Keskustelua lentomatkailusta

  • 716 087
  • 3 598

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Sotilashelikopterin pilotti tuossa vaikuttaa rikkoneen lentoliikenteen STAR-lähestymisvyöhykettä, joita lehtokoneet yleensä noudattavat melko tarkkaan lentokenttää lähestyessään. Tietysti tuossa voi peräänkuuluttaa myös lennonjohdon vastuuta, että miksi kopterin on annettu tuossa kohti lennellä ilman kehoitusta muuttaa suuntaa.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Just Ylellä joku asiantuntija kommentoi, että tuossa joen yläpuolella on helikoptereille lentovyöhyke ja niiden pitäisi näin lentää laskeutuvien/nousevien koneiden alapuolella. Eli nyt joko helikopteri on ollut liian korkealla tai lentokone liian matalalla.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Just Ylellä joku asiantuntija kommentoi, että tuossa joen yläpuolella on helikoptereille lentovyöhyke ja niiden pitäisi näin lentää laskeutuvien/nousevien koneiden alapuolella. Eli nyt joko helikopteri on ollut liian korkealla tai lentokone liian matalalla.
Lentokone oli laskeutumassa ja törmäys tapahtui noin 120 metrissä. Aika loppuvaiheessa lentokoneen laskeutumiskiitorata oli muutettu (1->33).
 

SgtMarkov

Jäsen
Mä olisin seuraavana steppinä valittanut henkilökunnalle. Ehkä heidän kautta välitettynä viesti olisi mennyt vanhemmille läpi.
On koettu vastaava tilanne ja kyllä se viesti yleensä vähän paremmin meneekin jakeluun, mutta silloin kannattaa varautua takaa alkavaan uikutukseen, että "mitä sä tonne henkilökunnalle valitat kun voisi naamatustenkin hoitaa nämä asiat!"

Sitten vedetään marttyyrin viittaa päälle, ja pienestäkin liikahduksesta aletaan sättiä lasta niin että etupenkkikin kuulee.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
IS

Venäläisen uutistoimisto Tassin mukaan koneessa olivat entiset venäläiset taitoluistelijat Jevgenija Shishkova ja Vadim Naumov, jotka voittivat pariluistelun maailmanmestaruuden vuonna 1994. He ovat asuneet Yhdysvalloissa vuosikymmeniä.

Samoin USA taitoluisteluliitto on vahvistanut, että lennolla oli useita harjoitusleiriltä Kansasista palaamassa olleita urheilijoita ja taustajoukkojaan.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
IS

Venäläisen uutistoimisto Tassin mukaan koneessa olivat entiset venäläiset taitoluistelijat Jevgenija Shishkova ja Vadim Naumov, jotka voittivat pariluistelun maailmanmestaruuden vuonna 1994. He ovat asuneet Yhdysvalloissa vuosikymmeniä.

Samoin USA taitoluisteluliitto on vahvistanut, että lennolla oli useita harjoitusleiriltä Kansasista palaamassa olleita urheilijoita ja taustajoukkojaan.
Yksi nuori luistelija ei päässyt koneeseen isokokoisen koiran takia. Varmaan vähän parempaa koiranruokaa on jatkossa tarjolla
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Just Ylellä joku asiantuntija kommentoi, että tuossa joen yläpuolella on helikoptereille lentovyöhyke ja niiden pitäisi näin lentää laskeutuvien/nousevien koneiden alapuolella. Eli nyt joko helikopteri on ollut liian korkealla tai lentokone liian matalalla.
Voiko olla käännöskukkanen kyseessä Ylellä eli up the river tarkoittaa joen yläjuoksulla, eikä joen yläpuolella? Ei kiitoratojen päihin myönnetä harjoittelualueita. Ei ainakaan pitäisi myöntää juuri viimeiseen suoraan ennen kiitotietä. Syytä onnettomuuteen ei vielä näillä tiedoilla voi sanoa. Kysymyksiä herättää onko helikopterilla ollut transponderi päällä? Onko lennonjohto kadottanut helikopterin seurannasta? Odotetaan lisää tietoa onnettomuudesta.
 

Byvajet

Jäsen
Voiko olla käännöskukkanen kyseessä Ylellä eli up the river tarkoittaa joen yläjuoksulla, eikä joen yläpuolella? Ei kiitoratojen päihin myönnetä harjoittelualueita. Ei ainakaan pitäisi myöntää juuri viimeiseen suoraan ennen kiitotietä. Syytä onnettomuuteen ei vielä näillä tiedoilla voi sanoa. Kysymyksiä herättää onko helikopterilla ollut transponderi päällä? Onko lennonjohto kadottanut helikopterin seurannasta? Odotetaan lisää tietoa onnettomuudesta.

Tätä ei tule pitää totena, mutta minun käsitykseni mukaan sekä lennonjohto että helikopterilentäjät ovat olettaneet, että helikopteri väistää konetta, mutta helikopterilentäjät ovat seuranneet väärää kohdetta.

Käsitykseni perustuu ammattilentäjien foorumin keskusteluun ja on mahdollisesti väärä joko puutteellisen ymmärryksen tai muiden tekemien väärien tulkintojen vuoksi.

Joka tapauksessa USAn käytännöt on tiedetty jo ties kuinka kauan vaarallisiksi. Monta kertaa on mennyt läheltä. Nyt sattui osumaan.

 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Lentokone oli laskeutumassa ja törmäys tapahtui noin 120 metrissä. Aika loppuvaiheessa lentokoneen laskeutumiskiitorata oli muutettu (1->33).

Tämä viime hetken muutos on hyvinkin todennäköisesti saattanut myötävaikuttaa törmäyksen syntymiseen, vaikkei tuollaiset usein tuulensuunnan muuttumisesta johtuvat nopeat kiitotien vaihdokset mitenkään tavattomia olekaan. Odotellaan lisätietoja, mutta olisiko kopteri kuitenkin ollut lopulta liian korkealla tuossa?

Joka tapauksessa osoitus siitä, että nämä taajama-alueiden keskelle puristuksiin jääneet vanhat lentokentät ovat jossain määrin uhka lentoturvallisuudelle, ja kyllä ne kannattaisi ennemminkin sulkea ja siirtää järkevämpään paikkaan.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä ei tule pitää totena, mutta minun käsitykseni mukaan sekä lennonjohto että helikopterilentäjät ovat olettaneet, että helikopteri väistää konetta, mutta helikopterilentäjät ovat seuranneet väärää kohdetta.

Käsitykseni perustuu ammattilentäjien foorumin keskusteluun ja on mahdollisesti väärä joko puutteellisen ymmärryksen tai muiden tekemien väärien tulkintojen vuoksi.

Joka tapauksessa USAn käytännöt on tiedetty jo ties kuinka kauan vaarallisiksi. Monta kertaa on mennyt läheltä. Nyt sattui osumaan.

Varmasti noinkin on voinut käydä, että seurataan väärää kohdetta ja sen takia törmätään lentokoneeseen. Onkohan helikopterilla ollut transponderi päällä ja laskeutuvalla TCAS lentokoneella ollut se päällä? Jos on molemmat ollut päällä, niin TCAS järjestelmän olisi pitänyt antaa varoitus lentokoneelle. Tämä ilmaturma ohjelman seuraajan ammattitaidolla.
 

Byvajet

Jäsen
Varmasti noinkin on voinut käydä, että seurataan väärää kohdetta ja sen takia törmätään lentokoneeseen. Onkohan helikopterilla ollut transponderi päällä ja laskeutuvalla TCAS lentokoneella ollut se päällä? Jos on molemmat ollut päällä, niin TCAS järjestelmän olisi pitänyt antaa varoitus lentokoneelle. Tämä ilmaturma ohjelman seuraajan ammattitaidolla.

Tuon eri puolilla nettiä leviävän videon perusteella ainakin lennonjohdolla olisi ollut käytettävissä tietoa törmäyksestä. Videon aitoudesta en tiedä.



 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuon eri puolilla nettiä leviävän videon perusteella ainakin lennonjohdolla olisi ollut käytettävissä tietoa törmäyksestä. Videon aitoudesta en tiedä.



Kyllä tuo voi olla hyvinkin aito video. Videossa näkyy ca lentojen tunnistetietojen vieressä, jonka oletan olevan lyhennys collision alertista. Sen päälle menosta ei montaa hetkeä jäänyt enää varoitusten antamiseen. En tiedä kuinka loppulähestymisen lennonjohto on Ronald Reaganin kentällä järjestetty ja kuinka hyvin se on miehitetty ja koulutettu, mutta tuon videon ja muiden tietojen perusteella on kysymykset siitä, että onko koneeseen näköyhteys ja kierrä takaa vähän omituisia. Varmaan ohjeet kopterille olisivat voineet olla Pat-25 turn heading to jokin suunta-aste, niin ehkä mahdollisesti olisi onnettomuus voitu välttää. Wikipedian mukaan on juuri tuolla kentällä ollut pari melkein törmäystä jo viime vuonna.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämän perusteella kaksi CRJ:tä meni tuossa peräkkäin, jolloin kopterissa on voitu päätellä että CRJ olisi väistetty ja toista ei sitten odotettu tulevan

 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voiko olla käännöskukkanen kyseessä Ylellä eli up the river tarkoittaa joen yläjuoksulla, eikä joen yläpuolella?
Tässä Ylen jutussa on tuo kommentti kun linkkaa tuohon Radio Suomen Päivään ja siinä tuo kommentti tulee heti alussa tai tarkemmin ekan viiden minuutin aikana.

Sen verran pitää aikaisempaa omaa kirjoitusta korjata, että tuo helikopterikäytävä on joen yli eikä joen suuntainen.
 

Byvajet

Jäsen
Wikipedian mukaan on juuri tuolla kentällä ollut pari melkein törmäystä jo viime vuonna.

Ainakin Lufthansa ja Iberia ovat myös joskus kieltäytyneet tekemästä sinne lähestymisiä käytössä olevilla menetelmillä. Toisin sanoen joko yhtiöt tai lentäjät tunnistavat käytäntöjen riskit, joten tulisihan tuohon muutos saada. Ei pitäisi olla yhtiöiden tai lentäjien harteilla päättää paikallisten käytäntöjen turvallisuudesta.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyseinen DCA on erikoiskelpuutuskenttä sen ahtauden takia, Valkoinen Talo vieressä sekä Pentagon vieressä ja paljon trafiikkia, lyhyet kiitotiet ja talvella tuulta ja lunta
 

Rocco

Jäsen
Ainakin Lufthansa ja Iberia ovat myös joskus kieltäytyneet tekemästä sinne lähestymisiä käytössä olevilla menetelmillä. Toisin sanoen joko yhtiöt tai lentäjät tunnistavat käytäntöjen riskit, joten tulisihan tuohon muutos saada. Ei pitäisi olla yhtiöiden tai lentäjien harteilla päättää paikallisten käytäntöjen turvallisuudesta.
Tuolle Reaganin kentälle ei kansainvälisiä lentoja edes tule, johtuen kentän pienestä koosta. Kansainväliset lennot menevät Dullesin tai Baltimoren kentille. Muutamia lentoja Torontoon tai Bahamalle, mutta isoja laajarunkokoneita ei sinne laskeudu.

Tämä seuraava teksti yleisenä:

Reaganin kentälle on todella tarkat laskeutumisohjeet. Lähestyminen tulee aina jokea pitkin, joko pohjoisesta kohti kiitotie 19:ää, jolloin viime hetkellä käännytään joen päällä Pentagonin kohdilla loivasti oikealle. Tai kuten nyt, etelästä jokea pitkin kohti kiitotie 1:stä. Kone tosin oli tarkoitettu kiitotielle 33, joka on viistosti vasemmalle kun etelästä lähestytään, ja sitä varten pitää tehdä viime hetkillä koukkaus oikean kautta että pääsee oikeaan linjaan kiitotiehen nähden. Tuolloinkin lähestymisen alku tehdään kohti kiitotie 1:stä, joka on siis suoraan pohjoiseen, ja muutama kilometri ennen käännytään loivasti oikealle, kohti sotilastukikohtaa mistä tämä helikopteri lähti, ja aikalailla tukikohdan yllä käännytään visuaalisesti kohti 33:sta. Lähestymisen alkuvaihe tehdään siis ILS:ää käyttäen kohti 1:stä ja lopussa visuaalisesti kaksi käännöstä että 33:lle päästään. Oletan että sotilaskopteri ei olettanut että kone tulee 33:lle, jolloin alue missä kopteri lensi olisi lentoliikenteestä vapaa. Tuota 33:sta ei kovin usein käytetä, mutta sopivien tuulien ollessa ruuhka-aikana, laskeutumiset tehdään 33:lle ja nousut 1:ltä.

Tuossa on suurinpiirtein kuva missä ja mitä on tapahtunut. Punainen viiva vie suoraan kiitotielle 1. Kun laskeudutaan 33:lle, seurataan ILS:ää kohti 1:stä, kunnes tietyssä kohdassa otetaan lievä oikea, ja tämä vie aika suoraan kohti sotilastukikohtaa, joka on valkoisella ympyröity. Aika lähellä tukikohtaa, koneet tekevät matalalla vasemmalle käännöksen kohti 33:sta. Jos tosiaan kopteri on olettanut, että kone laskeutuukin 1:lle, onnettomuuskohta on kaukana sen koneen reitistä.

Ja vaikka lentokoneessa olisi TCAS käytössä, se ei näin matalalla anna ohjeita siitä kuka väistää minne, vaan se ilmoittaa vain "traffic, traffic" mikä voi olla aika yleistä tällä alueella jos helikoptereita suhteellisen usein joen yllä odottelee. Silloin tuskin lentäjtä tähän reagoi, koska muuten saisivat lähes joka kerta vetää koneen ylös ja yrittää uudelleen.

No, spekulaatiot sikseen, ja odotellaan mikä on lopullinen syy.
 

Liitteet

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    395,8 KB · kertaa luettu: 91

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Olin juuri DCA:lla pari viikkoa sitten. Pohjoisen suunnasta laskeuduttiin, ja onhan se vähän hurja, kun alemmaksi ja alemmaksi vaan mennään ja alla näkyy pelkkää joen vettä...viime hetkillä tulee sitten alle tuo kiitorata. Viikon aikana kokouspaikasta, joka oli Potomac-joen varrella vähän kentästä etelään, näin koneiden jatkuvalla syötöllä laskeutuvan kenttää kohden etelästä käsin jokea pitkin.

Noissa kartoissa, mitä olen nähnyt, niin helikopteri tulee pohjoisesta päin pitkin Potomac jokea, ja lentokone etelästä yli maa-alueen ja lähtee sitten ylittämään jokea ja helikopteri tulee noin 125 asteen kulmasta kylkeen. Tosiaan mielenkiintoista nähdä, mikä se loppuselvitys onnettomuuden syystä tulee olemaan. Rauha kaikkien uhrien muistolle.
 

Byvajet

Jäsen
Tuolle Reaganin kentälle ei kansainvälisiä lentoja edes tule

Viittasin USAn lennonjohtokulttuuriin yleisemmin. USAssa on käytäntöjä, joita ei Euroopassa hyväksytä. Linkatun Pprunen keskusteluissa toistuvasti mainitaan, että USAn käytännöille pitäisi tehdä jotain.
 

Grafix

Jäsen
Oma veikkaus on, että kopterikuski luuli kiertävänsä CRJ:n takaa kuten tarkoitus kai oli, mutta erehtyi koneesta. Hieman CRJ:n edellä meni A319, jota saattoi vahingossa tarkkailla ja luulla sitä CRJ:ksi. Vaikea sanoa, toivottavasti ainakaan amerikan presidentti ei ohjaa tutkintalautakunnan työtä.

En tiedä onko lennonjohdon vai kenen syy. Käsittääkseni tuollakin on/oli käytössä visuaaliporrastus, jossa pilotit porrastavat itse ilman lennonjohtoa. Sama proseduuri on EFHK:llakin käytössä D-ilmailualueen osalta. Mielestäni kummallinen käytäntö, mutta kai sillekin joku syy on.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mua jaksaa häiritä vaikka nyt tässä keississä aivan valtava ihmettely. Koneita on päivästä toiseen ilmassa jatkuvasti tuhansia ja tuhansia. Kun sitten kerran muutamaan vuoteen sattuu onnettomuus sitä kovasti ihmetellään. Sattuu kaikessa muussakin ammattiliikenteessä vahinkoja ja pirun usein vaikka ei pitäisi.

Mutta tuhopotentiaali huomioon ottaen hyvä että tutkitaan
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kopterilentäjän virhearvioon tämä kyllä viittaa. Yöolosuhteilla voi olla jotain tekemistä sen suhteen. On silti jokseenkin ihmeellistä jos hän ei lentäjänä erottanut CRJ:n valoja muista tai ei olisi niitä nähnyt lainkaan. Lentäjä oli vieläpä kokenut.

Itselläni mieleen tulee yhtenä selityksiä mieleen se, että kopterin pilotti unohti, että CRJ olikin laskeutumassa kiitotie 33:lle, ja hänen sen hetkinen visuaalinen näkymä saattoi hetken näyttää siltä kuin kaikki sillä hetkellä laskussa olleet koneet olisivat olleet helminauhana jonossa kiitotie 01:lle. Tästä syystä saattoi luulla tilaa olevan riittävästi.

Kopterin transponderin toiminta on myös kysysmerkki. Radiokeskustelun perusteella CRj:n miehistö ei osannut odottaa mitään poikkeavaa tilanteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös