Keskustelua lentomatkailusta

  • 721 689
  • 3 619

Con Tsales

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Huuhkajat, Ahveniston ampumahiihtäjät
Suurin osa ihmisistä ei tajua, että kone lähtee heti, kun on mahdollista. Istutaan baarissa ihan viime tippaan ja ihmetellään, että onkohan siellä vielä jonoa koneeseen ja että tyhmät jonottaa ihan turhaan. Eli jos matkustajat ja matkatavat ovat hyvissä ajoin kyydissä, niin kone lähtee yleensä aina etukäteen, jos mahdollista. Nykyään myöhässä oleville ihmisille myös soitetaan portilta henkilökohtaisesti, että missä sitä oikein kupataan, kun pitäisi saada kone ilmaan.
Olen kohtuullisen paljon elämässäni harrastanut lentomatkailua enkä ole koskaan törmännyt moiseen. Lienee sitten käynyt poikkeuksellisen hyvä tuuri.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Noh vähän liioittelua sanoa ”suurin osa”, kun kyllä suurin osa on siellä portilla ajallaan ja nousee koneeseen omalla vuorollaan. Sitten toki löytyy ne erikoisjantterit, jotka kuvasitkin hyvin.
Kyllä suurin osa on portilla hienosti valmiina, mutta tarkoitin ettei ihmiset tiedä, että kone lähtee heti kuin mahdollista. Jopa etukäteen.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Olen kohtuullisen paljon elämässäni harrastanut lentomatkailua enkä ole koskaan törmännyt moiseen. Lienee sitten käynyt poikkeuksellisen hyvä tuuri.
Jos meinaat etulähtöjä, niin kyllä on. Varmaan useampi kymmenen lähtee, joka päivä Helsinki-Vantaaltakin.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK

MegaForce

Jäsen
Mikä on se raja, jossa matkustajan katsotaan olevan liian päihtynyt lentokoneeseen nousemiseen? Miten humalatila arvioidaan ja millä perusteilla matkustaja voidaan estää pääsemästä lennolle? Tuli mieleen, kun luin uutisista kansanedustaja poistettiin koneesta alkoholin vaikutuksen alaisena. Missä tavallaan menee matkustajan oikeuden, sekä turvallisuuden raja. Onko kyseessä selkeästi määritelty sääntö vai tilannekohtainen harkinta, jossa arvioidaan esimerkiksi käytöstä ja mahdollisia häiriöitä? Tunnustan itsekin joskus ottaneeni pari lasillista ennen lentoa, mikä laittaa pohtimaan, missä menee raja?
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Mikä on se raja, jossa matkustajan katsotaan olevan liian päihtynyt lentokoneeseen nousemiseen? Miten humalatila arvioidaan ja millä perusteilla matkustaja voidaan estää pääsemästä lennolle? Tuli mieleen, kun luin uutisista kansanedustaja poistettiin koneesta alkoholin vaikutuksen alaisena. Missä tavallaan menee matkustajan oikeuden, sekä turvallisuuden raja. Onko kyseessä selkeästi määritelty sääntö vai tilannekohtainen harkinta, jossa arvioidaan esimerkiksi käytöstä ja mahdollisia häiriöitä? Tunnustan itsekin joskus ottaneeni pari lasillista ennen lentoa, mikä laittaa pohtimaan, missä menee raja?
En tiedä onko tuossa nyt mitään virallista rajaa, mutta henkilökunnalla on oikeus estää juopuneen henkilön pääsy lennolle. Tämä on tietysti tapauskohtaista. Jos olet pikku hiprakassa ja käyttäydyt hyvin, niin yleensä kyllä lennolle pääsee. Jos et pääse koneeseen humalan takia tai sinut poistetaan lennolta sen takia, niin aika heikoilla on tuosta valittaa, kun vedotaan lentoturvallisuuteen. Periaatteessa edes turvatarkastuksesta ei pitäisi päästä läpi kovassa humalassa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Mikä on se raja, jossa matkustajan katsotaan olevan liian päihtynyt lentokoneeseen nousemiseen? Miten humalatila arvioidaan ja millä perusteilla matkustaja voidaan estää pääsemästä lennolle? Tuli mieleen, kun luin uutisista kansanedustaja poistettiin koneesta alkoholin vaikutuksen alaisena. Missä tavallaan menee matkustajan oikeuden, sekä turvallisuuden raja. Onko kyseessä selkeästi määritelty sääntö vai tilannekohtainen harkinta, jossa arvioidaan esimerkiksi käytöstä ja mahdollisia häiriöitä? Tunnustan itsekin joskus ottaneeni pari lasillista ennen lentoa, mikä laittaa pohtimaan, missä menee raja?
Tätä mietin itsekin ja voin ihan auliisti myöntää, että olen koneeseen edennyt ihan kunnon hutikassakin, eikä ikinä ole mitään ongelmaa ollut missään vaiheessa - tarjoilu itse koneessakin on pelannut!

Eli olettaisin, että kyseessä on käytöksestä ja häriöpotentiaalista johdettu häilyvä raja. Varmaan äänekästä huutelua satunnaisille matkustajille, fyysistä hoipertelua, henkilökunnalle vittuilua tms. vaaditaan ennenkuin lentää pihalle. Vähän sama kuin anniskeluravintoloiden pykälä, että päihtyneelle ei myydä alkoholia.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Eli olettaisin, että kyseessä on käytöksestä ja häriöpotentiaalista johdettu häilyvä raja. Varmaan äänekästä huutelua satunnaisille matkustajille, fyysistä hoipertelua, henkilökunnalle vittuilua tms. vaaditaan ennenkuin lentää pihalle. Vähän sama kuin anniskeluravintoloiden pykälä, että päihtyneelle ei myydä alkoholia.
Juurikin näin. Kyllä näitä surullisia tapauksia on nähty useampikin missä 5 henkisen kauempaa kentälle saapuneen perheen pää ei ole malttanut odottaa sinne Kanarialle asti, vaan on vedetty jo matkalla pää täyteen ja sitten koko perhe on jääny koneesta isännän takia.
 

Grafix

Jäsen
Viime perjantaina kone seisoi hetken rullaustiellä ja ajoi sitten vähän sivummalle parkkiin. Varmaan 20-30 minuttia vaan seistiin ja henkilökunta kuulutti jonkin tovin jälkeen, että koneesta poistuminen ei voi vielä alkaa.

Lopulta selvisi syykin kun ovesta alkoi vihdoin tulla poliiseja sisään vähän reilumminkin. Tulivat noutamaan noin 4-5 hengen polttariporukkaa, joilla oli vähän raisumpi lentomatka. Eivät mielestäni olleet mitenkään isommin ainakaan humalassa, mutta harrastivat toki myötähäpeää herättävää yleistä jonneilua, huutelua ja perseilyä koko vajaan parin tunnin lennon ajan.

Iso peukalo lentohenkilökunnalle, että hoitivat asian noin. Jos ei lanttu leikkaa yhtään, eikä osaa olla ja käyttäytyä, niin toivottavasti oppi menee perille kovemman kautta. Tuli varmaan hienot polttarit ja mukava kertoa läheisille upeasta reissusta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla ei oo noin päin käynyt, mutta tuossa loppuvuodesta lensin iltalennolla Arlandasta kotiin niin kaksi nuorta, kännistä ja hyvin lesoa kaveria tuli samalle lennolle. No 5 minuuttia myöhemmin ensin purseri kävi läksyttämässä ja lopulta kapteeni käski pihalle. Pojat laitto sähkötupakaksi istumaan päästyään niin lento loppui lyhyeen.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
HeValle aukeaa OP Lounge mihin pääsee OP:n asiakkaat Gold tai Plattari kortilla, Aspireen ei jatkossa pääse Goldilla.

Näköjään lämmin ruoka löytynee myös, mitä ei löytynyt Non-Schengen Aspiresta.

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
HeValle aukeaa OP Lounge mihin pääsee OP:n asiakkaat Gold tai Plattari kortilla, Aspireen ei jatkossa pääse Goldilla.

Näköjään lämmin ruoka löytynee myös, mitä ei löytynyt Non-Schengen Aspiresta.


Samalla se keskeisen paikan Aspire menee remonttiin. Jännästi juttu on kirjoitettu OP edellä, mutta vaikutelma tekstistä on että nimenomaan pääsee siis LoungeKeyllä tai PP:lla, eli Osuuspankilla ei asiassa liene muuta kuin sponsorinimi. Olisi nimittäin edes remontin ajan melko jännä ratkaisu, että muut ff:t tai passilaiset lähetettäisiin Schengen-lennoilla portin 13 Aspireen...

Ihan kiva tietysti, että tulee lisää tilaa, paikkahan on vanha Finnairin schengenlounge.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Suurin osa ihmisistä ei tajua, että kone lähtee heti, kun on mahdollista. Istutaan baarissa ihan viime tippaan ja ihmetellään, että onkohan siellä vielä jonoa koneeseen ja että tyhmät jonottaa ihan turhaan. Eli jos matkustajat ja matkatavat ovat hyvissä ajoin kyydissä, niin kone lähtee yleensä aina etukäteen, jos mahdollista. Nykyään myöhässä oleville ihmisille myös soitetaan portilta henkilökohtaisesti, että missä sitä oikein kupataan, kun pitäisi saada kone ilmaan.

Ja joillain yhtiöillä portti voi lähettää myös tekstarin hukassa oleville matkustajille.
Kaikki ihmiset eivät tosiaan ymmärrä, että etuajassa voidaan (ja usein haluavatkin) lähteä mikäli kaikki on valmista eikä mitään rajoitusta esimerkiksi sään tai reitillä olevan liikenteen takia ole.
Humalatilalle ei käsittääkseni ole mitään promillerajaa. Käytös ratkaisee käytännössä kaiken. Hilpeässä nousuhumalassa möykkäävä huonokäytöksinen saatetaan jättää pois ja suht tanakassakin kännissä pääsee, jos käyttäytyy ja vaikuttaa siltä ettei ongelmia todennäköisesti ole tulossa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ootteko koskaan jättäneet talvivaatteita Helsinki-Vantaalle ja paljonko tälle on tullut hintaa? Ei huvittaisi raahata toppatakkia turhaan mukana reissussa ja toisaalta olisi liian suuri riski lähteä ilman takkia kohti Helsinkiä.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Ootteko koskaan jättäneet talvivaatteita Helsinki-Vantaalle ja paljonko tälle on tullut hintaa? Ei huvittaisi raahata toppatakkia turhaan mukana reissussa ja toisaalta olisi liian suuri riski lähteä ilman takkia kohti Helsinkiä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Olen juuri varaamassa kesäkuuksi lyhyttä matkaa Eurooppaan ja katsoin, että superlight lippu on erittäin edullinen. Onko kokemusta, millaisen repun sinne penkin alle saa? Viimeeksi kesällä matkustin selkärepun kanssa ja aika vähän sinne tarvitsee vaatteita mukaan ottaa ja lisää saa tietysti ostettua matkalta tarvittaessa. Tuo 30*40*15 taitaa siis olla täysin ehdoton maksimi.
 

Maustemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen juuri varaamassa kesäkuuksi lyhyttä matkaa Eurooppaan ja katsoin, että superlight lippu on erittäin edullinen. Onko kokemusta, millaisen repun sinne penkin alle saa? Viimeeksi kesällä matkustin selkärepun kanssa ja aika vähän sinne tarvitsee vaatteita mukaan ottaa ja lisää saa tietysti ostettua matkalta tarvittaessa. Tuo 30*40*15 taitaa siis olla täysin ehdoton maksimi.
Riippuu täysin lentoyhtiöstä. Matkustin ennen joulua Finnairilla Eurooppaan economy-lipulla mukanani tuollainen björn borgin urheilukassi missä oli vaatteet ja muut matkatavarat. Lentoemäntä ohjeisti laittamaan laukun edessäolevan penkin alle koska kuulemma laukku oli tarpeeksi pieni, vaikka todellisuudessa laukku ylitti varmaan tuon isomman käsimatkatavaran mitat.
 

Alejandro

Jäsen
Ootteko koskaan jättäneet talvivaatteita Helsinki-Vantaalle ja paljonko tälle on tullut hintaa? Ei huvittaisi raahata toppatakkia turhaan mukana reissussa ja toisaalta olisi liian suuri riski lähteä ilman takkia kohti Helsinkiä.
Itse lähden helmikuussa Singaporeen ja aion ottaa mukaan kevyen untuvatakin mukaan. En jäädy pihalla odotellessani taksia ja takki on niin pieni, että sen saa tungettua helposti rinkkaan muiden tavaroiden sekaan. Lisäksi lentokoneessa/lentokentällä voi olla niin raju ilmastointi, että ilman takkia voi olla erittäin epämiellyttävä olo.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Itse lähden helmikuussa Singaporeen ja aion ottaa mukaan kevyen untuvatakin mukaan. En jäädy pihalla odotellessani taksia ja takki on niin pieni, että sen saa tungettua helposti rinkkaan muiden tavaroiden sekaan. Lisäksi lentokoneessa/lentokentällä voi olla niin raju ilmastointi, että ilman takkia voi olla erittäin epämiellyttävä olo.
Minähän en enää lähde mihinkään ilman untuvatakkia. Tuollainen ohut malli menee pieneen tilaan ja kokemuksen mukaan monissa reissuissa takilla on ollut / olisi ollut käyttöä ihan tropiikkia myöten.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minähän en enää lähde mihinkään ilman untuvatakkia. Tuollainen ohut malli menee pieneen tilaan ja kokemuksen mukaan monissa reissuissa takilla on ollut / olisi ollut käyttöä ihan tropiikkia myöten.

Sama juttu. Wolfskinin "taskuuntaiteltava" malli vie reilun lompakon verran tilaa pakattuna ja on ollut tarpeen lämpimissäkin kohteissa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ottakaa ne vanhat laukkutägit pois laukusta ennen seuraavaa lentoa. Vituttaa katsoa laukkuja missä on tägejä ties miltä ajalta.
Jos tulostatte tägin automaatista ja kiinnitätte sen itse laukkuun, irrottakaa myös niitä pikkuslippejä ja liimatkaa laukkuun. Jos itse tägi jostain syystä irtoaa se pieni tarra nostaa todennäköisyyttä laukun päätymiselle lennolle eikä "myöhästyneet laukut" -käsittelyläjään.
Tägitön laukku, kun ei koneeseen mene.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
irrottakaa myös niitä pikkuslippejä ja liimatkaa laukkuun. Jos itse tägi jostain syystä irtoaa se pieni tarra nostaa todennäköisyyttä laukun päätymiselle lennolle eikä "myöhästyneet laukut" -käsittelyläjään.
Tämä oli muutes meikäläiselle uusi tieto vaikka jonkin verran tulee reissailtua, aina vain kahvan ympärille tullut tägi laitettua.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tänään tuli taas ns. todistettua, kuinka jengi saa noilla takeilla 'täytettyä' sen ylähyllyn... Joo nyt on talvi ja takki tarvii olla vähän paksumpi, mutta vois sitä takkia nyt vähän edes koettaa saada pienemmäksi kun vähän taittelee sitä. Ei, kun se pitää väkisin sulloa sinne mihin laukut pitäisi laittaa...
Eikö sen voisi vaikka laittaa sinne etumatkustajan penkin alle tai vaikka sinne lentolaukkuun. Kun vähän viitsii käyttää aikaa ja järkeä sen laukun pakkaamiseen, sinne mahtuu aika paljon tavaraa sisälle...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös