Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 718
  • 3 487

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Näinpä, mutta ei ne talviolosuhteet niitä ongelmia aiheuta.
No pienellä tutkimuksella Qatarin ja Vietnamin pojilla ei ole ihan samanlaisia ongelmia ollut. Valitusta on tullut lähinnä varaosien huonosta logistiikasta. Airbusin puolesta penkki- ja vessatehdas on ilmeisesti suurin syyllinen koneiden hitaasta valmistumisesta tuotantolinjalla. Toki nämä ovat netistä löydettyjä spekulaatiota.

Samaa sontaa. Minulle Finski kieltäytyi maksamasta 600€ korvausta, yli vuorokauden myöhästymisestä Bkk reittilennolla. Sain selvityksen "äkkillinen odottamaton tekninen vika, johon ei voitu varautua" ja vaikka tuokin kuuluisi EUn mukaan korvausten piiriin.

Kuluttajariitalautakunnassa on vuoden jono, mutta kyllä ne rahat sieltä loppujen lopuksi tulevat. Tämä "äkillinen ja odottamaton tekninen vika" lienee perusselitys kaikkeen mahdolliseen. Usein kai asiakkaat tyytyvät johonkin pieneen voucheriin. Vai eikö sinulle ehdotettu mitään korvausta? Taannoin eräälle seurueelle oli ehdotettu 3x150€ vouchereita ja pienellä väännöllä se korotettiin 3x300€ voucheriksi. Ilmeisesti tarttuivat tarjoukseen, itse en olisi tuohon tyytynyt.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kuluttajariitalautakunnassa on vuoden jono, mutta kyllä ne rahat sieltä loppujen lopuksi tulevat. Tämä "äkillinen ja odottamaton tekninen vika" lienee perusselitys kaikkeen mahdolliseen. Usein kai asiakkaat tyytyvät johonkin pieneen voucheriin. Vai eikö sinulle ehdotettu mitään korvausta? Taannoin eräälle seurueelle oli ehdotettu 3x150€ vouchereita ja pienellä väännöllä se korotettiin 3x300€ voucheriksi. Ilmeisesti tarttuivat tarjoukseen, itse en olisi tuohon tyytynyt.
Vaadin jo kun myöhästyminen tuli tietoon, ei mitään. (okei hotellimajoitus maksettiin), vaadin kirjallisesti Finskiltä jälkikäteen. Ei mitään ja mukaan lykättiin se valtava raportti.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vaadin jo kun myöhästyminen tuli tietoon, ei mitään. (okei hotellimajoitus maksettiin), vaadin kirjallisesti Finskiltä jälkikäteen. Ei mitään ja mukaan lykättiin se valtava raportti.

Koska tämä tapahtui? Valittaa saa pitkänkin ajan kuluttua. En nyt ehdi googlettaa kuinka pitkän ajan kuluttua, mutta muistan että aika on pitkä ja kuten todettua korvaustakin saa odottaa pitkään, mutta kaikki on kotiinpäin. Sinulla oli vielä jotain todisteita, ettei se laiterikko ollut niin odottamaton kuin Finnair väitti.

Nämä lentojen korvaukset ovat sinänsä helppoja, koska ne perustuvat EU:n säädöksiin ja korvauksetkin on valmiiksi määritelty matkan pituuden ja myöhästymisen pituuden mukaan. Lentoyhtiön pitää näyttää todisteet vian yllätyksellisyydestä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietysti tuolla suunnalla matkustajavolyymit ovat vähän eri luokkaa kuin Suomessa ja sielläkin se siis toimii vain ikään kuin puoliautomaattisesti. Mutta erittäin kätevä systeemi se on joka tapauksessa.
Kommentoin täällä aiheeseen paremmin sopivassa ketjussa:
Lähempääkin löytyy ainakin yksi esimerkki. Wienin lentokentän check-inin voi useilla lentoyhtiöillä tehdä jo kaupungin keskustassa rautatieasemalla. Hemmetin kätevää, jos on myöhäisempi paluulento, voi kirjautua hotellista ulos, heittää laukut junaan ja hengailla loppupäivä kaupungilla ilman matkatavaroista huolehtimista.
 

julle-jr

Jäsen
Kommentoin täällä aiheeseen paremmin sopivassa ketjussa:
Lähempääkin löytyy ainakin yksi esimerkki. Wienin lentokentän check-inin voi useilla lentoyhtiöillä tehdä jo kaupungin keskustassa rautatieasemalla. Hemmetin kätevää, jos on myöhäisempi paluulento, voi kirjautua hotellista ulos, heittää laukut junaan ja hengailla loppupäivä kaupungilla ilman matkatavaroista huolehtimista.
Ok, eli varmaan saisi toimimaan Suomessakin. Kannattavuudesta en tietenkään sitten tiedä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mum 'had to dump 500oz of breast milk' at Heathrow Airport - BBC News

Voisiko tämä sählääminen koskaan loppua? Helvetin kenkäpommittaja, olimme jo aika lähellä päästä naurettavuuksista eroon, kunnes tuli romahdus toiseen suuntaan.

Ylitin viimeksi tänään tien kohdasta missä ei ollut suojatietä, maassa missä se on muutenkin laitonta. Poliisitäti ei kuitenkaan huomannut. Tämä loputon turvallisuusajattelu on jo ajat sitten kääntynyt itseään vastaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Olen tänä vuonna kolmesti lentänyt Oulusta Helsinkiin. Tai no, olen ollut lentokoneen kyydissä, itse en nimittäin ole vielä oppinut lentämään. Kahdella kerralla kolmesta minusta on otettu räjähdeainetesti. En enää usko satunnaisuuteen. Ei ole partaa, kun kuitenkin joku kysyisi.

Minulla ei ole "pommireissuillani" ollut paluulippua. Mietin tuon yhdeksi selittäväksi tekijäksi.

Avaruus huutaa äärettömänä ympärilläni: Miksi muka olet potentiaalinen pommimies?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Usko pois siihen satunnaisuuteen vaan. Noita portteja ei millään tavalla etäohjata piippaamaan satunnaista juuri sun kohdalla, jotkut portit huutavat satunnaisen herkemmin kuin toiset ja se voidaan määritellä per portti.

T: Joskus tuota työtä tehnyt
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Usko pois siihen satunnaisuuteen vaan.

Ihan todella väität, että profilointia ei tehdä ja se on vain tv-sarjojen viihdettä. Porttien toiminnasta en tiedä, mutta eiköhän siinäkin vain tekniikka sekoile, kun sitä ei ole osattu kunnolla tehdä.

Sehän on varma tieto, että läpivalaisukuviin laitetaan välillä jotain pyssyä ja pommia, että saadaan pidettyä henkilökunta hereillä tylsässä työssään.

Minulla ei ole "pommireissuillani" ollut paluulippua. Mietin tuon yhdeksi selittäväksi tekijäksi.

Ehkä Suomeenkin on tämä naurettava syöpä pesiytynyt. Aivan kuin joku aina haluaisi palata sinne mistä on juuri lähtenyt. Silti se vain tuntuu monille yhtiöille ja viranomaisille olevan se tärkein juttu. Tai ei niinkään se paluu jonnekin vaan jatkolippu. Lähe nyt vielä menee, kun ehdit.

Jatkolippujen väärentäminen on yllättävän yleistä, koska se on niin helppoa ja kukaan ei sitä oikeasti tarkista, vaikka niin mukatehdään.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ehkä Suomeenkin on tämä naurettava syöpä pesiytynyt. Aivan kuin joku aina haluaisi palata sinne mistä on juuri lähtenyt. Silti se vain tuntuu monille yhtiöille ja viranomaisille olevan se tärkein juttu. Tai ei niinkään se paluu jonnekin vaan jatkolippu. Lähe nyt vielä menee, kun ehdit.
Lentoyhtiöitä asia kiinnostanee vain siksi, että voivat joutua (omalla kustannuksellaan) palauttamaan lähtöruutuun liputtomia, rahattomia, viisumittomia, passittomia tms. henkilöitä, joiden maahantuloedellytykset eivät täyty.
Viranomaisia kiinnostaa terrorismin lisäksi yleensä se, kuinka todennäköisesti joku "epäloogisesti" matkustava tyyppi jää johonkin maahan paikallisten verorahoilla elämään tai miten jollakin köyhimyksellä on varaa reissata kerran kuussa Kaakkois-Aasiaan. Portit toiminevat satunnaisesti, mutta profilointia tehdään kyllä sekä tietokoneiden että ihmisten voimin. Unohtamatta erilaisia vihjeitä. Vaan eipä tuo järin tehokasta ole.
Tullitarkastukseen joutumisen todennäköisyyttä voi merkittävästi lisätä matkustamalla ilman matkatavaroita.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tullitarkastukseen joutumisen todennäköisyyttä voi merkittävästi lisätä matkustamalla ilman matkatavaroita.

Ja tämä on sitä äärimmäisen typerää resurssien hukkausta. Jokainen jotain suunnitteleva tietää nämä perusasiat eikä tee noin typerää alokaserhettä. Joskus on syitä miksi ei ole matkatavaroita. Hukkasin reppuni muutama vuosi sitten ja ei sitten vain ollut matkatavaroita, mutta onneksi tämä tapahtui EU:n ulkopuolella missä ei niin jännitetä turhista. Kukaan ei kysynyt mitään ja pääsin kotiin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
han todella väität, että profilointia ei tehdä ja se on vain tv-sarjojen viihdettä. Porttien toiminnasta en tiedä, mutta eiköhän siinäkin vain tekniikka sekoile, kun sitä ei ole osattu kunnolla tehdä.

Sehän on varma tieto, että läpivalaisukuviin laitetaan välillä jotain pyssyä ja pommia, että saadaan pidettyä henkilökunta hereillä tylsässä työssään.

No me ei sitä kyllä ainakaan tehty, ainoastaan luotettiin siihen, että portti kyllä hälyttää ja silloin tarkastetaan. Itse duuni on niin paskaa ja tylsää, ettei siinä loppujen lopuksi edes kiinnostaisi mitään profilointia tehdä.

Suomessa turvatarkastaminen on muutenkin täysin lapsenkengissä muihin maihin verrattuna, suurin osa työntekijöistä on juuri lukiosta valmistuneita nuoria.

Ja kyllä, noita valepommeja ja pyssyjä ilmestyy sinne läpivalaisukuviin yhtä satunnaisesti kuin se portti hälyttää sen satunnaishälytyksen.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ilmailualan eksperteille tai alalla työskenteleville kysymys, että onko termille "aircraft recovery equipment/system" mitään hyvää suomenkielistä termiä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt on taas niin hämmentävää juttua, että ei tiedä miten päin olisi:

Tutkimus: Lentokoneen ykkösluokka lietsoo turistiluokassa raivoa | Yle Uutiset | yle.fi

Siinä, kun omia juomia juo, lukee lehteä ja kuuntelee musiikkia, niin ei hirveästi kiinnosta mitä verhon toisella puolella tapahtuu. Näköjään se joillekin on sitten niin kova paikka. Se on ihan totta, että sen saattaa huomata, kun ne verhot vedetään kiinni, mutta ei se ole kyllä koskaan mitään tunteita herättänyt.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ilmailualan eksperteille tai alalla työskenteleville kysymys, että onko termille "aircraft recovery equipment/system" mitään hyvää suomenkielistä termiä?
Nostan tämän takaisin ylös, kun kovasti kiinnostaa, eli onko termille "aircraft recovery equipment/system" mitään hyvää suomenkielistä termiä?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nostan tämän takaisin ylös, kun kovasti kiinnostaa, eli onko termille "aircraft recovery equipment/system" mitään hyvää suomenkielistä termiä?

lentokoneiden hinaus- ja siirtolaitteisto/-järjestelmä
lentokoneiden hinaukseen ja siirtoon soveltuvat laitteet ja järjestelmät
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Olen tänä vuonna kolmesti lentänyt Oulusta Helsinkiin. Tai no, olen ollut lentokoneen kyydissä, itse en nimittäin ole vielä oppinut lentämään. Kahdella kerralla kolmesta minusta on otettu räjähdeainetesti. En enää usko satunnaisuuteen. Ei ole partaa, kun kuitenkin joku kysyisi.

Minulla ei ole "pommireissuillani" ollut paluulippua. Mietin tuon yhdeksi selittäväksi tekijäksi.

Avaruus huutaa äärettömänä ympärilläni: Miksi muka olet potentiaalinen pommimies?
Mä joudun aina Lontoossa supersyyniin. Ehkä se johtuu siitä, että ennen EU-aikaa täytettävään Britannian maahantulolomakkeeseen laitoin aina ammatiksi "keinosiementäjä". Ne ovat vihdoin tulkanneet ne ja nyt on koston aika? Jollain vitun snifferillä kollaavat kaikki paikat. Ja ei, en ole ylinopeussakkoa suurempaa rangaistusta saanut.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
aircraft recovery equipment/system
lentokoneiden hinaus- ja siirtolaitteisto/-järjestelmä
lentokoneiden hinaukseen ja siirtoon soveltuvat laitteet ja järjestelmät
Kiitos :)
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kyllä tuo Egyptairin koneen katoaminen nostaa väkisin salaliittoteoriat. Lähtenyt Pariisista joka on ollut eurooppan terrorin päänäyttämö. Kohteena egyptiläinen kone jotka on viime aikoina ollut terrorin kohtrena. Joku merikapteeni oli nähnyt tulipallon juuri tuolla katoamispaikan kohdilla. Lentodatan mukaan lentokorkeus ja nopeus olivat vakaat. Vittu jotain tuolla on pakko olla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mihin tässä salaliittoteorioita tarvitaan. Eiköhän 99% varmuudella terroriteko, saatu pommi smuglattua koneeseen ja välimeren yllä räjähdys kun kadonnut tutkasta. Aika harvoin euroopassa koneita katoaa välimeren yllä, ei siellä mitään bermudan kolmiota ole.
Ainoa mikä herättää pientä kysymystä on juuri tuo EgyptAir, onko tämän suunnan lentoyhtiöihin helpompi soluttautua, eli vaatinee niin sanotun sisäpiirin henkilön että vaarallista tavaraa saa sisään ohi läpivalaisun. Eikös kaikki henkilökunnan tavarakin läpivalaista jo kentillä?

_
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Jos on terroriteko niin tuntuu että egyptairin henkilökunta vuotaa. Luulisi että jos terroristit saisivat pommin koneeseen niin valitsisivat mielummin länsimaalaisen yhtiön. Eli jollain lailla pakko olla henkilökuntaa mukana, mutta eikös heidänkin tavarat tongita? Tai jos ei niin ihme juttu, ei ole kauaa aikaa kun egyptissä poksahti kone.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös