Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 920
  • 3 484

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Yksi tuttava joka kärsi samasta asiasta onnistui selättämään pelkonsa Finnairin kurssin avulla, jossa tuota käytiin läpi. Taitaa olla tämä kurssi: Finnairin turvakurssit.
No joo, tuota olen harkinnut. Harmillisesti noita järjestetään vain Helsingissä, mutta eiköhän jostain välistä löytyisi sopiva koulutusaikakin... Mikä mahtaa olla kurssin hinta, ainakaan sivuilta ei silmääni hintaa osunut?

Tänä vuonna mulle on kertynyt 12 lentoa, ja loppuvuosi näyttää suurinpiirtein vastaavalta, eli olisi kyllä hyvä päästä pelosta eroon mahdollisimman pian.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No joo, tuota olen harkinnut. Harmillisesti noita järjestetään vain Helsingissä, mutta eiköhän jostain välistä löytyisi sopiva koulutusaikakin... Mikä mahtaa olla kurssin hinta, ainakaan sivuilta ei silmääni hintaa osunut?

Tänä vuonna mulle on kertynyt 12 lentoa, ja loppuvuosi näyttää suurinpiirtein vastaavalta, eli olisi kyllä hyvä päästä pelosta eroon mahdollisimman pian.

Lisätiedot-sivulla selviää hinta, 500 euroa mikä siis sisältää sitten viikonlopun safkat ja lennot jonnekin Eurooppaan, eli sikäli ei nyt ole pelkkää ilmaakaan.
Noilla lentomäärillä ja jos lentäminen oikeasti alkaa muodostua ongelmaksi, tuollaista panostusta varmaan voisi suositella, jos ei omin avuin pysty kääntämään päätään.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Noilla lentomäärillä ja jos lentäminen oikeasti alkaa muodostua ongelmaksi, tuollaista panostusta varmaan voisi suositella, jos ei omin avuin pysty kääntämään päätään.
Jep, täytynee varmaan testata ensin noita lääkkeitä, josko auttaisivat. Toki osa lennoista on työmatkoja, joten mahdollisesti työnantajakin voisi osallistua kustannuksiin. Tosin tämä on tässä taloustilanteessa lähinnä toiveajattelua.

Oman pään kääntäminen on kyllä mahdotonta. Nimittäin pelko ei ole laantunut oikeastaan yhtään tässä kun on parin viimeisen vuoden aikana tullut melko paljon lennettyä, oikeastaan päinvastoin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jep, täytynee varmaan testata ensin noita lääkkeitä, josko auttaisivat.

Lääkkeillä itse ongelma ei poistuisi mihinkään, ainoastaan oireet peitettäisiin.

Selvitä nyt hyvä mies ensin tuo kurssi. Paljon hyvää niistä on ainakin julkisuudessa ollut ja ne ovat aika täynnä. Ilmeisesti toimivat melko hyvin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Lisätiedot-sivulla selviää hinta, 500 euroa mikä siis sisältää sitten viikonlopun safkat ja lennot jonnekin Eurooppaan, eli sikäli ei nyt ole pelkkää ilmaakaan.

Kurssin voi kuitata myös 35000 Finnair Plus-pisteellä. Ei itse asiassa ole vaikea tuollaista pistemäärää saavuttaa, jos JZZ matkustaa noinkin paljon ja edes osa lennoista osuu Oneworld-yhtiöihin.

Niin ja nuo kurssit ovat kysyttyjä eli kannattanee piakkoin varailla.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Kuulun myös jonkinasteisten lentopelkoisten ryhmään. Itse lentäminen siellä 10 km:ssä ei tunnu normaali junamatkaa kummallisemmalta ja laskutkin ovat yleensä ihan ei-tunnu-missään -osastoa, mutta nousut ovat välillä yhtä helvettiä. Rystyset valkoisina, hiki niskassa, jalat puristaen äijää penkkiin. Ainoa asia, joka on edes vähän lievittänyt asiaa, on lukeminen. Joku hemmetin hyvä kirja, joka "vie toiseen maailmaan" nousun ajan toimii mulla. Sitten kun ollaan päästy lentokorkeuteen, homma helpottuu.

Nousussa on epämieluisin se tunne, kun ollaan n. puolessa kilometrissä ja koneen tehoja lasketaan, jolloin kone hieman vajoaa ennen kuin jälleen jatkaa tasaista nousuaan. Kaverini joka on lentokapteeni selitti kyllä asian, että mitä ja miksi silloin tapahtuu, muttei asian tiedostaminen tehnyt tunteesta yhtään sen helpompaa.

Ärsyttävää, etten pysty järjellä käsittelemään moista irrationaalista pelkotilaa ja tuota Finnairin kurssia olen kyllä harkinnut. Saa nähdä olisiko syyskuun kurssille jo meno paikallaan. Tieto on lääkkeitä parempi vaihtoehto.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Itsellä tuntuu, että joka reissulla toi lentäminen muuttuu omalta kohdaltani vittumaisemmaksi. Tosin heitän vain sen 1-2 reissua vuodessa koneella (ja joskus en sitäkään), mutta jos muistelee vähän taaksepäin niin..

2003 Berliini, suorastaan rento fiilis
2005 Berliini, ihan ookoo, mitä nyt nousut vähän jännitti
2006 Berliini, jännitystiloja lisää
2008 Barcelona, suht ookoo, paitsi laskua Barcelonaan edeltänyt kiertelty taivaalla ei tuntunut mukavalta.
2008 Berliini ja turbulenssi, ei ookoo :/
2009 Amsterdam, aika pelokas ja jännittynyt tila koko ajan. Paluumatkan vastatuuli laskeutessa ei ookoo, ei sinnepäinkään.

Tuosta varmaan joku nokkela kyökkipsykologi voinee jotain päätellä, mutta tiedä sitten laukaisko noi yhden reissun turbulenssit sitten jonkun pelonpoikaisen tuolla pääkopassa, koska sitä ennen tosiaan ei toi noin epämielyttävää ollut kuin se on nyt. (Hiton lyhyitä reissuja ollut vielä kaiken lisäksi)
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onkos vastaavanlaisessa tilanteessa olevia Jatkislaisia? Onko joku mahdollisesti päässyt pelostaan eroon ja miten? Auttavatko lääkkeet?

Itse kärsin aiemmin voimakkaasta lentopelosta, mutta nykyään olen suhtellisen sinut asian kanssa. Lentopelkoni alkoi parista turbulenssista sekä yhdestä pahasta laskusta. Vieläkin aika ajoin pelottaa, mutta olen pystynyt käsittelemään hommaa suht mallikkaasti jo kymmenisen vuotta.

Lääkkeet varmaan auttavat, mutta silloin pitäisi lentää tommosia 8-10 h lentoja, jotta lääkkeitten vaikutus menisi ohi nopeasti laskun jälkeen. Diapameissa kulkeminen oudossa kaupungissa lennon jälkeen ei ole oikein miellyttävä vaihtoehto. Lisäksi vuokra-auton määränpäässä voi unohtaa suosiolla, mikäli joudut lääkkeillä rauhoittamaan matkasi.

Itse pyrin nykyään järjestelemään lentoni, tai ainakin lentojen lähdöt niin, että nukun nousut. Auttaa pelkotilan hallintaan huomattavasti. Samoin lennon jaksottaminen mielessä muutamaan osaan, eli nousu, ruoan / tarjoilun odotus, mahdollisimman rauhallinen ruokailu niin, että aikaa palaa ja sitten laskeutumisen odottelu kirjan parissa tai nukkuen. Pitkillä matkoilla pelkotilaa voin lievittää lähtökentällä parin oluen tai paukun avulla, kännissä matkustamista en kuitenkaan suosittele. Koita tommosta paremman puutteessa, toivottavasti auttaa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Onkos vastaavanlaisessa tilanteessa olevia Jatkislaisia? Onko joku mahdollisesti päässyt pelostaan eroon ja miten? Auttavatko lääkkeet?

Aika kauan oli, että en kamalasti nauttinut lentämisestä. Pari viime reissua on mennyt ilman pahempaa stressiä.

Taoin vaan päähäni, että lentäminen taitaa olla turvallisin osa matkasta ja että on typerää sitä pelätä. Toki viime lennot on mennyt hyvissä keleissä ja pehmeästi, mutta enää ei jännitä ainakaan etukäteen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
http://www.taloussanomat.fi/liikenn...turha-pyrkia-finnairin-lennolle/200916667/139

Noinkohan tuo Väätäinen-Pereiran luistelu lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta menisi kuluttaja-asiamiehelle/oikeusasteille läpi. Jos sinut blokataan esim. paluulennolta, ja lääkärintarkastus osoittaa ettei ollut sikainfluenssaa, ei saata kuluttaja-asiamies ainakaan niellä selitystä paluulennosta omaan piikkiin...

Toisaalta, vakuutusyhtiöt maksavat jos on esittää lääkärintodistus siitä ettei ole kyvykäs lentämään. Ja voisi kuvitella että paikalliset lääkärit kirjoittavat mitä asiakas pyytää - varsinkin näissä tapauksissa.

Piti oikein varmistaa kahden muun (BA ja Virgin) lentoyhtiön policy tässä asiassa, joka oli sama kuin Finnairilla. Ensisijaisesti matkavakuutus korvaa korvaavan lennon.

Sydneyn kentällä muuten oli tälläiset kamerat käytössä. Bangkokin kentällä ainakin joka toisella paikallisella oli hengityssuoja kun taas Sydneyssä niitä ei näkynyt juuri kellään.

Ketjun aiheeseen liittyen, voisi taas haukkua Finnairia useamman rivin verran ja kehua Virgin Airlinesia sekä varauksin myös British Airwaysia, mutta se on toisen vastauksen juttu se.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toisaalta, vakuutusyhtiöt maksavat jos on esittää lääkärintodistus siitä ettei ole kyvykäs lentämään. Ja voisi kuvitella että paikalliset lääkärit kirjoittavat mitä asiakas pyytää - varsinkin näissä tapauksissa.

Piti oikein varmistaa kahden muun (BA ja Virgin) lentoyhtiön policy tässä asiassa, joka oli sama kuin Finnairilla. Ensisijaisesti matkavakuutus korvaa korvaavan lennon.

No tuon jutun mukaanhan nimenomaan paluulentoa eivät korvaa. "Tilanne on kuitenkin erilainen, kun on palaamassa matkalta takaisin Suomeen. Jos reissun aikana sairastuu esimerkiksi sikainfluenssaan, vakuutus ei Isoniemen mukaan kustanna uutta lentoa."

Tuntuu erittäin erikoiselta, että esim. Finski voisi jättää tällaisen matkustajan ilman mitään velvoitetta kohdemaahan, eikä vakuutuskaan korvaisi paluulentoa. Kun ei tässäkään puhuta mistään todetusta tautitapauksesta, vaan riittää joku Finnairin epämääräinen epäily ja lääkärin puhelindiagnoosi...
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
No niin, tarinani lentomatkailusta.
Kävin siis Australiassa, lentosuunnitelmani oli seuraava:

Helsinki - Lontoo, British Airways
Lontoo - Kuala Lumpur - Sydney, Malaysia Airlines

Lontoon kentälle olin varannut kolme tuntia vaihtoaikaa. Check-in oli tehty etukäteen netissä joten pieneen viivästykseenkin oli varaa. Ensimmäisen lennon piti lähteä klo lauantai-iltana 17:55, eipä lähtenyt. Viivästyi tunnin, sitten kaksi ja siinä vaiheessa oli jo myöhäistä. Aloin selvittämään uusia lentoja.

40 min puhelu Malaysia Airlinesille (puhuvat todella huonoa englantia) ja sain selville että seuraava lento lähtisi seuraavana aamuna ja siihen lippui maksaisi yli 1200 puntaa. Kovin kallista. Kun alkuperäinen lento maksoi tasan 600 puntaa.

Soitto vakuutusyhtiöön, sieltä tuli lupa ostaa uusi lento. Finnairin tiskille ja menolippu Sydneyyn hiukan yli 2000 euroa, menopaluu taas vajaa 1500 euroa. No, yksi menopaluu. Kone lähtikin kohti Bangkokia sopivasti parin tunnin kuluttua.

Ensimmäinen Helsinki-Lontoo -lento ei ollut vielä lähtenyt, ilmoitin henkilökunnalle etten mene tuolle lennolle ja saisinko laukkuni takaisin. Täti sanoi että laukkuni tulee automaattisesti hihnalle takaisin jos en tsekkaa itseäni koneeseen sisälle. No, muutama siinä sai laukun mutta omaani ei näkynyt. Olikin lähtenyt Lontooseen. Halusin tehdä katoamisilmoituksen mutta se ei henkilökunnan mukaan onnistunut, ilmoitus piti tehdä vasta perillä Sydneyssä. Sanoin että pääsen tekemään tuon ilmoituksen vasta yli vuorokauden kuluttua, mutta silti eivät suostuneet vastaanottamaan katoamisilmoitusta.

Maanantai-aamuna olin perillä, laukkukin tuli tiistai-iltana. Finnair maksoi nätisti minun muutamat ostamani paidat, dödöt ja tollaset.

Vakuutusyhtiö Tapiola maksoi tuon ~1500 euron uuden Helsinki-Sydney-Helsinki -lennon kokonaisuudessaan, British Airways taas korvasi ensimmäisen peruuntuneen lennon.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Finnairilta shoppailurahaa, lyhyemmät lennot (Helsinki-Bangkok bisnesluokassa) ja vakuutusyhtiöltä täysi korvaus.

Lopulta maksoin siis Helsinki-Sydney-Helsinki -lennoista tuon 600 puntaa, joka ostohetkellä oli n. 650 euroa. Ei paha.
 

Miguel

Jäsen
Katselen talveksi lentoja New Yorkiin. Aikataulujen puolesta eräs menoyhteys vaikuttaisi passelilta, mutta vaihtoaika Heathrow'lla on vain 1h 35min. Kannattaako hylätä tämä suunnitelma alkuunsa? Matkatavaroiden häviäminen ei ole ongelma, on koettu ennenkin (Pariisi, yllättäen) ja osteltu pari päivää välttämättömyystarvikkeita ja vaatteita vakuutusyhtiön laskuun. Kunhan itse koneeseen pääsisi, kun NYC:n päässä odottaa kyseisenä päivänä sellaista menoa, jota ei kohtuuttomalla riskinotolla haluaisi vaarantaa. Myöhemmillä yhteyksillä taas ei ehdi kyseisiin menoihin mukaan.

EDIT: Ja kyseessä Finnairilta vaihto British Airwaysiin.
 
Viimeksi muokattu:

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
Katselen talveksi lentoja New Yorkiin. Aikataulujen puolesta eräs menoyhteys vaikuttaisi passelilta, mutta vaihtoaika Heathrow'lla on vain 1h 35min. Kannattaako hylätä tämä suunnitelma alkuunsa? Matkatavaroiden häviäminen ei ole ongelma, on koettu ennenkin (Pariisi, yllättäen) ja osteltu pari päivää välttämättömyystarvikkeita ja vaatteita vakuutusyhtiön laskuun. Kunhan itse koneeseen pääsisi, kun NYC:n päässä odottaa kyseisenä päivänä sellaista menoa, jota ei kohtuuttomalla riskinotolla haluaisi vaarantaa. Myöhemmillä yhteyksillä taas ei ehdi kyseisiin menoihin mukaan.

EDIT: Ja kyseessä Finnairilta vaihto British Airwaysiin.

Sanoisin ettei tuossa ole mitään ongelmaa, kun Finski taisi siirtyä kolmosterminaaliin Heathrow:lla joskus vuoden alusta. Muistaakseni kaikki One Worldin lennot lähtevät nykyään kahdesta vierekkäisestä terminaalista. Luulisi noiden matkatavaroidenkin löytävän perille aivan helposti.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan mielenkiinnosta, mutta mitä maksaa lentoliput NYC:hen Heathrown kautta? Finskiltä suoria lentoja saa täällä alle viidellä sadalla, joten ei sekään mikään paha rasti ole siitä ilosta, että välttyy vaihtamiselta ja säästää matka-ajassa. Tietysti lentolipussa säästetty pari sataa on ihan kiva lisä matkabudjettiin. Varmasti hintatasoihin vaikuttaa puolin ja toisin, miten aikaisin pääsee lippuja varaamaan. Tai sitten hinta ei ole ainoa syy, en kyllä keksi mikä muu voisi olla.
 
K

kiwipilot

Syys - lokakuun vaihteessa Finnair & BA -yhdistelmällä Heathrown kautta 336€, Finnairilla suoraan samoilla päivillä 735€. Halvimmillaan noihin aikoihin kotimainen ottaa 595€.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syys - lokakuun vaihteessa Finnair & BA -yhdistelmällä Heathrown kautta 336€, Finnairilla suoraan samoilla päivillä 735€. Halvimmillaan noihin aikoihin kotimainen ottaa 595€.
Tässä tapauksessa kyllä varmasti mielellään kiertääkin Heathrown kautta. Käsittämättömän halpa kyllä tuo kahden lennon yhdistelmä. Katselin vain tänään, kun Finskiltä tuli mainos, jossa lentoja New Yorkiin myytiin alle viidellä sadalla. Tosin myynti- ja matkustusajankohdalla on todella suuri merkitys, koska hinnoittelu perustuu lähes pelkästään niihin.

Saa nähdä millaiseen kriisiin Finnair vielä päätyy Hienosen eron takia. Kritiikissä ammattiliittoja kohtaan on varmasti perää, ja vaikken lentäjien työehtosopimuksia tiedäkään, niin hyvän palkan lisäksi ilmeisesti muut ehdot ovat suhteellisen huikeat. Toki lentäjä voi olla parhaimmillaan vastuussa useamman sadan ihmisen hengestä yhtä aikaa. Lentoja kuitenkin lennetään maailmassa niin paljon, että luulisi jossain vaiheessa tuon vastuunkin muuttuvan aikalailla rutiiniksi. Automatiikka hoitaa niin paljon, joten lentäjän virheiden takia koneita harvoin alas tulee.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Automatiikka hoitaa niin paljon, joten lentäjän virheiden takia koneita harvoin alas tulee.

Itseasiassa tämä on väärä luulo. Edelleen suurin syy lento-onnettomuuksiin on inhimillinen virhe. Toki nykypäivänä trendi on ainakin länsimaissa laskeva mutta edelleen inhimillinen tekijä on huomattava. Tilastojen mukaan (tarkasteltu 2147 lento-onnettomuutta vuosilta 1950-2004) onnettomuuksien syiden jakauma on:

-37% lentäjän virhe.
-33% syy on jäänyt epäselväksi tai sitä on mahdoton määrittää, (voisin olettaa, että nykyään tämän osuus myös pienenee onnettomuustutkinnan tehostumisen tähden).
-13% tekninen vika.

Sitten on säätä, sabotaasia, muuta inhimillistä virhettä (kuten lennonjohdon syy) tai muita syitä jotka ovat voineet aiheuttaa onnettomuuden.

(lukemat wikipediasta).

Tutkimuksessa ei ollut mukana sotilasilmailun, yleisilmailun tai tilauslentojen onnettomuuksia.

vlad.
 

Miguel

Jäsen
Syys - lokakuun vaihteessa Finnair & BA -yhdistelmällä Heathrown kautta 336€, Finnairilla suoraan samoilla päivillä 735€. Halvimmillaan noihin aikoihin kotimainen ottaa 595€.

Mitäs kautta seuraat hintoja? Oma matkani on joulukuussa, matkapäivissä ei ole jouston varaa. Joinain päivinä tutkiskellessani vertaa.fi on tarjonnut parhaimmillaankin vain 430€ menopaluuta, mutta toisina päivinä täsmälleen samoilla hakuehdoilla on löytynyt halvimmillaan 357€-hinta. Jenkkiportaaleista Expedian ja Travelocityn edullisimmat hinnat järkeville lentoyhteyksille on ollut dollarin nykykurssilla euroiksi muunnettuna aika tasan 400 €.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Katselen talveksi lentoja New Yorkiin. Aikataulujen puolesta eräs menoyhteys vaikuttaisi passelilta, mutta vaihtoaika Heathrow'lla on vain 1h 35min. Kannattaako hylätä tämä suunnitelma alkuunsa? EDIT: Ja kyseessä Finnairilta vaihto British Airwaysiin.

BA:n New Yorkin lento lähtee terminaalista 5, joten tullessasi terminaali 3:een tuossa ei ole hirveästi liikaa varaa. Varsinkin jos kone lähtee Helsingistä vähänkin myöhässä, kannattaa olla juoksukengät jalassa. En ole vitosterminaalista itse lentänyt, mutta voi olla että joudut johonkin turvatarkastukseen vielä tuossa välissä. Terminaalien välinen matka-aika on noin kolme minuuttia, ja junia menee vartin välein. Terminaalista asemalle mennee noin 5-10 minuuttia, joten terminaalien väliseen siirtymiseen kannattaa varata ainakin se 20-25 minuuttia. Ideaalitilanteessa tuo toki menee noin vartissa.

Itse en ehkä tuohon luottaisi, varsinkin jos on jokin erittäin tärkeä meno tulopäivälle, eikä seuraavalla koneella ehdi. Lippu varmaankin vaihdetaan mukisematta, kun saman yhtiön/allianssin lennoista on kyse, mutta se taas ei helpota jos suunnitelmat menevät pieleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös