Keskustelua lentomatkailusta

  • 665 886
  • 3 353
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
A350:n businesspenkki voi toki olla 3 vuotiaalle aika iso. Kyseinen penkkihän on käytännössä sänky. Mutta eiköhän tuo matka joutuisasti mene. Laitat vaan sen penkissä olevan ruudun näyttämään ulkokameraan. On yllättävän koukuttavaa varsinkin nousuissa ja laskuissa eikä olleenkaan hassumpaa esim Alppien yli lennettäessä. Voittaa väsyneet sarjat ja leffat mennen tullen.
 

Glove

Jäsen
Käytiin tosiaan @banaaninviljelijä n kanssa Rodoksella joku viikko sitten. Ei ole kyllä ikinä mennyt lentokenttähommat noin sukkelasti. Toki lähtöselvityksessä piti vähän jonottaa, mutta kun alkupäässä oltiin niin ei mennyt sinäkään aikaan. Mutta se mitä tapahtui molemmissa päissä saapuessa, oli jotain kummallista. Rodokselle mennessä ruumassa ollut laukku tuli ulos ihan ensimmäisenä ja oltiin taksissa jo siinä vaiheessa kun muut vielä hamuili matkalaukkujaan hihnalta. Kotiin tullessa Helsingissä sama juttu. Juuri kun tultiin siihen matkatavarahihnalle niin laukku tuli myös. Ja eikun menoksi.
 

hege

Jäsen
@macnevis , me ollaaan menty muutamia kertoja kun lapset olleet ehkä tuon ikäisiä (aika menee niin hiton nopeasti) ja homma toiminut hyvin kun ollut tyynyjä ja peittoja tarjolla runsain mitoin. Yhden kerran kundi sanoi (oli kyllä ehkä jo 6?) että ei nuku lainkaan matkalla ja minä totesin, että ok mutta minä sitten vedän GT:tä myös koko matkan... No kaveri ei nukkunut, mutta itse en kyennyt lupauksen mukaiseen suoritukseen...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jes kiva kuulla @hege & @punaiset_lasit . Täytyy vielä tuo vaimo saada rauhoitettua, mutta eiköhän se järkiinsä saada. Sanoin sille, että jos sitten alkumatkasta tuntuu ettei tästä tule mitään, niin vapaaehtoisen paikanvaihtajan löytäminen economy-puolelta ei ole vaikeaa :D
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Tuossa kuluneella viikolla kävin lentämässä ensi kertaa yli 1,5 vuoteen, edestakaisen euroopan lennon. Kaikki sujuu kyllä jouheasti kun jonoja eikä ihmisiä ole normaaliin tapaan. Ylibuukattu kone oli toki molempiin suuntiin.

Mutta naurattaa se Finskin uusi järjestelmä. Ei pystynyt ostamaan juomia, kun korttini eivät toimineet, eikä käteisellä saa nyt maksaa. Jotkut näyttivät saavan juomaa, ja lentoemo sanoikin että se on ihan tuurista kiinni, jotkut toimii, jotkut ei. Hilpeää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laitetaas tännekin tämä eilen todettu mysteeri, kun olipahan taas hämmästyttävä kokemus Finneörin kanssa (kokemus tosin on vielä kesken).

Käytin pisteitä Euroopan sisällä upgradeen, kun on hiihtoreissu ja tavaraa on valtavasti mukana. Sitten kun tuossa tein checkiniä tarjosi järjestelmä muun muassa ostettavaksi loungepaikkaa, ja mietin että mitäs hemmettiä, lipussahan sen jo pitäisi olla.

Katsoin sitten checkinin jälkeen, että boardarissa lukeekin ”business light”, joka on tämä uusi viritelmä, joka ei sisällä priority turvaa, ei mitään ruumatavaraa eikä esimerkiksi loungea. Kuitenkin siinä samassa lukee myös ”Welcome to lounge”… lounge tässä nyt siis sivuseikka, mutta aika eri asia on, saako tavaraa olla 0 vai 60 kg.

Kun ei tässä nyt mitään goldin vertaa lentelyä ole viimeisenä parina vuonna ollut (eli ei järjellistä puhelinpalvelua), kävin sitten illankähmässä kysymässä kentältä ohiajaessa, että miten tämä nyt menee kun upgradessa ei sitä bisneslipun sisäistä luokkaa edes valita, eikä kukaan käytä upgradea johonkin lightiin. Maapalveluihminen katsoo samalta nettisivuilta, että ”joo, tää light ei sisällä tavaroita eikä priorityä”. Sitten kun kysyin, että mitenkäs kun tässä lukee nämä welcomet ja priorityt katsoi itse matkustajatiedon, ja siellä ruumatavarat olivat ”2 pcs”. Eli upgrade toimii kuin ennenkin, tämä olla vain matkalippu jossa väärin… tägit matkaan ja tavarat sitten huomenna koneeseen, kaikki kunnossa.

Miten millään firmalla voi olla noin onneton tietojärjestelmä, jota edes työntekijä tai kumppaniyrityksen työntekijä ei voi osata käyttää, kun tieto on totaalisen ristiriidassa? Vain lentoyhtiöissä mahdollista?
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Addressi lentomelun vähentämiseksi Itä-Helsingissä on päässyt ihan Hesariin asti. Ihme porukkaa, koska niin harvoin kiitotietä 33 käytetään laskeutumisiin ja nyt viimeisen parin viikon aikana on sattunut olemaan reipas luoteistuuli hämmästyttävän usein. Itse ollut kentällä duunissa jo vuosia ja, jos nyt ei yhden niin ainakin kahden käden sormin on laskettavissa ne päivät, kun 33 on käytössä laskuille. Nousut tuskin Itä-Helsinkiä haittaavat, kun 33:lta noustaan kumminkin luoteeseen.

Tämän keskustelun ympärillä on ollut havaittavissa joidenkin ihmisten ihmeellinen harhakuvitelma, että Malmin lentoaseman käyttö tai käytöstä poistaminen jotenkin vaikuttavat laskukiitotien valintaan.
Kyllä se on vain ja ainoastaan tuulensuunta, joka siihen vaikuttaa. Joskus tyynellä, mutta sumuisella säällä näkee laskuja 04L/22R ja nousut 15, jolloin vältetään aktiviisten kiitoteiden ylitystä.

Onneksi tänään addressin perustaja voi taas levähtää, nousut 04R, laskut 04R/04L.
 

Outsider

Jäsen
Olenko nähnyt unta, kun mielestäni jossain vaiheessa tässä koronan aikaan Norwegian rewards pisteillä pystyi maksamaan ainoastaan jonkun 10-20% osuuden lennon hinnasta? Nyt näyttäisi lentojen ostaminen onnistuvan pelkillä pisteillä mikäli oikein ymmärsin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenko nähnyt unta, kun mielestäni jossain vaiheessa tässä koronan aikaan Norwegian rewards pisteillä pystyi maksamaan ainoastaan jonkun 10-20% osuuden lennon hinnasta? Nyt näyttäisi lentojen ostaminen onnistuvan pelkillä pisteillä mikäli oikein ymmärsin.
Joo, ymmärsit.. tuo palautui jo hyvän aikaa sitten.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olenko nähnyt unta, kun mielestäni jossain vaiheessa tässä koronan aikaan Norwegian rewards pisteillä pystyi maksamaan ainoastaan jonkun 10-20% osuuden lennon hinnasta? Nyt näyttäisi lentojen ostaminen onnistuvan pelkillä pisteillä mikäli oikein ymmärsin.
Pystyykö näillä muuten maksaa lennon kuin lennon? Tai vaan osan lennosta kuin lennosta ja maksaa osan rahalla? Vai onko erikseen jotain lentoja, mitä voi ostaa noilla rewardseilla?
 

Outsider

Jäsen
Pystyykö näillä muuten maksaa lennon kuin lennon? Tai vaan osan lennosta kuin lennosta ja maksaa osan rahalla? Vai onko erikseen jotain lentoja, mitä voi ostaa noilla rewardseilla?

Lentoja ei ole mitenkään rajattu, vaan voi ostaa minkä vaan ja maksaa kokonaan pisteillä. Jos pisteet ei riitä koko summaan, niin sitten rahaa lisäksi.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaa, eikö Aeroflotilla ollutkaan bännejä Viron ja Latvian ilmatilaan?

Nytkin SU1002 menossa Viron ja Latvian ilmatilaan ja äsken oli joku toinen rybyjen kone Viron yllä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Siis jumalauta. Olen lähdössä sunnuntaina Lontoon kautta Malagaan Ryanairilla. Luulin ostaneeni myös matkatavaroiden liput. No, itse lentoliput (meno-paluu) maksoi 67€ ja kun ostin myös sen laukun siihen lisäksi, niin yhteensä noin 190€. No, nyt kun aloin tarkemmin katsella, niin tuolla noin 120€ olin ostanut kun vain lisälaukun (pienen) matkustamoon ja ruumaan laitettavat laukusta pitäisi maksaa yhteensä vielä 245€.
Siis vittu oikeasti.
Ja kun ostin matkan Kiwi.comin kautta, niin sen kautta pitäisi asia hoitaa, vaan chatissa on botti ja sähköpostiin vastataan varmaan joskus ensi viikon puolivälissä.
 
Viimeksi muokattu:

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
En muista, että onko tätä palvelua jo mainostettu täällä:

Eli jos viisumia varten tarvitaan maastapoistumislippu, niin tämä firma hommaa sellaisen hintaan 12usd.
Itse käytin palvelua tällä viikolla, koska en viitsinyt yrittää selittää Ugandan immigrationille poistuvani maasta bussilla. Oli helpompaa maksaa tuo 12 taalaa aidosta lentolipusta (joka tosin on voimassa vain hetken).
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Viimeksi muokattu:

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Miten luotettavia noi Fligt Radarin tiedot on? Kun katsoo tuota MU5735:n maahansyöksyä, niin ton korkeuskäyrän mukaan sieltä on tultu tonttiin vajaasta kymppitonnista kahdessa ja puolessa minuutissa. Mikä on aikamoista syöksyä näin maallikon näkökulmasta. Ja kai aika harvoin tuollaista maahansyöksyä nähdään normionnettomuuksissa?
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten luotettavia noi Fligt Radarin tiedot on? Kun katsoo tuota MU5735:n maahansyöksyä, niin ton korkeuskäyrän mukaan sieltä on tultu tonttiin vajaasta kymppitonnista kahdessa ja puolessa minuutissa. Mikä on aikamoista syöksyä näin maallikon näkökulmasta. Ja kai aika harvoin tuollaista maahansyöksyä nähdään normionnettomuuksissa?
Twitterin puolella tuli vastaan jotain videota kaivoksen valvontakamerasta tjsp, missä näkyy koneen syöksyvän käytännössä pystysuoraan alaspäin.

Boeing-dokkarin juuri katsottuani, tuli heti mieleen MCAS-häiriö ja koneen nokan laskeminen suoraan alaspäin. Vaihtoehtoisesti lentäjä tuonut tahalleen koneen tonttiin? Mistäänhän en toki mitään tiedä tai ymmärrä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: NIN

Rocco

Jäsen
Miten luotettavia noi Fligt Radarin tiedot on? Kun katsoo tuota MU5735:n maahansyöksyä, niin ton korkeuskäyrän mukaan sieltä on tultu tonttiin vajaasta kymppitonnista kahdessa ja puolessa minuutissa. Mikä on aikamoista syöksyä näin maallikon näkökulmasta. Ja kai aika harvoin tuollaista maahansyöksyä nähdään normionnettomuuksissa?
On ne todella tarkkoja. Todennäköisesti kone on tullut heti alusta asti nokka edellä maata kohden. Jossakin kohdassa oli ilmeisesti saatu kone suoristumaan, mutta nopeasti taas kääntynyt nokka kohti maata. Ja lentosuunta on vaihdellut jonkin verran, eli aika isoja ongelmia on ollut heti vian ilmaantumisen yhteydessä.
Twitterin puolella tuli vastaan jotain videota kaivoksen valvontakamerasta tjsp, missä näkyy koneen syöksyvän käytännössä pystysuoraan alaspäin.

Boeing-dokkarin juuri katsottuani, tuli heti mieleen MCAS-häiriö ja koneen nokan laskeminen suoraan alaspäin. Vaihtoehtoisesti lentäjä tuonut tahalleen koneen tonttiin? Mistäänhän en toki mitään tiedä tai ymmärrä.
Tämä konemalli oli MAX:in edeltäjä, ja tässä ei MCAS:ia ole. MCAS asennettiin MAXiin sen vuoksi, kun isommat moottorit oli jouduttu sijoittamaan eri paikkaan, ja sen aiheuttama työntövoiman muutos aiheutti ongelmia, ja MCAS piti olla apu siihen. Tämä malli on 737-800, mikä on maailman yleisin konemalli, ja se on lentomäärissä mitattuna yksi turvallisimmista malleista. Iso osa kyseisen konemallin onnettomuuksista on ollut ihan muualla kuin koneessa itsessään, vaan monesti on laskeutuminen mennyt piloteilla pieleen jne.

Kyseisellä konemallilla (737 NG) tapahtunut vain 13 isoa onnettomuutta, missä on menetetty ihmishenkiä.

Se mitä eri videoista on näkyvissä, niin kone tulee lähes kohtisuoraan kohti maata, mikä on vahva merkki että koneessa on joku isompi fyysinen vaurio, tai todella paha mekaaninen ongelma. Monesti nämä ovat sellaisia onnettomuuksia, missä lentäminen käy vaikeaksi tai mahdottomaksi, ja miehistöllä ei ole aikaa tai mahdollisuutta selvittää vikaa ja miten konetta voi sen jälkeen lentää. Ja tietenkään tietokoneongelmaa ei voi missään nimessä laskea pois. Ne ovat aiheuttaneet monia onnettomuuksia, kun miehistö olettaa ja tekee jotakin, ja kone itse tekee toista.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Noh, @Rocco - en minä ainakaan menisi vannomaan tuohon todella tarkkaan.

Mutta jos uskomme, niin alas on tultu 9000 feet/min ja sitten 20000 ft/min. Ohjuksen lailla siis alas.
China Eastern pistänyt kyseisen 737-8 koneet maahan. MCAS tässä ei tosin ole missään tekemissä. Onkohan MAXit vieläkään saaneet lentokelpoisuutta Kiinassa?

Salaliittoteorioille sitten tuosta lisää tavaraa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: NIN

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Vaihtoehtoisesti lentäjä tuonut tahalleen koneen tonttiin? Mistäänhän en toki mitään tiedä tai ymmärrä.

Tämä kävi itsellänikin mielessä. Sen verran suoraan ollaan tultu tonttiin. Ja ääriharvinaisia käsittääkseni ovat tekniset viat, jotka johtavat tällaiseen pystysuoraan tippumiseen.
Facebookin Ilmailu-ryhmässä joku sanoi, että putoaminen on tapahtunut niillä main, kun olisi ollut tarkoitus alkaa tiputella korkeutta lähestymistä varten.
 

Rocco

Jäsen
Noh, @Rocco - en minä ainakaan menisi vannomaan tuohon todella tarkkaan.

Mutta jos uskomme, niin alas on tultu 9000 feet/min ja sitten 20000 ft/min. Ohjuksen lailla siis alas.
China Eastern pistänyt kyseisen 737-8 koneet maahan. MCAS tässä ei tosin ole missään tekemissä. Onkohan MAXit vieläkään saaneet lentokelpoisuutta Kiinassa?

Salaliittoteorioille sitten tuosta lisää tavaraa.
Lentotutkinnassa onneksi ei lähdetä varmuudella ensin sanomaan mitään, vaan ensin rajataan pois vaihtoehtoja yksi kerrallaan. Nyt on tässä vaiheessa vielä kaikki auki. Myös pilotin tarkoituksellinen maahanlento, kaappaus, pommi, jonkun koneen osan hajoaminen, tai se että vaikkapa avaruusromua on tippunut taivaalta juuri koneen reitille ja mennyt rungosta läpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös