Hei rakkaat lukijat, pitkästä aikaa. Palautetta on tullut kahdesta jutusta runsaasti, joten sananen asiasta. Toisin kuin osa teistä luulee, palautteenne eivät jää noteeraamatta, ajankäytön puolesta sen sijaan vastaaminen jää välillä kiistatta liian vähälle.
Ensinnä huomiota kiinnittänyt valitettava virhe, jonka otan omaan piikkiini. Juuso Kokkosen teksti on faktuaalisesti kolumni, jonka julkaiseminen artikkeli-vinjetillä huomattiin vasta julkaisun jälkeen. Julkaisujärjestelmässämme nämä juttutyypit näyttävät aivan samalta editointivaiheessa (jos on vahingossa valinnut aluksi väärin), eikä valintaa pysty vaihtamaan jälkikäteen poistamatta koko juttua. Oikolukijana minun olisi tuo pitänyt ajoissa huomata.
Juuson ja Tuulin tekstit ovat siis kolumneja. Todettakoon, että kumpaakin kolumnia työstettiin varsin pitkään keskustellen mm. argumentoinnista. Minä kannan päätoimittajana vastuun verkkolehden osalta siitä, että lopulta hyväksyin tekstit mielipidekirjoituksina julkaistaviksi – tiedostan hyvin niiden luonteen ja koetut ongelmat, olen myös tarkasti perillä teidän palautteestanne täällä ja muissa kanavissa. Tekstit ovat kirjoittajiensa näköisiä, heidän valintojensa mukaisia ja he kantavat perusvastuun väitteistä, joiden takana halusivat ehdottomasti seistä.
Jutut eivät ole moitteettomia, parannettavaa jäi tälläkin kertaa. Valo tunnelin päässä on toivottavasti se, että tästäkin voidaan oppia.
Yleisempänä perusteluna haluan muistuttaa siitä, että erikoislaatuisen laajana yhteisönä Jatkoajan verkkolehdessä on myös poikkeuksellisen laaja vapaus kunkin tekijän ilmaisuvalinnoille. Esimerkiksi tässäkin ketjussa on jo mainittu tovi sitten julkaistu aiempi koronateemainen kolumni, jonka voinee tulkita melko päinvastaiseksi kuin nyt puhuttavat kolumnit.
Tämä moninaisuus on meidän erityispiirteemme kolmatta vuosikymmentä. Se on meidän vahvuutemme ja välillä heikkoutemme. Lukijoina voitte luottaa siihen, että inhimillisestä vaillinaisuudestamme huolimatta pyrkimyksemme on aina olla vähän parempia jatkossa, kun aina ei osu lämäri maaliin.
Koska olen realisti omien resurssieni suhteen, pahoittelen jo valmiiksi, etten todennäköisesti ennätä tänne uudestaan vastaamaan tämän keskustelun osallistujien kaipaamalla kiivaalla tempolla. Kyse ei ole palautteen vähättelystä tai sivuuttamisesta. Perustellun ja rakentavan keskustelun/palautteen tyylilajissa minua voi toki lähestyä henkilökohtaisesti vaikkapa sähköpostilla – keskustelen mielelläni journalismista ja Jatkoajasta, kunhan aikaa siihen liikenee.