Keskustelua lentomatkailusta

  • 675 033
  • 3 387
K

kiwipilot

Mitäs kautta seuraat hintoja?

Vertaa.fi ja Expedia.com, eli nuo tavalliset. Yksi hyvä sivusto tarjousten bongailuun on pallontallaajat.netin foorumi ja sieltä Ajankohtaiset tarjoukset -thread, mistä bongatun vinkin avulla sain juuri hankittua meno-paluun Souliin ensi keväälle reilulla kolmella huntilla. Tuo joulukuu on New Yorkissa ilmeisesti jonkunlaista sesonkia, eli kannattaa varmaan tarttua tuohon 430:een.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mitäs kautta seuraat hintoja?

Itsellä samat suunnitelmat, talvi ja New York. Hintoja olen katsellut www.momondo.com ja www.vertaa.fi -sivustoilta, johonkin 360-380 euron luokkaan löytyy halvimmat.

Kyllä tuo 1,5 tuntia periaatteessa riittää, kunhan laukut pystyy tsekkaamaan alusta loppuun asti. Ja tässä tapauksessa pystynee. Niin ja jos käy niin ettei ehdi, niin BA tarjoaa kyllä seuraavan lennon - näitä menee useita päivässä.

Kohtahan on kyllä Hullut päivät taas, sieltä voisi irrota suora lento New Yorkiin.
 

Chello

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Glasgow Celtic
BA:n New Yorkin lento lähtee terminaalista 5, joten tullessasi terminaali 3:een tuossa ei ole hirveästi liikaa varaa. Varsinkin jos kone lähtee Helsingistä vähänkin myöhässä, kannattaa olla juoksukengät jalassa. En ole vitosterminaalista itse lentänyt, mutta voi olla että joudut johonkin turvatarkastukseen vielä tuossa välissä. Terminaalien välinen matka-aika on noin kolme minuuttia, ja junia menee vartin välein. Terminaalista asemalle mennee noin 5-10 minuuttia, joten terminaalien väliseen siirtymiseen kannattaa varata ainakin se 20-25 minuuttia. Ideaalitilanteessa tuo toki menee noin vartissa.

Itse en ehkä tuohon luottaisi, varsinkin jos on jokin erittäin tärkeä meno tulopäivälle, eikä seuraavalla koneella ehdi. Lippu varmaankin vaihdetaan mukisematta, kun saman yhtiön/allianssin lennoista on kyse, mutta se taas ei helpota jos suunnitelmat menevät pieleen.
En muista tarkalleen kirjoitinko tähän ketjuun vai Matkakohteenne vaiko New York City-ketjuun reissustani. Tosiaan tuossa tammikuun 1.päivä tein noin reilu viikon matkan New Yorkiin. Finnairin lento lähti siis Helsingistä Lontooseen, jossa vaihdettiin British Airwaysin jumboon, jolla lopulta lennettiin New Yorkiin. Vaihtoaika oli 1½ tuntia ja homma tosiaan hoitui noin puolessa tunnissa. Silloin vielä Finnair ei ollut siirtynyt 1-terminaalista 3:seen, joten matka oli vielä pitempi terminaali 1 --> 5 välillä kuin nykyään. Joutui kävelemään, menemään bussilla ja junalla sekä vielä turvatarkastuksesta.

Finnair ja BA ovat vielä molemmat One World-allianssissa, joten molemmat lennot saat samalle lipulle Helsingistä eikä tarvitse kikkailla mitään matkalaukkujen kanssa. Samoin se on totta, että lentoyhtiö tai matkatoimisto ei myisi tuollaisia lippuja ellei niille lennoille oikeasti ehtisi.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Samoin se on totta, että lentoyhtiö tai matkatoimisto ei myisi tuollaisia lippuja ellei niille lennoille oikeasti ehtisi.

No tämä ei ihan pidä paikkaansa. Lentoyhtiöt ja matkatoimistot katsovat minimivaihtoajat lentokentittäin jostain taulukosta ja myyvät sen mukaan.

Itselleni esim. myytiin työmatkalle tunnin vaihto Heathrowlla kumpaankin suuntaan. Kummallakaan kerralla en ehtinyt sillä siellä ei todellakaan voinut kävellä suoraan uudelle lähtöportille kun "connecting flights" -kylttejä seuraamalla päätyi 30 minuutin ravin jälkeen suoraan lähtöaulaan samaan turvatarkastusjonoon Lontoosta lähtevien matkustajien kanssa, jossa myös check-in olisi pitänyt tehdä uudestaan. Tämä siis ykkösterminaalissa.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Heathrowlla olen saman vaihdon hieman myöhässä olleen Finnairin takia tehnyt juosten ja terminaalia vaihtaen, siinä pitää käyttää vaan hyödyksi sitä että on myöhässä. Eli kaikkialla vaan sanoo, että kiire vaihtaa, kone lähtee jo, niin pääsee turvatarkastuksiin ekana. Melkoinen Amazing Racehan se noilla vaihtoajoilla on, mutta hyvin ehtii. Tavarat taas eivät varmasti ehdi, mutta sehän ei haittaa, koska sitten New Yorkin päässä tuovat taksilla perässä, joten ammattimatkaaja menee tietenkin legendaarisella A-trainilla Manhattanille(olettaen että siellä hotelli). (Howard Beachin asemalle pääsee Airtrainilla)Koska oletuksena käsimatkatavaroissa vain reppu, niin matka sujuu erittäin helposti.
 

Miguel

Jäsen
Heathrowlla olen saman vaihdon hieman myöhässä olleen Finnairin takia tehnyt juosten ja terminaalia vaihtaen, siinä pitää käyttää vaan hyödyksi sitä että on myöhässä. Eli kaikkialla vaan sanoo, että kiire vaihtaa, kone lähtee jo, niin pääsee turvatarkastuksiin ekana. Melkoinen Amazing Racehan se noilla vaihtoajoilla on, mutta hyvin ehtii.

Jep, itse olen selvittänyt de Gaullella 45 minuutin vaihtoajan Pohjois-Amerikan lennolle, kun vaihtoaika oli alun perinkin lyhyt ja lähtölento vähän myöhässä. Turvatarkastusjonoletkassa pyysin lupaa etuiluun kiireeseen vedoten. Tilaa tuli, enkä tiedä, miksei olisi tullut. Jos itsellä ei ole kiire mihinkään, niin ei yhden tai kahden matkustajan päästäminen jonossa eteen paljon tunnu. Ei mennyt kai ehtiminen edes kovin tiukalle, kun alkumatkan juoksi aika rivakalla tahdilla.

Eiköhän tuon Lontoo-option uskalla pitää auki. Myös Amsterdamin kautta lentämällä (KLM) voi saada järkevään hintaan lennot mulle sopiviin aikoihin. Jatketaan tutkailua.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myös Amsterdamin kautta lentämällä (KLM) voi saada järkevään hintaan lennot mulle sopiviin aikoihin. Jatketaan tutkailua.

Amsterdamille pitää antaa kehuja, kun siellä olen 35minuutin vaihtoajalla pariin otteeseen jenkkeihin ja takaisin kulkenut. Ei ollut mitään ongelmia ja matkatavaratkin tuli mukana. Toki tuosta on jo nelisen vuotta, mutta tuskinpa se kenttä siitä mihinkään on muuttunut.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jep, itse olen selvittänyt de Gaullella 45 minuutin vaihtoajan Pohjois-Amerikan lennolle, kun vaihtoaika oli alun perinkin lyhyt ja lähtölento vähän myöhässä. Turvatarkastusjonoletkassa pyysin lupaa etuiluun kiireeseen vedoten. Tilaa tuli, enkä tiedä, miksei olisi tullut. Jos itsellä ei ole kiire mihinkään, niin ei yhden tai kahden matkustajan päästäminen jonossa eteen paljon tunnu. Ei mennyt kai ehtiminen edes kovin tiukalle, kun alkumatkan juoksi aika rivakalla tahdilla.

Eiköhän tuon Lontoo-option uskalla pitää auki. Myös Amsterdamin kautta lentämällä (KLM) voi saada järkevään hintaan lennot mulle sopiviin aikoihin. Jatketaan tutkailua.

Asian sivusta. Tästä on muuten ihan tieteellisiäkin tutkimuksia että ihmiset antavat yllättävän paljon anteeksi mm etuilua kun vain antaa siihen jonkin syyn. Tutkimuksissa käytettiin jopa tällaista: Kopiokoneelle on jono ja joku tulee jonon ohi ja sanoo "anteeksi saanko etuilla, minun pitää käyttää kopiokonetta". Vastusteluja ei tullut käytännössä koskaan.
 

Salomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cancelled

Pakko avautua, kun sattui nyt kohdalle jo neljännen kerran puolentoista vuoden sisään.
Eli: Lento Euroopan sisällä on vain peruttu. Ei teknistä syytä, ei mitään. Ensin ollaan kentällä ja odotetan konetta lähteväksi. Kone ei sitten kuitenkaan lähde, vaikka onkin jo kentällä. Lento vain perutaan.
Kyllä taas v...tti saada yksi ylimääräinen matkapäivä lisää ja olla lentoyhtiön järjestämässä hotellissa.Toivottavasti tänään pääsee kotiin päivän myöhässä.

Neljä tapahtunutta peruutusta ovat sattuneet kaikki eri lentoyhtiöille. Yksi yhteinen piirre kaikissa peruutuksissa on ollut. Peruutetut lennot eivät ole olleet täynnä. Näinköhän yhtiöt jättävät vain kylmän viileästi jonkun vuoron välistä, jotta saisivat seuraavan lennon täyteen? Kai se sitten tulee halvemmaksi majoittaa ja ruokkia ihmiset yhden vuorokauden ajan hotellissa, kuin lentää vajaa lento Euroopan sisällä.
Epäreilua se ainakin on matkustajia kohtaan.
No, en tiedä onko aiheesta keskusteltu aiemmin, mutta nyt oli pakko avautua..
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Neljä tapahtunutta peruutusta ovat sattuneet kaikki eri lentoyhtiöille. Yksi yhteinen piirre kaikissa peruutuksissa on ollut. Peruutetut lennot eivät ole olleet täynnä. Näinköhän yhtiöt jättävät vain kylmän viileästi jonkun vuoron välistä, jotta saisivat seuraavan lennon täyteen? Kai se sitten tulee halvemmaksi majoittaa ja ruokkia ihmiset yhden vuorokauden ajan hotellissa, kuin lentää vajaa lento Euroopan sisällä.
Epäreilua se ainakin on matkustajia kohtaan.
No, en tiedä onko aiheesta keskusteltu aiemmin, mutta nyt oli pakko avautua..
Kun huomioi lentokenttämaksut, polttoaineet yms. niin varmaan on halvempaa ja voi olla, että kustannussyistä tehdään. Tosin kone seisoo toisella kentällä sitten pidempään tai jotain. Mutta perseestähän homma on ja jos yleistyy, ei voi olla hyväksi lentomatkustamiselle. Ilmeisesti lennät kuitenkin aika paljon, jos jo neljännen kerran on tapahtunut. Mitä olen Flightstats.comista seurannut EFHK:n lentoja, niin ei lentojen peruuntuminen kovin yleistä ole ollut. Tosin lentojen määrä täällä on aika pieni kun vertaa Euroopan isoihin kenttiin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Lentoemot ja stuertit taipuivat palkanalennuksiin kirjoittaa Taloussanomat. No joo, parempi näin ettei tarvitse heittää jengiä pihalle, mutta mitään prosentteja ei uutiseen ole laitettu. Linkkiä -> Lentoemännät taipuivat.

Edellistä mielenkiintoisempi ja myös vanhempi uutinen koskee Ryanairin lesoamista. Ryanair tarjoaa Finnair-johdolle ilmaiset lennot. Ilmeisesti on pissi hiukan noussut hattuun irlantilaisyhtiön päättäjillä. Uutisessa todetaan Ryanairin tarjoavan lentoja siksi, että Finnairin johto voisi opetella miten lentoyhtiötä johdetaan oikeaoppisesti.
Ehkä on varaakin leijua, kun matkustajamäärät nousivat elokuussa 19%:lla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, kun taas kotimaisella ylpeydellä vastaava luku oli miinusmerkkinen. -9,2%.
 

Tuamas

Jäsen
Uutisessa todetaan Ryanairin tarjoavan lentoja siksi, että Finnairin johto voisi opetella miten lentoyhtiötä johdetaan oikeaoppisesti.
Ehkä on varaakin leijua, kun matkustajamäärät nousivat elokuussa 19%:lla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, kun taas kotimaisella ylpeydellä vastaava luku oli miinusmerkkinen. -9,2%.

Niin, Ryanair on viimeisen kymmenen vuoden ajan ollut maailman menestynein lentoyhtiö, että on sitä O´Learyllä ja kumppaneilla hiukan varaakin leijua.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Air Berlinilla on nyt aika makoisia tarjouksia. Helsinki-Duesseldorf edestakaisin n. 45 euron hintaan lokakuussa ja marraskuussa ainakin.

Taisi tarjous mennä jo. Täällä ainakin sanotaan, että 29 euron lippuja on varattavissa vain tiistaina ja keskiviikkona. Samalta näytti myös lokakuun lopulle tehdyn haun perusteella, ei ollut noita kampanjahintaisia enää tarjolla.

Noh, varmaan noita tulee taas uudestaan. Elokuussahan se viimeksi oli tuollainen vastaava parin päivän kampanja. Silloin sai varattua sopiville päiville ja hyvillä lentoajoilla 58 euron menopaluumatkan Hampuriin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Niin, Ryanair on viimeisen kymmenen vuoden ajan ollut maailman menestynein lentoyhtiö, että on sitä O´Learyllä ja kumppaneilla hiukan varaakin leijua.

Näinhän se on mennyt. Joka tapauksessa on mielenkiintoista, että tarjoavat toisen yhtiön johdolle ilmaisia lentoja "opetus"tarkoituksessa. Tosin samanhan ne tekivät SAS:lle ja olihan noilla muitakin juttuja kuten SkyEurope rescue-kampanjan ja Easyjet Rescue-kampanjan.
Toivottavasti Finnairin johto saa joitain ahaa-elämyksiä lennoilla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Muistutus Prahan matkaajille. Click4sky(Czech Airlines) tarjoaa HEL-PRG-HEL lennot 98€:lla.

Ainoa ero normaalihin CSA:n lentoihin on se, että Prahan päässä check-in täytyy tehdä netissä, jos haluaa välttyä 10€ palvelumaksulta. Helsingin päässä toimii normaali check-in. Lennoilla normaali tarjoilu.

Mutsi tuli juuri viiden päivän reissulta. Kokonaishinta vähän yli 200€, sisältäen lentokenttäkuljetukset. Pitää taas viikonloppuna maistella Becherovkaa...
 

Tuamas

Jäsen
Näinhän se on mennyt. Joka tapauksessa on mielenkiintoista, että tarjoavat toisen yhtiön johdolle ilmaisia lentoja "opetus"tarkoituksessa. Tosin samanhan ne tekivät SAS:lle ja olihan noilla muitakin juttuja kuten SkyEurope rescue-kampanjan ja Easyjet Rescue-kampanjan.
Toivottavasti Finnairin johto saa joitain ahaa-elämyksiä lennoilla.

Tämä kaikki kuuluu O´Learyn taidokkaaseen median hyväksikäyttämiseen ja yhtiön markkinointiin.
Yhtiö kuitenkin onnistuu saamaan itsensä mediaan tasaisin väliajoin, lähes joka kerta vielä tarkoituksella, kuten vaikkapa "WC:t maksullisiksi"-tapauksessa.

Näitä tempauksia on ainakin kymmenittäin ja aika usein ne päätyvät ainakin jossain maassa lehtien sivuille.

Strategianahan Ryanairin tapa toimia on suorastaan nerokas. Ihmettelen kuinka kukaan muu yhtiö Euroopan tai Aasian puolella ei ole ottanut käyttöönsä Ryanairin konseptin mielestäni tärkeintä asiaa, eli täysin yhtenäistä konekantaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Strategianahan Ryanairin tapa toimia on suorastaan nerokas. Ihmettelen kuinka kukaan muu yhtiö Euroopan tai Aasian puolella ei ole ottanut käyttöönsä Ryanairin konseptin mielestäni tärkeintä asiaa, eli täysin yhtenäistä konekantaa.

Kovasti ainakin Finnair pyrkii laivastoansa yhtenäistämään. Tänä vuonna luovutaan viimeisestäkin MD-11:sta ja kaikki kaukolennot aletaan lentämään A330/340:llä. Lomaliikenteessä luovutaan Boeingeista ensi vuoden aikana. Tämän jälkeen Finnairilla taitaa olla kaikki lennot busseilla ja muutama lyhyempi lento embraereilla. Onhan täysin yhtenäisessä konekannassa merkittävä kustannusetu ja tämän on tarkan euron yhtiö Ryanair huomannut (ja menestyksekkäästi). Sopisikohan Ryanairin konsepti kaukolennoille? Itse epäilen ettei sovi, koska muutenhan se olisi jo toteutettu (siis kannattavasti). Yrityksiä käsittääkseni on ollut joillakin yhtiöillä.
 

Tuamas

Jäsen
Kovasti ainakin Finnair pyrkii laivastoansa yhtenäistämään. Tänä vuonna luovutaan viimeisestäkin MD-11:sta ja kaikki kaukolennot aletaan lentämään A330/340:llä. Lomaliikenteessä luovutaan Boeingeista ensi vuoden aikana. Tämän jälkeen Finnairilla taitaa olla kaikki lennot busseilla ja muutama lyhyempi lento embraereilla. Onhan täysin yhtenäisessä konekannassa merkittävä kustannusetu ja tämän on tarkan euron yhtiö Ryanair huomannut (ja menestyksekkäästi). Sopisikohan Ryanairin konsepti kaukolennoille? Itse epäilen ettei sovi, koska muutenhan se olisi jo toteutettu (siis kannattavasti). Yrityksiä käsittääkseni on ollut joillakin yhtiöillä.

Toki yritystä on ollut ja jatkossa on varmasti vielä enemmän, koska kilpailuetua on haettava jokaisesta mahdollisesta paikasta, jotta yhtiöt ylipäätään selviävät hengissä.

Ryanairilla on se selkeä etu kun on linjattu jo aikanaan että koko kalusto on käytännössä täsmälleen samanlaista, ei tarvitse tyyppikouluttaa lentäjiä useaan konetyyppiin, päästään ostamaan massaedun turvin varaosat koneisiin, mikä tahansa kone käy korvaamaan hajonneen/myöhästyneen koneen jne.

Kaukolennoilla tuo konsepti ei ainakaan toistaiseksi liene niin helposti toteutettavissa, koska polttoainekulut haukkaavat isomman siivun hinnasta, kuin koneiden ylläpitokulut, lentokenttämaksut, nopean kentälläoloajan hintaedut ynnä muut joilla Ryanair on kannattavasti onnistunut toimimaan.
Toki Ryanairin konsepti olisi kopioitavissa myös Euroopan tai Aasian sisällä (jenkkilässä vastaavalla konseptilla toimiikin tämä Ryanairin "esikuvayhtiö"), mutta toistaiseksi muut halpalentoyhtiöt ovat käyttäneet varsin sekalaisia laivastoja.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Ryanairin sivulta en tälläistä huomannut, tiedä mistä 957 on omansa löytänyt.
http://www.radio957.fi/?area=uutiset&iidee=7000000000036493
Enivei, Ryanair lopettaa talvikaudeksi lentonsa Tampereelta Dubliniin. Muualle ilmeisesti lennot menevät normaalisti.

Onneksi tuli valittua aikataulu omalle lennolle sopivasti. Kahden viikon päästä istun jo mustan kullan edessä toista päivää.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Strategianahan Ryanairin tapa toimia on suorastaan nerokas. Ihmettelen kuinka kukaan muu yhtiö Euroopan tai Aasian puolella ei ole ottanut käyttöönsä Ryanairin konseptin mielestäni tärkeintä asiaa, eli täysin yhtenäistä konekantaa.
Nyt seuraa tyhmä kysymys, mutta menköön kun täältä varmaan saa vastauksen. Kaverini väitti, että Ryanair osti käytännössä koko kalustonsa 9/11 jälkeen, kun koneita sai pilkkahinnalla. Eli vaikka nyt myisivät silloin ostettua kalustoa, jäisivät about omilleen. Hinnoittelu on kuulemma osittain perustunut juuri tähän pienellä pääomalla ostettuun kalustoon. En ihan purematta niellyt, mutta onko näin?
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän nolottaa (minä kun itse mielelläni käytän kvg -termiä), kun tietoa olisi löytynyt varsin helposti. Jos Wikipediaan luottaa, ei kaverini ollut täysin väärässä. Wikin mukaan ostivat 155 uutta konetta 9/11 jälkeen, toimitusajalla 2002-2010. Vuoden 2005 loppuun mennessä noista oli toimitettu 100.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös