Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 654
  • 3 484

Tuamas

Jäsen
Vähän nolottaa (minä kun itse mielelläni käytän kvg -termiä), kun tietoa olisi löytynyt varsin helposti. Jos Wikipediaan luottaa, ei kaverini ollut täysin väärässä. Wikin mukaan ostivat 155 uutta konetta 9/11 jälkeen, toimitusajalla 2002-2010. Vuoden 2005 loppuun mennessä noista oli toimitettu 100.

Ei kaverisi ollut täysin väärässä, mutta itse kun tein pienimuotoista tutkimusta Ryanairista ei tuo seikka tullut kuin sivuhuomiona esille. Eli voi olla, ja onkin niin että Ryanair sai jonkin verran kustannushyötyä tilausajankohdasta, muttei mitenkään merkittävissä määrin.

Suurempi hyöty tuossa tilausajankohdassa oli se, että koneita ylipäätään sai kohtuullisen nopealla aikataululla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Lensinpä eilen illalla Berliinistä kotiin ja osui kohdalle sitten aivan loistava pilotti, jätettäköön nimi nyt mainitsematta mutta tässä parhaita paloja (muistin varassa):

K: Terve, tässä on nyt vähäsen huonoja uutisia. Ensiksi nimeni on N.N. ja olin tuossa juuri pari viikkoa lomalla ja eilen palattuani lomalta rikoin yhden koneen ja nyt ilmeisesti tänään sitten toisen...Moottori ei nyt oikein ota toimiakseen, mutta yritämme tässä nyt sitten käynnistellä tietokoneita uudestaan josko vika olisi tietokoneissa mutta laitetaanpa nyt kuitenkin vyövalot pois päältä, että voitte tehdä soittoja, mutta ihan vielä ei kannata varailla hotelleja.

Menee hetki ja moottorit käynnistyvät

K: Noniin, kuten sitä usein koti(tieto)koneenkin kanssa räplätessä käy, kun pari kertaa käynnistää koneen uudestaan, niin kaikki toimiikin ja päästään tästä lähtemään kohti Helsinkiä.

Kiitoradallekin päästiin.

K: Niin, Murphy taitaa olla taas asialla, kun tuossa edellinen laskeutuva kone sitten pisti kiitotielle jonkinsortin valonheittimiä paloiksi ja nyt siellä lennonjohdon auto syynää kenttää josko sieltä löytyisi lasinsiruja. Tämä tarkoittaa pientä viivästystä, kun ainakin SAS:n kone tuossa kieppuu yläpuolella siihen malliin että tahtoisivat alas ja joudumme sitten odottamaan että tulevat ensin alas ennenkuin pääsemme lähtemään.

Matkaan lähdettyä homma sujuikin normaalisti, mitä nyt tuo Emppu190 on aika hiton ahdas ja meluisa putkilo.

K: Olemme juuri tässä saapumassa Helsinkiin, reitti kulkee tuosta kantakaupungin yli sitten Vantaan Ikealle, Keravan kaljatehdas jää vasemmalle ja sitten koukataan tiukasti vasemmalle laskuun kohti Espoota, että ikkunoista voi kurkkia josko kotitaloja sattuisi näkymään (klo 23:30), sää kohteessa on hivenen vilpoinen, 2 astetta ja Vianorilta tuossa juuri äskettäin soittelivat josko sitä haluaisi renkaita käydä vaihtamassa.

No, ei se ehkä niin hauskalta kirjoitettuna hatarasta muistista kuulosta, mutta lentokoneessa kyllä kevensi kummasti tunnelmaa matkavitutuksesta.
 

Mainio ukko aivan varmasti.

Potkuthan tuolle tulisi jossain näistä McDonalds - lentoyhtiöissä, kuten Ryanairilla. Ensinnä tuollaisen toiminnan täytyy olla vastoin tiukasti määrättyä palvelunkuvausta, ja erityisesti moista palvelua haluavien tulisi maksaa miljoona euroa saamastaan lisäpalvelusta.

Hieman toisenlaisia lentäjiä löytyy vaikkapa Intiasta: Lentäjät nyrkkitappelussa kesken lennon.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Erittäin hyvä lisä Helsinki-Vantaan reittitarjontaan. Tulee käytettyä varmasti. Olen pari-kolme kertaa lentänyt easyllä, eikä valittamisen aihetta ole tullut vastaan.

Easyjet olisi vaan saanut aloittaa Suomen-lennot jo noin 2002, opiskeluaikana olisi säästynyt aika paljon rahaa. Ryanair ei oikein toiminut kun matka yhteen suuntaan kesti 14 tuntia. Lisäksi hintaero SAS:iin tai joskus jopa Finnairiin matkakustannukset Englannin ja Suomen sisällä mukaanlukien jäi sen verran pieneksi ettei kannattanut halpalentoyhtiön lennolla matkata.
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Mikä tilanne Hki-Vantaalla ??

Pitäisi aamulla lähteä reisuun, ja tarvis matkalaukkua mukaan...

Onko tietoa tämän hetken tilanteesta ? Onko laukku suma jo purettu ?

Finavian sivuilla jotain hömppää, Finskillä ei päivityksiä..

Kev
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitäisi aamulla lähteä reisuun ...

Itse olen lähdössä viikon päästä maanantaina finnairilla kohteena Thaimaa. Onko syytä olla huolissaan, vai vaikuttaako tuo nyt edes noihin lähteviin niin paljon? Eikö nuo pidemmät lennot kuitenkin ole ikään kuin ekana jonossa, joten hyvät saumat on kuitenkin päästä reissuun matkalaukunkin kanssa, vaikka kommarit yrittävätkin perseillä matkamme.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Täällähän on vaikka kuinka Thaimaahan lähtijöitä. Itse tosin vasta 19.12 mutta silti mietityttää onko vielä kentällä ongelmia silloin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ollut ruuhkaa tänään ja laukku tuli hyvin mukana Euroopan-lennolla. Eri asia, koska sen saa takaisinpäin tullessa itselleen jos IAU jatkaa työnseisausta huomenna. Eivät kaukolennot ole vaarassa eivätkä mitkään Euroopan-lennotkaan, mutta tavaroita voi joutua kyllä odottelemaan sinne thaikkuihinkin kivasti.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Vuodesta -03 lähtien odottanut, että pääsee Airbus A388 koneen kyytiin ja tuossa reilu viikko sitten tuli piipahdettua Kaupungissa joka ei koskaan nuku. Kulkupelinä Atlantin yli oli molempiin suuntiin Air Francen lippulaiva, joka oli kerennyt kuluttaa väliä CDG -JFK -CDG viiden päivän verran, ennen kuin me hypättiin kyytiin. Paikat olivat main deckin puolella, siipien kohdalla. Siivethän tuossa laitoksessa ovat massiiviset ja ylimitoitetut, lähinnä tulevaisuuden -900 variantin takia. Istuttaessa ikkunapaikalla ei siivenkärkeä näkynyt kaarevuuden takia lainkaan, vain yläosa tuosta "wingtip fencestä" oli nähtävillä. Bussin noustessa ilmaan ja siipien alkaessa samointein tuottaa nostetta, nousi siivenkärki (ainakin climb-vaiheessa) jopa hieman ylöspäin. Slatsien, flapsien & spoilereiden hydrauliset äänet olivat musiikkia korville läpi lennon. A380 on muuten varsinkin lähdössä erittäin hiljainen ja tuntui että kone nousi todella vaivattomasti ilmaan (niin, ne tautiset siivet). Turbulenssista Atlantin yllä ei ollut juuri tietoakaan ja ihmiset tuntuivat muutenkin viihtyvän hyvin. Laskeuduttaessa olin mykistynyt koneen jarrutus-voimasta (Kyseinen yksilö on ensimmäinen asiakkaalle toimitettu kone, jossa on uusi Brake-to-vacate jarrutusjärjestelmä). Työntövoimankääntimethän löytyvät vain sisemmänpuoleisista myllyistä. Putkille mentiin käytännönsysitä push-backin avulla ja näitä siltoja oli molemmissa päissä kolme kappaletta. Kirjoittelen lisää, nyt täytyy joutaa..
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tultiin eilen Air Berlinillä Helsinki-Vantaalle ja saatiin laukut heti. Laukkunäytöt eivät toimineet eli kuulutuksia piti kuunnella tarkasti, mutta laukkujen tulo tosiaan kesti vain n. 10min.

Tauluilla oli ilmoituksia pari tuntia vanhoista finskin lennoista ja jengi oli lievästi sanottuna hiilenä. Infohenkilöstöä oli kiitettävän paljon paikalla, mutta homma oli ainakin ulkopuolisen silmin iloisesti mullin mallin.

Eli ei tunnu vaikuttavan, ainakaan minun kokemukseni mukaan, muihin lentoyhtiöihin kuin vain Finnairiin.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Vuodesta -03 lähtien odottanut, että pääsee Airbus A388 koneen kyytiin ja tuossa reilu viikko sitten tuli piipahdettua Kaupungissa joka ei koskaan nuku.
Eikös tuota nimeä käytetä Las Vegasistakin? Minusta se sopii paremmin Las Vegasiin kuin New Yorkiin, vaikka kai siellä jotain aktiviteettia on Nykissäkin öisin.

Kulkupelinä Atlantin yli oli molempiin suuntiin Air Francen lippulaiva, joka oli kerennyt kuluttaa väliä CDG -JFK -CDG viiden päivän verran, ennen kuin me hypättiin kyytiin.
Varmaan hieno kone. Pääsitkö yhtään kurkkaamaan muiden osastojen puolelle tai toiselle kerrokselle?
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Varmaan hieno kone. Pääsitkö yhtään kurkkaamaan muiden osastojen puolelle tai toiselle kerrokselle?

Itsekin tuli lennettyä joku kuukausi sitten tuolla 380. Kuten Ben Marco tuossa toteaa, itse laitoin merkille saman asian, eli koneen hiljaisuuden ja vakauden.

Istuin economy-puolella kakkoskerroskessa ja kävelin ko. kerroksen business-puolen läpi. Mitään sen ihmeellisempää ei kummassakaan osastossa ollut, businesosaston koko oli vain normaalia suurempi. Käyttämässäni koneessa oli "vain" alle 500 paikkaa, eli tuota ei oltu vedetty millään tavalla täyteen kapasiteettiin. Penkkitilaa ihan ok, tv tietysti kaikissa penkeissä, jne.

Ihan mielenkiintoinen kokemus, mutta ei tuo nyt mitenkään muun kun koon puolesta poikennut juuri muista koneista poikennut.
 
Eli ei tunnu vaikuttavan, ainakaan minun kokemukseni mukaan, muihin lentoyhtiöihin kuin vain Finnairiin.

Vaikuttaa kaikkiin lentoyhtiöihin joiden laukunkäsittelyn hoitaa Northport.
Tänään ilmeisesti on mahdollisuus että IAU antaa lakkovaroituksen joka alkaisi sitten 22.12.

Osapuolet ovat tähän asti ainakin olleet hyvinkin kaukana sovusta, ymmärrettävistä syistä. Tuo Baronan tj:n eilinen ilmoitus ettei lakko tulisi enää sotkemaan laukunkäsittelyä on kyllä täyttä propagandaa. Ei nuo 1.12 aloittaneet vuokratyömiehet vielä voi olla ihan täysiä ammattilaisia...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaikuttaa kaikkiin lentoyhtiöihin joiden laukunkäsittelyn hoitaa Northport.
Tänään ilmeisesti on mahdollisuus että IAU antaa lakkovaroituksen joka alkaisi sitten 22.12.

Öö, miksi IAU antaisi lakkovaroitusta laittomasta lakosta? Lakkovaroituksillahan laillistetaan lakko siinä tilanteessa, kun työrauhavelvoitetta ei ole. Nyt oli kyse laittomasta lakosta, joita kyllä tehdään ihan vaikka minuutin päästä ulosmarssimalla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Ei nuo 1.12 aloittaneet vuokratyömiehet vielä voi olla ihan täysiä ammattilaisia...

Matkalaukkujen heittely hihnalle ja kärryyn ei kai ole ihan avaruuslentäjän ammattitaitoa vaativaa hommaa? Sehän näissä lakoissa ja etenkin perusteissa usein mättää, että yritetään selittää, että homma minkä apinakin oppisi, onkin jotain helvetin NASA kategoriaa.
 
Öö, miksi IAU antaisi lakkovaroitusta laittomasta lakosta? Lakkovaroituksillahan laillistetaan lakko siinä tilanteessa, kun työrauhavelvoitetta ei ole. Nyt oli kyse laittomasta lakosta, joita kyllä tehdään ihan vaikka minuutin päästä ulosmarssimalla.

Öö, eikös lakko ole laillinen jos siitä ilmoitetaan 2 viikkoa ennen sen alkamista ja baronalle siirtymisen myötä northportlin työntekijät jäivät sopimuksettomaan tilaan? Ymmärtääkseni tällaisessa tilanteessa kyse ei ole laiton lakko?

Ja kyllä, tämä 1.12 alkanut ulosmarssi oli laiton lakko, josta IAU tuo 13k joutui sakkoja maksamaankin, mutta tässä oli ymmärtääkseni puhe seuraavien viikkojen tilanteesta?
 
Matkalaukkujen heittely hihnalle ja kärryyn ei kai ole ihan avaruuslentäjän ammattitaitoa vaativaa hommaa? Sehän näissä lakoissa ja etenkin perusteissa usein mättää, että yritetään selittää, että homma minkä apinakin oppisi, onkin jotain helvetin NASA kategoriaa.

Juu ei ole. Mutta lentokenttä on siitä jännä paikka että jokaiselle työntekijälle tehdään turvallisuusselvitys, jossa menee n.4-5 viikkoa, riippuen jonosta. Tämän jälkeen tulee suorittaa ajolupa, joka sisältää ajotunnit ja teoriat kuten autokoulussakin. Tähän aikaa uppoaa vähintään 2 viikkoa. Ajoluvan hankkimisen jälkeen tulee saada tyyppikoulutus jokaiseen ajoneuvotyyppiin jota laukunheittäjät käyttävät kuten konttinosturit ja hihnat.

Tässä lakossahan kyse on ymmärtääkseni siitä että uusi työnantaja haluaa potkia vanhat, jopa yli 30 vuotta talossa olleet ulos ja ottaa tilalle 5e/h työtä tekeviä itä-eurooppalaisia. Kuitenkin niin että vanhat työntekijät joutuisivat ensin kouluttamaan nämä uudet työhönsä, jonka jälkeen sitten heidät potkitaan pihalle. Tässä vielä uutinen aiheesta, jossa neuvotteluista huolimatta irtisanomissuojaa vanhoille työntekijöille ei ole saatu.

Kyllä mielestäni kaikki toimet joilla vastustetaan vuokratyövoimaan menemistä ovat oikeutettuja.
 

Sir Smuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Florida Panthers
Eli ei tunnu vaikuttavan, ainakaan minun kokemukseni mukaan, muihin lentoyhtiöihin kuin vain Finnairiin.

Eilen saavuin Euroopan sisäisellä lennolla Helsinki-Vantaalle Finnarilla ja matkalaukkuja joutui odottamaan n.25min eli aika vähällä pääsi Finnairin asiakkaanakin. Tosin matkalaukkuja tuntui seilaavan hihnoilla jonkin verran ilman vastaanottajia, joten kaikki eivät ilmeisesti olleet päässeet yhtä vähällä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Öö, eikös lakko ole laillinen jos siitä ilmoitetaan 2 viikkoa ennen sen alkamista ja baronalle siirtymisen myötä northportlin työntekijät jäivät sopimuksettomaan tilaan? Ymmärtääkseni tällaisessa tilanteessa kyse ei ole laiton lakko?

Ja kyllä, tämä 1.12 alkanut ulosmarssi oli laiton lakko, josta IAU tuo 13k joutui sakkoja maksamaankin, mutta tässä oli ymmärtääkseni puhe seuraavien viikkojen tilanteesta?

Ei kai siellä missään sopimuksettomassa tilassa olla. Kyllä kai alalla on TES jota noudatetaan ihan normaalisti, jos ja kun myös Barona on järjestäytynyt työnantaja. Ei se yrityskauppa sitä mihinkään pura an sich.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Ei kai siellä missään sopimuksettomassa tilassa olla. Kyllä kai alalla on TES jota noudatetaan ihan normaalisti, jos ja kun myös Barona on järjestäytynyt työnantaja. Ei se yrityskauppa sitä mihinkään pura an sich.
Ei ole. TES on irtisanottu jo kesällä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lentomatkailuun liittyen, tänään Boeingin kauan odotettu uutuus - Boeing 787 - nousi vihdoin ja viimein siivilleen tehtaan lentokentältä Washingtonin osavaltiossa.

Josko nyt, koneen vihdoin ja viimein ollessa tässä vaiheessa, myös Boengin talous kääntyisi nousuun koska onhan koneesta nyt kuitenkin kaikkiaan 840 tilausta jo tässä vaiheessa.

mtv3: Boeing 787 Dreamliner.

vlad.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Ryanair aloittaa lennot Malagaan

Kesällä 2010 Ryanair aloittaa Tampereelta uuden reitin Malagaan. Thumbs up!

Ryanairilla on myös kolme Tampere-tavoitetta 2012 mennessä:

1. Vähintään miljoona Tampere-Pirkkalasta kulkevaa Ryanairin matkustajaa. Nykyisin matkustajia on puoli miljoonaa.
2. Vuoteen 2012 mennessä lentää Pirkkalasta 16 kohteeseen.
3. Pyritään siihen, että Ryanairin matkustajavirta ei kuljet vai Suomesta pois, vaan että Suomeen tulevien turistien osuus olisi 40 prosenttia.


Lähde: Aamulehti
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös