Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 057
  • 3 484

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuinka tarkkoja eri lentoyhtiöt ovat käsimatkatavaroiden viimeisistä senteistä?

Tuli tarve hankkia käsimatkatavarana kulkeva matkalaukku ja aika monessa katsotussa vaihtoehdossa leveys (vai mikä mittasuunta se onkaan) näyttää olevan 24 tai 25 cm. Esim. Finnair kertoo, että mitat saa olla enintään 55 x 40 x 23 cm. Saako Finskin lennolle vietyä laukun, jonka koko on 55 x 37,5 x 25,5 cm? Meneekö läpi vai joutuuko tuollaisesta ylisuuresta maksamaan lisämaksua? Ja riippuuko päivästä ja virkailijasta?

Riippuu ihan tähtien asennosta, mutta normaalisti saat kyllä tuollaisen ylityksen vietyä. Lisämaksuahan niistä ei makseta suoraan, vaan ylisuuri voi joutua ruumaan.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kuinka tarkkoja eri lentoyhtiöt ovat käsimatkatavaroiden viimeisistä senteistä?

Tuli tarve hankkia käsimatkatavarana kulkeva matkalaukku ja aika monessa katsotussa vaihtoehdossa leveys (vai mikä mittasuunta se onkaan) näyttää olevan 24 tai 25 cm. Esim. Finnair kertoo, että mitat saa olla enintään 55 x 40 x 23 cm. Saako Finskin lennolle vietyä laukun, jonka koko on 55 x 37,5 x 25,5 cm? Meneekö läpi vai joutuuko tuollaisesta ylisuuresta maksamaan lisämaksua? Ja riippuuko päivästä ja virkailijasta?
Ei ole Finnairilla kyllä itsellä kertaakaan näitä tsekattu mitenkään, kunhan ei ole superlight-lippu. Suosittelen kyllä ostamaan suoraan sellaisen, jonka voi laajentaa ja kapea mitta menee tuohon. Esim oma Roncato näyttää olevan speksattu 20/25cm. Ei tarvitse sitten arpoa tai maksaa ylimääräistä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tätä on varmaan joku muukin ihmetellyt, mutta jos jollain on vastauksia tai jotain infoa niin innolla odottelen.
Miksi ei ole mahdollista varata nuorisolippua aikuisten lipun yhteydessä. Tämä on tilanne nyt esim SAS, Finnair yms. Onko tämä joku Amadeus järjestelmän rajoite joka vuona 2024 luusi saatavan poistettua, ATK:ta kun on. Aivan käsittämätöntä että ei onnistu. Toki saahan sitä varattua erikseen, mutta aivan turhaa lisäsäätöä aiheuttaa.

Noihin lentolaukkuihin sinänsä toivoisi vähän napakampaa suhtautumista kun niistä kerran joutuu maksamaan. Viime viikolla näyttivät Oulussa ja Helsingissä vähän tarkastelevan. Tosin esim Finskin 8kg on aika naurettava rajoitus vaikka sitä ei toistaiseksi näy punnittavan. Ei tarvi haaveilla ottavansa läppäriä mukaan noilla painoilla kun menee jo vaatteilla ja muilla pakollisilla helposti yli.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tätä on varmaan joku muukin ihmetellyt, mutta jos jollain on vastauksia tai jotain infoa niin innolla odottelen.
Miksi ei ole mahdollista varata nuorisolippua aikuisten lipun yhteydessä. Tämä on tilanne nyt esim SAS, Finnair yms. Onko tämä joku Amadeus järjestelmän rajoite joka vuona 2024 luusi saatavan poistettua, ATK:ta kun on. Aivan käsittämätöntä että ei onnistu. Toki saahan sitä varattua erikseen, mutta aivan turhaa lisäsäätöä aiheuttaa.

Noihin lentolaukkuihin sinänsä toivoisi vähän napakampaa suhtautumista kun niistä kerran joutuu maksamaan. Viime viikolla näyttivät Oulussa ja Helsingissä vähän tarkastelevan. Tosin esim Finskin 8kg on aika naurettava rajoitus vaikka sitä ei toistaiseksi näy punnittavan. Ei tarvi haaveilla ottavansa läppäriä mukaan noilla painoilla kun menee jo vaatteilla ja muilla pakollisilla helposti yli.
Pakko kysyä, kun en ole koskaan kuullutkaan: mikä on ja millaisin ehdoin myydään nuorisolippu?

Olen samaa mieltä kanssasi kabiin tuotavista laukuista. Niitä voitaisi mitata ahkerammin ja lentolaukun painoraja nostaa myös karjapuolella vaikka 10 kiloon.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Pakko kysyä, kun en ole koskaan kuullutkaan: mikä on ja millaisin ehdoin myydään nuorisolippu?

Olen samaa mieltä kanssasi kabiin tuotavista laukuista. Niitä voitaisi mitata ahkerammin ja lentolaukun painoraja nostaa myös karjapuolella vaikka 10 kiloon.
Ainakin Norwegian myi ennen lippuja nuorisolle koodilla NUORI24. Eli piti olla alle 24-vuotias ja muistaakseni portilla todistaa ikä. Tämä oli ennen koronaa, näinköhän näitä enää on myynnissä?
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Sassilla näyttää olevan 12-26 nuorisolippuja. Ja näyttää olevan oikeasti halvempia. Finskillä on näköjään loppunut moinen hapatus, harmi homma.

Ja tosiaan tuo 8kg painoraja on aika koominen kun jopa karjavaunu Ryanair sallii 10kg.

Muutenkin hämmästelen usein tuota Ryanin karsastamista, etenkin lyhyillä lennoilla. Se on hyvin selkeä hinnoittelussa eikä sitä palvelua nyt kovin paljon ole muillakaan tarjolla. Osin varmaan historialliset syyt kun se varaaminen ja muu säätö oli hieman hankalampaa, mutta nykyään on varsin toimivat sivut ja mobiili. Lentoajat on about perseestä keskimäärin, mutta kermailijana mä huomioinkin vaan ne järjelliset ajat.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mielenkiintoista tuo yhden suunnan lentojen hinnoittelu. Olen suunnittelemassa matkaa Kanadaan ensi kesäksi ja koska siellä etäisyydet ovat niin pitkät ja mielenkiintoisia paikkoja paljon, ajattelin tehdä Kanadan sisällä jonkun sisäisen lennon ja tulla sitten eri kaupungista takaisin Suomeen. Hinta kirjaimellisesti tuplaantuu tai enemmänkin. Suurten järvien kaupunkireissu siten, että lennät Chicagoon, ajat sieltä Torontoon ja Torontosta takaisin Suomeen ei käy järkeen kun meno-paluu Chicagoon maksaa n. 700€, yksi suunta yli 800€. Kai tässä joku kenties bisnesmatkailuun liittyvä logiikka on, mutta reissusuunnittelua tällainen kyllä hankaloittaa. Käytännössä aina halvemmaksi tulee palata siihen kaupunkiin, johon Suomesta on lentänyt.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielenkiintoista tuo yhden suunnan lentojen hinnoittelu. Olen suunnittelemassa matkaa Kanadaan ensi kesäksi ja koska siellä etäisyydet ovat niin pitkät ja mielenkiintoisia paikkoja paljon, ajattelin tehdä Kanadan sisällä jonkun sisäisen lennon ja tulla sitten eri kaupungista takaisin Suomeen. Hinta kirjaimellisesti tuplaantuu tai enemmänkin. Suurten järvien kaupunkireissu siten, että lennät Chicagoon, ajat sieltä Torontoon ja Torontosta takaisin Suomeen ei käy järkeen kun meno-paluu Chicagoon maksaa n. 700€, yksi suunta yli 800€. Kai tässä joku kenties bisnesmatkailuun liittyvä logiikka on, mutta reissusuunnittelua tällainen kyllä hankaloittaa. Käytännössä aina halvemmaksi tulee palata siihen kaupunkiin, johon Suomesta on lentänyt.
Kannattaa kokeilla etsiä lentoyhtiöiden Multi-city/Open jaw lippuja, voi saada paluun eri kohteesta ihan järkevään hintaan verrattuna siihen että ostaa menon ja paluun erikseen. Skyscanner tai vastaava hakukone auttaa vaihtoehtojen löytämisessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kannattaa kokeilla etsiä lentoyhtiöiden Multi-city/Open jaw lippuja, voi saada paluun eri kohteesta ihan järkevään hintaan verrattuna siihen että ostaa menon ja paluun erikseen. Skyscanner tai vastaava hakukone auttaa vaihtoehtojen löytämisessä.
Jep, tämä on hyvä. Olisiko ollut juuri SkyScannerilla multi-city option ja muistaakseni Google Flights kertoo, minne eri kaupungeista pääsee milloinkin halvalla, jos kohteen ei tarvitse olla juuri jokin tietty.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kannattaa kokeilla etsiä lentoyhtiöiden Multi-city/Open jaw lippuja, voi saada paluun eri kohteesta ihan järkevään hintaan verrattuna siihen että ostaa menon ja paluun erikseen. Skyscanner tai vastaava hakukone auttaa vaihtoehtojen löytämisessä.
Aivan erinomainen vinkki! Lennoista lähti satasia pois. Tarjoan kaljan tästä hyvästä :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös