Tämä palsta on kyllä parasta, mitä Suomessa on tarjolla, mutta välillä tuntuu, että otteluraportteja tehdään hieman vasemmalla kädellä. Raporttien mielekkyyden ja korkean laadun takaamiseksi olisi tärkeää, että toimittajat, jotka raportteja tekevät, olisivat oikeasti ajan tasalla näissä raporteissa.
Olen asiasta antanut joskus palautetta, mutta nyt särähti silmään eilinen Ilves-JYP -pelin raportti. Itse seurasin ilmeisesti jotain muuta peliä, koska toimittaja kirjoittaa pelin ensimmäisestä erästä seuraavasti:
"Ville Meskanen on ollut hurjassa vireessä koko kauden ajan, ja 2−0-osuma oli nuorelle laiturilla vasta alkusoittoa illan tehoilussa. Meskanen iski myöhemmin erässä myös joukkueensa kolmannen osuman. Kotijoukkueen kultakypärän maalien välissä JYPin Jerry Turkulainen onnistui ohittamaan Riku Heleniuksen. Vieraiden maali tuli hieman varkain, sillä tupsukorvat olivat hallinneet kenttätapahtumia liki täydellisesti."
Ottelussa, jota seurasin, erä oli myös ihan kivasti JYP:llä hanskassa, Ilves vain viimeisteli tehokkaasti. Ensimmäisen erän torjunnat pelissä olivat Ilves 16 - JYP 4, joten tuokin hieman viittaisi siihen, että ihan täysin eivät nuo kissaelukat erää hallinneet.
Jos siis juttuja tehdään vain juttujen tekemisen vuoksi, niin se saattaa tyydyttää niitä seuraajia, jotka eivät ole kyseistä ottelua seuranneet. He voivat luottaa toimittajan ammattitaitoon ja uskoa kaiken, mitä raporttiin on kirjoitettu. Jos taas niitä tehdään ammattitaidolla, niin silloin sisällön pitäisi vastata tapahtunutta.
Voin itse lähinnä antaa palautetta JYP:n peleihin liittyvistä raporteista, mites muiden pelien raporttien taso? Onko toimittajissa ja raporteissa paljonkin tasoheittoja havaittu?
Ja ylläpidolle: tämän viestin tarkoitus on puuttua tähän asiaan, jotta taso pysyisi jatkossakin korkealla. Ja kun taso pysyy korkealla, innokkaita ja kiitollisia lukijoitakin riittää...