Olen täällä välillä Tuuli Määttää puolustanut, koska hän on kirjoittanut monia hyviäkin kolumneja, mutta nyt oli vähän väsynyt esitys. Kaikkein väsyneintä oli tuo Uros-jankutus, jonka luulin jo loppuneen. Ei siellä Tampereella varmaan sitten naisia lätkämatseissa nähdä, kun tuosta ei päästä mitenkään yli. Toki tämä saattoi olla myös huono provo, mutta lopettakaa nyt vittu jo tuo itkeminen siitä nimestä.
Kolumnissa oli vain yksi mielenkiintoinen asia: se, että joku humalainen liigavalmentaja oli yrittänyt päästä Määtän pöksyihin. Jos ja kun kyseessä oli liigajoukkueen kannattajaristeily ja tietää Määtän suosikkijoukkueen, niin vaihtoehtoja ei ole monia. Joskus takavuosina tuollainen toiminta oli ihan normaalia - tämä ei ole mielipide, vaan fakta. Nykyään sitä paheksutaan, eikä se kohteelle ole varmaankaan mukavaa, mutta ei se vielä minkään rikoksen tunnusmerkkejä täytä, jos siihen ei liity mitään pakottamista tai edes lääppimistä. Se on vain ei-toivottu iskuyritys, vaikka naiset näitä kokevat varmasti paljon useammin kuin miehet. Se taas johtuu siitä, että miehen odotetaan olevan se aloitteellinen osapuoli, edelleen.
Itse olen käänteisessä tilanteessa: olen ollut ikäni töissä naisvaltaisella alalla. Olen myös opiskellut naisvaltaisella alalla. Tottakai se on erilaista, jos verrataan joihinkin miesvaltaisiin paikkoihin, ääriesimerkkinä armeija, mutta ei siitä ole minulle mitään traumaa tullut. En tiedä, muuttavatko naiset käytöstään kovinkin paljon silloin, kun paikalla on miehiä. Joku nainen voisi tätä vähän valottaa, kiinnostaisi tietää. Mutta naisten kanssa työskennellessäni minulle on tullut ainakin sellainen tunne, että tässä ollaan ensisijaisesti ihmisiä ja yksilöitä, vasta toissijaisesti miehiä ja naisia. Naisten kanssa on ollut kiva tehdä duunia, naiset ovat usein mukavia tyyppejä. Jos miesvaltaisilla aloilla tilanne ei ole tämä, niin toivon sen muuttuvan. Silti on vaikea kuvitella, että miesvaltaisilla aloilla suurin osa miehistä olisi ääliöitä, jotka näkevät naispuolisen työkaverin aina vain sillä asteikolla, että voisiko sitä panna vai ei.