Toivottavasti en nyt ole osa jotain ikuista vääntöä sellaisen ihmisen kanssa, joka pitää huumeiden käyttäjiä syyllisinä ja jonain uhkana yleiselle turvallisuudelle.
Toivottavasti en ole nyt keskellä "vääntöä" sellaisen ihmisen kanssa, jonka mielestä huumeiden käyttäjät ovat
vain uhreja. Huumeiden käyttäjät ovat sekä usein uhreja että usein myös uhkia yleiselle, mutta erityisesti
yksityiselle turvallisuudelle.
Tietysti sulautuvat! Tarkoitan tällä sitä, että kun vaikka (hypoteettisesti) jossain Elielin aukiolla pyörii muutama narkkari, heitä ei juuri erota. Sen sijaan jos samat narkkarit hortoilevat vaikkapa Maunulan S-Marketin edustalla, sen huomaa jokainen ohikulkija.
Ja mikä ero tässä on ei-narkkarin kannalta? Sekö, että suhde on 1/100 tai 1/1000? "Sulautuminen" on ehkä kehnoin argumentti mitä olen kuullut tässä asiassa. Nyt jos perustetaan käyttöhuone vaikka Helsingin rautatieasemalle niin narkkien määrä alueella lisääntyy niin, että viimeistään silloin heidät kyllä huomataan (toki jo nyt huomataan, mutta älkäämme tästä vääntäkö vaikka puhut "muutamasta narkista"). Toki se saattaa olla pois jostain muualta, mutta miten se vaikuttaa
yleiseen ja yksityiseen turvallisuuden tunteeseen.
Sitä, että käyttöhuoneissa voi käyttää huumeita valvotusti. Mikä tässä on oikeastaan epäselvää? Valvonnan tarkoitus on turvata heidän terveytensä, ei valvoa heitä kuten rikollisia.
Tässä sinänsä ei ole mitään epäselvää, mutta tällaisen käyttöhuoneen sijoittelun kannalta on mielenkiintoista viranomaisten valvontakielto (näin muualla) alueella, missä käyttöhuone sijaitsee ja mitä se merkitsee alueella asuville tai liiketoimintaa harjoittaville.
Selvennyksen vuoksi - minulla ei ole mitään kantaa Helsingin käyttöhuoneisiin. Helsingissä tehdään kuten parhaaksi näette. Minä muutin sieltä aikanaan pois osaltaan uusioperheen varhaisteinien turvallisuuden ja tulevaisuuden vuoksi (vähemmän narkkeja, vähemmän houkutuksia, enemmän turvallisuutta).
Aloitin tämän keskustelun kehitysvammaisten hoitokoti -uutisoinnin innoittamana. Mitä tavan kansalaisen tulee tai pitää sietää ja ymmärtää?
Kehitysvammaiset eivät ole minulle tai läheisilleni uhka, mutta narkkarit ovat. Kehitysvammaiset ovat syntyneet sellaisiksi kuin ovat, narkkarit eivät ole syntyneet narkkareiksi, joskin poikkeuksiakin on - valitettavasti.
Tällä hetkellä toivotan kehitysvammaisten hoitokodin naapuriini koska vain. Piikityshuonetta en halua lähimaillekaan.