Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 170
  • 3 484

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Kuwait Airwaysin kabiinihenkilöiden työhaastattelussa on ainakin omasta vinkkelistä katsottuna jännä kulma: haastiksessa pitää riisuutua alusvaatteisilleen. Siitä varmaan haastattelija sitten huomaa sen hakijan ammattitaidon, ei kai nyt muuten noin. Miehiä ei tietenkään palkata, eikä yli 37-vuotiaita naisia.

Kymmenkunta vuotta sitten lentelin muutamia kertoja tämän lentoyhtiön irvikuvan koneilla.
Ylivoimaisesti paskin lentoyhtiö ikinä, jopa verrattuna näihin Afrikan halpalentoyhtiöihin.
Koneet olivat ikivanhoja, palvelua ei ollut ollenkaan, tarjoilut syömäkelvottomia, alkoholia ei saataviila lainkaan ja lisäksi kaapupukuiset pyllistelivät käytävällä.
Ainoat hyvät puolet olivat halpa hinta ja hyvät aikataulut Bangkok-Manila-reitillä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kakkasäiliö on taas ollut täynnä ja luukku jumissa, tällä kertaa ongelmia Malagassa. Ja jengi ei tälläkään kertaa ole voinut käydä terminaalissa paskalla vaan jo ennen koneen liikkumista on pitänyt käydä tyhjennyksellä.
Ilmeisesti Helsingissä tankki on saatu tyhjennettyä, koska kyseinen vehje on tällä hetkellä menossa Berliiniin. Toki ei ole eilisen Malagan ja tämän päivän Berliinin lennon välissä lentänyt, että olisiko hinattu halliin yöksi ja ongelma selvitetty.
Pohdin myös, että mikä siinä säiliön luukussa on voinut olla jumissa. Onko se ollut lennon jäljiltä niin jäässä, ettei sitä saada auki vai onko kenties jäänyt tiivisteisiin jotakin. Yleensä ne luukut kyllä aukeavat kiltisti ihan kahvasta vääntämällä.

Linkki: IS
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Finnairin uudelle bisnesluokalle hyvät arvostelut. Huomioiden yhtiön haastavan tilanteen mannertenvälisen liikenteen osalta, erittäin hyvä jos uudistus on onnistunut.

Loppuarvosanaksi kokemus sai 4/5. Tästä huolimatta MacMahon toteaa Finnairin ”mukavan, muunneltavan ja tyylikkään” bisnesluokan olevan yksi maamme parhaista vientituotteista.

– En ihmettelisi, vaikka muut lentoyhtiöt ottaisivat siitä mallia.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Finnair kuulema on lopettamassa lennoilla tapahtuvan myynnin. Eli jatkossa lennoilla ei ole mahdollista ostaa hajuvesiä,kosmetiikkaa mitä nyt ikinä tuossa myyntitrollissa oli. Finnair on myös kuoppaa pre-order myynnin kokonaan. Jatkossa ei ole mahdollista tilata ennakkoon koneeseen juomia ja herkkuja.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Finnair kuulema on lopettamassa lennoilla tapahtuvan myynnin. Eli jatkossa lennoilla ei ole mahdollista ostaa hajuvesiä,kosmetiikkaa mitä nyt ikinä tuossa myyntitrollissa oli. Finnair on myös kuoppaa pre-order myynnin kokonaan. Jatkossa ei ole mahdollista tilata ennakkoon koneeseen juomia ja herkkuja.

Olen miettinyt miten kannattavaa tuollaisen myynnin pyörittäminen voi olla. Kuitenkin aikamoinen byrokratia pyöritettävänä ja kuinka moni noita oikeasti ostaa?

Yleensä ottaen lentokenttien dutyfreeostokset on nykyään aika hölmöläisten hommaa. Helsinki-Vantaalla ihan tolkuttomat hinnat, jostain Malagasta tulee viiniä välillä tuotua, kun niissä on edes jokin hintakannustin Suomeen verrattuna.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Olen miettinyt miten kannattavaa tuollaisen myynnin pyörittäminen voi olla. Kuitenkin aikamoinen byrokratia pyöritettävänä ja kuinka moni noita oikeasti ostaa?
Sen voin sanoa että Aasialaiset osti jokaisella lennolla kaikki Marimekkon ja Muumi aiheiset tavarat heti pois. Trolli ei päässyt montaa riviä liikkuukaan kun sieltä oli nämä tuotteet tyhjennetty täysin. Lentoemot/Stuertit tuskin tästä uudistuksesta ovat kovin innoissaan. Sillä he saivat pienen provikan myynnistä ainakin ennen. Nyt ei ole lennolla kuin kahvin ja mustikkamehun kaatamista. Voin sanoa että eihän tuo ollut mikään kultakaivos Finnairille. Tappiota tämä toiminta ei kumminkaan aiheuttanut Travel Reteil osastolle. Nappien pyörittämistä tuoli oli lähinnä. Nyt kun vielä Aasian liikenne on Covid-19 ja Sodan takia ottanut pahasti osumaa niin melko helppo ratkaisu.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Finnair sopi Qatar Airwaysin kanssa, että Finnair lentää Helsinki - Doha pätkän omilla koneillaan. Vitutti hetken kun maanantaina on lento HEL - BKK Dohan kautta, mutta kuulemma vain koneet ovat Finnairin ja henkilökunta on Qatarilta. Praise the lord, saataa saada palvelua ja muutakin tarjoilua kuin mustikkamehua.

Lisäksi kun hieman pidemmäksi aikaa on tuonne itään menossa, ruumaan meneviä matkatavaroita saa viedä 30kg saman hintaisen Finnairin 0kg sijasta. Matka-aika n. 4h pidempi. Näin se business toimii.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Finnair kuulema on lopettamassa lennoilla tapahtuvan myynnin. Eli jatkossa lennoilla ei ole mahdollista ostaa hajuvesiä,kosmetiikkaa mitä nyt ikinä tuossa myyntitrollissa oli. Finnair on myös kuoppaa pre-order myynnin kokonaan. Jatkossa ei ole mahdollista tilata ennakkoon koneeseen juomia ja herkkuja.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Erittäin hyvä päätös. Turhanpäiväistä noita kulutustavaroita myydä lennoilla. Ja systeemi vielä se, että kun matkustaja tilaa paluulennolle tuotteen, se lennätetään edestakaisin, ja matkustaja saa sen koneessa hyppysiinsä. Toki tässä tullimääräyssyitä myös, mutta kuitenkin turhaakin turhempaa touhua.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eipä tule mielenkään milloin olisin ostanut koneesta mitään mukaan. Ehkä joskus 20v sitten? Ja sitä kamaa kun saa kentiltä ja normipuodeista ns "maista" halvemmalla jo ihan logistisista syistä mukaan. Ihan järkevä säästökohde sinänsä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Erittäin hyvä päätös. Turhanpäiväistä noita kulutustavaroita myydä lennoilla. Ja systeemi vielä se, että kun matkustaja tilaa paluulennolle tuotteen, se lennätetään edestakaisin, ja matkustaja saa sen koneessa hyppysiinsä. Toki tässä tullimääräyssyitä myös, mutta kuitenkin turhaakin turhempaa touhua.
Samaa mieltä. Sitten kun pidemmällä lennolla on yrittänyt levätä tai nukkua niin niitä saatanan kuulutuksia "nyt alamme myymään tuotteita..." jne tulee vähän väliä. Mitä vähemmän tarvii Finskin henkilökunnan kanssa olla tekemisissä lennolla, sen parempi.
 

Outsider

Jäsen
Vitutti hetken kun maanantaina on lento HEL - BKK Dohan kautta, mutta kuulemma vain koneet ovat Finnairin ja henkilökunta on Qatarilta. Praise the lord, saataa saada palvelua ja muutakin tarjoilua kuin mustikkamehua.


Mitä vähemmän tarvii Finskin henkilökunnan kanssa olla tekemisissä lennolla, sen parempi.

Mikä siinä Finnairin henkilökunnassa tökkii ja mitä sellaista palvelua heiltä ei saa mitä pitäisi saada?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Eipä tule mielenkään milloin olisin ostanut koneesta mitään mukaan. Ehkä joskus 20v sitten? Ja sitä kamaa kun saa kentiltä ja normipuodeista ns "maista" halvemmalla jo ihan logistisista syistä mukaan. Ihan järkevä säästökohde sinänsä.
Sehän oli suuren maailmanmatkaajan merkki aikanaan, kun osti lennolta litran Finlandiaa, kartongin Marlboroa ja pari levyä Fazerin sinistä. Mitä nyt itse nähnyt, niin ei se kauppa ole voinut olla kannattavaa enää pitkään aikaan, kun muualla on laajemmat valikoimat ja halvemmat hinnat.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Finnair kuulema on lopettamassa lennoilla tapahtuvan myynnin. Eli jatkossa lennoilla ei ole mahdollista ostaa hajuvesiä,kosmetiikkaa mitä nyt ikinä tuossa myyntitrollissa oli. Finnair on myös kuoppaa pre-order myynnin kokonaan. Jatkossa ei ole mahdollista tilata ennakkoon koneeseen juomia ja herkkuja.

Olen miettinyt miten kannattavaa tuollaisen myynnin pyörittäminen voi olla. Kuitenkin aikamoinen byrokratia pyöritettävänä ja kuinka moni noita oikeasti ostaa?

Yleensä ottaen lentokenttien dutyfreeostokset on nykyään aika hölmöläisten hommaa. Helsinki-Vantaalla ihan tolkuttomat hinnat, jostain Malagasta tulee viiniä välillä tuotua, kun niissä on edes jokin hintakannustin Suomeen verrattuna.

Itse ostanu reissuista noi parfymit ja deodorantit juuri kentältä. Hinnoissa ja tuotepakkauksissa kannattaa olla tarkkana. Viimeksi ostin BOSS:in setin. Dödö ja iso pullo parfymiä oli yhdistelmässä järkevämpi kuin yksittäin ostettuna samalla rahalla olisi saanut huomattavasti pienemmän parfymin
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Eipä tule mielenkään milloin olisin ostanut koneesta mitään mukaan. Ehkä joskus 20v sitten? Ja sitä kamaa kun saa kentiltä ja normipuodeista ns "maista" halvemmalla jo ihan logistisista syistä mukaan. Ihan järkevä säästökohde sinänsä.
Eihän noita kai suomalaisia varten oo koskaan aateltukaan, mutta kyllä niitä ainakin Aasian ja lähi-idän lennoilla jotkut on näyttäneet ostavan ihan isollakin rahalla. Syytä en kyllä tiedä, liekö jotain veroetuja sitten? Mutta tottatosiaan, melkoisen turha palvelu ja ottakoon tilalle parempaa kaljaa!
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse ostanu reissuista noi parfymit ja deodorantit juuri kentältä. Hinnoissa ja tuotepakkauksissa kannattaa olla tarkkana. Viimeksi ostin BOSS:in setin.
Mä olen keskittänyt dödö-hankinnat lähinnä Stokkan hulluille päiville, kun sieltä saa muutakin kuin sitä bulkeista bulkeinta Bossia tarjouksesta. Bossit ei siis kaikessa makeudessaan istu omaan nenään sitten ollenkaan. Ihan sama, mikä kenttä on kyseessä, niin stickeissä aina sama suppea valikoima.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Lomalentoyhtiöiden lennoilla jengi kyllä tilaa noita pre-ordereita. Finnairin lomalennoista en osaa sanoa, mutta ainakin Tjäreborgin ja TUI:n matkustajat niitä tilaavat.
Koneessa kärrystä myytävät tuotteet eivät ainakaan oman kokemukseni mukaan ole mikään älytön menestys, joten ymmärrän kärrymyynnin lopetuksen.
 
Mä olen keskittänyt dödö-hankinnat lähinnä Stokkan hulluille päiville, kun sieltä saa muutakin kuin sitä bulkeista bulkeinta Bossia tarjouksesta. Bossit ei siis kaikessa makeudessaan istu omaan nenään sitten ollenkaan. Ihan sama, mikä kenttä on kyseessä, niin stickeissä aina sama suppea valikoima.
Tilailee netistä niin saa näihin hullut päivät tai tax free hintoihin aina, usein vielä halvemmalla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kerran olen ostanut lentokoneesta ginipullon.
Tuliaisena kaverille Suomesta kun kentän taxfree-myymälään ei ehtinyt vaikka oltiin kentällä noin 4,5 tuntia ennen lähtöä.

Mutta joo....ei haittaa yhtään tuo myynnin lopettaminen.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Viimeinen Boeing 747 lentokone valmistui Tammikuun lopussa, ostajana Atlas Air,, rahtikone, varmaan on lentämässä vielä 2050-luvulla. Yhteensä koneita valmistui 54 vuoden aikana 1547 kappaletta, jotkut päätyivät vähän erikoisimmille asiakkaille, NASAlle avaruussukkulan kuljetusta varten, USAn presidentille (Air Force One).
Eipä taideta enää valmistaa nelimoottorisia lentokoneita, Airbus lopetti muutama vuosi sitten A380:n valmistuksen.


JOL
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän noita kai suomalaisia varten oo koskaan aateltukaan, mutta kyllä niitä ainakin Aasian ja lähi-idän lennoilla jotkut on näyttäneet ostavan ihan isollakin rahalla. Syytä en kyllä tiedä, liekö jotain veroetuja sitten? Mutta tottatosiaan, melkoisen turha palvelu ja ottakoon tilalle parempaa kaljaa!
Vaimo ainakin osti jonkun tarpeellisen Marimekon vaasin, koska kyseistä mallia ei kuulemma saanut kuin finskin lennoilta. Tämän jälkeen sitten Torissa myyntiin useamman kympin voitolla. Helppoa rahaa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Eipä taideta enää valmistaa nelimoottorisia lentokoneita, Airbus lopetti muutama vuosi sitten A380:n valmistuksen.

Joo, taitaa nelimoottoristen aikakausi olla lopussa. Ellei nyt itärajan takana valmisteta Iljushin-96:sta vielä. Ukrainassa saatettaisiin normaaleissa olosuhteissa ehkä rakentaa Antonov-124:a.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös