Keskustelua lentomatkailusta

  • 670 473
  • 3 376

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Tiedoksi ihmisille etta American Airlines aloittaa toukokuun alusta suoran lennon valille Chicago-Helsinki.

Jos jotakuta kiinnostaa nahda muutakin kuin sen .. Huoh.. New Yorkin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tiedoksi ihmisille etta American Airlines aloittaa toukokuun alusta suoran lennon valille Chicago-Helsinki.

Todella hieno veto AA:lta aloittaa tämä reitti. Samalle lennolle tulee olemaan neljän eri yhtiön lennonnumerot, joten kannattaa tarkistaa huolella miltä yhtiöltä jakkaran saa edullisimmin.
Esimerkkinä 23.5 Hel-Chi ja 6.6 Chi-Hel Iberian lennonnumeroilla 843,08 € ja Finnairin numeroilla samalle lennolle 992,58€. Eli täysin samoille lennoille hintaeroa 159,5 €.
Tarkoitus ei ole mollata Finnairia, mutta otin vain esimerkin kuinka paljon samanlaisen jakkaran hinta voi erota.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Todella hieno veto AA:lta aloittaa tämä reitti. Samalle lennolle tulee olemaan neljän eri yhtiön lennonnumerot, joten kannattaa tarkistaa huolella miltä yhtiöltä jakkaran saa edullisimmin.
Esimerkkinä 23.5 Hel-Chi ja 6.6 Chi-Hel Iberian lennonnumeroilla 843,08 € ja Finnairin numeroilla samalle lennolle 992,58€. Eli täysin samoille lennoille hintaeroa 159,5 €.
Tarkoitus ei ole mollata Finnairia, mutta otin vain esimerkin kuinka paljon samanlaisen jakkaran hinta voi erota.

Ja tämä voi muuttua myös päivästä riippuen ja joskus halvin hinta voi löytyä Finskin koodin alta. Kannattaa käydä kaikki vaihtoehdot läpi. Ja niille jotka keräävät pisteitä (finnairin?) kortille on ihan sama mikä koodi lipussa on, koska kaikki yhtiöt kuuluvat samaan allianssiin. Chicago kyllä kiinnostaa tosi paljon itseänikin. Tulee varmaan kesällä käytyä. Hakeekohan AA tällä asiakkaita Venäjältä/Venäjälle? Suomalaisilla ei päivittäistä lentoa täytetä.
 
K

kiwipilot

Todella hieno veto AA:lta aloittaa tämä reitti. Samalle lennolle tulee olemaan neljän eri yhtiön lennonnumerot, joten kannattaa tarkistaa huolella miltä yhtiöltä jakkaran saa edullisimmin.

Kannattaa ehdottomasti tarkistaa myös AA:n omat nettisivut; itse ostin sieltä juuri ensi syys-lokakuulle HEL-JFK (AY) // SEA-ORD (AA) ja ORD-HEL (AA) -lennot 650:llä eurolla/hlö. Ihan kohtuullinen hinta, sanoisin. Kaveri taas osti ensi elokuulle AA:n kautta HEL-JFK mp:n hintaan 550€, lippu samaan Finnairin koneeseen suoraan kotimaiselta ostettuna olisi kustantanut mukavat 778€.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tiedoksi ihmisille etta American Airlines aloittaa toukokuun alusta suoran lennon valille Chicago-Helsinki.
Koneena näköjään Boeing 767 (hmph) ja lennot jatkuvat vain 28.10. 2011 saakka. No, yritys hyvä kymmenen, katsotaan jos tästä tulee mitään pysyvää uutta reittiä. Jotenkin minuakin epäilyttää, ettei se ainakaan suomalaisten ja amerikkalaisten matkustajien varassa tule kannattamaan.
 

puhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk/cocks
Todella hieno veto AA:lta aloittaa tämä reitti. Samalle lennolle tulee olemaan neljän eri yhtiön lennonnumerot, joten kannattaa tarkistaa huolella miltä yhtiöltä jakkaran saa edullisimmin.
Esimerkkinä 23.5 Hel-Chi ja 6.6 Chi-Hel Iberian lennonnumeroilla 843,08 € ja Finnairin numeroilla samalle lennolle 992,58€. Eli täysin samoille lennoille hintaeroa 159,5 €.
Tarkoitus ei ole mollata Finnairia, mutta otin vain esimerkin kuinka paljon samanlaisen jakkaran hinta voi erota.

hmm.... itse taidan päästä "neitsytlennolle".... mulla on lippu Chi-Hel 1.5.2011....

Hintatietona sen verran että 750€, Hel-LHR-Miami-Chi-Hel, 10 päivää Miamissa....

edit: Mennessä BA:n liput, takaisin tullessa AA
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Koneena näköjään Boeing 767 (hmph) ja lennot jatkuvat vain 28.10. 2011 saakka. No, yritys hyvä kymmenen, katsotaan jos tästä tulee mitään pysyvää uutta reittiä. Jotenkin minuakin epäilyttää, ettei se ainakaan suomalaisten ja amerikkalaisten matkustajien varassa tule kannattamaan.

Kylla nain olen sen ainakin itse kasittanyt etta siltalennoksi tarkoitettu. Minua tama ilahduttaa suuresti silla ystavani on kapteenina AA:lla ja nyt saan vihdoista jarkevan reitin valille Yhdysvallat-Suomi. NYC-HEL valille sita etua ei saanut, huolimatta allianssin lennosta.

Nayttaisi ainakin ammottavan tyhjyyttaan nuo lennot toistaiseksi. Katsotaan muuttuuko tilanne kunhan ihmiset saavat enemman vihia asiasta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tiedoksi ihmisille etta American Airlines aloittaa toukokuun alusta suoran lennon valille Chicago-Helsinki.
Tosi hyvä juttu, varmaan nopein reitti länsirannikolle kulkee tätä kautta. Meidän byroolla on ameriikan pääkonttori Chicagossa, joten ei pomokaan suorastaan surusta itkenyt tästä kuultuaan.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syyskuussa pitäisi lentää San Franciscoon ja vaihtoehtoja on periaatteessa kolme: AA:lla Chicagon kautta, BA:lla Heathrown kautta ja Lufthansalla Frankfurtin kautta. Lippujen hinnoissa ei ole isoa eroa, mutta matkatavaroina meillä jokaisella on matkalaukun lisäksi fillarilaukku. Näistä molempien kanssa voi olla tiukkaa päästä 23 kg:n, joten lisäkiloihin pitää varautua. Olen nopeasti silmäillyt lentoyhtiöden sivuja ja yleensä ilmeisesti kaksi matkalaukkua pitäisi saada viedä ilman lisämaksua. Tai ainakaan lisähinta ei ole kovinkaan suuri.

Toinen merkittävä asia on koneen vaihtaminen. Lontoo ei houkuttele lähinnä sen takia, että matkatavaroiden saanti perille on erityisen tärkeää, koska olemme menossa kilpailuun, jossa tarvitaan paljon välineitä, jotka pitää viedä täältä. USA:ssa ilmeisesti pitää laukut huolehtia itse jatkolennolle, mikä taas hidastaa menoa. Entä jos laukut eivät saavu perille ja on pakko mennä jatkolennolle? Lähetetäänkö ne automaattisesti eteen päin?

Onko jollain kokemusta, mitä vielä kannattaisi huomioida? Lippujen hinnoissa AA ja BA ovat vähän halvempia kuin LH, mutta ainakin LH:lla matkatavarat pitäisi saada kivuttomammin mukaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinen merkittävä asia on koneen vaihtaminen. Lontoo ei houkuttele lähinnä sen takia, että matkatavaroiden saanti perille on erityisen tärkeää, koska olemme menossa kilpailuun, jossa tarvitaan paljon välineitä, jotka pitää viedä täältä. USA:ssa ilmeisesti pitää laukut huolehtia itse jatkolennolle, mikä taas hidastaa menoa. Entä jos laukut eivät saavu perille ja on pakko mennä jatkolennolle? Lähetetäänkö ne automaattisesti eteen päin?

Onko jollain kokemusta, mitä vielä kannattaisi huomioida? Lippujen hinnoissa AA ja BA ovat vähän halvempia kuin LH, mutta ainakin LH:lla matkatavarat pitäisi saada kivuttomammin mukaan.

Itse lentäisin Luftwaffella noista vaihtoehdoista. Perusteluina vaihto Frankfurtissa on helppo ja matkatavaratkin tulevat mukana lähes 100% varmuudella. Miinuspuolena tooosi pitkä lento ja toki se kalliimpi hinta.

Heathrow on oman käsityksen mukaan todella iso riski noiden matkatavaroiden suhteen sekä Heathrowlla on tiukempi turvatarkastus tms.

Ja tuon AA:n hylkäisin itse sen perusteella, että jatkolento saattaa kusta sen takia, että joudutte tekemään heti vaihtokentällä Yhdysvalloissa sen maahan saapumisen (immigration) ja sen lisäksi joudutte itse noutamaan matkatavarat, kävellä niiden kanssa tullin läpi (riski jumittaa tullissa jonkun vähän oudomman tavaran kanssa) ja sitten vasta lähettää ne seuraavalle lennolle. Ja jenkkien sisäisillä lennoilla ei saa edes mitään syötävää/juotavaa, kun taas Lufthansa tarjoaa bisseä ilmaiseksi :)
 

soshje

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs
Onko jollain kokemusta, mitä vielä kannattaisi huomioida? Lippujen hinnoissa AA ja BA ovat vähän halvempia kuin LH, mutta ainakin LH:lla matkatavarat pitäisi saada kivuttomammin mukaan.

Itse lentänyt tuon välin muutaman kerran Chicagon ja Frankfurtin kautta ja ottaisin myös tuon Frankfurtin niinkuin edellisessä viestissä kehotettiin. Kummankin kautta on matkatavarat tulleet ja vaihtokin suht kivuton mutta ehkä tuo että pääsee suoraan Saksasta perille on aika iso valttikortti. Jenkkien sisäiset lennot on välistä aika tuskaa varsinkin kun tuo lento taisi kestää reilut neljä tuntia.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos kommenteista. Varmaan päädytään tuohon Lufthansaan, jos/kun hintaero ei ole montaa satasta. Kun pitää saada paljon tavaraa mukaan, niin jotenkin saksalainen täsmällisyys on vakuuttavampi vaihtoehto.
 
K

kiwipilot

Kiitos kommenteista. Varmaan päädytään tuohon Lufthansaan, jos/kun hintaero ei ole montaa satasta. Kun pitää saada paljon tavaraa mukaan, niin jotenkin saksalainen täsmällisyys on vakuuttavampi vaihtoehto.

Valitse ihmeessä Lufthansa: edellä mainittujen syiden lisäksi omassa vaakakupissa painaisi reitillä pian aloittava tuliterä A380, mikä pesee matkustusmukavuudessa AA:n 767:n sekä BA:n 747:n 100-0.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Olen nopeasti silmäillyt lentoyhtiöden sivuja ja yleensä ilmeisesti kaksi matkalaukkua pitäisi saada viedä ilman lisämaksua. Tai ainakaan lisähinta ei ole kovinkaan suuri.
Kaksi matkalaukkua per henkilö? Oman käsitykseni mukaan tuo on ilmaista vain jos on jonkun frequent flyer klubin ylemmän pistetason asiakas, mutta voin olla väärässäkin. Harvemmin sitä tulee kahden matkalaukun kanssa matkusteltua.

Ruutuässä kirjoitti:
USA:ssa ilmeisesti pitää laukut huolehtia itse jatkolennolle, mikä taas hidastaa menoa. Entä jos laukut eivät saavu perille ja on pakko mennä jatkolennolle? Lähetetäänkö ne automaattisesti eteen päin?
No jos tullissa joutuu matkalaukkutarkastukseen, niin se voi hidastaa, muuten sen pitäisi periaatteessa käydä aika nopeasti, sillä otat vain laukun pois hihnalta, kävelet parikymmentä metriä tullitarkastuksen läpi ja pudotat laukun toiselle hihnalle heti tullitarkastuspisteen jälkeen. Ja kannattaa aina tietenkin varata sellainen jatkolento, joka lähtee ainakin 3-4 tuntia saapuvan lennon jälkeen, ettei tarvitse jännittää niin paljon ja jää vaikka vähän aikaa ruokailuun, sillä USA:n sisäisillä lennoilla ei tosiaan taideta enää juuri mitään syötävää ilmaiseksi tarjota.

Jos laukut eivät ehdi jatkolennolle, ne toimitetaan kyllä automaattisesti perille heti seuraavalla lennolla, mutta se voi olla jo liian myöhäistä tapauksessasi?

Jos ei pitkä 10+ tunnin lento haittaa, niin tuo Frankfurtin kautta Lufthansalla olisi varmaan paras vaihtoehto. Minä tykkään puolestani lyhyemmistä lennoista, joten varmaan joku American Airlinesin code share Finnairin lennolla New Yorkiin/Chicagoon ja siitä AA:lla San Franciscoon olisi oma valintani.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä ilmeisemmin olen lukenut väärin noita lentoyhtiöiden nettisivuja, koska ei matkalaukkuja taidakaan saada olla kuin BA:lla kaksi kappaletta. LH:lla fillari maksaa 150 euroa/suunta, mutta jos se on pakattu pyöränkuljetuslaukkuun, joka täyttää mittasäännöt, niin sitä kai käsitellään kuten toista matkalaukkua.

Todennäköisesti lennämme sunnuntaina perille ja kisa, johon menemme, alkaa torstaina. Päivän tai max. kaksi on mahdollista jopa odottaa matkatavaroita, mutta mielellään lähtisi ajelemaan kisapaikalle jo maanantaina, vaikka matka on kaiketi vain neljä tuntia. Siinä mielessä edes tavaroiden pieni myöhästyminen ei haittaisi, mutta lisää aina stressiä ja epävarmuutta.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on liput hankittu ja loppuen lopuksi päädyttiin AA:han Chicagon kautta. LH olisi maksanut tuplasti enemmän, koska paluulento olisi pitänyt ottaa sunnuntaina 21.05 lähtevään koneeseen. AA lähtee seuraavana aamuna kuuden maissa, joten yö menee melkeimpä kentällä nukkuessa. Uni pitäisi kyllä tulla missä vaan, kun siinä vaiheessa pitäisi olla univelkaa aika rajusti. Hyvä, jos jaksaa kentälle ajaessa pysyä hereillä.

Vaihtoaikaa Chicagossa on nyt melkein viisi tuntia, eli siinä ajassa pitäisi kaiken järjen mukaan ehtiä vähän jonottaakin sekä maahantulohaastatteluun, matkatavaroiden hakuun ja turvatarkastuksiin. Kolmen tunnin vaihtoaika olisi ollut saman hintainen, mutta päätettiin pelata varman päälle.

Paluu on sitten samalla tavalla 3.20 vaihdolla. Silloin ei ole niin väliä, vaikka kamat tulisivat myöhässä, mutta pois jenkeistä taitaa päästä aika näppärästi. Kamatkin taitaa pystyä tsekkaamaan suoraan Helsinkiin.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kolmen tunnin vaihtoaika olisi ollut saman hintainen, mutta päätettiin pelata varman päälle.
Mielestäni ihan järkevä päätös. Chicagon kenttä on iso, siellä on oma sukkulajunansa, joten voi vaikka ajella sillä junalla ja kävellä kaikki terminaalit läpi ja käydä syömässä jossain mukavassa ravintolassa jos odotusaikaa jää reippaasti. Tai sitten vain nukkua, kuten sanoit. Tai no, jos ymmärsin oikein, olette siellä yöaikaan joten silloin ei ehkä ole paljon muita vaihtoehtoja kuin nukkua.

Ruutuässä kirjoitti:
Silloin ei ole niin väliä, vaikka kamat tulisivat myöhässä, mutta pois jenkeistä taitaa päästä aika näppärästi. Kamatkin taitaa pystyä tsekkaamaan suoraan Helsinkiin.
Totta, ne voi tsekata suoraan Helsinkiin tai minne lopulta oletkin menossa, eikä niitä joudu kantelemaan missään matkan varrella.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ei-palveleva Finnair

Finnair ei näköjään ole enää suomalaisia varten. Tärkeintä on kuskata ihmisiä lännestä Aasiaan *vitutusta*

En ole muutamaan vuoteen lentänyt ja nyt olen vähän katsonut lomamatkaa Eurooppaan. Oli jopa hieman järkytys havaita, että Finnair on näköjään luopunut kokonaan operoimasta kotimaan syöttöliikennettä, lukuunottamatta Oulun ja Rovaniemen kenttiä.. Lisäksi myöskään Blue1 ei itse operoi kaikkia lentojaan ainakaan Vaasa-Helsinki välillä. Täältä Vaasasta (joka on sentään vuorotiheyteen ja lentokohteisiin suhteutettuna maan viidenneksi vilkkain) ei enää pääse Helsinkiin oikeastaan kuin FinnCommin ja Golden Airin operoimilla lennoilla. Kyseiset puulaakit käyttävät ATR ja Fokker potkuriturbiinikoneita, joihin ainakin osaan tällaisen huonojalkaisen on vaikea nousta syystä, että siellä saattaa olla vaan pääovi laskettu alas, jossa on korkeat askelmat. Ei sillä ole väliä muuten, mutta tuo liikkuminen on itseni kannalta sellainen stressaava asia, mikä pitää ottaa huomioon. Suihkukoneisiin sentään aina tietää, että on perusportaat ja kaide, mistä ottaa tukea. Mutta eipä enää pääse suihkarilla Vaasasta Helsinkiin, ellei nyt satu munkki, että Blue1 operoi välin omalla kalustollaan..

Omalta kannaltani paras vaihtoehto on siis ajaa Helsinkiin tai lentää AirBalticilla, jolla on sentään Boeing käytössä Vaasa-Riika välillä, ja sieltä eteenpäin.

Finnair saa mun puolesta mennä konkurssiin. Tervetuloa AirBaltic ja Norwegian!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Juu ei Finnair ole enää suomalaisia palveleva vaan puolipakolla osaa suomalaisista rahtaava yhtiö. Mutta tuohon sinun probleemaasi.

Blue 1:n sivujen aikataulun mukaan 7.00 ja 15.45 lähtevät lennot ovat Avro:lla ja ne muut kaksi ATR 72:lla,jota operoi Golden Air. Toki tuossa ATR:ssäkin on portaissa kaide. Itse olen sillä lentänyt jonkun kerran ja vaikka vasen kinttuni renkkaakin, niin pääsen sillä menemään. Toki polvitilaa ei meikäläisen pitkille kintuille ole....
 
Oli jopa hieman järkytys havaita, että Finnair on näköjään luopunut kokonaan operoimasta kotimaan syöttöliikennettä, lukuunottamatta Oulun ja Rovaniemen kenttiä.

Kyllä Finnair edelleen pari-kolme kertaa päivässä lentelee (tyhjällä) koneella Vaasaan ja takaisin. Esimerkkinä huomenna Vaasasta klo 6.05 lähtevä AY 330, 7.00 lähtevä AY 320 sekä 17.55 lähtevä AY 326. Lennot lennetään mitä suurimmalla todennäköisyydellä Embraer 170 tai 190 koneella tai joskus harvoin Airbus 319:sta. Lisäksi Finnair lentelee edelleen Kajaaniin, Kittilään, Ivaloon ja Kuopioon edelleen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kyllä Finnair edelleen pari-kolme kertaa päivässä lentelee (tyhjällä) koneella Vaasaan ja takaisin. Esimerkkinä huomenna Vaasasta klo 6.05 lähtevä AY 330, 7.00 lähtevä AY 320 sekä 17.55 lähtevä AY 326. Lennot lennetään mitä suurimmalla todennäköisyydellä Embraer 170 tai 190 koneella tai joskus harvoin Airbus 319:sta. Lisäksi Finnair lentelee edelleen Kajaaniin, Kittilään, Ivaloon ja Kuopioon edelleen.

Ok. Kiitos molemmille tiedoista. Katsoin vaan tuosta netin hakukoneesta, ja jatkuvasti oli maininta, että kyseessä on FinnCommin tai Goldenin operoima Finnairin lento. Ongelmaa ei välttämättä ole, ellei kone on tosiaan niin pienirunkoinen, että portaita ei käytetä. Onhan esim Blue1:n Avro aika matala rungoltaan, mutta portaikko sille ilmeisesti rullataan eteen, joten kaippa ATR:lle myös. Ovat suurin piirtein samankorkuisia koneita. Olisikin aina takuuvarmasti Airbus 319. Tosin tuossa kyseisessä koneessahan on yllättävän iso toimintasäde, joten Finnair käyttää niitä vähemmän ruuhkaisilla ulkomaan reiteillä.

Pitää meikäläisenä varoa tosiaan ettei tule noita nurmisenpaseja tehtyä, kun on jaloissa huono ponnistusvoima vaikkei mitään ole ottanut, heh.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Noissa ATR-koneissa on omat portaat, niille ei rullata erikseen portaita. Kun emo aukaisee oven niin samalla portaat tulevat alas.
 

SannaS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NY Yankees
Onkohan kukaan ehtinyt jo testaamaan American Airlinesin lentoa Helsingistä Chicagoon? Liput on plakkarissa juhannukseksi, ja ainakin hinta oli suht kohdallaan verrattuna muihin yhteyksiin, kun lopullisena määränpäänä on Toronto.
 

Kyylä

Jäsen
Toimittajalla Finnairin osakkeita?

Lismaksut nostavat halpalennon hintaa | Taloussanomat

Ihmetellyt olen muutaman kerran tätä Taloussanomien tarvetta kertoa "totuus" halpalentoyhtiöistä. Ei kait nyt kukaan ole odottanutkaan että halpalennolla saa samat palvelut kuin kallislennolla. Ja sopivasti laskemalla saa halpalennonkin varmaan maksamaan vaikka 1000€. Taitaa tomittajaa huolettaa että ihmiset lentelevät halvalla Finskin sijaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös