Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 569
  • 3 487

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Lensin viime lauantaina Finnairilla Helsingistä New Yorkiin ja koneeseen mentäessä meikäläisen mielen valtasi iso ihmetys. Olin jotakuinkin ainoa matkustaja lennolla, no ehkä loppujen lopuksi koneessa oli jotain parikymmentä matkustajaa, tilaa riitti mukavasti, vessaan pääsi jonottamatta.
Finnair kait lentää jo kolme kertaa viikossa NYK:iin, ehkä sitten rahtia kulkee tai vain halutaan pitää reitistä kiinni.

JOL
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ei mitään erityistä tapahtumaa taustalla, en vain tykkää heidän konseptistaan.

Asia selvä. Itse en näe konseptissa suurta ongelmaa, paikasta A paikkaan B on aina päästy sovitulla hinnalla. Samoin kuin muillakin halpiksilla. Siihen suuntaan ovat perinteiset yhtiötkin menossa vahvasti, kiitos juuri mainitsemasi kilpailun.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asia selvä. Itse en näe konseptissa suurta ongelmaa, paikasta A paikkaan B on aina päästy sovitulla hinnalla. Samoin kuin muillakin halpiksilla. Siihen suuntaan ovat perinteiset yhtiötkin menossa vahvasti, kiitos juuri mainitsemasi kilpailun.
Jos vertaan halpalentoyhtiönä esimerkiksi kokemuksiini Norwegianista, niin kyllä norjalaiset vie voiton kaikilla tasoilla 10-0: varauksen tekeminen, matkatavaroiden koot, matkustamon viihtyisyys, lentokenttien sijainnit...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Lensin viime lauantaina Finnairilla Helsingistä New Yorkiin ja koneeseen mentäessä meikäläisen mielen valtasi iso ihmetys. Olin jotakuinkin ainoa matkustaja lennolla, no ehkä loppujen lopuksi koneessa oli jotain parikymmentä matkustajaa, tilaa riitti mukavasti, vessaan pääsi jonottamatta.
Finnair kait lentää jo kolme kertaa viikossa NYK:iin, ehkä sitten rahtia kulkee tai vain halutaan pitää reitistä kiinni.

JOL
Rahti on syy, miksi Finski aloitti NYC:n lennot jälleen. Tällä hetkellä lentorahtikapasiteetista on aika jäätävä pula ja hinnat korkealla.

Oma poika on alalla ja hänen mukaansa nyt on rahdinkuljettajilla markkinat, mutta kun olisi tarpeeksi kalustoa.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Jos vertaan halpalentoyhtiönä esimerkiksi kokemuksiini Norwegianista, niin kyllä norjalaiset vie voiton kaikilla tasoilla 10-0: varauksen tekeminen, matkatavaroiden koot, matkustamon viihtyisyys, lentokenttien sijainnit...

Totta kyllä. Ja totta puhuen omat kokemukset Ryanairista ovat muutaman vuoden takaa. Viime aikojen reittivalikoima ei ole vastannut omia tarpeita. Norwegian ja WizzAir ovat pääsääntöisesti olleet käytössä. Finnairia saattaa taas tulla jossain vaiheessa käytettyä kun joutuivat viimeinkin antamaan periksi ja myyvät siedettävillä hinnoilla myös yhdensuuntaisia lentoja. Finskin aikataulut Euroopan sisällä ovat aika hyviä monasti.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Aika samoilla linjoilla. Nämä halpikset... vituttaa niin paljon että se konsepti alkaa valtaamaan alaa että aivan kaikesta mukavuudesta karsitaan. Joo, pääasia, että päästään paikasta A paikkaan B, mutta oleppa 12 tuntia että katsot vain edessä istuvan istuinta.
Lähi-idän yhtiöt tarjoavat halpaa hintaa ja täyttä palvelua, jos haluaa lentää kauas.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin keskiviikkona neljä lentokonetta taivaalla hyvin lyhyen ajan sisällä. Olin hyvin hämmentynyt, koska edellisestä kerrasta oli jo aikaa. Ennen se oli aivan normaalia, eikä koneisiin edes kiinnittänyt huomiota. Mutta nyt oli toisin. Tuli pitkästä aikaa sellainen fiilis ihan konkreettisesti, että elämä voittaa. Itse toki nousen koneeseen vasta sitten, kun olen aivan varma, että kohteessa elämä on täysin normaalia. Mutta maltan odottaa, koska tiedän, että se hetki tulee vielä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Sunnuntaina palattiin rallireissulta lentäen Nairobista.
Yhtiönä oli Skyward Express: Skyward Express - Wikipedia

Tämän kirjoittamisen viestin syynä on se, että jos jollakulla on joskus asiaa Diani Beachille, niin suosittelen valitsemaan tämän yhtiön kolmioreitin Nairobi-Mombasa-Ukunda viimeisen legin takia.
Tällä yhtiöillä ja monilla muilla on suoriakin lentoja Nairobista Ukundaan, mutta tämä Mombasan kautta tuleva on hieno kokemus.
Jälkimmäinen osuus oli paitsi lyhyin (7min) ja lentokorkeudeltaan matalin (n.300m) lentoni ikinä, myös maisemiltaan upein.
Koko matkan reitti noudattaa Intian valtameren rannikkoa ja myös Mombasan kaupunkiin on hyvät näkymät.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja totuus on juuri tällä hetkellä kuin Tampereen keskustan tienoo kymmenine remontteineen. Autonkin joutui jättämään kattotasanteelle, kun yksi katettu kerros auki köyhille P3:ssa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ja totuus on juuri tällä hetkellä kuin Tampereen keskustan tienoo kymmenine remontteineen. Autonkin joutui jättämään kattotasanteelle, kun yksi katettu kerros auki köyhille P3:ssa.
Nythän tilanne on juuri tuo. Ehkä ensi vuonna paranee. Joulukuun alku auttaa lähinnä junantuomat ja autollajätettävät.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Lentomatkailu on suhteellisen koronaturvallista, pullonkaulut tulevat sitten turvatarkastuksissa ja kenttien jonotuksissa

" Ketolan mukaan uusi, vielä vertaisarvioimaton meta-analyysi arvioi lennonaikaisen SARS-CoV-2-tartunnan riskin olevan yksi tartunta 1,7 miljoonaa lentomatkustajaa kohti. "

 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikä on nykyään paras paikka seurata lentotarjouksia Helsingistä maailmalle? Suunnitelmissa olisi ensi keväälle reissu Pohjois-Amerikkaan ja kun tarkka aika sekä kohde on auki niin tarkoitus olisi kyttäillä hyviä tarjouksia. Aikaisemmin on tullut seurattua Lentodiilit sivustoa Facebookissa ja sitä kautta on vuosien varrella useampi tarjous napattu, sivusto näyttäisi edelleen olevan aktiivinen mutta ei valitettavasti enää Facebookiin noita postaa mikä tekee seuraamisen vaikeammaksi.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Mikä on nykyään paras paikka seurata lentotarjouksia Helsingistä maailmalle? Suunnitelmissa olisi ensi keväälle reissu Pohjois-Amerikkaan ja kun tarkka aika sekä kohde on auki niin tarkoitus olisi kyttäillä hyviä tarjouksia. Aikaisemmin on tullut seurattua Lentodiilit sivustoa Facebookissa ja sitä kautta on vuosien varrella useampi tarjous napattu, sivusto näyttäisi edelleen olevan aktiivinen mutta ei valitettavasti enää Facebookiin noita postaa mikä tekee seuraamisen vaikeammaksi.

Skyscanneria itse käytän osana lentometsästystä.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Skyscanneria itse käytän osana lentometsästystä.

Skyscanneria käytän itsekin kun tietää milloin ja mihin on menossa mutta nyt haussa on palvelu johon tulisi ilmoituksia hyvistä tarjouksista ja lippukampanjoista sekä hinnoitteluvirheistä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarjousten kyttäykseen Secret Flying on (ymmärtääkseni) kelpo sivusto.

Momondolla on mielestäni hyvä käyttöliittymä. Lentodiilit, Kayak, Rantapallo, onhan noita muitakin. Ymmärtääkseni noista erilaisista lentohakujen sivustoista suuri osa on oikeasti parin ison firman omistamia, omistajuus on siis keskittynyt, vaikka eri nimillä noita sivustoja onkin runsaasti. Olen myös ymmärtänyt, että sivut (haut) latautuvat tarkoituksella hitaasti (megaärsyttävää), jotta käyttäjät klikkaisivat hakutuloksia odotellessaan sivuilla olevia mainoksia. Mutta siis tarjousten kyttäykseen Secret Flying.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten Skyscannerissa hiihtolomien tienoilla Berliini Bangkok 395 €. Yhtiö Finnair. Välilaskut Helsingissä. Paluumatkalla (jos ei ole matkalaukkuja) voikin sitten jäädä välilaskun aikana pois koneesta. Ja kaikki varmaan arvaavatkin, ettei suora Hel-Bkk Bkk-Hel ole "ihan" samalla hinnalla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
On muuten Skyscannerissa hiihtolomien tienoilla Berliini Bangkok 395 €. Yhtiö Finnair. Välilaskut Helsingissä. Paluumatkalla (jos ei ole matkalaukkuja) voikin sitten jäädä välilaskun aikana pois koneesta. Ja kaikki varmaan arvaavatkin, ettei suora Hel-Bkk Bkk-Hel ole "ihan" samalla hinnalla.
Tai jos mahdollista, niin otta paluumatkalla niin pitkän layoverin, että saa laukut ulos.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kokemuksia lasten kanssa Business luokassa matkustamisesta?

Mennään marraskuussa Dubaihin lomalle perheen kanssa (lapsi 3-vuotta) ja upgradesin pisteillä paluulennon businekseen. Menolle upgrade vetämässä, mutta en usko sen menevän läpi.

Lentojen pituus venyi vähän pidemmäksi varmaan jostain Valko-Venäjästä tai Afganistanista johtuen niin Finnair vaihtoi konetyypiksi A350:n A321:n sijaan.

Nyt vaimo alkoi stressaamaan, että miten 3-vuotias lapsi osaa matkustaa Business-luokassa omalla istuimella. Itse en näe tuossa ongelmaa, mutta onko kellään kokemuksia aiheesta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös