Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 867
  • 3 484

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko täällä kellään tietoa että pitääkö Berliinin Tegelissä mennä uudestaan turvatarkastuksen läpi konetta vaihtaessa? Kumpikin lento on Air Berlinin joten jatkolennon luulisi lähtevän samasta terminaalista.
 

julle-jr

Jäsen
Onko täällä kellään tietoa että pitääkö Berliinin Tegelissä mennä uudestaan turvatarkastuksen läpi konetta vaihtaessa? Kumpikin lento on Air Berlinin joten jatkolennon luulisi lähtevän samasta terminaalista.
Saattaa olla silti eri terminaali ja siinä tapauksessa pitää mennä turvatarkastuksen läpi. Kaikki terminaalit ovat omia rakennuksiaan ja terminaalista toiseen siirrytään ulkokautta kävellen.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saattaa olla silti eri terminaali ja siinä tapauksessa pitää mennä turvatarkastuksen läpi. Kaikki terminaalit ovat omia rakennuksiaan ja terminaalista toiseen siirrytään ulkokautta kävellen.

Kiitokset tiedosta. Pitääpä katsoa terminaalit vaimokkeen lipuista, hän joutuu matkustamaan vauvan kanssa yksin niin mieluusti ylimääräiset turvatarkastukset välttäisi.
 

Cream

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Jesse Niinimäki
Onko palstan hc-lentelijöillä tatsia mihin hintaan kannattaa napata lennot Madeiralle? Elokuun ensimmäiseksi viikoksi pitäisi päästä, ja klassisesti majoitus varattu ja maksettu ennenkuin lennoista tietoa. Nyt hinnat pyörivät halvimmillaan noin 400 eurossa. Elänkö perkele sekopäisesti reunalla ja odottelen vielä? Ainahan sinne jollain hinnalla pääsee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Elokuun ensimmäiseksi viikoksi pitäisi päästä, ja klassisesti majoitus varattu ja maksettu ennenkuin lennoista tietoa. Nyt hinnat pyörivät halvimmillaan noin 400 eurossa. Elänkö perkele sekopäisesti reunalla ja odottelen vielä? Ainahan sinne jollain hinnalla pääsee.

Madeira on yksi niistä paikoista minne kannattaa selvitellä pakettimatkoja. Mitä tarkoittaa klassisesti maksaa majoitus ennen lentoja tässä kohtaa?
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Onko palstan hc-lentelijöillä tatsia mihin hintaan kannattaa napata lennot Madeiralle? Elokuun ensimmäiseksi viikoksi pitäisi päästä, ja klassisesti majoitus varattu ja maksettu ennenkuin lennoista tietoa. Nyt hinnat pyörivät halvimmillaan noin 400 eurossa. Elänkö perkele sekopäisesti reunalla ja odottelen vielä? Ainahan sinne jollain hinnalla pääsee.
Elokuu on Euroopassa "the month" eli kovimman kysynnän kuukausi kalenterivuodessa. En ainakaan usko, että hinta tulee tippumaan, kun elokuu lähestyy.
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Arlandassa 40 minuuttia aikaa vaihtaa SASin koneesta toiseen samanmoiseen. Riittänee? Oletan, että ovat samassa terminaalissa, mutta faktaa en löytänyt.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Arlandassa 40 minuuttia aikaa vaihtaa SASin koneesta toiseen samanmoiseen. Riittänee? Oletan, että ovat samassa terminaalissa, mutta faktaa en löytänyt.
SAS vai joku muu?
Ei tarvi koneen paljon olla myöhässä että tulee kiire ja vaikka laskeutuisi ajoissa, ottaa se koneesta pääsy sen 5 min extraa.
Alla linkkiä:
Transfer times at our hubs in Copenhagen, Stockholm and Oslo - SAS

Tosin olen Arlandassa ehtinyt 40min vaihdolla (kone myöhässä) terminaali 5 (se pienin ja kaukausin) terminaali 2 ja lennolle.
Tuossa piti vielä uudelleen mennä turvatarkastuksenkin läpi koska poistuttiin terminaalista kun lähtee vitosesta.
HIkisenä sai juosta koko matkan ja turvatarkastuksessa sumeilematta "ursäkta, ursäkta" jonon ohi ja turvatarkastajalle sanoin että kone lähtee juuri...
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
SAS on myös se seuraava lento. Näyttäisi olevan just eikä melkein minimiaika tuo meidän vaihtoaika. Täytyy toivoa, että ainakaan eka lento ei ole myöhässä.

Siis lennot on kirjoitettu samalle lipulle ettekä ostaneet niitä erikseen? Jos ensimmäinen lento on (tarpeeksi) myöhässä, SAS on velvollinen hoitamaan määränpäähän. Toki siinä matka-aika pitenee ja saattaa tulla lisävaihto. Mutta tuolla vaihtoajalla en olisi kovin huolissani, edellyttäen toki ettei mitään katastrofia tule vastaan.
 

Cocktus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, HPK
Siis lennot on kirjoitettu samalle lipulle ettekä ostaneet niitä erikseen? Jos ensimmäinen lento on (tarpeeksi) myöhässä, SAS on velvollinen hoitamaan määränpäähän. Toki siinä matka-aika pitenee ja saattaa tulla lisävaihto. Mutta tuolla vaihtoajalla en olisi kovin huolissani, edellyttäen toki ettei mitään katastrofia tule vastaan.

Jep, Supersaverista ostettiin määränpäänä Edinburgh. Niin mä kans muistelin, että jos liput on samalle allianssille ja ostettu "pakettina" niin lentoyhtiöllä on vastuu kuljettaa perille asti.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Osaako joku sanoa, tai vielä paremmin onko kokemusta kuinka tuota EY:n asetusta 261 käytännössä sovelletaan? Siinähän mainitaan että lennon pitää lähteä tai saapua jostain EU-maasta ja lentoyhtiön tulee olla Euroopassa kirjoilla.
Kuinkas sitä tulkitaan siinä kohtaan kun samalla lipulla on kolme lentoa joista kaksi ensimmäistä EU:n ulkopuolisella yhtiöllä ja kolmas lento Finnairilla. Ensimmäinen lento myöhästyi niin paljon, että meidät reititettiin uudelleen ja olimme Helsingissä 24h myöhässä? Lähtömaa oli Aasiassa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Norwegianilla jos ottaa lowfare - lipun ilman plussaa, ei ole varattua istumapaikkaa. Mitä helvettiä se tarkoittaa? Että saa venaa niin kauan, että muut ovat asettuneet paikoilleen ja sitten ottaa sen paikan, mikä arvonnassa jäi jäljelle?

Olis vaan nimittäin tarvetta sellaisille lipuille, joissa ei tarvitsisi edes matkatavaroita ruumaan, joten vähän typerältä tuntuisi maksaa 50 egeä ylimääräistä, kun lennot jo ylipäätään maksavat alle 200...
 
K

kiwipilot

Saat paikan check innin yhteydessä jäljelle jääneistä (=varaamattomista) paikoista. Toki voit esittää virkailijalle toiveen ikkuna/käytäväpaikasta. Itse en ole viitsinyt halpiksille paikoista ylimääräistä ikinä maksella, matkustin sitten yksin tai perheen kanssa. Ainakin Air Baltic, Easyjet, Air Lingus, Tiger sekä Air Asia ovat aina laittaneet paikat samalle riville. Sama juttu Amerikassa JetBluella.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Norwegianilla jos ottaa lowfare - lipun ilman plussaa, ei ole varattua istumapaikkaa. Mitä helvettiä se tarkoittaa? Että saa venaa niin kauan, että muut ovat asettuneet paikoilleen ja sitten ottaa sen paikan, mikä arvonnassa jäi jäljelle?
Saat istumapaikan kun teet check-in:in ennen lennolle lähtöä. En muista Norskin tarkkaa aikaa mutta n. 24 tuntia ennen se on mahdollista tehdä...
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Norwegianilla jos ottaa lowfare - lipun ilman plussaa, ei ole varattua istumapaikkaa. Mitä helvettiä se tarkoittaa? Että saa venaa niin kauan, että muut ovat asettuneet paikoilleen ja sitten ottaa sen paikan, mikä arvonnassa jäi jäljelle?

Olis vaan nimittäin tarvetta sellaisille lipuille, joissa ei tarvitsisi edes matkatavaroita ruumaan, joten vähän typerältä tuntuisi maksaa 50 egeä ylimääräistä, kun lennot jo ylipäätään maksavat alle 200...

Voit myös yrittää lähtöselvitysautomaatilla muuttaa istumapaikan. Edellytyksenä on siis, että vapaana on vielä muita paikkoja kuin se sinulle arvottu. Istumapaikan valintaan pääset muistaakseni koskettamalla istumapaikkanumeroa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Voit myös yrittää lähtöselvitysautomaatilla muuttaa istumapaikan. Edellytyksenä on siis, että vapaana on vielä muita paikkoja kuin se sinulle arvottu. Istumapaikan valintaan pääset muistaakseni koskettamalla istumapaikkanumeroa.

Eri yhtiöt varmaankin saattavat toimia eri tavoin, mutta yritin vaihtaa eräällä yhtiöllä automaatilla käytäväpaikkaan ja sitten alkoi puskea erroria jollain kolmannella tai neljännellä kerralla. Automaatti aina arpoi paikan ja painoin cancelia ja aloitin alusta. Paikka vaihtui, mutta sinnikkäästi vain tunki ikkunaan ja sitten ehdoton vaatimus jutella ihmistytön kanssa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eri yhtiöt varmaankin saattavat toimia eri tavoin, mutta yritin vaihtaa eräällä yhtiöllä automaatilla käytäväpaikkaan ja sitten alkoi puskea erroria jollain kolmannella tai neljännellä kerralla. Automaatti aina arpoi paikan ja painoin cancelia ja aloitin alusta. Paikka vaihtui, mutta sinnikkäästi vain tunki ikkunaan ja sitten ehdoton vaatimus jutella ihmistytön kanssa.

Joo, varmasti on yhtiökohtaisia eroja. Norskilla olen kymmenet kerrat vaihtanut istumapaikan automaatilla, eikä ole ollut ongelmia.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt on alkanut tippua tietoja, että Finnair kieltäytyy maksamasta vakiokorvauksia myöhästymisistä, jotka ovat aiheutuneet A350-koneiden vioista, koska "kyseessä on uusi kone, joten kaikki viat ovat odottamattomia". Kuluttajariitalautakuntaan odotettavissa entistä kovempaa ruuhkaa.

Finnair sai koneet halvalla beta-testiin ja yrittää kaikin keinoin olla maksamatta EU:n määrittelemiä korvauksia, vaikka tiesi jo etukäteen että vikoja tulee olemaan, kun koneilla operoidaan talviolosuhteissa ja Bangkokin reitillä, joissa kääntöajat kentillä ovat lyhyet.

Sama tyyli oli Norwegianillakin Dreamlinereiden kohdalla. Finnair on ehdottanut hyvitykseksi 150€ voucheria/hlö. Kehottaisin menemään pitkän kaavan mukaan.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt on alkanut tippua tietoja, että Finnair kieltäytyy maksamasta vakiokorvauksia myöhästymisistä, jotka ovat aiheutuneet A350-koneiden vioista, koska "kyseessä on uusi kone, joten kaikki viat ovat odottamattomia". Kuluttajariitalautakuntaan odotettavissa entistä kovempaa ruuhkaa.

Finnair sai koneet halvalla beta-testiin ja yrittää kaikin keinoin olla maksamatta EU:n määrittelemiä korvauksia, vaikka tiesi jo etukäteen että vikoja tulee olemaan, kun koneilla operoidaan talviolosuhteissa ja Bangkokin reitillä, joissa kääntöajat kentillä ovat lyhyet.

Sama tyyli oli Norwegianillakin Dreamlinereiden kohdalla. Finnair on ehdottanut hyvitykseksi 150€ voucheria/hlö. Kehottaisin menemään pitkän kaavan mukaan.
Finnair on harrastanut tuota voucher/pienempää euromäärän tarjoamista jo kauan ennen A350-koneiden ongelmia. Sinänsä perseestä, mutta mikäs siinä jos joku tarttuu täkyyn niin se on aina kotiin päin Finnairin kannalta.

Mitä tarkoitat sillä, että "vaikka tiesi jo etukäteen että vikoja tulee olemaan, kun koneilla operoidaan talviolosuhteissa"? Meinaatko ettei koneita ole testattu talviolosuhteissa tms.? Lentokorkeudessakin taitaa kohtalaiset talviolosuhteet vallita..
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mitä tarkoitat sillä, että "vaikka tiesi jo etukäteen että vikoja tulee olemaan, kun koneilla operoidaan talviolosuhteissa"? Meinaatko ettei koneita ole testattu talviolosuhteissa tms.? Lentokorkeudessakin taitaa kohtalaiset talviolosuhteet vallita..

Lentokoneessa on paljon komponentteja, joita käytetään vain maanpinnalla ja joihin tuo matkalentokorkeus ei vaikuta. En tiedä lentokoneen valmistajien testiohjelmista riittävästi, mutta uusissa koneissa kuten muissakin teknisissä laitteissa on uutena aina vikoja, joiden korjaamiseen kuluu n määrä aikaa.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lentokoneessa on paljon komponentteja, joita käytetään vain maanpinnalla ja joihin tuo matkalentokorkeus ei vaikuta. En tiedä lentokoneen valmistajien testiohjelmista riittävästi, mutta uusissa koneissa kuten muissakin teknisissä laitteissa on uutena aina vikoja, joiden korjaamiseen kuluu n määrä aikaa.
Näinpä, mutta ei ne talviolosuhteet niitä ongelmia aiheuta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt on alkanut tippua tietoja, että Finnair kieltäytyy maksamasta vakiokorvauksia myöhästymisistä, jotka ovat aiheutuneet A350-koneiden vioista, koska "kyseessä on uusi kone, joten kaikki viat ovat odottamattomia". Kuluttajariitalautakuntaan odotettavissa entistä kovempaa ruuhkaa.

Finnair sai koneet halvalla beta-testiin ja yrittää kaikin keinoin olla maksamatta EU:n määrittelemiä korvauksia, vaikka tiesi jo etukäteen että vikoja tulee olemaan, kun koneilla operoidaan talviolosuhteissa ja Bangkokin reitillä, joissa kääntöajat kentillä ovat lyhyet.

Sama tyyli oli Norwegianillakin Dreamlinereiden kohdalla. Finnair on ehdottanut hyvitykseksi 150€ voucheria/hlö. Kehottaisin menemään pitkän kaavan mukaan.
Samaa sontaa. Minulle Finski kieltäytyi maksamasta 600€ korvausta, yli vuorokauden myöhästymisestä Bkk reittilennolla. Sain selvityksen "äkkillinen odottamaton tekninen vika, johon ei voitu varautua" ja vaikka tuokin kuuluisi EUn mukaan korvausten piiriin.
Huvittavinta oli että sain 100 sivuisen PDF raportin viasta jne. ja kun aloin selvittämään, oli kys. viasta annettu kaikille yhtiöille joilla kyseisen tyyppinen kone A330 käytössä, korjauskehoitus jo yli vuotta ennen kuin tämä tapahtui. Yllättävä my ass.
Toivon todellakin että ryhmäkanne lähtisi ja Finski velvoitettaisiin maksamaan takautuvasti vuosien ajalta nämä.
Kieltävät, kieltävät, ja sittenkin vielä kieltävät.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Swiss International Airlines oli siitä kiva, ettei vispannut konetta pitemmälläkään matkalla. Myös extraleipiä ja sain muistoksi (oma-aloitteisesti) ihan kivan täkin.

Miinuksena turhan tasa-arvoinen lentohenkilökunta (kriteerinä tässä noussut ikävöinti aasialaisia misuja kohtaan) eikä kuulokkeetkaan pysyneet korvissa! Lisäksi Zürichissä oli helvetin totista (vittuilevaakin) henkilökuntaa. Esimerkkinä kyselin kelpaako eurot ja bisnesmuija katsoi kuin halpaa makkaraa. Eihän siellä ollut edes ilmaista wifiä, itsestäänselvyys Aasian kentillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös