Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 159
  • 3 484

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
”Lufthansan mukaan ongelmien syy on rakennustöissä vahingoittuneissa lasikuitukaapeleissa.” Iltalehden ”toimittaja” taas vauhdissa…
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Melko reipas soppa ollut Saksassa tänään. Raksaäijät laittoivat lasikuitukaapelit katkolle.

Lufthansan lentoliikenne kaaoksessa

Ja, jotta tässä ei olisi tarpeeksi, niin ylihuomenna Munchenin lentoasemalla lakkoillaan ja yli 700 lentoa perutaan.

SAS taas oli eilen joutunut jonkinlaisen kyberhyökkäyksen kohteeksi

Linkit: IL
Kylläpä kuulostaa hyvältä, kun sunnuntaina pitäisi lentää Lufthansalla Münchenin kautta Lissaboniin. Tuon lisäksi kun vielä varoiteltiin, että Helsinki-Vantaallakin saattaa tuon ahtaajien lakon ja sen tukilakkojen seurauksena olla vaikeuksia polttoainetoimituksissa ja sitä myötä myöhästymisiin pitää varautua.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kylläpä kuulostaa hyvältä, kun sunnuntaina pitäisi lentää Lufthansalla Münchenin kautta Lissaboniin. Tuon lisäksi kun vielä varoiteltiin, että Helsinki-Vantaallakin saattaa tuon ahtaajien lakon ja sen tukilakkojen seurauksena olla vaikeuksia polttoainetoimituksissa ja sitä myötä myöhästymisiin pitää varautua.

Eilen ainakin tankattiin ihan normaalisti. Esimiesvoimin siellä vedetään. Kentällä on Swissportin (Shell) ja Air BP:n lisäksi kuitenkin Neste, joka tankkaa ja jonka työntekijät eivät käsittääkseni lakkoon osallistu. Lufthansan tankkaa Swissport (Shell).
Varsinkin, jos aamulennolla menet, niin en usko Helsingin päässä sen suurempia ongelmia olevan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eilen ainakin tankattiin ihan normaalisti. Esimiesvoimin siellä vedetään. Kentällä on Swissportin (Shell) ja Air BP:n lisäksi kuitenkin Neste, joka tankkaa ja jonka työntekijät eivät käsittääkseni lakkoon osallistu. Lufthansan tankkaa Swissport (Shell).
Varsinkin, jos aamulennolla menet, niin en usko Helsingin päässä sen suurempia ongelmia olevan.
Hyvä kuulla. Joskus aika kukonlaulun aikaan tuo lento oli lähdössä, en muista ihan tarkkaa aikaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eilen ainakin tankattiin ihan normaalisti. Esimiesvoimin siellä vedetään. Kentällä on Swissportin (Shell) ja Air BP:n lisäksi kuitenkin Neste, joka tankkaa ja jonka työntekijät eivät käsittääkseni lakkoon osallistu. Lufthansan tankkaa Swissport (Shell).
Varsinkin, jos aamulennolla menet, niin en usko Helsingin päässä sen suurempia ongelmia olevan.

Näinhän tuo on mennyt edellisissäkin lakoissa ettei lentojen kanssa ole juuri ongelmia ollut. Aamulennot aikataulussa, ainoita viivästyksiä voi tulla päivällä/iltapäivällä ruuhkahuippuihin kun on nopeasti paljon koneita tankattavana.

Onkos charterit jotenkin eri asemassa reittilentoihin kun niihin ei ole koskaan vaikuttanut?
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Onkos charterit jotenkin eri asemassa reittilentoihin kun niihin ei ole koskaan vaikuttanut?
Poikkeustilanteissa (esim lakot) lentoyhtiöt (ainakin Suomessa) peruvat viimeisenä, jos ollenkaan, chartelennot. Charterlennolla olevat ovat lähes poikkeuksetta ostaneet jonkun pakettimatkan ja heitä koskee valmismatkalaki, jossa sitten kuluttajansuoja on paljon tiukempi/parempi kuin pelkän lentolipun ostaneella. Tämän lisäksi nuo chartelennot ovat monesti kohteisiin, jonne lennetään vain kerran viikossa vs joku reittilento jota saatetaan suhata samaan kohteseen monta kertaa päivässä. Ei ole vaikea arvata kummasta lentoyhtiö alkaa perumaan lentoja, jos niitä on pakko perua. Eli peruvat sieltä mistä se on helpointa ja "halvinta".
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei ole vaikea arvata kummasta lentoyhtiö alkaa perumaan lentoja, jos niitä on pakko perua. Eli peruvat sieltä mistä se on helpointa ja "halvinta".

Niin ja toki silläkin lienee merkitystä että yleensä koneet tulevat Helsinki-Vantaalle myöhään illalla kohteesta ja lähdöt ovat aamulla 7-11 välissä kohteisiin. Tuossa ei operatiivista ongelmaa ja kiirettä ehdi syntymään.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Näinhän tuo on mennyt edellisissäkin lakoissa ettei lentojen kanssa ole juuri ongelmia ollut. Aamulennot aikataulussa, ainoita viivästyksiä voi tulla päivällä/iltapäivällä ruuhkahuippuihin kun on nopeasti paljon koneita tankattavana.

Onkos charterit jotenkin eri asemassa reittilentoihin kun niihin ei ole koskaan vaikuttanut?

Noinhan se kyllä on. Onhan se helpompaa laittaa liikkeelle ajoissa kone, joka on yöpynyt kentällä kuin reitiltä saapuva.

Chartereita ainakin ennen priorisoitiin poikkeustapauksissa ja esimerkiksi lentäjien lakoissa ovat pyrkineet lentämään lomalennot. Syytä en tiedä, mutta voisin veikata ihan puhtaasti käytännöllisyyttä. Helpompaa reitittää jengiä Frankfurtiin tai Zurichiin kuin Fuerteventuralle tai Hurghadaan.

Jos palstalla joku tietää paremmin niin saa korjata.

@punaiset_lasit olikin jo aihetta sivunnut.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kylläpä kuulostaa hyvältä, kun sunnuntaina pitäisi lentää Lufthansalla Münchenin kautta Lissaboniin. Tuon lisäksi kun vielä varoiteltiin, että Helsinki-Vantaallakin saattaa tuon ahtaajien lakon ja sen tukilakkojen seurauksena olla vaikeuksia polttoainetoimituksissa ja sitä myötä myöhästymisiin pitää varautua.
Kaveri lensi poikiensa kanssa tänään aamulla Frankfurtiin Luffella. Vähän oli ollut kai myöhässä, kun heidän piti juosta jatkolennolle, mutta ehtivät.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ja, jotta tässä ei olisi tarpeeksi, niin ylihuomenna Munchenin lentoasemalla lakkoillaan ja yli 700 lentoa perutaan.

Näköjään lakkoillaan paljon muuallakin. Munchen, Frankfurt, Hampuri, Bremen, Hannover, Dortmund ja Stuttgart ilmeisesti kiinni huomenna.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko Finnairin premium economyn testanneita vielä? Kovasti on kehuttu YouTubessa ainakin, osa jopa sitä mieltä, että nousee joidenkin yhtiöiden businessluokan tasolle.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko Finnairin premium economyn testanneita vielä? Kovasti on kehuttu YouTubessa ainakin, osa jopa sitä mieltä, että nousee joidenkin yhtiöiden businessluokan tasolle.
Mennen tullen ja juuri palanneena, toimii. Kannatti upgreidata, kun oli valtameren ylitys kyseessä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko Finnairin premium economyn testanneita vielä? Kovasti on kehuttu YouTubessa ainakin, osa jopa sitä mieltä, että nousee joidenkin yhtiöiden businessluokan tasolle.
Lensin viime marraskuussa New Yorkiin ja takaisin. Ihan OK tuote, ei nyt ihan businesluokan tasoa. Ainakaan jos vertaa Atlantin ylitystä muilla yhtiöillä. Joka tapauksessa hyvät penkit, tilaa leveyssuunnassa hyvin, selkänoja kallistuu selvästi enemmän kuin turistissa mutta silti takana istuvalla ei tule ahdas olo.

Viihdejärjestelmän näyttö selvästi isompi kuin turistissa, tosin uusitussa busineksessa on jo pieni telkkari...

Ruoka oli hyvää, olen sen verran paljon lentänyt että voi sanoa ruuan olleen maukasta. Juomatarjoilu toimi hyvin, ainoastaan samppanja ei kuulu hintaan. Muuten eri juomien tarjoilu toimi paremmin kuin hyvin. Plussaa Finnairille siitä, että premium economyn matkustajana saa käyttää busineksen takaosan tilavaa ja todella siistiä vessaa.

Ekaa riviä ei kannata buukata, jos oon pitkät kintut. Itsellä mittaa 192 cm ja en viihtyisi siinä. Muilla riveillä ei mitään ongelmaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Alle 10h päivällennolla tuo PE on täysin riittävä juuri syistä mitä on mainittu yllä. Uusittu bisnes sikäli mukavan yksityinen jos pitää tehdä töitä ja toki nukkumiseen paljon parempi vaikka en näistä Finskin vinottaisista sängyistä pidäkään (vanha ja uusi penkki samalla logiikalla vs monen muun yhtiön suorat penkit). Rahalla ilman kommervenkkejä (penkin hintaahan saa alas erilaisilla reititysratkaisuilla) + jos taustalla on status PE on oikeastaan aika optimi pl. Puhdas pitkä yölento. Jos taas yrittää upgreidata eikä statuksia löydy, on bisnes kokonaisvaltaisesti parempi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ruoka oli hyvää, olen sen verran paljon lentänyt että voi sanoa ruuan olleen maukasta. Juomatarjoilu toimi hyvin, ainoastaan samppanja ei kuulu hintaan. Muuten eri juomien tarjoilu toimi paremmin kuin hyvin.
Jees, tää jäi matkaväsymyksen takia mainitsematta. Oikeastaan harmitti, ettei ollut isompi nälkä kumpaankaan suuntaan. Lentoruuaksi poikkeuksellisen maukasta sapuskaa. Juomiakaan ei tarvinnut kovin monta minuuttia odotella. Pari jantteria vetikin menomatkalla itsensä kohtalaiseen tilttiin. Hiukan teneriffa-meininki äijillä.

Viihdejärjestelmä on sinänsä ok ja näyttö tosiaan kohtalaisen iso, mutta leffatarjonta ei ollut minusta kovinkaan hääppöinen. Kyllä sieltä jotain hömppää löytyi vähän joka makuun, mutta yhteen per suunta jäi tällä kertaa leffat.

Oikeastaan ainoa varsinainen miinus tuli siitä, etten löytänyt henkilökohtaista fööniä katosta enkä muualtakaan. Menomatkasta viisastuneena paluumatkalla t-paita oli ihan riittävä ja silti lämpötila oli minusta hiukan liian lämpöiselle säädetty.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Toivottavasti Finnair pitää Dallasin jatkossakin reittisuunnitelmassaan. DWF:n kenttä on selkeä ja sieltä on hyvä jatkaa eteläisiin USA:n kohteisiin, Väli-Amerikkaan, Etelä-Amerikkaan, Karibialle...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toivottavasti Finnair pitää Dallasin jatkossakin reittisuunnitelmassaan. DWF:n kenttä on selkeä ja sieltä on hyvä jatkaa eteläisiin USA:n kohteisiin, Väli-Amerikkaan, Etelä-Amerikkaan, Karibialle...
Tai hallille, kuten omat suunnitelmani.
---

Ei liity edelliseen, vaan erääseen toiseen suunnitelmaan, ja parhaan tiedon toki saisi ottamalla yhteyden suoraan lentoyhtiöön. Vaan kun keskustelupalstoilla saa keskustelua aikaiseksi kysymällä, siksi kysyn:

Onko mahdollista ostaa meno-paluuta koko reitille x-y, mutta menomatkalla hyppääkin kyytiin puolesta välistä z, jossa vaihtuu koko reitin lentoyhtiö? Tämä siksi, että tuo pitkä reitti on reilusti halvempi edestakaisin kuin kohteesta z erikseen matkattuna.

Ehkä tuosta tolkun sai. Puhutaan kuitenkin parin tonnin säästöistä, joten siksi tällaista epätavallisuutta mietin. Ja koska säästö olisi noin suuri, mahdollisuutta tulla mukaan puolesta välistä tuskin on.
 

Noma

Jäsen
Onko mahdollista ostaa meno-paluuta koko reitille x-y, mutta menomatkalla hyppääkin kyytiin puolesta välistä z, jossa vaihtuu koko reitin lentoyhtiö? Tämä siksi, että tuo pitkä reitti on reilusti halvempi edestakaisin kuin kohteesta z erikseen matkattuna.
Ei ole mahdollista. Koko lippu mitätöityy sillä hetkellä kun ensimmäinen lento jää käyttämättä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei ole mahdollista. Koko lippu mitätöityy sillä hetkellä kun ensimmäinen lento jää käyttämättä.
Näinpä jotenkin sen ajattelin menevän. No, täytyy alkaa funtsia uudelleen tai kehittää jostain lisää budjettia.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lensin viime marraskuussa New Yorkiin ja takaisin. Ihan OK tuote, ei nyt ihan businesluokan tasoa. Ainakaan jos vertaa Atlantin ylitystä muilla yhtiöillä. Joka tapauksessa hyvät penkit, tilaa leveyssuunnassa hyvin, selkänoja kallistuu selvästi enemmän kuin turistissa mutta silti takana istuvalla ei tule ahdas olo.

Viihdejärjestelmän näyttö selvästi isompi kuin turistissa, tosin uusitussa busineksessa on jo pieni telkkari...

Ruoka oli hyvää, olen sen verran paljon lentänyt että voi sanoa ruuan olleen maukasta. Juomatarjoilu toimi hyvin, ainoastaan samppanja ei kuulu hintaan. Muuten eri juomien tarjoilu toimi paremmin kuin hyvin. Plussaa Finnairille siitä, että premium economyn matkustajana saa käyttää busineksen takaosan tilavaa ja todella siistiä vessaa.

Ekaa riviä ei kannata buukata, jos oon pitkät kintut. Itsellä mittaa 192 cm ja en viihtyisi siinä. Muilla riveillä ei mitään ongelmaa.
Oliko kyseessä A330 vai A350 PE?
Meillä varattuna BKK-HKI välille eturivin paikat. Eturiviin päädyttiin, koska useassa Youtuben videossa kehuttu, että jalkatilaa riittää ja siltä tuo on videoissa näyttänytkin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
NYC lennot on normaalisti A330, niin meilläkin. Tuosta A350 en osaa sanoa, kuinka tuo PE:n ensimmäinen rivi sopii pitkille.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
NYC lennot on normaalisti A330, niin meilläkin. Tuosta A350 en osaa sanoa, kuinka tuo PE:n ensimmäinen rivi sopii pitkille.
Istuin ekan rivin takana, näytti olevan ruhtinaallisesti jalkatilaa A350 PE:n ekalla rivillä. Viihdekeskustakin ohjailivat kakella, kun ei kädellä yletä. Ja menomatkalla oli vauvakaukalokin vielä seinän ja penkin välissä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaksi pikaista:

- Tarjoillaanko Norskilla mitään ilmaiseksi? Edes vettä/kahvia? Lento Garwickiin.
- Onko Gatwick millainen paluuta ajatellen? Eli lähinnä kuinka kauan kannattaa varata ruumalaukun kanssa aikaa aamulla?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaksi pikaista:

- Tarjoillaanko Norskilla mitään ilmaiseksi? Edes vettä/kahvia? Lento Garwickiin.
- Onko Gatwick millainen paluuta ajatellen? Eli lähinnä kuinka kauan kannattaa varata ruumalaukun kanssa aikaa aamulla?
Ekaan näköjään vastaukseksi ei, mutta toisaalta Helsingistä lennettäessä voi mukana viedä helposti aamupalaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös