Keskustelua lentomatkailusta

  • 669 869
  • 3 373

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
A340, joista jotkut yksilöt erittäin kämäisiä AF:n vanhoja koneita jotka ovat nyt leasinginä Finskillä. No, sikäli matkustusmukavuus on huonoimmillaankin Mädärien tasoa, mutta verrattuna vaikkapa bräniköihin 330:iin ero on suuri.

Kiitos tiedosta. Onneksi ei ole juurikaan vertailukohtia mannertenvälisistä lennoista. Mukavampaa siellä varmaan on kun Euroopan sisäisillä. Viimeksi kun olen mannertenvälisellä lennolla ollut niin koneen takaosassa sai vetää röökiä...
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
A340, joista jotkut yksilöt erittäin kämäisiä AF:n vanhoja koneita jotka ovat nyt leasinginä Finskillä.
A340:sta neljä on uusia, yksi tosiaan AF:n ja yksi Virgin Atlanticin käytössä aiemmin ollut. Kaikkien sisusta on kyllä pistetty tai pistetään uusiksi, tuo AF:ltä tullut (ollut nyt kuukauden Finnairilla) ei heti vaan ehtinyt tähän remonttiin.
 

WVirmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Arlandan lounget

Minulle tulee n. 3,5 tunnin odottelu Arlandassa, joten mietin että olisi mukava päästä tuhlaamaan se loungessa olutta litkien ja nettiä selaten. On tullut sen verran vähän lennettyä viime aikoina että minulla ei ole minkään valtakunnan "premium" kortteja lompakossa enää ja lentokin on karvalakkiluokassa, joten antakaapa vinkkejä mikä on edukkain tapa päästä Loungeen Arlandassa. Onko siellä useampia loungeja ja pääseekö sisään rahalla (paljonko?) vai pitäisikö hankkia ihan Diners Club -kortti tätä varten, jolla siis sisäänpääsy loungeen?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulle tulee n. 3,5 tunnin odottelu Arlandassa, joten mietin että olisi mukava päästä tuhlaamaan se loungessa olutta litkien ja nettiä selaten. On tullut sen verran vähän lennettyä viime aikoina että minulla ei ole minkään valtakunnan "premium" kortteja lompakossa enää ja lentokin on karvalakkiluokassa, joten antakaapa vinkkejä mikä on edukkain tapa päästä Loungeen Arlandassa. Onko siellä useampia loungeja ja pääseekö sisään rahalla (paljonko?) vai pitäisikö hankkia ihan Diners Club -kortti tätä varten, jolla siis sisäänpääsy loungeen?

Riippuu kenen lento sulla on, jos kyseessä on Blue1 niin kannattaa tsekata kuinka paljon maksaa lennon upgrade premium luokkaan. Muuten suosittelisin melkein tuota Dinersia. Eikö sen Dinersin saa vielä ensimmäiseksi vuodeksi ilmaiseksi?
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Minulle tulee n. 3,5 tunnin odottelu Arlandassa, joten mietin että olisi mukava päästä tuhlaamaan se loungessa olutta litkien ja nettiä selaten. On tullut sen verran vähän lennettyä viime aikoina että minulla ei ole minkään valtakunnan "premium" kortteja lompakossa enää ja lentokin on karvalakkiluokassa, joten antakaapa vinkkejä mikä on edukkain tapa päästä Loungeen Arlandassa. Onko siellä useampia loungeja ja pääseekö sisään rahalla (paljonko?) vai pitäisikö hankkia ihan Diners Club -kortti tätä varten, jolla siis sisäänpääsy loungeen?

Jos et halua itse hankkia Diners Clubia, niin voithan aina ängetä jonkun kortin omistajan vieraana DC:n loungeen. Tuo kustantaa ~50 Kr.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Arlandassa ei pääse suoraan rahalla loungeen. Siellä on niitä kolme, eli SAS Scandinavian Lounge kultakorttilaisille, SAS Business Lounge ja Diners lounge.

Maksamatta pääset kun sovit jonkun Star Alliancen kultakorttilaisen kanssa, että olet hänen vieraansa. Niitä kun saa viedä yhden /kaksi hiukan tilanteesta riippuen Scandinavian Loungeen. Näin olen itse joskus piffannut kanssamatkustajalle pikkupurtavat ja lievän kännin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei näemmä tuo Seinäjoen lentoliikenne ole kannattavaa siten millään. Vaikka yritykset syksyllä uhosivat että pakko siirtää toimintoja alueelta pois ellei ole lentoja. Tuon YLE:n uutisen http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/01/seinajoen_lentoliikenne_edelleen_tappiollista_2319682.html mukaan kunnat tukeneet reilulla 200.000 eurolla Finncomin toimintaa.

Olisi ehkä kannattanut vaan laittaa kenttä pakettiin.... Tai sitten yritysten henkilöstö kulkee mieluummin ravintolavaunussa Helsinkiin :)
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Alma Fly

Tuli varattua matka Azoreille ja siinä uskossa oltiin, että Finnairilla lennetään vaan eipä lennetäkään. Bulgarialaisten operoima Alma Fly paljastui yllättäen lentoyhtiöksi. Mahtaako täältä löytyä henkilöitä, jotka ovat ko. yhtiön koneilla lentäneet?

edit. Hei ihan oikeesti! Onko ketään tai tunteeko kukaan kenties joskus Alma Flyllä lentäneitä, eloonjääneitä? Nyt jännittää.
 
Viimeksi muokattu:

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Hehe, viimeksi kun lenneltiin, jäätiin tuhkan takia Espanjaan. Nyt kun huomenna on lähtö Miamiin, niin jenkeissä osa on jumissa lumen takia ja Japanissa sataa tuhkaa. Lupaavaa :D
 

Kynäilijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli varattua matka Azoreille ja siinä uskossa oltiin, että Finnairilla lennetään vaan eipä lennetäkään. Bulgarialaisten operoima Alma Fly paljastui yllättäen lentoyhtiöksi. Mahtaako täältä löytyä henkilöitä, jotka ovat ko. yhtiön koneilla lentäneet?

Itse lensin kyseisen firman koneella viime vuonna Kyprokselle. Kone on ihan siisti ja lentoemot aika kissoja suomalaisiin verrattuna. Kapteenin englannista ei paljon tolkkua saanut, mutta toisaalta ehkä parempi niin ;) Lento oli aivan normaalin tasainen, eikä pahemmin tarvinnut kyllä jännittää.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Itse lensin kyseisen firman koneella viime vuonna Kyprokselle. Kone on ihan siisti ja lentoemot aika kissoja suomalaisiin verrattuna. Kapteenin englannista ei paljon tolkkua saanut, mutta toisaalta ehkä parempi niin ;) Lento oli aivan normaalin tasainen, eikä pahemmin tarvinnut kyllä jännittää.

Kiitos vastauksesta! Sen verran löytyi netistä tietoa, että yhtiöllä on käytössään kaksi Airbus 320-214 tyyppistä lentskaria. Kissat on kivoja, mutta entäs tarjoilupuoli?
 

Kynäilijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kissat on kivoja, mutta entäs tarjoilupuoli?

Tarjoilupuolesta ei jäänyt sen kummempaa muistikuvaa, joten varmaan oli ihan kunnossa. Kyllä siellä ainakin kaljaa sai, tosin nyt kun tarkemmin muistelee niin oli se juomalista muistaakseni aika suppea. Ruoka oli ihan perus lentokoneruokaa, mutta jälkiruokakeksi oli hyvän makuinen :D
 

Puster

Jäsen
Melkein olisi pakko kehua CDG:n toimintaa mutta koska hyvän palvelun pitäisi olla normaalia, tyydytään nyt vain mainitsemaan.

Tammikuun aikana tuli neljästi vaihdettua konetta Pariisissa ja joka kerta vielä terminaalista toiseen. Laukkuja oli yhteensä mukana 5 kappaletta mutta kaikki tulivat oikeisiin koneisiin ja ajallaan!
Kenttä itsessään nyt on edelleenkin aivan perseestä ja palvelut sekä toiminnallisuus käsittämättömän huonoa. Tai sitten kaikki johtuu vain yleensä ranskalaisten perusluonteesta.
 

scholl

Jäsen
Laukkuja oli yhteensä mukana 5 kappaletta mutta kaikki tulivat oikeisiin koneisiin ja ajallaan!

Toi on kyllä erittäin harvinaista. Ranskassa on usein joku lakko meneillään tai sitten muuten vain ranskalaiset ovat hitaita, joten kyllä usein on käynyt niin, että laukut eivät tule ajallaan. Kerran kesti jopa useita kuukausia ja sitten kun laukku tuli niin sieltä oli varastettu tavaroita.

Minua ihmetyttää tuo evakuointilento. Onko niin, ettei ulkoministeriö kilpailluta niitä lentoja ollenkaan. Annetaan sellainen kuva ulospäin, että Finnair hyvää hyvyyttään lähettää sinne koneen hakemaan kansalaisia, mutta kyllä se 400 euroa tuntuu aika kovalta hinnalta Egyptistä Suomeen, kun kone kaiken järjen mukaan myydään kuitenkin täyteen. Monissa muissa maissa käsittääkseni valtio maksaa noiden rescue flightien kustannukset tietysti lentoyhtiön suosiollisella avustuksella. Joissain kriiseissähän lentoyhtiöt ovat lähettäneet koneita niin etteivät ole veloittaneet lennoista mitään kuten Virgin teki 1. Persianlahden sodan aikoihin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minua ihmetyttää tuo evakuointilento. Onko niin, ettei ulkoministeriö kilpailluta niitä lentoja ollenkaan. Annetaan sellainen kuva ulospäin, että Finnair hyvää hyvyyttään lähettää sinne koneen hakemaan kansalaisia, mutta kyllä se 400 euroa tuntuu aika kovalta hinnalta Egyptistä Suomeen, kun kone kaiken järjen mukaan myydään kuitenkin täyteen. Monissa muissa maissa käsittääkseni valtio maksaa noiden rescue flightien kustannukset tietysti lentoyhtiön suosiollisella avustuksella. Joissain kriiseissähän lentoyhtiöt ovat lähettäneet koneita niin etteivät ole veloittaneet lennoista mitään kuten Virgin teki 1. Persianlahden sodan aikoihin.

Minua ei ihmetytä. Jos ei ole vakuutusta tajunnut ottaa, tai on varaa asua ulkomailla niin mielestäni 400€ on hyvinkin kohtuullinen ja asiallinen korvaus tässä tapauksessa. Ei valtion tehtävänä ole olla mikään raha-automaatti joka jakaa rahaa tarvittaessa tyhmyydestä tai tietämättömyydestä kärsiville... (vaikka se sitä valitettavasti myöskin tekee toisissa yhteyksissä)
 

scholl

Jäsen
Jos ei ole vakuutusta tajunnut ottaa, tai on varaa asua ulkomailla niin mielestäni 400€ on hyvinkin kohtuullinen ja asiallinen korvaus tässä tapauksessa.
Kysymys on siitä, että a) korvaako vakuutus tuollaisessa tapauksessa (force majeureen on helppo vedota) ja b) onko valtio kilpailuttanut nuo lennot? Tuntuu, että aina se on Finnair, joka ihmisiä hakee, vaikka luulisi, että joku charterpulju lentäisi halvemmalla. Kyllähän kai nyt joka ihmisellä matkavakuutus on, itselläni se on ainakin kuulunut jo lapsesta saakka kotivakuutuksen yhteydessä maksettaviin vakuutuksiin.

edit. todennäköisyys muuten sille, että suht turvallisessa maassa tapahtuu tuollainen hässäkkä tai tulee vallankaappaus on pienempi kuin se, että henkilö joutuu työttömäksi. Niinpä valtion pitäisi lopettaa työttömyyskorvaus raha-automaattina, koska ihmisten pitäisi ymmärtää ko. tilanteen mahdollisuus ja säästää rahaa sitä varten
 
Viimeksi muokattu:

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid
SuperSaver

Kyselläänpä täältä, että onko porukoilla kokemusta SuperSaver.fi'n tarjoamista paketeista? Kesällä pitäisi lähteä reissuun (Elokuun alku) ja tuossa tutkailin sivuston tarjontaa joka onkin varsin laaja mitaltaan. Seuraava kiinnitti oman huomion täysin:

Menopaluu, Helsinki - Berliini alk. ~ 129 € / hkl (Sis. Hotellin, 3-tähteä)
- Hotelli on nimeltään Winter's Hotel Berlin City Messe ja se sijaitsee osoitteessa Rudolstaedter Str. 42, 10713 Berlin, Saksa.
- Hotellin kuvaus on käännetty Suomeksi jollain kielenmuuttajalla sillä sen verran hauskasti on eräätkin kohdat käännetty.


Onko siis kenelläkään kokemusta näistä paketeista tai kyseisestä lafkasta yleensä? Onko kuinka luotettavaa toimintaa? Ja saahan sitä toki antaa Berliinistä noin yleensäkin palautetta.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Onko siis kenelläkään kokemusta näistä paketeista tai kyseisestä lafkasta yleensä? Onko kuinka luotettavaa toimintaa? Ja saahan sitä toki antaa Berliinistä noin yleensäkin palautetta.

Tasan vuosi sitten tuli tehtyä Rooman reissu ja SuperSaverin kautta varattiin lennot ja hotelli. Hyvin toimi ainakin meillä - ei valittamista!
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Olisi tarkoitus lentää American Airlinesin lipuilla New Yorkiin Finnairin siivin, mutta huomasin, että etukäteen pitäisi täyttää jotain tietoja "APIS". Netissä on kaikenlaista infoa suuntaan jos toiseen.

"Finnairin lennoilla USA:han matkustavien tulee ilmoittaa yllä mainitut tiedot viimeistään 7 arkipäivää ennen lähtöä, muutoin koneeseen pääsy saatetaan evätä." ?!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olisi tarkoitus lentää American Airlinesin lipuilla New Yorkiin Finnairin siivin, mutta huomasin, että etukäteen pitäisi täyttää jotain tietoja "APIS". Netissä on kaikenlaista infoa suuntaan jos toiseen.

"Finnairin lennoilla USA:han matkustavien tulee ilmoittaa yllä mainitut tiedot viimeistään 7 arkipäivää ennen lähtöä, muutoin koneeseen pääsy saatetaan evätä." ?!

Advanced Passenger Information System tai mikälie on pakollinen jenkkeihin mennessä, sen saa täytettyä lentoyhtiön sivujen kautta kun loggaa sisään amadeus-tunnarilla. Loppupeleissä tuo on siis vain passinumero ja jotain muita pikkutietoja.

Kai olet myös hakenut ESTA:aa?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuolta Edulliset lennot, hotellit, autot ja kaupunkilomat - Finnair
saat kaiken tiedon mitä USA:han mennessä tarvitset koskien näitä jenkkien vaatimia sähköisiä hakemuksia jne.

Kannattaa täytellä samalla kun tekee varaukset lennoista, niin on pois käsistä.

Mutta nuo eivät silti poista sitä maahantulovirkailijan kyselyä lentokentällä.Ovatpahan vaan lisää byrokratiaa ja isoveli meininkiä kun USA:han menee.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mutta nuo eivät silti poista sitä maahantulovirkailijan kyselyä lentokentällä.Ovatpahan vaan lisää byrokratiaa ja isoveli meininkiä kun USA:han menee.

Itseasiassa riippuu mihin lentää, poistaa, Nykki tosin tuskin on vielä niitä paikkoja joissa kokeillaan kevennettyä maahantulotarkastusta.
Esim. Miamissa kesällä lähinnä kävelin tarkastuksesta läpi, kun oli joku ESTA-kokeilu käynnissä.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olisi tarkoitus lentää American Airlinesin lipuilla New Yorkiin Finnairin siivin, mutta huomasin, että etukäteen pitäisi täyttää jotain tietoja "APIS". Netissä on kaikenlaista infoa suuntaan jos toiseen.

"Finnairin lennoilla USA:han matkustavien tulee ilmoittaa yllä mainitut tiedot viimeistään 7 arkipäivää ennen lähtöä, muutoin koneeseen pääsy saatetaan evätä." ?!

American Airlinesin sivuilta kohta Reservations -> My Reservations ja siinä on kohta continue without logging in ja siihen etu- ja sukunimi sekä record locator, joka löytyy esim tulostetusta e-ticketistäsi. Sitten aukeaa Itinerary details ja sieltä passenger details kohdasta add/edit passenger deatils pääset täyttämään APIS tiedot.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuli lennettyä eilen Tampereelta WizzAir:in siivin Gdansk:iin. Tämä uusi linja aloitti maaliskuun lopussa. Kaikkiaan mukava kokemus ja erittäin halpa, maksoi 4,99 € koko homma. Toki kyseessä promo aika, mutta silti.

Siisti Airbus kone ja ihan mukava henkilökunta. Piristävä poikkeus unkarilaisella yhtiöllä, jossa osa lentoemoista oli puolalaisia oli, kun kippari kuulutteli ennen lentoa. Englanti tuli hiukan nopeella tahdilla ja lievästi epäselvää teksitä mutta ruotsi sujui hienosti. Oli meinaan ruåttalainen kippari.

Hyvä helpotus meikäläisen työmatkoille Gdanskin aluelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös