EU:n vapaan liikkuvuuden periaate (ja myös Schengen) on eri asia kuin pohjoismainen passivapaus, siitä säädetään eri tavalla ja sen "irtisanominen" on olennaisesti helpompaa kuin Pohjoismaiden kansalaisten osalta näiden maiden välillä. Passivapaushan on voimassa myös lentoliikenteessä, mutta lentoyhtiöillä on IATA:n kautta de facto oikeus ylipäätään olla päästämättä ihmisiä koneeseen ilman passia (joskin jos tässä tapauksessa pystyisi osoittamaan henkilöytensä, voisi siinä olla passivapauden piiriin kuuluvalla vahingonkorvausprosessissa vahvat ainekset). Itse olen kyllä pelkällä ajokortilla lentänyt Köpikseen ja sieltä Suomeen täysin ongelmitta, ja on sitä portilla kyselty. Yleensähän Pohjoismaiden välisillä lennoilla ei ylipäätään henkkaria kysellä.
Niin. Vaikka suomalainen lentäisi Tukholmasta Helsinkiin, lentoyhtiöhän voi toki evätä henkilön pääsyn koneeseen, jos henkilöllä ei ole voimassa olevaa passia.
Mutta koska lentoytiöt omilla sivuillaan kertovat siitä, että pohjoismaiden kansalaiselle kansalaisuuden todistamiseen riittää ajokortti, on hyvin epätodennäköistä, että kyseisen ajelulärpäkkeen esittäessä ei koneeseen pääsisi.
Siis en ole mikään asiantuntija, mutta olen aina ollut siinä käsityksessä, että pohjoismaiden(kaikki varmaan tietävät, mitkä maat siihen kuuluvat) kansalaiset voivat matkustaa kyseisen ryppään maiden sisällä ilman passia. Henkilöllisyystodistukseksi kelpaa ajokortti. Sen vuoksihan nuo lentoyhtiötkin asiasta kertovat sivuillaan. Niin finski, norski kuin sassikin.
Joku asiaa paremmin tunteva voisi toki kertoa, onko asia noin. Niin ainakin väitetään. Ja siinä käsityksessä olen ollut siitä lähtien, kun olen matkustanut pohjoismaissa vaippaiän jälkeen itsenäisesti, eli jostain 90-luvun puolivälistä.
Tuossa taannoin kun Norjassa oli kohtalaisen kovat maahantulotarkastukset koskien sitä terroriuhkaa, uutisessa Yle oli haastatellut Oslon Gardemoenin henkilökuntaa ja totesivat toimittajalle, että Suomen kansalainen voi matkustaa terroriuhan allakin ajokortin kera. Onhan se uskomatonta, mutta toisaalta, kun itse asun täällä Norjan perukoilla, suomalainen on melko eri henkisessä asemassa kuin vaikkapa romanialainen.
Niitä harvoja kertoja, kun koen todella yhteydentuntoa pohjoisiin naapurikansoihin ja jopa tietynlaista ylpeyttä. Haukkukaa vaan...