Mainos

Keskustelua Jatkoajan kolumneista ja artikkeleista

• 1 218 070
  • 6 952

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuuli Määtän jutut ovat yleensä olleet aika paskoja, tuota viimeistäkään en klikannut edes auki koska ajattelin että siellä taas ulistaan jostain turhasta, en lähde kallisarvoista klikkiäni sille antamaan. Mutta sitten kun eräässä viisaiden miesten salaisessa kerhossa tuosta artikkelista puhuttiin kehuvaan sävyyn, minäkin sen auki klikkasin, ja luin, ja sehän tosiaan oli ihan hyvä, purevia huomiota ja hyviä juttuja. Hyvä Tuuli Määttä, nyt meni hyvin! Kyllä se vielä siitä!

Ja sitten täällä paviaanit toki silti ulisee koska nimi oli kirjoitettu väärin tai en lukenu mutta joku lesbo siellä vaan vinkuu kuitenkin ja mitä kaikkea. Molot!

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Epävarmaksi poikatytöksi nimittäminen ei ole mielestäsi henkilökohtaisuuksiin menemistä?
Jos en lukenut väärin, niin Määttähän kuvaa itseään juurikin epävarmaksi poikatytöksi ja uhriutuu. Tuuli menee itse henkilökohtaisuuksiin muunmuassa väittämällä, ettei mies koe samoja asioita. Jos Määttä kuvailee itse itsensä epävarmaksi poikatytöksi, ei sen ääneen sanominen ole henkilökohtaisuuksiin menemistä.

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos en lukenut väärin, niin Määttähän kuvaa itseään juurikin epävarmaksi poikatytöksi ja uhriutuu. Tuuli menee itse henkilökohtaisuuksiin muunmuassa väittämällä, ettei mies koe samoja asioita. Jos Määttä kuvailee itse itsensä epävarmaksi poikatytöksi, ei sen ääneen sanominen ole henkilökohtaisuuksiin menemistä.

Ja missähän kohtaa hän nimittää itseään epävarmaksi poikatytöksi? Ja kenen yksittäisen miehen henkilökohtaisia ominaisuuksia hän tuossa kuvaa?

Jos tummaihoinen mies nimittää itseään neekeriksi niin antaako se sinulle oikeuden käyttää tätä samaa nimitystä?

Taisit sitten kuitenkin itse uhriutua tässä.

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Jos miesvaltaisilla aloilla tilanne ei ole tämä, niin toivon sen muuttuvan. Silti on vaikea kuvitella, että miesvaltaisilla aloilla suurin osa miehistä olisi ääliöitä, jotka näkevät naispuolisen työkaverin aina vain sillä asteikolla, että voisiko sitä panna vai ei.
Itse olen miesvaltaisella alalla ja poikkeuksetta jokainen naispuolinen työkaveri on päinvastoin kehunut, miten paljon leppoisampaa täällä on verrattuna naisvaltaisiin työpaikkoihin. Ja omaan työyhteisöön kuuluu porukkaa laidasta laitaan, siis niitä junteimpia rasistejakin.

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Korvatunturilla EI pelata ensi kaudella Naisten Liigaa, vaan Rovaniemellä. Korvatunturi sijaitsee Savukosken kunnassa. Niih.

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt @Toimitus , teille on kysymys.

Tänään verkkolehdessä on julkaistu Naisten Liigaa koskeva uutinen: "Korvatunturilla pelataan ensi kaudella Naisten Liigaa".

Mitä helvettiä nyt taas, menikö joulupukin maat ja napapiirit ja tunturit sekaisin? Vai onko Naisten Liigalla tulossa jokin jymy-yllätys ensi kauden ulkoilmaottelusta kyseisellä tunturilla? Jutussa tuota ei tosin mainittu sanallakaan. Epäilen, sillä kyseinen kumpu sijaitsee itärajalla ja linnuntietäkin matkaa kertyy useampi sata kilsaa. Kunnon tie tuonne taitaa kulkeakin vain Venäjän rajan tuolla puolen.

Eilen huudeltiin oikoluvun perään Määtän kolumnin kohdalla, mihin se nyt taas unohtui?

Nokkela otsikko olisi hyvä, jos se olisi vielä tottakin.

Edit. @Hande75 oli nopeammin samalla asialla.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen miesvaltaisella alalla ja poikkeuksetta jokainen naispuolinen työkaveri on päinvastoin kehunut, miten paljon leppoisampaa täällä on verrattuna naisvaltaisiin työpaikkoihin. Ja omaan työyhteisöön kuuluu porukkaa laidasta laitaan, siis niitä junteimpia rasistejakin.

Minä olen alalla, joka vielä täällä aloittaessani oli miesvaltaista, mutta nyt on menty jo aika fifty-sixty suuntaan. Samanlaisia mulkkuja ja kusipäitä on löytynyt niin miehistä kuin naisistakin, ja myös ihan puolin ja toisin molemmista sukupuolista on tullut myös vastaan niitä mukavia, fiksuja ja/tai iisejä tyyppejä. Eniten ehkä omiin kokemuksiin on sukupuolen sijaan vaikuttanut ikä, vanhoissa ukoissa ja akoissa on enemmän hankalia kusipäitä kuin nuorissa. Tosin osa näiden vittupäisyydestäkin on selittynyt ihan sillä että ovat olleet niin helvetin epävarmoja kun ovat tipahtaneet kehityksen kelkasta ja sitten kiukuttelevat sitä kuinka ennen kaikki sujui niin helposti ja nykyään kukaan ei osaa edes lyijykynää terottaa vaan hölötetään vaan jostain ekseleistä ja wätsäteistä ja skaipeista eikä perkele kunnon hommia tehdä, saatana, talvisota ja kannoin panssarivaunua ja minä kotona hoidin 19 lasta ja tein joka päivä pettuleipää ja saatana silti meni kotitalo, missä on piirtoheitin, antakaa nyt tänne sen faksinumero niin minä lähetän sähkösanoman, etkö sinä penteleen julppi osaa edes savumerkkejä tehdä voi vittu on tämä työmaa.

Koulutuskaan ei niin merkittävästi ole vetänyt jotain ihmisryhmää mulkkuun tai ei-mulkkuun kategoriaan, paskapäitä ja mukavia löytyy niin johtajista kuin perusduunareistakin.

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Jos tummaihoinen mies nimittää itseään neekeriksi niin antaako se sinulle oikeuden käyttää tätä samaa nimitystä?

Tottakai?

Jos tummaihoinen mies nimittää itseään neekeriksi niin miksi EI olisi sallittua käyttää tästä kyseisestä henkilöstä kys. Termiä?

Ei siis muista tai yleisesti vaan juuri tästä kyseisestä, itsensä sillä identifioineesta yksilöstä.

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tottakai?

Jos tummaihoinen mies nimittää itseään neekeriksi niin miksi EI olisi sallittua käyttää tästä kyseisestä henkilöstä kys. Termiä?

Ei siis muista tai yleisesti vaan juuri tästä kyseisestä, itsensä sillä identifioineesta yksilöstä.

No ei todellakaan anna. Ei se, että joku kutsuaan itseään jollain termillä anna lähtökohtaisesti kenellekään muulle oikeutta käyttää sitä samaa nimitystä. Esimerkiksi jos verrataan tilanteita, missä toinen tummaihoinen marginaaliryhmään kuuluva nimittää toista vastaavaa henkilöä neekeriksi versus se, että valkoihoinen enemmistöryhmän edustaja tulee heittämään saman kommentin, niin se saa jo aivan eri merkityksiä.

Herätys.

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
No ei todellakaan anna. Ei se, että joku kutsuaan itseään jollain termillä anna lähtökohtaisesti kenellekään muulle oikeutta käyttää sitä samaa nimitystä. Esimerkiksi jos verrataan tilanteita, missä toinen tummaihoinen marginaaliryhmään kuuluva nimittää toista vastaavaa henkilöä neekeriksi versus se, että valkoihoinen enemmistöryhmän edustaja tulee heittämään saman kommentin, niin se saa jo aivan eri merkityksiä.

Herätys.
Tarjoamasi esimerkki ei ole relevantti. Nyt puhuttiin siitä että joku nimittää ITSEÄÄN tietyllä termillä, ei siitä että vähemmistön edustaja nimittää toista vähemmistön edustajaa sillä termillä.

Jos joku identifoi itsensä jollain termillä, näen sen käytön kyseisen henkilön kohdalla sallituksi. Ja painotetaan vielä että tulee selväksi. Vain ja ainoastaan kyseisen henkilön kohdalla

Suosikkijoukkue
#17 & #29
Viesti on johtanut pelikieltoon
:D Itsellä oli armeija-aikaan montakin tummaihoista kaveria, jotka kutsuivat itseään ja vetivät huumoria n-sanasta, ja niin vedettiin mekin heistä. Niitä sai ainakin kutsua kyseisellä termillä. Pari muutakin tapausta löytyy siviilipuolelta, jotka itseään nimittelevänä antavat tosiaan "luvan" käyttää tuota sanaa.

Kirjoitteleeko itse T.Määttä siellä vai mistä moinen sotiminen?

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Kuten edellä jo mainittiinkin, niin Nashville pelasi tosiaan NHL-taipaleensa alkuaikoina Gaylord Entertainment Centerissä! Vaikka Tennesseessä onkin paljon punaniskoja, niin luulisin että he ymmärsivät sponsorin merkityksen, eivätkä jättäneet matseja väliin sen takia vaan enemmänkin siksi, että lätkä oli alueella täysin tuntematon käsite vielä tuolloin.

Tietysti jos katsoo vain tuota nimeä, niin voisi luulla, että siellä esiintyy lähinnä jotain miesten strippaus/tanssiesityksiä ja musiikkitarjontana Ricky Martin/Justin Timberlake/George Michael/Madonna/Kylie Minogue ns "Homopoppia". Todellisuudessa countrya yms lähdettiin kuuntelemaan konsertteihin ihan normaalisti, vaikka pääsylipussa saattoi lukeakin "Gaylord"..

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tarjoamasi esimerkki ei ole relevantti. Nyt puhuttiin siitä että joku nimittää ITSEÄÄN tietyllä termillä, ei siitä että vähemmistön edustaja nimittää toista vähemmistön edustajaa sillä termillä.

Jos joku identifoi itsensä jollain termillä, näen sen käytön kyseisen henkilön kohdalla sallituksi. Ja painotetaan vielä että tulee selväksi. Vain ja ainoastaan kyseisen henkilön kohdalla

Ei, vaan puhuttiin siitä voiko toista nimittää tietyllä nimityksellä, jos hän on itse tehnyt ensin niin. Sinä et voi tehdä sitä johtopäätöstä toisen puolesta, identifioituuko hän joksikin. Jos sille on yhteinen sopimus (esimerkiksi yhteinen läppä yms.) se on ok, mutta se ei pelkästään riitä, että henkilö itse nimittää itseään näin. Esimerkiksi neekeriksi et voi kutsua ketään tummaihoista ilman tämän omaa lupaa. Muuten saatat olla käräjillä hyvin nopeasti.

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei, vaan puhuttiin siitä voiko toista nimittää tietyllä nimityksellä, jos hän on itse tehnyt ensin niin. Sinä et voi tehdä sitä johtopäätöstä toisen puolesta, identifioituuko hän joksikin. Jos sille on yhteinen sopimus (esimerkiksi yhteinen läppä yms.) se on ok, mutta se ei pelkästään riitä, että henkilö itse nimittää itseään näin. Esimerkiksi neekeriksi et voi kutsua ketään tummaihoista ilman tämän omaa lupaa. Muuten saatat olla käräjillä hyvin nopeasti.
Ilmeisesti reaalimaailmassa on eri meininki sillä olen elänyt tällä samalla mentaliteetillä teini-iästä lähtien eli reippäästi yli toistakymmentä vuotta enkä tähän päivään asti ole käräjiltä itseäni löytänyt.
Tilanne on kai eri somekuplassa

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас

Saathan sinä näin nähdä, mutta se ei tarkoita, että näin olisi todellisuudessa asiantola. Esim. se, että käyttäisin itsestäni nimitystä "vitun luuseri" ei tarkoita, että ongelmitta kuka tahansa voi niin tehdä.

Voi olla jopa niin, että esim. @mjr tai @Turha Kaukalo voivat, yhteisestä sanallisesta tai sanattomasta sopimuksesta, käyttää minusta samaa "laatusana", mutta sekään ei oikeuta ryhmän ulkopuolelta tulevaa henkilöä käyttämään samaa nimitystä minusta - ongelmitta. Harva kuitenkaan hyväksyy sitä, että täysin tuntematon henkilö käyttää sellaisia kutsumanimiä tms. jotka ovat luonteeltaan kontroversiaaleja ja yksityisiä sekä sellaisia, joita vain lähipiirin tai pitkäaikaisten tuttujen on hyväksyttyä käyttää. Tässä kohdin mukaan tulee luottamus ja sellaiset tekijät, jotka lopulta edesauttavat tilanteen etenemistä, jollain aikavälillä siihen, että tuntemattomasta tulee tuttu ja lopulta jotain enemmän, jolloin hän on "meitä", johon sisältyy oikeuksia, joita "muilla" ei ole.

Vaan, ei minun pitänyt tästä kirjoitella, vaan todeta, että ulinasta päätellen koirat älähtivät kun kalikka kalahti. Ihan kelpo kirjoitus toimittajalta.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Voi olla jopa niin, että esim. @mjr tai @Turha Kaukalo voivat, yhteisestä sanallisesta tai sanattomasta sopimuksesta, käyttää minusta samaa "laatusana", mutta sekään ei oikeuta ryhmän ulkopuolelta tulevaa henkilöä käyttämään samaa nimitystä minusta - ongelmitta.
Tosin lähinnä vain sinä tässä maailmassa erehtyisit käyttämään tuollaista termiä täysin päinvastaisesta ilmiöstä... Anyway, tosiaan on nyt kalikka kalahtanut oikein urakalla tämän kirjoituksen suhteen, hyvää työtä Määtältä.

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Oinosen kirjoittama näkemys jääkiekkoelokuva asiaan oli pitkästä aikaa hyvä. Ainoana jäi harmittamaan, ettei kotimaisista mainittu Jari Kurrista tehtyä dokumenttia, se on minun mielestä yksi parhaiten tehtyjä Suomalaisia urheiludokumentteja, tai ainakin yksi parhaista jääkiekkoon liittyvistä dokumenteista.

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Voi olla jopa niin, että esim. @mjr tai @Turha Kaukalo voivat, yhteisestä sanallisesta tai sanattomasta sopimuksesta, käyttää minusta samaa "laatusana", mutta sekään ei oikeuta ryhmän ulkopuolelta tulevaa henkilöä käyttämään samaa nimitystä minusta - ongelmitta.

Minut on tägätty, laatusana!

Ei mulla mitään asiaa ollut paitti että olen samaa mieltä. Yksi fiksi tyyppi sanoi mulle, että ennen oli ne käytöstavat. Nyt niitä ei ole ei rajakeilla, ei suvakeilla eikä muilla vajakeilla.

Edit. Gretzky-näkemys oli hyvä. Ja perusteltu.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mistäköhän muuten johtuu se, että naisen kirjoittama asiallinen ja pohdiskeleva kolumni nähdään niin herkästi kettutytön, siilitukan tai feministin mielipahoissaan tilttaamisena? Tuollaisia viestejä ehti tähänkin ketjuun aika monta tulla. Ehkäpä juuri kolumnissa mainituista syistä.
Minä kuittaan tuon ehdollistumisena. Tavanomainen mouhottaja ei yleensä vaivaudu lukemaan noin pitkiä tekstinpätkiä alusta loppuun ajatuksella, eikä näe juuri arvoa näkemyksillä, jotka poikkeavat omista. Kun teksti sisältää jotakin, joka ei myötäile omia mielipiteitä, niin suoraviivainen selkäydinreaktio on niputtaa teksti samaan kekoon ”niiden mielensäpahoittajien” vastalauseiden kanssa, pohtimatta sen kummemmin mitä sanottavaa teksti pitää sisällään.

Tapahtuma-areena on nyt saanut nimensä ja raha on vaihtanut omistajaa. Paikan nimeä ei varmasti tulla sekalaisten vastalauseiden perusteella muuttamaan, aivan kuten Määttäkin kirjoitti kolumnissaan. Kenen hyvänsä mouhottajan olisi kuitenkin hyvä huomioida, että näitä vastalauseita tai ainakin eriäviä mielipiteitä tulee myös jääkiekkoviihteen kohderyhmän sisäpuolelta, kuten jääkiekkoa aktiivisesti seuraavalta ja siitä kirjoittavalta henkilöltä. Ei pelkästään Tampereen vihreiltä naisilta tai pari kertaa vuosikymmenessä jääkiekkoon liittyvien otsikoiden takia pillastuvilta feministeiltä, siis tahoilta, joiden ei kenties mielletä kuuluvan jääkiekon tai edes kilpaurheilun seuraajien ns. kovaan ytimeen. Ehkä joku kokee ärsyttävänä myös sen, että jopa kohderyhmän sisältä kuuluu samantapaisia äänensävyjä kuin näiltä ”viherämmiltä”, jotka eivät todennäköisesti kävisi tapahtuma-areenalla muutenkaan, olisi sen nimi mikä hyvänsä.

Mielestäni olisi suotavaa, että jokainen jääkiekkovaikuttaja - ja yhtä lailla jokainen jääkiekkoviihteen suurkuluttaja - voisi joskus pysähtyä miettimään, keille kaikille tällaista juttua tehdään. Kukaan ei väitä, että jääkiekon ja siihen välittömästi liittyvän ekosysteemin pitää aina ja automaattisesti huomioida vaikkapa Tampereen vihreiden naisten ja feministien näkemykset. Siitä ei ole kysymys. Kyse on paremminkin siitä, miten jääkiekkoperhe huomioi sekä omaa väkeään sen kaikessa kirjavuudessaan, että miten se huomioi ympäröivää yhteiskuntaa omilla toimillaan. Tämän tapaisten asioiden äärelle pysähtyminen, kuten Määttä kolumnissaan teki, on välillä arvokasta.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Hohhoijaa, eiköhän Väinön poikkeuksellinen lahjakkuus verrata aikansa pelaajiin.

Toimittaja voi seuraavaksi kertoa kuinka paska Mike Tyson olisi nykyään tai vaikkapa Fangio.

Eiköhän jokainen selväpäinen lätkäjätkäkin tiedä tämän ja siten enemmän kuin keskiverto harrastetoimittaja.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Väinö oli ainoa jota kiinnosti ja Ovetskin tekisi sata maalia. Todella fressi näkökulma.

Kolumnin huippuhetki, lakipiste, nähtiin kuitenkin jo alkupuolella:
Täytyy kuitenkin muistaa, että Gretzkyn pelivuosina NHL oli luonteeltaan paljon erilaisempi kuin nykyään.
Pitää olla juttulaari todella tyhjä että sieltä joutuu tällaisen kaapaisemaan.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt on ollut oiva tilaisuus Viaplayn asiakkaille katsella noita 80-luvun kamppailuja. Mäkin pääsin oikeastaan ekaa kertaa katsomaan SC-finaalia "uutena matsina". Olin yllättynyt, kuinka vähän jääkiekko on oikeasti muuttunut omaan mielikuvaani verrattuna. Molarit nyt toki olivat säälittäviä rääpäleitä, mutta kyllä se vauhti kentällä oli silti paljon lähempänä nykyaikaa kuin kuvittelin. Enää pitäisi päättää, oliko Väiskin maalimäärät Väiskin hyvyyttä vai molarien paskuutta.

PS. Lukaisin tuon artikkelin periaatteideni vastaisesti (Näkemys... huoh). Puuhastelua.

Ralph

Jäsen
Hohhoijaa, eiköhän Väinön poikkeuksellinen lahjakkuus verrata aikansa pelaajiin.
Lajit kehittyy vuosien saatossa, sitä on joiden vaikea ymmärtää. Paavo Nurmi olisi omalla ennätyksellään jäänyt vuosi sitten MM-kisoissa kymppitonnilla viimeiseksi lähes minuutin jäljessä toiseksi viimeistä. Voittajalle Nurmi olisi hävinnyt yli kolme minuuttia. Pitääkö tässä alkaa kyseenalaistamaan Nurmen saavutukset, kun nykyjuoksijoihin verrattuna olisi aivan surkea.

No, ymmärrettävää se on, että tänä aikana on vaikea saada Jatkoaikaan juttuja ja jos ei mitään juttuja tule, niin näyttää se huonolta. Joten juttuja pitää taikoa vähän sieltäkin, missä ei ole mitään jutunaihetta. Tai kaivaa muutaman viikon vanha aihe esiin uudestaan tuomatta uutta näkökulmaa.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä on taas kolumnistit ollut jossain koronahöyryissään. Paskaa tuutin täydeltä, ja vielä kolmeen otteeseen.

1. Tuuli Määtän itkuvirsi.
2. Liigan ylistäminen ihmishenkien pelastajana. Ei. Liiga oli pakotettu päätökseen.
3. Väinön dissaaminen. Onko se niin hemmetin vaikea käsittää, että täällä maapallolla on monta ajanjaksoa, ja joku on ollut oman jaksonsa suurin, väheksymättä.

Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Edit. Gretzky-näkemys oli hyvä. Ja perusteltu.
"Gretzky näkemykselle" nauroin ääneen, koska perustelut olivat luokkaa heikot.

Connor McDavid olisi tehnyt 300 pistettä kaudessa tuolloin. Joo niin varmasti. :D

Joku Scott Stevens olisi taklannut McDavidilta pään irti 80-luvulla ja sen jälkeen 30 pinnaa kaudessa olisi tehnyt tiukkaa ilman päätä.

Gretzky on kuitenkin valovuoden McDavidia edellä peliälyn suhteen, kun verrataan kanssapelaajiin. Tuo 300 pistettä oli aivan käsittämätöntä haihattelua, mutta jokainen kolumnisti vetää tyylillään...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy