Kaikki on suhteellista ja moni muistaa, miten kaikki oli ennen paremmin. Röökiäkin sai vetää koneessa, kunhan se tapahtui verhon toisella puolella. Oi niitä aikoja! Ennen sai koulussakin uuden tehtäväkirjan, johon sai kirjoittaa oikein kynällä vastaukset, mutta nykyisin ei. Tehtäväkirjoihin ei kirjoiteta, koska niitä käytetään seuraavat x vuotta. Jotenkin kai siitäkin on selvitty. Ennen ysärin lamaa koulussa sai jälkiruoaksi kiisseliäkin, mutta lama tuli ja vei ne ensimmäisenä. Sitten säännösteltiinkin jo sitä, paljonko sai ottaa Floraa leivänpäälle.
Omat lapseni eivät ole matkustaneet koskaan niin, että lentokoneessa olisi saanut ilmaiseksi muuta kuin mustikkamehua ja vettä. Tai no, ilmaistahan heille kaikki on ollut, kun me olemme kaivaneet kuvetta. Mutta eivät he tiedä, että joskus ei tarvinnut maksaa mistään ja lämmintäkin ruokaa sai. Eivät osaa kaivata sellaista. Eikä junassakaan saa ilmaiseksi mitään. Niin se vain menee.
Busineksessa saa Finskilläkin juoda ilmaiseksi ihan niin paljon kuin haluaa ja aina on lasi täytetty, kun käsi on käytävää kohti suoristunut. Ruokakin on ollut pääasiassa hyvää, paitsi kerran saatiin kaalikääryleitä. Siitä ei oikein tykätty, vaikka sinänsä ihan maistuvia olivatkin. Mutta rumannäköinen ruoka, eikä oikein istu busineksessa matkustamisen mielikuvaan. Ja ilmavaivojakin niistä tulee. Ja aina voi ottaa omat eväät mukaan tai syödä kentällä ennen koneeseen nousua. Tosin eivät nekään ilmaisia ole.
Finski on ihan hyvä lentoyhtiö ja sitä mollataan usein aivan turhaa. Omien havaintojeni perusteella ne, jotka eniten valittavat, kohtaavat joko todella huonoa tuuria ja ns. kaikki menee päin persettä tai sitten ovat itse hankalia ihmisiä, joita ei vain voi miellyttää. Mä olen kerran tällaiselle turhasta määkijälle ja lentoemännän kyykyttäjälle sanonut koneessa, että pitäisiköhän sun pitää turpasi kiinni ja laskeutua tänne muiden turistiluokassa matkustavien surkeuksien tasolle. Kun aika usein ovat vielä omien sanojensa mukaan "kokeneita matkustajia", niin yllättävän pienestä hermostuvat. Omien kokemusteni mukaan paljon matkustavat tervepäiset ihmiset ovat sellaisia, joita ei vähän isommatkaan ongelmat haittaa, koska tietävät, että kaikenlaista voi sattua ja on sattunutkin.
Länkkärilentoyhtiöistä ainoastaan AA:ta pyrin välttämään, jos vain suinkin mahdollista. Paskat ja likaiset koneet ja tympeä henksu, jollei satu joku erityisen hyvä tuuri. Eikä ruoka ainakaan Finskiä parempaa ole koskaan ollut. Itse pyrin lentämään Finskillä aina, kun mahdollista, koska se on helppoa ja suosin muutenkin suoria lentoja. Jos maksaa jonkun kympin enemmän, sitten maksaa. Mutta aina ei edes maksa. Ei mulla ole huonoja kokemuksia oikeastaan muista lentoyhtiöistä kuin AA:sta, eikä nekään kokemukset nyt niin huonoja olleet, etten voisi matkustaa. En vain halua, jos on mahdollista matkustaa muuten. Ja usein on.