Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 569
  • 3 484

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Kertokaapa viisaat ja paljon matkustaneet, uskallanko varata jatkolennon Helsinki-Vantaalta 1h 15min vaihtovälillä, kun lennot ovat eri lipuilla? Lentäisin siis Oulusta Helsinkiin Norwegianilla, josta jatkoyhteys Berliiniin AirBerlinillä lähtisi 1h 15min päästä lennon saapumisesta. Jos Norwegian on myöhässä ja missaan jatkolennon, lentoyhtiöillä ei ilmeisesti ole korvausvelvoitetta (kun kyseessä eri yhtiöt ja erilliset matkaliput), mutta matkustajavakuutuksella usein on?

Matkustatko pelkillä käsimatkatavaroilla vai ruumaan menevällä laukulla? Pelkillä käsimatkatavaroilla onnistuu n 90% varmuudella eli pieni riski on. Ruumatavaroilla ei onnistu.

Kuinka tärkeä meno on Berliinissä, itse arvioisin sen kannalta - pitää suhteuttaa kannattaa jo tuo riski ottaa suhteessa hintaan ja mahdolliseen menetykseen. Jos on varaa menettää Berliiniin pääsy, niin sitten kannattaa yrittää. Jos meno on tärkeä, niin lippu Finnair/AirBerlin yhdellä reitityksellä ja pelivaraa aikatauluun. Lentoyhtiöllä huolenpitovelvoite ja itselle suoja lisäkustannuksilta.

Paljonko on hintaero kokonaisuudelle verraten näillä kahdella yhdistelmällä?

Puhutko ylipäätään pelkästä menosta vai menopaluusta...

Aika monta vaikuttavaa tekijää.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Pelkillä käsimatkatavaroilla tosiaan mennään yhteen suuntaan ja viimeinen deadline on olla Berliinissä seuraavana iltapäivänä klo 15 jälkeen. Sinäänsä jos tuon jatkolennon siis missaisi, niin worst case -scenariossa täytyisi varata uusi lento samalle iltaa tai seuraavalle aamulle/aamupäivälle Berliiniin ja pulittaa se omasta pussista (ja hakea korvausta myöhemmin matkustajavakuutuksesta(?)).

Tuossa tilanteessa itse ottaisin riskin, koska Finnairilla yhdensuuntaiset liput on törkeen kalliita. Ja niin siinä käy, että jos Norwegian on pahasti myöhässä, niin sitten pitää ostaa uusi lippu ja maksaa se itse.

Käytännössä voit tehdä lähtöselvityksen AirBerlinille etukäteen netissä ja marssia suoraan portille Helsingissä, kun pääset ulos norwegianin koneesta. AB sulkee portin n 12-8 min ennen lähtöä, eli ehdit vaikka Norwegian on jonkin verran myöhässäkin. Helsinki-Vantaallahan etäisyydet on lyhyitä ja portille ehtiminen sujuu nopeasti, muutamassa minuutissa (tai pahimmillaan ulkorivistä bussikuljetus ~15min).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
(ja hakea korvausta myöhemmin matkustajavakuutuksesta(?)).
Mahtaako olla edes tarjolla vakuutusta joka tuollaisen korvaisi? Ei tietoa, mutta jotenkin epäilen ettei ainakaan mikään perusvakuutus tuollaista korvaisi.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos Norski on myöhässä ihan vaan liikennetilanteen mukaan, niin noista mainituista ehdoista mikään korvaukseen oikeuttava ei täyty....
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
American Airlines:in peramies kuoli hiljattain pari minuuttia ennen kuin kone laskeutui:
"The captain of an American Airlines flight safely landed the plane Wednesday afternoon after his co-pilot died in the cockpit minutes before landing, according to an airline official.
Flight 1353was two miles from Albuquerque International Sunport when the captain declared an emergency, citing a “medical issue” aboard shortly after 3:30 p.m. local time, according to a Federal Aviation Administration spokesman.
First officer William “Mike” Grubbs, 58, fell ill just as the plane reached its last phases of landing, according to the airline.
American Airlines co-pilot dies on flight minutes before pilot landed in New Mexico - The Washington Post

JOL
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Esimerkiksi täältä voi tarkistaa kuinka usein sama lento on ollut myöhässä:

Flightradar24.com - Live flight tracker!
Jep, käytän tuotakin palvelua paljon, koska työn puolesta lennän 150-180 lentoa / vuosi. Mutta se monestiko joku lento on myöhässä ei vaikuta matkavakuutuksen korvaukseen. Varsinkin, kun viittasin omassa viestissäni Jalkamiehen esittämiin matkavakuutuksensa ehtoihin.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Nyt täytyy hieman kehua Qatar Airwaysia. Palvelu on hyvää, jaloilla on tilaa, uusia elokuvia voi katsella omalta näytöltä, ruoka oli hyvää, hinta oli halpa. Jopa pakolliset turvallisuusohjeet oli toteutettu hauskalla tavalla... 5/5

Itsekin kokeilin nyt ensimmäistä kertaa ja verrattuna nyt vaikkapa sen kotimaisen yhtiön kaukolentoihin, eroa on Qatarin hyväksi aika roimasti. Ei Qatar Airwaysiä ole turhaan valittu muutamaan kertaan maailman parhaaksi lentoyhtiöksi. Mentäessä meillä oli yön yli stoppi Dohassa ja viisumi, lentokenttäkuljetus ja hotelli tulivat lentoyhtiön puolesta, vaikka liput olivat muutoinkin halvat ja samalla tuli bongattua Doha. Itselläni oli tällä reissulla parempi puolisko mukana, joten mentiin ihan turistiluokassa, jossa tosiaan oli hommat etenkin Doha-Sydney välillä viimeisen päälle. Noiden yllä mainittujen lisäksi kaukolennolla tuli mukana välttämättömyyspakkaus, joka sisälsi puhtaat sukat, hampaanpesuvälineet, korvatulpat ja silmälaput. Juomaa sai ihan niin paljon kuin kehtasi pyytää jne. Lisäksi tuo Qatarin A380 oli todella tilava myös ihan perus turistiluokassa. Kollegat tulivat saman välin bisneksessä ja siellä palvelu oli käytännössä toiselta planeetalta verrattuna Finskiin. Suosittelen lämpimästi ainakin näille Aasian, Afrikan tai Australian lennoille, joihin ei ole suoria lentoja tarjolla.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itsekin kokeilin nyt ensimmäistä kertaa ja verrattuna nyt vaikkapa sen kotimaisen yhtiön kaukolentoihin, eroa on Qatarin hyväksi aika roimasti. Ei Qatar Airwaysiä ole turhaan valittu muutamaan kertaan maailman parhaaksi lentoyhtiöksi. Mentäessä meillä oli yön yli stoppi Dohassa ja viisumi, lentokenttäkuljetus ja hotelli tulivat lentoyhtiön puolesta, vaikka liput olivat muutoinkin halvat ja samalla tuli bongattua Doha. Itselläni oli tällä reissulla parempi puolisko mukana, joten mentiin ihan turistiluokassa, jossa tosiaan oli hommat etenkin Doha-Sydney välillä viimeisen päälle. Noiden yllä mainittujen lisäksi kaukolennolla tuli mukana välttämättömyyspakkaus, joka sisälsi puhtaat sukat, hampaanpesuvälineet, korvatulpat ja silmälaput. Juomaa sai ihan niin paljon kuin kehtasi pyytää jne. Lisäksi tuo Qatarin A380 oli todella tilava myös ihan perus turistiluokassa. Kollegat tulivat saman välin bisneksessä ja siellä palvelu oli käytännössä toiselta planeetalta verrattuna Finskiin. Suosittelen lämpimästi ainakin näille Aasian, Afrikan tai Australian lennoille, joihin ei ole suoria lentoja tarjolla.


Enemmän tuossa Qatarissa tökkiikin ajatuksena tuo 6h lento pikkukoneella Helsingistä Dohaan.
Varattiin nyt toisen kerran putkeen Cathay Pacificin lennot Aasiaan. Siinäkin toki alkuun se muutaman tunnin lento Eurooppaan. Taso ja palvelu kuitenkin Euroopasta eteenpäin mainiota.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Enemmän tuossa Qatarissa tökkiikin ajatuksena tuo 6h lento pikkukoneella Helsingistä Dohaan.
Varattiin nyt toisen kerran putkeen Cathay Pacificin lennot Aasiaan. Siinäkin toki alkuun se muutaman tunnin lento Eurooppaan. Taso ja palvelu kuitenkin Euroopasta eteenpäin mainiota.

Makuasioita nämä toki ovat. Mielestäni tuo 6h oli ihan siedettävä ja tuo 14-15h lento aivan uudella A380:llä jopa mukava. Cathay Pacificia en ole edes kokeillut. Jos kuitenkin suoralla lennolla pääsee, niin en lähtisi tekemään välistoppia missään, vaikka palvelu ja koneet olisivat mitä. Lentäähän Finskikin niillä uusilla A350WB:llä mm. Bangkokiin, joka oli ihan miellyttävä kokemus.
 
United Airlines on noussut otsikoihin, kun ylibuukkauksen takia matkustaja jouduttiin raahaamaan matkustamosta väkisin. Mielestäni tässä asiakas on käynyt varsin hankalaksi ja mitä muutakaan lentoyhtiö voisi tuossa kohtaa tehdä? Huvittaa nuo videolla dramaattisesti kirkuvat naiset. Sitä saa mitä tilaa... paitsi jos tilaa lennon?

Video shows a passenger forcibly dragged off a United Airlines plane - YouTube
Unitedin Facebook ja Twitter "anteeksipyyntö" on täynnä vihaisten ihmisten kommentteja ja voi käydä niin, että tämä tulee vielä kalliiksi Unitedille. 69-vuotiasta voi kohdella vähän hellemminkin tai sitten pitää maksaa niin paljon, että joku on valmis lähtemään vapaaehtoisesti ilman, että täytyy verissä päin heivata ulos. Tossa voi aina miettiä, kuinka mielellään itse olisi lähdössä koneesta ulos, jotta yhtiön työntekijälle saadaan istumapaikka.

Ja mitä lentoyhtiö voi tehdä.. no lopettaa sen huijausbisneksen, jossa jokainen lento on ylibookattu. Ainakin pitää olla varma, ettei ketään pidä potkia pois, sillä kaikki ovat lentonsa maksaneet. Lentoyhtiön vikahan tuo on, eikä asiakkaan. Retuuttaisivat vaikka toimitusjohtajaa pettäneen systeemin vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Syyskuusta eteenpäin tuo lennetään Dreamlinerilla joten sitten viimeistään Qatarin kyytiin?


Ei varmaan tänä vuonna, kun on jo lennot marraskuulle varattu Cathaylla Vietnamiin. Menolennoista pisin väli mennään Pariisista uudella A350:llä ja paluu sitten mukavaksi todetulla 777:lla Lontooseen. Kyllä varmasti tulevaisuudessa menee vakavampaan harkintaan myös Qatar.
 

Tuamas

Jäsen
United Airlines on noussut otsikoihin, kun ylibuukkauksen takia matkustaja jouduttiin raahaamaan matkustamosta väkisin. Mielestäni tässä asiakas on käynyt varsin hankalaksi ja mitä muutakaan lentoyhtiö voisi tuossa kohtaa tehdä? Huvittaa nuo videolla dramaattisesti kirkuvat naiset. Sitä saa mitä tilaa... paitsi jos tilaa lennon?

Video shows a passenger forcibly dragged off a United Airlines plane - YouTube

Mitä muutakaan lentoyhtiö voisi tehdä?

No vittu ihan mitä vain muuta, et sinä voi heittää kaveria boardingin jälkeen pihalle, vaikka kuinka olisit ylibuukannut.
Et ainakaan väkivaltaisesti.

Tässä esimerkiksi kolme keinoa jolla satoja miljoonia maksanut PR-katastrofi olisi vältetty:
1. toimittu niin kuin sääntöjen mukaan kuuluu, eli ylibuukkauksen takia ulos jäävät valitaan/ostetaan ennen kuin porukka pääsee koneeseen.
2. olisi korotettu hintaa vapaaehtoisesti koneesta jääville, redditissä koneessa ollut mainitsee että tarjoutui jäämään 1 600 $ hintaan ulos
3. olisi siirretty se oma miehistö muun firman lennolla tai taksilla

Toki tässä on mokattu prosessin aivan jokainen vaihe, aina sieltä käytännön toteutuksesta toimarin "anteeksipyyntöön" asti.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toi ylibookkaussysteemi on kyllä aika perseestä. Ei ole edes kiistatonta, että se varsinaisesti edes hyödyttää lopulta, koska sehän lisää tarjontaa. Itse olen kerran tosin ottanut 600€ SASin vouchereita kun suostuin vaihtamaan lennon pariisista tukholman kautta suoraan lentoon helsinkiin ja olin vielä aiemmin kotona. Voucherit sai vaihtaa käteiseksi tiskillä 50% arvostaan, että ihan jees korvaus kun liput oli ostettu pisteillä.

Yhtiöt voisivat aivan hyvin siirtyä myymään vain oikeaa määrää lippuja tai sitten noita korvauksia voisi vaikka tuplata niin ei niin tekisi mieli optimoida asiakkaiden kustannuksella.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tässä tapauksessa oli ylibuukattu tosiaan ja homma ilmeisesti johtui siitä että 4 Unitedin henkilön piti päästä koneeseen (ei lentävää kyseisellä lennolla vaan ilmeisesti ns siirtymälento kohteeseen josta omalle lennolle duuniin)
Tässä videossa näkyy tuo väkisin siirretty matkustaja naama veressa ja shokissa. Ilmeisesti kyseessä oli lääkäri joka ilmoitti ettei poistu koneesta koska hänene pitää päästä töihin sairaalaan. Poistettaessa vaimo juoksee käytävää perässä - pariskuntia ei pitäisi erottaa ylibuukkaustilanteessa jne.
New video shows United passenger bleeding after incident - YouTube

Hommahan kusi totaalisesti. Ensinnäkään ylibuukattuun koneeseen ei olisi pitänyt päästää liikaa matkustajia vaan olisi pitänyt jättää tiskille (tulikohon nuo omat 4 henkilökunnan jäsentä liian myöhään ja matkustajat jo koneessa = liikaa väkeä)

Lafkan CEO sitten tulee julki ja haukkuu poistetun matkustajan ja vetäytyy vastuusta jne.
Sontamyrsky valmis.
Ei tästä kauan ole kun sama firma poisti matkustajia legginsien takia, sitten autistisen tytön ym ym
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toi ylibookkaussysteemi on kyllä aika perseestä. Ei ole edes kiistatonta, että se varsinaisesti edes hyödyttää lopulta, koska sehän lisää tarjontaa.

Olisi kiva tietää oikeita lukuja koko systeemistä. Ensi kuussa jää taas yksi halpalento käyttämättä minkä ostin ennen joulua, kun ei tässä nyt tulekaan lähdettyä retkelle. Uskoisin kaltaisiani olevan aika paljon mitkä turhan usein ostavat jonkun lennon, kun halvalla saa, ilman mitään tietoa tuleeko edes mentyä.

Mitä halvempi lento, niin sitä enemmän noita tietenkin tulee ja niitä sitten arvotaan tilastojen perusteella. Voisi yhtä lailla kyllä juurikin uskoa, että olisi yksinkertaisesti halvempaa lopettaa säätäminen ja mennä myytyjen lippujen mukaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Mitä halvempi lento, niin sitä enemmän noita tietenkin tulee ja niitä sitten arvotaan tilastojen perusteella. Voisi yhtä lailla kyllä juurikin uskoa, että olisi yksinkertaisesti halvempaa lopettaa säätäminen ja mennä myytyjen lippujen mukaan.

Nyt jos sinulla olisi mahdollisuus saada rahat, edes osittain takaisin ja ne voisivat myydä tuon eteenpäin uudelleen, niin mikä siinä on ongelma kun kaupankäynti on käytännössä automaattista. En ymmärrä. Ettei vaan olisi "näin on aina tehty". Minulla on yksi kaveri ollut tekemässä tuota työtä ihan ammatikseen ja on se kertonut noita lukuja. Ei ne mitään järkyttävän isoja ole, jotain tyyliin alle 10% paikoista riippuen lennosta. Jos lennolle on tulossa kolmesta jumbosta jatkolentäjiä joilla tunnin vaihto jossain schipolissa, niin paikkoja myydään enemmän ja aamulähtö helsingistä, niin myydään vähemmän.
 

Rocco

Jäsen
Ylibuukkaus on taloudellisesti kannattavampaa.

Lentoyhtiöilä on tiettyjä kaavioita asiakaskäyttäytymisen suhteen miltä kentiltä, millee kentille ja minä päivinä, tulee eniten poisjääntejä ostetuille matkoille. Iso syy ei ole itse matkustajissa, vaan esim. jenkkien tapauksessa, maan sisäisen lentoliikenteen myöhästelyistä. Monet isoista kentistä ovat ruuhkaisia, ja toimivat vaihtokenttinä, ja sen takia matkustajat usein myöhästyvät jatkolennolta kun ensimmäinen lento on myöhässä. Jenkeissä noin 25% maan sisäisistä lennoista on myöhässä. Suomessa tätä ongelmaa ei sinänsä ole, koska kaikki maan sisäiset lennot lentää Helsingin ja muun maan välillä, ja juna- sekä linja-autoliikenne toimii hyvänä kilpailijana. En tiedä onko Suomessa yhtään lentoa, mikä ei lentäisi Helsinkiin, vaan kahden muun kaupungin välillä. Ehkä välilaskuja on, mutta Helsingistä nekin lennot lähtee tai saapuu.

Jos lento on pieneltä paikkakunnalta isolle kentälle, poisjääntejä ei juurikaan ole. Pienet kentät eivät ole vaihtokenttiä, ja sieltä käytännössä kaikki matkustajat ovat mukana lennolla, koska he eivät tälle kentälle ole lentäen tulleet. Jollakin isolla kentällä koneen missaaminen ei ole mikään iso vahinko, koska samalla reitillä todennäköisesti on uusi lento parin tunnin sisään. Pieneltä kentältä kun ei välttämättä ole lentoa enää samana päivänä lainkaan, siltä lennolta ei kukaan halua myöhästyä.

Vaikka lentoyhtiöt maksavat lentonsa missanneille, tai ylibuukkauksen takia koneesta poisjätetyille ihmisille vuodenkin aikana satoja tuhansia dollareita, se on silti halvempaa kuin lentää koneilla missä on tyhjiä istuimia.

Lentoyhtiöt jättävät rannalle ylibuukautuista koneista useinmiten ne, ketkä tekevät viimeisenä check-in:n eivätkä ole kanta-asiakkaita.

Yllättävää kyllä, halpalentoyhtiöt ovat todella harvoin tämän asian kanssa ongelmissa. He myyvät lippuja, mitkä on sovittu vain kyseiselle lennolle, peruutusoikeus maksaa, lennon vaihto maksaa, ja halpalentoyhtiöt eivät juuri koskaan myy jatkolentoja. Lento on paikasta A paikkaan B. Ei mitään muuta. Sen takia mahdollinen myöhästyminen ei tee ongelmaa jatkolentojen kanssa, koska sellaista ei ole tarjolla. Lisäksi halpalentoyhtiöiden lennot ovat matkustajalle usein se ainut lento, mitä reissuun käytetään, ja sen takia lennolle saavutaan aina. Isot yhtiöt taas joskus jouduvat lennättämään asiakkaansa 3-4 lennolla perille asti, ja tässä on todella paljon muuttuvia tekijöitä, minkä takia jollekin lennolle ei matkustaja ehdi, vaikka lippu on ostettu.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Kävin viime viikolla työmatkalla USA:ssa. Minulla oli lennot Finnairilla Helsinki Lontoo ja Lontoosta jatko BA:lla Atlantaan. Lippuna oli economy extra liput. Täytyy sanoa että olipa positiivinen kokemus tuo BA:n economy extra luokka. Penkit olivat paljon väljemmät mitä Finnairin economy extra luokassa välillä Helsinki-New York, jossa olen muutaman kerran edellis vuosina matkustanut. Palvelu BA:lla oli montaa luokkaa parempaa verrattuna sinivalkoisiin siipiin. Mm gin tonicia tms. oli lennon aikana tarjolla rajoittamaton määrä. Vaikka itse en yhtä juomaa enempää nauttinutkaan, niin onhan se mukavaa kun tarjotaan tällainen mahdollisuus. Finnairilla voi tänä päivänä business luokkaa lukuunottamatta vain haaveilla ilmaisista GT:stä, puhumattakaan siitä että ennen kuin oltiin ilmassa BA:ssa tarjoiltiin kuohuviiniä samaan tyyliin, kuin business luokassa. Ruoka oli parempaa mitä normi economy luokassa. Tätä(kään) ei Finnairin economy extrassa ole. Hämmästyttää myös se että Finnair ei aamulennola tarjonnut economy extra luokassa välillä Helsinki Lontoo edes sämpylää kahvin ohella. BA:n economy extra luokka oli erillinen osato heti business luokan takana. Pikku extra jota sitäkään ei Finnairin economy extra luokassa ole tarjolla. Minulla on alkamassa uusi projekti Atlantan liepeillä ja sinne tulee matkustettua seuraavan vuoden aikana varmaan 5-6 kertaa. Lentokokemus BA:lla oli sen verran positiivinen että luulen että suosin tuota reittiä jatkossakin edellä mainituista syistä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Hämmästyttää myös se että Finnair ei aamulennola tarjonnut economy extra luokassa välillä Helsinki Lontoo edes sämpylää kahvin ohella.

Tuota ihmettelin itsekin, kun tänään katsoin mitäs se finski tarjoaa Mallorcan matkalla. No ei yhtikäs mitään (kahvin aikuisille ja mustikkamehun lapsille). Viime kesänä käytiin Lufthansalla Barcelonassa monta sataa euroa kotimaista halvemmilla lennoilla (ja paremmilla aikatauluilla) ja molemmilla lennoilla edestakas (Frankfurtin kautta) sai jotain purtavaa sekä kahvin (ja mehujen) lisäksi myös olutta ja viiniä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös