Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 585
  • 3 484

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Tuota ihmettelin itsekin, kun tänään katsoin mitäs se finski tarjoaa Mallorcan matkalla. No ei yhtikäs mitään (kahvin aikuisille ja mustikkamehun lapsille). Viime kesänä käytiin Lufthansalla Barcelonassa monta sataa euroa kotimaista halvemmilla lennoilla (ja paremmilla aikatauluilla) ja molemmilla lennoilla edestakas (Frankfurtin kautta) sai jotain purtavaa sekä kahvin (ja mehujen) lisäksi myös olutta ja viiniä.


Oliko Mallorcan koneessa myös economy extra- luokka?
 

Noma

Jäsen
Kävin viime viikolla työmatkalla USA:ssa. Minulla oli lennot Finnairilla Helsinki Lontoo ja Lontoosta jatko BA:lla Atlantaan. Lippuna oli economy extra liput. Täytyy sanoa että olipa positiivinen kokemus tuo BA:n economy extra luokka. Penkit olivat paljon väljemmät mitä Finnairin economy extra luokassa välillä Helsinki-New York, jossa olen muutaman kerran edellis vuosina matkustanut. Palvelu BA:lla oli montaa luokkaa parempaa verrattuna sinivalkoisiin siipiin. Mm gin tonicia tms. oli lennon aikana tarjolla rajoittamaton määrä. Vaikka itse en yhtä juomaa enempää nauttinutkaan, niin onhan se mukavaa kun tarjotaan tällainen mahdollisuus. Finnairilla voi tänä päivänä business luokkaa lukuunottamatta vain haaveilla ilmaisista GT:stä, puhumattakaan siitä että ennen kuin oltiin ilmassa BA:ssa tarjoiltiin kuohuviiniä samaan tyyliin, kuin business luokassa. Ruoka oli parempaa mitä normi economy luokassa. Tätä(kään) ei Finnairin economy extrassa ole. Hämmästyttää myös se että Finnair ei aamulennola tarjonnut economy extra luokassa välillä Helsinki Lontoo edes sämpylää kahvin ohella. BA:n economy extra luokka oli erillinen osato heti business luokan takana. Pikku extra jota sitäkään ei Finnairin economy extra luokassa ole tarjolla. Minulla on alkamassa uusi projekti Atlantan liepeillä ja sinne tulee matkustettua seuraavan vuoden aikana varmaan 5-6 kertaa. Lentokokemus BA:lla oli sen verran positiivinen että luulen että suosin tuota reittiä jatkossakin edellä mainituista syistä.

Sama homma oli Tukholma - New York -välillä SAS:n Economy Plus -luokassa. Maksoi n. 110 euroa lisää normaaliin Economyyn verrattuna (kun osti muutaman päivän ennen lentoa mailiin tulleesta tarjoilusta) ja oikeastaan kaikki mainitsemasi edut löytyivät myös SAS:ilta, ja lisäksi vielä lounge-pääsy ja netti kuuluivat hintaan. Ehdottomasti hintansa arvoinen.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Oliko Mallorcan koneessa myös economy extra- luokka?
En tiedä mikä tuo on kun nuo vaihtoehdot finskillä on light, value ja pro. Tosin laittiversiota ei mallorcalle ollut edes tarjolla ja tuo value (sisältää yhden ruumaan menevän laukun) olisi tullut valittua muutenkin. Aterioihin tuolla valinnalla ei ole merkitystä. Finski tarjoaa economymatkustajille safkan vain mannertenvälisillä lennoilla (ja niissäkin alkoholia muuten kuin ruuan kanssa vain kiinaan, japaniin, koreaan, intiaan ja singaporeen).
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Finnair on ylihinnoiteltua kuraa. Melkein mikä tahansa Eurooppalainen lentoyhtiö tarjoaa parempaa palvelua samaan hintaan.
Lisäksi Finski mainostaa "uusimmat koneet" tms ja silti lennättää ison osan kotimaan lennoista Norralla (ja rahastaa siitä sen 400-500€ menopaluu kotimaassa), jolla viimeksi ATR koneessa penkit istuttu niin lyttyyn että raudat tuntui persuksissa, reisituki roikkui lattiaa kohti kuin elefantin kärsä jne.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lensin viime yönä Bangkokista Hong Kongiin Hong Kong Airlinesilla. Lennot edestakaisin 145€ sisältäen 20kg ruumalaukun(minulla vain käsimatkatavarat). Suosittu väli, joten koneena A332 näinkin lyhyellä pyrähdyksellä. Aasialaiseksi yhtiöksi helkkarin hyvin jalkatilaa ja tietysti viihdejärjestelmä, usb-slotitt jne, kun noilla koneilla lennellään pidempiäkin siivuja.

Yölennolla myös viltti jaettiin kaikille. Tarjosivat sämpylän ja alkoholittomia juomia. Tuohon hintaan 10/10. Lähtee Suvarnabhumilta, joka sopi hyvin kun lähdin Jomtienilta liikkeelle. Air Asialla oli huomattavasti kalliimmat liput ja paskempi kenttä(Don Mueang). Perjantaina yöllä takaisin, joten katsotaan meneekö silloin kaikki putkeen.

Eilen muuten tuli ekan kerran vastaan semmoinen juttu, että jos nimessä on ä- tai ö-kirjaimia, kannattaa varata liput sillä nimellä, mikä siinä passin alareunassa lukee. ä = ae ja ö=oe. Lähtöselvityksessä alkoivat renaamaan tuosta, kun olin vaan muuntanut ä=a. No se oli sellainen nuorempi kaveri. Vanhempi mamma päästi läpi, mutta taidan tästä lähin itsekin tehdä varauksen tuolla nimellä, mikä passissa lukee.

Kuriositeettina mainittakoon, että kävin juuri äsken hakemassa 7-11 myymälästä vettä täällä Hong Kongissa. Juomakaapissa oli ehtaa Hartwallin lonkeroa 8.5HKD/tölkki vs. 750ml vesipullo 9HKD. Pakko oli ostaa pari mukaan. Iso Lapin Kulta tölkki oli 10HKD. Joku Suomikamppis oli selkeesti menossa, kun oli mainokset kylmäkaapin ovessa.

Kävin tuossa taannoin Air Asialla Penangissa ja taas kävi hyvä säkä penkin suhteen. Takaisin tullessa en pystynyt tekemään check-inniä puhelimella tai kentän itsepalveluautomaateilla, vaan herjasi jotain diipadaapa. No piti jonotella sitten laput tiskiltä, ja alkoi jo vituttamaan kun rupesin koneeseen päästyäni laskemaan penkkirivejä. Sitten muistui mieleen, ettei riviä 13 ole ollenkaan, joten punaiselle penkille juhlavan jalkatilan kanssa(jälleen kerran).

Kyllä tämä Hong Kong pieksee viisumireissulla Penangin 100-0. Vähemmän kirpun syömiä hippejä ja kaikki toimii kuin junan vessa. Suurlähetystössä ei mennyt kuin 15. min, vaikka oli raamatun verran paperia mukana. Penang tosin toimii laiskalle thai-viisumin hakijalle. Ei tarvitse itse käydä suurlähetystössä, eikä tarvitse olla mitään lappuja mukana tai lentoa ulos Thaimaasta ostettuna. Agentille vaan 70MYR ylimääräistä kouraan, viisumihakemuksen täyttö+valokuva. Suraavana päivänä laput pihalle ja takaisin Thaimaahan. Ählymaat eivät vaan oikein nappaa, vaikka Malesia on nyt sieltä lievimmästä päästä.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Tuo parempi luokka on vain mannertenvälisillä:
https://www.finnair.com/fi/fi/economy-class-economy-comfort-intercontinental-flights

Kysyin vain tarkennuksen, koska yllä puhuttiin tuosta paremmasta luokasta.
Olet aivan oikeassa, tarkistin lipustani niin vain tuo Lontoo-Atlanta väli oli Premium Economy luokassa.
Kuten aiemmassa viestissäni kerroin British Airwaysin ja Finnairin Economy extra luokilla on eroa kuin yöllä ja päivällä ja nimimerkki Noma kertoi että SAS:lläkin ilmeisesti homma toimii.
Kyllä Finnarin kannattaisi ottaa mallia kilpailijoistaan jos mielii pitää matkustajistaan kiinni.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Lisäksi Finski mainostaa "uusimmat koneet" tms ja silti lennättää ison osan kotimaan lennoista Norralla (ja rahastaa siitä sen 400-500€ menopaluu kotimaassa), jolla viimeksi ATR koneessa penkit istuttu niin lyttyyn että raudat tuntui persuksissa, reisituki roikkui lattiaa kohti kuin elefantin kärsä jne.
Lensin viime sunnuntaina Tartosta Helsinkiin ja voin vahvistaa tummennetun kohdan. Onneksi lennon kesto oli vain 45 minuuttia.
 

julle-jr

Jäsen
Finnair on ylihinnoiteltua kuraa. Melkein mikä tahansa Eurooppalainen lentoyhtiö tarjoaa parempaa palvelua samaan hintaan.
Lisäksi Finski mainostaa "uusimmat koneet" tms ja silti lennättää ison osan kotimaan lennoista Norralla (ja rahastaa siitä sen 400-500€ menopaluu kotimaassa), jolla viimeksi ATR koneessa penkit istuttu niin lyttyyn että raudat tuntui persuksissa, reisituki roikkui lattiaa kohti kuin elefantin kärsä jne.
Finnair panostaa Aasian suuntaan ja sinne päin homma toimii ihan kohtuullisesti. Kaikki muu lienee heille pakollista pahaa.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Finnair panostaa Aasian suuntaan ja sinne päin homma toimii ihan kohtuullisesti. Kaikki muu lienee heille pakollista pahaa.


Muistan lukeneeni, että New Yorkin reittikin on Finnairilla tappiollinen nykyisellään, mutta pakko on pohjois-Amerikan yhteyskin olla tarjolla vaihtomatkustajillle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Finnair panostaa Aasian suuntaan ja sinne päin homma toimii ihan kohtuullisesti. Kaikki muu lienee heille pakollista pahaa.
Kuten myös EU-säädösten vaatimat myöhästymiskorvaukset näistä Aasian lennoista, joita Finski säännönmukaisesti kieltäytyy maksamasta. Onneksi pari juttua taitaa olla oikeudessa käsittelyssä ja toivon että Finski häviää, kuten lain mukaan kuuluisi. Nimimerkki 2400€ saamatta.
 

julle-jr

Jäsen
Kuten myös EU-säädösten vaatimat myöhästymiskorvaukset näistä Aasian lennoista, joita Finski säännönmukaisesti kieltäytyy maksamasta. Onneksi pari juttua taitaa olla oikeudessa käsittelyssä ja toivon että Finski häviää, kuten lain mukaan kuuluisi. Nimimerkki 2400€ saamatta.
Mä sain jokin aika sitten 600 € suht kivuttomasti, kun lento Chongqingista Helsinkiin oli peruttu. Jouduin lentämään Hong Kongin kautta, ollen perillä vasta seuraavana päivänä.

Toki kerran jouduin heitä muistuttamaan, että mites voisitteko käsitellä korvaushakemukseni. Senkin jälkeen he vielä tarjosivat oliko 800 € lentolahjakorttia ja vasta tästä kieltäydyttyäni maksoivat rahana.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Pakko tulla kehumaan halpalentoyhtiö Norwegiania, kun paikka on. Aikataulut pitivät lähes minuutilleen, asiakaspalvelu ennen matkaa oli todella nopeaa, erikoismatkatavarat (lastenrattaat) kulkivat täysin vahingoittumattomana, lentokokemus oli erittäin miellyttävä ja koneen henkilökunta otti kaikkein tärkeimmäksi asiakkaakseen puolitoistavuotiaan poikamme. Ylimääräinen plussa siitä, että koneessa oli yllättävän paljon (jalka)tilaa. Miten muistelen kun olen aiemmin lentänyt halpayhtiöillä, ainakin Ryanairilla, niin penkit olisivat olleet jotenkin paljon ahtaammin..

Jos vain reitit osuvat kohdilleen, niin en jatkossa edes harkitse enää muita halpayhtiöitä. Tämä on taas osoitus ettei negatiivisia huhuja kannata etukäteen kuunnella, itse nämä asiat pitää kokea..
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos vain reitit osuvat kohdilleen, niin en jatkossa edes harkitse enää muita halpayhtiöitä. Tämä on taas osoitus ettei negatiivisia huhuja kannata etukäteen kuunnella, itse nämä asiat pitää kokea..

Enpä kyllä muista hirveästi negatiivisia huhuja edes kuulleeni.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä sain jokin aika sitten 600 € suht kivuttomasti, kun lento Chongqingista Helsinkiin oli peruttu. Jouduin lentämään Hong Kongin kautta, ollen perillä vasta seuraavana päivänä.

Toki kerran jouduin heitä muistuttamaan, että mites voisitteko käsitellä korvaushakemukseni. Senkin jälkeen he vielä tarjosivat oliko 800 € lentolahjakorttia ja vasta tästä kieltäydyttyäni maksoivat rahana.
Kuinkas kauan jouduit odottamaan korvauksia?
Itse oon laittanut tammikuussa finskin nettisivujen kautta korvaushakemuksen mutta ei oo mitään kuulunut tähän mennessä...
 

Rocco

Jäsen
Norwegian on kyllä halpalentoyhtiöistä ylivoimaisesti paras. Se hyödyntää paljon runkoreittejä, millä on paljon vakiokäyttäjiä, jolloin se pääsee nipistämään osan erityisesti SAS:n asiakkaista Norjassa ja Ruotsissa. Norwegian myös lentää poikkeuksellisen paljon pääkentille, eikä minnekään 100km päähän kohteesta, mikä on monelle iso asia lentoyhtiötä valittaessa. Ryanair ja EasyJet kun ei juuri koskaan lennä kaupungin pääkentälle, vaan aina vähän sivummalle kaupungin kakkoskentille. Tai jos lentää pääkentälle, niin yleensä lentoaika on sellainen, milloin lentää vain Ryanair ja rahtikoneet, halvemmilla maksuilla. Norwegianilla on niin paljon muuta toimintaa Euroopan ulkopuolella, millä se pystyy nokittamaan muita yhtiöitä monilla eri tavoilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiva kuulla hyvää Norskista, kun kolme seuraavaa lentoni on siltä. Aiemmin olen lentänyt pääasiassa AirBerlinillä ja RyanAirilla, ihan viimeksi IcelandAirilla, ja näistä kaksi ekaa ovat kyllä tiloiltaan aika onnettomat. Jälkimmäinen tietysti hiukan eri sarjan yhtiökin, kun lentää samoilla koneilla mantereiden väliä, ja käsittääkseni AirBerlinillä on jenkkeihin lentäessään isommat koneetkin käytössä. Mutta Berliinin lentojen kalusto on todella ahdasta ihan tällaiselle persjalkaiselle 187 cm perusjampallekin, enkä viittaa nyt leveyteen vaan ihan vain reiden pituuteen. Ei tuolla kahden tunnin lennolla toki normaalisti ole väliä, ellei sitten ala nukuttaa ja yritä saada yhtään parempaa asentoa.
 

Rocco

Jäsen
Kiva kuulla hyvää Norskista, kun kolme seuraavaa lentoni on siltä. Aiemmin olen lentänyt pääasiassa AirBerlinillä ja RyanAirilla, ihan viimeksi IcelandAirilla, ja näistä kaksi ekaa ovat kyllä tiloiltaan aika onnettomat. Jälkimmäinen tietysti hiukan eri sarjan yhtiökin, kun lentää samoilla koneilla mantereiden väliä, ja käsittääkseni AirBerlinillä on jenkkeihin lentäessään isommat koneetkin käytössä. Mutta Berliinin lentojen kalusto on todella ahdasta ihan tällaiselle persjalkaiselle 187 cm perusjampallekin, enkä viittaa nyt leveyteen vaan ihan vain reiden pituuteen. Ei tuolla kahden tunnin lennolla toki normaalisti ole väliä, ellei sitten ala nukuttaa ja yritä saada yhtään parempaa asentoa.
Norwegianilla on yksi maailman uusimmista kalustoista, eli koneissa on myös uusimmat penkit. Sen huomaa etenkin selkänojissa, mitkä on selkeästi kapeammat kuin vähääkään vanhemmissa koneissa, vaikka olisi saman mallin kone. Edes kaksi senttiä kapeampi selkänoja tuo sen kaksi senttiä lisää jalkatilaa matkustajille, ilman että tarvii muuttaa penkkien välistä etäisyyttä.

Ryanairilla on säästetty todella paljon, kun penkkien selkänojia ei voi kallistaa, ja niistä puuttuu jopa ne selkänojien taskut. Penkkien mekanismit ei siis hajoa, mikä säästää huoltokuluissa. Ja kun selkänojissa ei ole taskuja, niitä ei myöskään tarvitse siivota lentojen välissä, jolloin siivousaika nopeutuu ja lento pääsee nopeammin ilmaan. Lisäksi penkit on Ryanairilla varmaan tiukimmat mitä mistään löytyy, jolloin matkustajia saadaan koneeseen yksi tai kaksi rivillistä enemmän.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tänään oli tarkoitus lentää Norwegianin koneella Helsingistä Ouluun. Sankan sumun takia ei kone kuitenkaan päässyt laskeutumaan Oulun kentälle, joten kone palasi Helsinkiin (mikä on sinäänsä hullua, koska lähellä olisi ollut mm. Kemi-Tornion ja Rovaniemen kentät).

Tuliko tässä sitten hätiköityä, kun otti ohjat omiin käsiin ja osti itse uuden lipun?

Mikähän tässä on hullua? Niille kentille ei laskeuduttu, koska se ei ollut mahdollista.

Tuliko hätiköityä, mitäpä lottoot?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mikähän tässä on hullua? Niille kentille ei laskeuduttu, koska se ei ollut mahdollista.

Tuliko hätiköityä, mitäpä lottoot?
Hätäilemällä ei tule kuin kuspäitä lapsia - faijani sanonta, lienee monen muunkin. Norski on oman kokemuksen mukaan paras halpalentoyhtiö, ei kertaakaan mitään valittamista. @Jalkamies
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hätäilemällä ei tule kuin kuspäitä lapsia - faijani sanonta, lienee monen muunkin.

Ihmiset ovat muutenkin tietämättömiä tai sitten ei yksinkertaisesti kiinnosta edes empatian vuoksi asiat mitkä tapahtui jollekin muulle.

Puolan presidentti Lech Kaczyński vaimoineen menehtyi 94 muun henkilön kanssa lento-onnettomuudessa Venäjän Smolenskissa reilun tuhannen kilometrin päässä Oulusta. Tämä tapahtui vain seitsemän vuotta sitten ja onnettomuuden syitä tutkitaan edelleen. Voi sitä vielä tutkia miten haluaa, mutta teknistä vikaa ei ollut vaan sankka sumu ja kova paine pilotilla viedä arvovaltainen joukkio maahan ajallaan. Sitten todella oltiin maassa ja maansuru.

Ainoa oikea ratkaisu olisi ollut kääntää kone takaisin Varsovaan ja ilmoittaa presidentille hänen työvierailunsa peruuntumisesta.

Mikään lentoyhtiö ei huvikseen palaa lähtöpisteeseen. Varsinkaan kaupallinen, koska se on huonoa pisnestä, mutta se on vielä huonompaa, jos asiakkaat kuolevat. Mikähän siinä on niin vaikea käsittää.
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mikään lentoyhtiö ei huvikseen palaa lähtöpisteeseen. Varsinkaan kaupallinen, koska se on huonoa pisnestä, mutta se on vielä huonompaa, jos asiakkaat kuolevat. Mikähän siinä on niin vaikea käsittää.
Juuri näin. Tämäkin lento ei laskeutunut Ouluun sumun vuoksi ja hyvä niin.

Ja kun et tarttunut @Jalkamies Norskin vaihtoehtoiseen matkaan, niin saat lippusi hinnan takaisin. Kaikki muu menee omaan piikkiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ymmärrän kyllä hyvin, että Ouluun ei laskeuduttu turhan riskin vuoksi. Ihmettelin vain, miksi Norwegian ei laskeutunut lähikentille niin kuin Finnairin koneet olivat tehneet. Sää oli siis Kemi-Torniossa ja Rovaniemellä hyvä.

Jokaisella lennolla on varakenttä ja hätätilanteessa pääsee jonon ohi laskeutumaan. Nyt ei ilmeisesti ollut mitään hätää ja oli helpompi palata.

Varmaan esimerkiksi sen takia, että Helsingistä on maailma auki ja helpompi selittää matkustajille. En edes haluaisi kuvitella tilannetta missä olisin matkalla Ouluun ja lentopulju laittaisi Rovaniemelle. Ja sitten huomaisi kellon olevan 21.03 eikä kaljaa saa mistään.

Eihän sitä Helsingistäkään saisi, mutta olisi sentään ihmisten ilmoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös