No niin, tarinani lentomatkailusta.
Kävin siis Australiassa, lentosuunnitelmani oli seuraava:
Helsinki - Lontoo, British Airways
Lontoo - Kuala Lumpur - Sydney, Malaysia Airlines
Lontoon kentälle olin varannut kolme tuntia vaihtoaikaa. Check-in oli tehty etukäteen netissä joten pieneen viivästykseenkin oli varaa. Ensimmäisen lennon piti lähteä klo lauantai-iltana 17:55, eipä lähtenyt. Viivästyi tunnin, sitten kaksi ja siinä vaiheessa oli jo myöhäistä. Aloin selvittämään uusia lentoja.
40 min puhelu Malaysia Airlinesille (puhuvat todella huonoa englantia) ja sain selville että seuraava lento lähtisi seuraavana aamuna ja siihen lippui maksaisi yli 1200 puntaa. Kovin kallista. Kun alkuperäinen lento maksoi tasan 600 puntaa.
Soitto vakuutusyhtiöön, sieltä tuli lupa ostaa uusi lento. Finnairin tiskille ja menolippu Sydneyyn hiukan yli 2000 euroa, menopaluu taas vajaa 1500 euroa. No, yksi menopaluu. Kone lähtikin kohti Bangkokia sopivasti parin tunnin kuluttua.
Ensimmäinen Helsinki-Lontoo -lento ei ollut vielä lähtenyt, ilmoitin henkilökunnalle etten mene tuolle lennolle ja saisinko laukkuni takaisin. Täti sanoi että laukkuni tulee automaattisesti hihnalle takaisin jos en tsekkaa itseäni koneeseen sisälle. No, muutama siinä sai laukun mutta omaani ei näkynyt. Olikin lähtenyt Lontooseen. Halusin tehdä katoamisilmoituksen mutta se ei henkilökunnan mukaan onnistunut, ilmoitus piti tehdä vasta perillä Sydneyssä. Sanoin että pääsen tekemään tuon ilmoituksen vasta yli vuorokauden kuluttua, mutta silti eivät suostuneet vastaanottamaan katoamisilmoitusta.
Maanantai-aamuna olin perillä, laukkukin tuli tiistai-iltana. Finnair maksoi nätisti minun muutamat ostamani paidat, dödöt ja tollaset.
Vakuutusyhtiö Tapiola maksoi tuon ~1500 euron uuden Helsinki-Sydney-Helsinki -lennon kokonaisuudessaan, British Airways taas korvasi ensimmäisen peruuntuneen lennon.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Finnairilta shoppailurahaa, lyhyemmät lennot (Helsinki-Bangkok bisnesluokassa) ja vakuutusyhtiöltä täysi korvaus.
Lopulta maksoin siis Helsinki-Sydney-Helsinki -lennoista tuon 600 puntaa, joka ostohetkellä oli n. 650 euroa. Ei paha.