Ylibuukkaus on taloudellisesti kannattavampaa.
Lentoyhtiöilä on tiettyjä kaavioita asiakaskäyttäytymisen suhteen miltä kentiltä, millee kentille ja minä päivinä, tulee eniten poisjääntejä ostetuille matkoille. Iso syy ei ole itse matkustajissa, vaan esim. jenkkien tapauksessa, maan sisäisen lentoliikenteen myöhästelyistä. Monet isoista kentistä ovat ruuhkaisia, ja toimivat vaihtokenttinä, ja sen takia matkustajat usein myöhästyvät jatkolennolta kun ensimmäinen lento on myöhässä. Jenkeissä noin 25% maan sisäisistä lennoista on myöhässä. Suomessa tätä ongelmaa ei sinänsä ole, koska kaikki maan sisäiset lennot lentää Helsingin ja muun maan välillä, ja juna- sekä linja-autoliikenne toimii hyvänä kilpailijana. En tiedä onko Suomessa yhtään lentoa, mikä ei lentäisi Helsinkiin, vaan kahden muun kaupungin välillä. Ehkä välilaskuja on, mutta Helsingistä nekin lennot lähtee tai saapuu.
Jos lento on pieneltä paikkakunnalta isolle kentälle, poisjääntejä ei juurikaan ole. Pienet kentät eivät ole vaihtokenttiä, ja sieltä käytännössä kaikki matkustajat ovat mukana lennolla, koska he eivät tälle kentälle ole lentäen tulleet. Jollakin isolla kentällä koneen missaaminen ei ole mikään iso vahinko, koska samalla reitillä todennäköisesti on uusi lento parin tunnin sisään. Pieneltä kentältä kun ei välttämättä ole lentoa enää samana päivänä lainkaan, siltä lennolta ei kukaan halua myöhästyä.
Vaikka lentoyhtiöt maksavat lentonsa missanneille, tai ylibuukkauksen takia koneesta poisjätetyille ihmisille vuodenkin aikana satoja tuhansia dollareita, se on silti halvempaa kuin lentää koneilla missä on tyhjiä istuimia.
Lentoyhtiöt jättävät rannalle ylibuukautuista koneista useinmiten ne, ketkä tekevät viimeisenä check-in:n eivätkä ole kanta-asiakkaita.
Yllättävää kyllä, halpalentoyhtiöt ovat todella harvoin tämän asian kanssa ongelmissa. He myyvät lippuja, mitkä on sovittu vain kyseiselle lennolle, peruutusoikeus maksaa, lennon vaihto maksaa, ja halpalentoyhtiöt eivät juuri koskaan myy jatkolentoja. Lento on paikasta A paikkaan B. Ei mitään muuta. Sen takia mahdollinen myöhästyminen ei tee ongelmaa jatkolentojen kanssa, koska sellaista ei ole tarjolla. Lisäksi halpalentoyhtiöiden lennot ovat matkustajalle usein se ainut lento, mitä reissuun käytetään, ja sen takia lennolle saavutaan aina. Isot yhtiöt taas joskus jouduvat lennättämään asiakkaansa 3-4 lennolla perille asti, ja tässä on todella paljon muuttuvia tekijöitä, minkä takia jollekin lennolle ei matkustaja ehdi, vaikka lippu on ostettu.