassa kannatusta.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Näin Pride-viikolla muistelen hymyssä suin aikaani erään helsinkiläisen yökerhon ovimiehenä nuorena poikana opiskeluiden ohessa. Kyseisen klubin mottona oli ”Gay? Straight? Who the fuck cares?!!!!" eli kyseessä heteroystävällinen gay-yökerho. Oikeastaan ovimies on väärä kuvaus, sillä olin vielä hierarkiassa enemmänkin ”poika” eli remmissä oli huomattavasti allekirjoittanutta kokeneempia vahtimestareita. Yhtenä iltana kuitenkin minut oli määrätty ovelle, koska tunsin jo kuitenkin klubin vakioporukkaa ja vanhemmat vahtimestarit kaikki enemmän ja vähemmän poissa.

Ilta oli melko vilkas alkukesällä ja jonoja alkoi kertyä jokaiseen yökerhoon melko varhain. Siinä sitten yhdessä vaiheessa jonoon saapui muutaman hengen seurue maalaisserkkuja isolla kirkolla. Koska herrasväestä pystyi jo melkoisen kauas näkemään, etteivät välttämättä tiedä mihin ovat jonottamassa niin päätin joviaalina varmistaa, että tietävät mistä ovat maksamassa:

Minä: ”hyvää iltaa herrat, olettehan perillä tämän klubin motosta ”Gay? Straight? Who the fuck cares?!!!!"

Maalaisserkkujen puhemies: ”Jaa, onko tämä homojen paikka? ”

En päässyt edes aloittamaan vastaustani, kun selkääni koputetaan ja siellä on muutaman hengen seurue klubin kanta-asiakkaita:

Kanta-asiakkaiden puhemies: ”Hei kulta, meitä olisi tässä viisi tulossa bailaamaan?”

Minä: ”Mukava nähdä, tervetuloa ja pitäkää hauska ilta”

Kanta-asiakkaiden puhemies:” Kiitos paljon kulta, milloin ne meidän häät olivatkaan?”

Minä: ”(hymyssä suin) eikö me Juhannuksesta silloin alunperin puhuttu?”

Kanta-asiakkaiden seurue menee sisään ja olin jo puoliksi unohtanut maalaisserkkujen seurueen, joka oli todistanut tätä juttelua selkäni takana. Käännyn taas heidän puoleensa aikeissani jatkaa kesken jäänyttä keskustelua. Maalaisserkkujen puhemiehen silmät olivat teepannujen kokoiset hämmennyksestä:

Maalaisserkkujen puhemies: ” ovatko portsarit täällä myös homoja?”

Minä: ”kyllä, täällä kaikki ovat homoja”

En sitten tiedä kuinka vakavasti maalaisserkut ottivat tämän huulenheiton? Ilmeistä päätellen melkoisen vakavasti. Siitä annan propsit heidän puhemiehelle, että hän halusi mennä katsomaan sisälle ennen lopullista päätöstä illan rientopaikasta. Minulla ei luonnollisesti ollut tätä vastaan mitään. Käynti sisällä oli kuitenkin salamannopea ja loppukaneettina totesivat, ettei tämä paikka ole välttämättä heille kuitenkaan tarkoitettu. Siinä sitten toivotettiin hyvät illat puolin sekä toisin, ja jatkettiin iltaamme kukin tahoillamme. Hauska muisto ja kohtaaminen.

Yleisesti ottaen olen helvetin onnellinen ajasta tässä yökerhossa ja sain kunnian olla töissä myös monissa SETAN yksityistilaisuuksissa. Lisäksi MaRa-alalla työkavereina oli paljon seksuaalivähemmistöjen edustajia. Vaikka itse koen saaneeni suvaitsevan kasvatuksen kotona niin tämä seksuaalivähemmistöjen kanssa ja parissa työskentely ainakin minulle oli erittäin kasvattava ja silmiä avaava kokemus, josta olen todella kiitollinen.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Just Stop Oil -järjestö tällä kertaa pysäytti liikenteen...
Onhan tuo aika surkuhupaisa tilanne, jos asiaa näin ulkopuolisena miettii. Ymmärrän kumpaakin osapuolta, mutta olisi ollut ympäristöväen kannalta ehkä sittenkin parempi, jos he olisivat järjestäneet mielenilmauksen jonkun muun tapahtuman aikana.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Tähän ei varmaankaan uskalla kommentoida oikein mitään. Ilmeisesti kuitenkaan natsit tai äärioikeisto ei ole tämän takana. Tai eihän sitäkään uskalla varmaksi sanoa.
Pasilaa löyhästi lainatakseni: "ja osa päätyi tekemään itsemurhan, kun eivät pystyneet päättämään, miltä kantilta uutista on lähestyttävä."

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tähän ei varmaankaan uskalla kommentoida oikein mitään.

Mä muotoilisin tämän lauseen niin, että "tähän ei oikein osaa sanoa mitään".

Tämä on vähän sama tilanne ajatusmallina, kun taannoin saavuttiin työtehtävissä murtopaikalle, niin siellä ne keski-ikäiset puistojen miehet tappelivat kaupan kassalinjojen vieressä. Annettiin poikien kinastella, ja paikalle saapunut poliisipartiokin totesi, että siinähän uuvuttavat toisensa...

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Onhan tuo aika surkuhupaisa tilanne, jos asiaa näin ulkopuolisena miettii. Ymmärrän kumpaakin osapuolta, mutta olisi ollut ympäristöväen kannalta ehkä sittenkin parempi, jos he olisivat järjestäneet mielenilmauksen jonkun muun tapahtuman aikana.
Häh, hehän protestoivat juuri Priden öljyrahaa vastaan. Ihan oikea päivä siihen.

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Eiköhän tuon mielenilmauksen ensisijainen tavoite ollut saada mahdollisimman paljon julkisuutta. Tuskin olisi täälläkään yhtään viestiä aiheesta jos se olisi järjestetty Lontoon vuosittaisen koiranäyttelyn aikana.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eiköhän tuon mielenilmauksen ensisijainen tavoite ollut saada mahdollisimman paljon julkisuutta. Tuskin olisi täälläkään yhtään viestiä aiheesta jos se olisi järjestetty Lontoon vuosittaisen koiranäyttelyn aikana.

Tuskinpa tosiaan parempaa tilaisuutta kansalaistottelemattomuuden harjoittamiseen onkaan, kuin Pride-kulkue ja sen pysäyttäminen.

Perinteinen liikenteen pysäyttäminen ei Lontoossa herätä mitään kiinnostusta, kun siellä joka päivä useampaan kertaan joku esine, asia tai olento, tilaisuus, tapahtuma tai yleinen säätäminen pysäyttää liikenteen ja aiheuttaa liikennekaaoksen. Nyt tästä sen sijaan uutisoidaan Suomessa asti.

Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tuskinpa parempaa tilaisuutta kansalaistottelemattomuuden harjoittamiseen onkaan, kuin Pride-kulkue ja sen pysäyttäminen.

Perinteinen liikenteen pysäyttäminen ei Lontoossa herätä mitään kiinnostusta, kun siellä joka päivä useampaan kertaan joku esine, asia tai olento, tilaisuus, tapahtuma tai yleinen säätäminen pysäyttää liikenteen ja aiheuttaa liikennekaaoksen. Nyt tästä sen sijaan uutisoidaan Suomessa asti.
Mietipä vaikka Intiaa kuinka usein siellä joku elävä olento pysäyttää liikenteen päivittäin ja silti ihmiset jaksavat odottaa rauhallisesti tilanteen laukeamista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy