Mainos

Keskustelua Jatkoajan kolumneista ja artikkeleista

• 1 210 788
  • 6 952

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Aiemmin mä olin päättänyt olla klikkaamatta juttua, jos otsikko antoi olettaa tekstin Oinosen kirjoittamaksi. Noiden rokotevastaisten oksennusten kirjoitusten jälkeen mä päätin, että pidän nyt pienen tauon mistään noista uutisista, kolumneista, artikkeleista ja mitä näitä nyt onkaan. Ihan sama miten otsikoitu, mikä aihe, kuka on kirjoittanut tai mistä näkökulmasta homma on kirjoitettu. Mä en todellakaan aio omilla klikeilläni tukea sellaista alustaa, joka vetelee viimeisen 1,5 vuoden aikana koetun jälkeen tuolla linjalla.

Pitäkää tunkkinne, nyt joku järki näihin juttuihin.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Mä jatkan nyt nimimerkin @Toimitus täggäämistä. Ihan vaan koska mä haluan saada selvyyden siihen miksi julkaistaan suoraan artikkeli, ei kolumni, missä puhutaan paskaa?

Jos te siellä toimituksessa ”uskallatte” julkaista tuonkaltaista soopaa, niin pitäisi olla munia myös puolustaa tuota ja vastata syytöksiin. Tässä ei ole kyse mistään mielipiteestä rokotuksia vastaan tms., vaan siitä että Kokkonen valehtelee.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Mä jatkan nyt nimimerkin @Toimitus täggäämistä. Ihan vaan koska mä haluan saada selvyyden siihen miksi julkaistaan suoraan artikkeli, ei kolumni, missä puhutaan paskaa?

Jos te siellä toimituksessa ”uskallatte” julkaista tuonkaltaista soopaa, niin pitäisi olla munia myös puolustaa tuota ja vastata syytöksiin. Tässä ei ole kyse mistään mielipiteestä rokotuksia vastaan tms., vaan siitä että Kokkonen valehtelee.
Aivan turhaan jatkat, koska @Toimitus tai päätoimittaja @Jani Mesikämmen eivät tule koskaan vastaamaan tällaisiin hankaliin ja ikäviin kysymyksiin. Ainoastaan mukavat palautteet huomioidaan.

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Aiemmin mä olin päättänyt olla klikkaamatta juttua, jos otsikko antoi olettaa tekstin Oinosen kirjoittamaksi. Noiden rokotevastaisten oksennusten kirjoitusten jälkeen mä päätin, että pidän nyt pienen tauon mistään noista uutisista, kolumneista, artikkeleista ja mitä näitä nyt onkaan. Ihan sama miten otsikoitu, mikä aihe, kuka on kirjoittanut tai mistä näkökulmasta homma on kirjoitettu. Mä en todellakaan aio omilla klikeilläni tukea sellaista alustaa, joka vetelee viimeisen 1,5 vuoden aikana koetun jälkeen tuolla linjalla.

Pitäkää tunkkinne, nyt joku järki näihin juttuihin.

Jeps. Oinosen kasuaalin antisemitistisen Bettman-artikkelin ja puuttuneen anteeksipyynnön jälkeen tätä tuli jo harkittua, mutta nyt toteutin: selainkirjanmerkit siirtyi etusivulta suoraan keskustelupalstalle. Sikäli kun se nyt ketään kiinnostaa. Mutta ei vain tämän suuntaiset politisoitumiset maistu, ja tämä disinformaatio vielä vähemmän.

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Ymmärrän toki, ettet erimielisenä pysty hyväksymään toisen mielipiteen omaavia kannanottoja, vaan ne on automaattisesti paskapuhetta.

On olemassa asioita joista jokainen voi olla täysin vapaasti mitä mieltä haluaa ja se on ihan okei, ja sitten on taas asioita kuten 1+1=2 jotka eivät inttämällä tai johonkin itsemäärämisoikeuteen ja mielipiteenvapauteen vetoamalla muuksi muutu.

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
selainkirjanmerkit siirtyi etusivulta suoraan keskustelupalstalle.

Itse toteutin tämän jo yli vuosi sitten enkä ole hetkeäkään katunut tätä päätöstä.
Suosittelen tätä kaikille muillekkin käyttäjille.

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Nyt kyllä oli sellasta paskaa Kokkosen näppäimistöltä että huhhu. Olisi ehkä Kokkosen kannattannut miettiä niitä omia sanoja eli ”kannattaa miettiä mihin sankoon niitä käsiiän työntää”. @Toimitus tulkaas nyt avaamaan arkkunne. Kantakaa vastuu nyt saatana. Edustaako tämä ”artikkelin” valehtelu teidän näkemyksiä hyvästä journalismista? Mielestäni ”toimittajia” ei pitäisi päästä purkamaan omia pelkoja valheiden muodossa artikkeliin. Eikä nyt yllättä ketkä täällä on ylistämässä arttikelia.

Veri

Jäsen
Mikäs mies tämä Jani Mesikämmenen on. Sallii päätoimittajana disinformatio julkaisuja, ei puutu asiaan tai julkaise korjausta, vaikenee vain. Näyttää varmaa hyvältä CV:ssä kun hakee duuneja myöhemmin isommista lehtitaloista. Rautainen ammattilainen.

Toivottavasti oikeat toimittajat ottaa tästä kiinni jotta ei jää kenellekkään epäselväks millainen toimija Jatkoaika on nykyään.

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä ole nimimerkki @Toimitus vastannut kuin kerran palautteeseen Mesikämmenen aikana ja sekin tapahtui Liljaniemen toimesta. Tuskin vastaa siis nytkään. Ketju vaan lukkoon, kun ei näitä kukaan kuitenkaan lue. Taisi Mesikämmen jotain sen suuntaista joskus mainitakin.

Mikäs mies tämä Jani Mesikämmenen on. Sallii päätoimittajana disinformatio julkaisuja, ei puutu asiaan tai julkaise korjausta, vaikenee vain. Näyttää varmaa hyvältä CV:ssä kun hakee duuneja myöhemmin isommista lehtitaloista. Rautainen ammattilainen.

Toivottavasti oikeat toimittajat ottaa tästä kiinni jotta ei jää kenellekkään epäselväks millainen toimija Jatkoaika on nykyään.

Mitä disinformaatiota on se, että kertoo myös asioiden toisen puolen miltä kaikki sulkee silmänsä? Asiallinen kirjoitus Juusolta ja tää jälkimmäinen Tuulilta.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Mitä disinformaatiota on se, että kertoo myös asioiden toisen puolen miltä kaikki sulkee silmänsä? Asiallinen kirjoitus Juusolta ja tää jälkimmäinen Tuulilta.

Asioiden toinen puoli ei ole yleisesti sitä että käytetään lähteitä väärin ja suoraan valehdellaan artikkelissa.

Kerro sinä nyt sitten miten nuo artikkelin asiat pitävät paikkansa?

Kerro sinä nyt sitten miten nuo artikkelin asiat pitävät paikkansa?

”Pandemiatilanteessa ehdollinen myyntilupa tarkoittaa sitä, että myyntilupa myönnetään rokotetutkimuksen vaiheessa, jossa rokotteen turvallisuudesta on jo riittävä varmuus, mutta esimerkiksi tuotannollisen puolen asioita voi olla vielä viimeistelemättä.

Myyntiluvan ehtona on, että Pfizer ja BioNTech toimittavat EMA:an koko 40 000 potilaan tutkimuksen loppuraportin ja pidemmän aikavälin seurannan. EMA:n nyt myöntämä myyntilupa on voimassa aluksi vuoden kerrallaan, kunnes raportit ja seurantavelvoitteet on viimeistelty.”

Lähde. Euroopan komissio antoi myyntiluvan ensimmäiselle koronarokotteelle – valtioneuvosto vuorossa huomenna (linkki ylen juttuun)

Eli toisinsanoen rokote on laajassa testausvaiheessa ihmisillä ennen kuin se todetaan hyväksi tai huonoksi kapistukseksi ja saa elinikäisen myyntiluvan.

No, mä en nyt jaksa ottaa bannia näistä, mutta kyllähän näistä puhutaan ihan valtamediaa myöden. Juusolla on pointtinsa.

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Eli toisinsanoen rokote on laajassa testausvaiheessa ihmisillä ennen kuin se todetaan hyväksi tai huonoksi kapistukseksi ja saa elinikäisen myyntiluvan.
”Myyntiluvan saaneet rokotteet eivät ole kokeellisia rokotteita, vaikka kyseessä olisi ehdollinen myyntilupa.” FIMEA:n sivuilta. Se että rokotetta seurataan ja arvioidaan nyt myöhemmin ei tee siitä kokeellista. Yhdysvalloissa FDA muuten hyväksyi Pfizerin kokonaan. Eli miten sen suhteen? Juusolla tai sinulla ei ole mitään pointtia.

Hei rakkaat lukijat, pitkästä aikaa. Palautetta on tullut kahdesta jutusta runsaasti, joten sananen asiasta. Toisin kuin osa teistä luulee, palautteenne eivät jää noteeraamatta, ajankäytön puolesta sen sijaan vastaaminen jää välillä kiistatta liian vähälle.

Ensinnä huomiota kiinnittänyt valitettava virhe, jonka otan omaan piikkiini. Juuso Kokkosen teksti on faktuaalisesti kolumni, jonka julkaiseminen artikkeli-vinjetillä huomattiin vasta julkaisun jälkeen. Julkaisujärjestelmässämme nämä juttutyypit näyttävät aivan samalta editointivaiheessa (jos on vahingossa valinnut aluksi väärin), eikä valintaa pysty vaihtamaan jälkikäteen poistamatta koko juttua. Oikolukijana minun olisi tuo pitänyt ajoissa huomata.

Juuson ja Tuulin tekstit ovat siis kolumneja. Todettakoon, että kumpaakin kolumnia työstettiin varsin pitkään keskustellen mm. argumentoinnista. Minä kannan päätoimittajana vastuun verkkolehden osalta siitä, että lopulta hyväksyin tekstit mielipidekirjoituksina julkaistaviksi – tiedostan hyvin niiden luonteen ja koetut ongelmat, olen myös tarkasti perillä teidän palautteestanne täällä ja muissa kanavissa. Tekstit ovat kirjoittajiensa näköisiä, heidän valintojensa mukaisia ja he kantavat perusvastuun väitteistä, joiden takana halusivat ehdottomasti seistä.

Jutut eivät ole moitteettomia, parannettavaa jäi tälläkin kertaa. Valo tunnelin päässä on toivottavasti se, että tästäkin voidaan oppia.

Yleisempänä perusteluna haluan muistuttaa siitä, että erikoislaatuisen laajana yhteisönä Jatkoajan verkkolehdessä on myös poikkeuksellisen laaja vapaus kunkin tekijän ilmaisuvalinnoille. Esimerkiksi tässäkin ketjussa on jo mainittu tovi sitten julkaistu aiempi koronateemainen kolumni, jonka voinee tulkita melko päinvastaiseksi kuin nyt puhuttavat kolumnit.

Tämä moninaisuus on meidän erityispiirteemme kolmatta vuosikymmentä. Se on meidän vahvuutemme ja välillä heikkoutemme. Lukijoina voitte luottaa siihen, että inhimillisestä vaillinaisuudestamme huolimatta pyrkimyksemme on aina olla vähän parempia jatkossa, kun aina ei osu lämäri maaliin.

Koska olen realisti omien resurssieni suhteen, pahoittelen jo valmiiksi, etten todennäköisesti ennätä tänne uudestaan vastaamaan tämän keskustelun osallistujien kaipaamalla kiivaalla tempolla. Kyse ei ole palautteen vähättelystä tai sivuuttamisesta. Perustellun ja rakentavan keskustelun/palautteen tyylilajissa minua voi toki lähestyä henkilökohtaisesti vaikkapa sähköpostilla – keskustelen mielelläni journalismista ja Jatkoajasta, kunhan aikaa siihen liikenee.

theZ

Jäsen
”Myyntiluvan saaneet rokotteet eivät ole kokeellisia rokotteita, vaikka kyseessä olisi ehdollinen myyntilupa.” FIMEA:n sivuilta. Se että rokotetta seurataan ja arvioidaan nyt myöhemmin ei tee siitä kokeellista. Yhdysvalloissa FDA muuten hyväksyi Pfizerin kokonaan. Eli miten sen suhteen? Juusolla tai sinulla ei ole mitään pointtia.

Mun mielestä taas Kokkosella ja Määtällä molemmilla oli teksteissään hyvä pointti. mNRA-rokotteet ovat kokeellisia, mutta ne eivät ole kokeellisia rokotteita. Johtuen tuosta yllämainitusta eli siitä, että "kokeellinen rokote" on termi. Se ei poista sitä faktaa, että ihmisten osalta teknologiaa ei oltu käytännössä testattu ainakaan suuremmassa mittakaavassa.

Pidän tärkeänä sitä, että näistä asioista saa puhua ääneen. Muuta disinformaatiota en Kokkosen kirjoituksesta löytänyt kuin tuon "kokeellisen rokotuksen". Ja sekään ei ole disinformaatiota jos sana "kokeellinen" on tuossa erillisenä adjektiivina.

Ymmärrän, että täällä on porukalla 1,5 vuoden kurimuksen jälkeen päätä ympäröivä vanne melko kireällä aiheeseen liittyen. Silti tässäkin asiassa on hyvä saada näkemyksiä eri näkökulmista ja yksilöillä pitää olla tietoa käytössään jotta voi tehdä omaa terveyttään koskevia valintoja. Punnitsin koronarokotteen hyötyjä ja haittoja omalla kohdallani asiantuntijalausuntojen ja sen hetken näyttöjen pohjalta ja itselleni rokotteen ottaminen oli itsestäänselvyys. Ei se asia silti ole niin itsestäänselvä kokonaisuuden kannalta ja on ennemminkin vaarallista tuudittautua siihen, että nyt tuplarokotettuna se oli siinä. Määtänkin kanssa ihan samaa mieltä tällä kertaa. Yleensä en ole. Rokotepassia jääkiekko-otteluihin ei tarvita nykytilanteessa.

Kerrankin Mesikämmenelle lämmintä kämmentä siitä, että uskalletaan julkaista myös näkemyksiä, jotka eivät tätä valtaväestön korona-ahdistusta heijastelevaa linjaa mukaile.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy