Ainakin Lufthansa ja Iberia ovat myös joskus kieltäytyneet tekemästä sinne lähestymisiä käytössä olevilla menetelmillä. Toisin sanoen joko yhtiöt tai lentäjät tunnistavat käytäntöjen riskit, joten tulisihan tuohon muutos saada. Ei pitäisi olla yhtiöiden tai lentäjien harteilla päättää paikallisten käytäntöjen turvallisuudesta.
Tuolle Reaganin kentälle ei kansainvälisiä lentoja edes tule, johtuen kentän pienestä koosta. Kansainväliset lennot menevät Dullesin tai Baltimoren kentille. Muutamia lentoja Torontoon tai Bahamalle, mutta isoja laajarunkokoneita ei sinne laskeudu.
Tämä seuraava teksti yleisenä:
Reaganin kentälle on todella tarkat laskeutumisohjeet. Lähestyminen tulee aina jokea pitkin, joko pohjoisesta kohti kiitotie 19:ää, jolloin viime hetkellä käännytään joen päällä Pentagonin kohdilla loivasti oikealle. Tai kuten nyt, etelästä jokea pitkin kohti kiitotie 1:stä. Kone tosin oli tarkoitettu kiitotielle 33, joka on viistosti vasemmalle kun etelästä lähestytään, ja sitä varten pitää tehdä viime hetkillä koukkaus oikean kautta että pääsee oikeaan linjaan kiitotiehen nähden. Tuolloinkin lähestymisen alku tehdään kohti kiitotie 1:stä, joka on siis suoraan pohjoiseen, ja muutama kilometri ennen käännytään loivasti oikealle, kohti sotilastukikohtaa mistä tämä helikopteri lähti, ja aikalailla tukikohdan yllä käännytään visuaalisesti kohti 33:sta. Lähestymisen alkuvaihe tehdään siis ILS:ää käyttäen kohti 1:stä ja lopussa visuaalisesti kaksi käännöstä että 33:lle päästään. Oletan että sotilaskopteri ei olettanut että kone tulee 33:lle, jolloin alue missä kopteri lensi olisi lentoliikenteestä vapaa. Tuota 33:sta ei kovin usein käytetä, mutta sopivien tuulien ollessa ruuhka-aikana, laskeutumiset tehdään 33:lle ja nousut 1:ltä.
Tuossa on suurinpiirtein kuva missä ja mitä on tapahtunut. Punainen viiva vie suoraan kiitotielle 1. Kun laskeudutaan 33:lle, seurataan ILS:ää kohti 1:stä, kunnes tietyssä kohdassa otetaan lievä oikea, ja tämä vie aika suoraan kohti sotilastukikohtaa, joka on valkoisella ympyröity. Aika lähellä tukikohtaa, koneet tekevät matalalla vasemmalle käännöksen kohti 33:sta. Jos tosiaan kopteri on olettanut, että kone laskeutuukin 1:lle, onnettomuuskohta on kaukana sen koneen reitistä.
Ja vaikka lentokoneessa olisi TCAS käytössä, se ei näin matalalla anna ohjeita siitä kuka väistää minne, vaan se ilmoittaa vain "traffic, traffic" mikä voi olla aika yleistä tällä alueella jos helikoptereita suhteellisen usein joen yllä odottelee. Silloin tuskin lentäjtä tähän reagoi, koska muuten saisivat lähes joka kerta vetää koneen ylös ja yrittää uudelleen.
No, spekulaatiot sikseen, ja odotellaan mikä on lopullinen syy.