Keskusta

  • 637 904
  • 5 220

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Jos konservatiivien tyrannian johdosta jotkut suvaitsevaiset taipuvat, on se monien mielestä väärin. Mutta mites on erku, jos suvaitsevien tyrannian johdosta jotkut konservatiivit taipuvat, niin onko se sitten ok ja miksi? Kun monien puheista saa sen käsityksen, että siinä ei ole mitään väärää, vaikka tyrannia ja painostus suvaitsevaisten taholta on vähintään yhtä kovaa.

Erkun täytyisi nyt kutsua noita Palestiinan Hamas-frendejään opettamaan vähän suvaitsevaisuutta.

http://www.kotimaa24.fi/israel-ja-homoseksuaalisuus/

Uskon kyllä vahvasti, että feministijohtaja Rinne onnistuu pakottamaan nämä muutamat väärämieliset äänestämään oman tahtonsa mukaan ja saa varmasti Jungnerilta taustatukea tähän.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos konservatiivien tyrannian johdosta jotkut suvaitsevaiset taipuvat, on se monien mielestä väärin. Mutta mites on erku, jos suvaitsevien tyrannian johdosta jotkut konservatiivit taipuvat, niin onko se sitten ok ja miksi? Kun monien puheista saa sen käsityksen, että siinä ei ole mitään väärää, vaikka tyrannia ja painostus suvaitsevaisten taholta on vähintään yhtä kovaa.

Omasta mielestäni on vain positiivista, jos konservatiivit muuttavat vanhoillisia kantojaan järkipuheen edessä. Näin on käynyt naispappeuden suhteen, näin on käynyt homouden sallimisen suhteen... Aina ne konservatiivit ovat räksyttäneet ja vastustaneet aikansa, mutta lopulta hyväksyneet vääjäämättömän muutoksen.

Ja tokihan tässä on kyse siitä, että niin kansan enemmistö kuin kansanedustajien enemmistö gallupien mukaan ovat lakimuutoksen puolella. Tässä mielessä voi nimenomaan nähdä uhkana tuon kaltaisen tyrannian, josta aiemmin mainitsin. Jos kaikki äänestävät oman arvomaailmansa mukaisesti, niin homoliitot sallitaan. Jos suvisten tyrannia on vahvempaa kuin konservatiivien, niin tulos on vielä selvempi. Täten ainoa uhkakuva tasa-arvon toteutumiselle on tuo, että oikeasti suvaitsevaiset taipuvat konservatiivien junttauksen alla ja äänestävät vastoin tahtoaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omasta mielestäni on vain positiivista, jos konservatiivit muuttavat vanhoillisia kantojaan järkipuheen edessä. Näin on käynyt naispappeuden suhteen, näin on käynyt homouden sallimisen suhteen... Aina ne konservatiivit ovat räksyttäneet ja vastustaneet aikansa, mutta lopulta hyväksyneet vääjäämättömän muutoksen.

Ja tokihan tässä on kyse siitä, että niin kansan enemmistö kuin kansanedustajien enemmistö gallupien mukaan ovat lakimuutoksen puolella. Tässä mielessä voi nimenomaan nähdä uhkana tuon kaltaisen tyrannian, josta aiemmin mainitsin. Jos kaikki äänestävät oman arvomaailmansa mukaisesti, niin homoliitot sallitaan. Jos suvisten tyrannia on vahvempaa kuin konservatiivien, niin tulos on vielä selvempi. Täten ainoa uhkakuva tasa-arvon toteutumiselle on tuo, että oikeasti suvaitsevaiset taipuvat konservatiivien junttauksen alla ja äänestävät vastoin tahtoaan.

Kysyn nyt vielä ihan tarkennuksen vuoksi, että mielestäsikö tyrannia on hyväksyttävää, kunhan se tyrannisoiva osapuoli on oikea ja kunhan se tyrannisoitava osapuoli on oikea? Itse tyranniassa ei siis mielestäsi ole mitään vikaa?

Toki noinhan se ns. suvaitsevaisto juuri ajattelee ja elää. Ja kuvittelee, että he ovat sen takia parempia ihmisiä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kysyn nyt vielä ihan tarkennuksen vuoksi, että mielestäsikö tyrannia on hyväksyttävää, kunhan se tyrannisoiva osapuoli on oikea ja kunhan se tyrannisoitava osapuoli on oikea? Itse tyranniassa ei siis mielestäsi ole mitään vikaa?

Tyrannia nyt oli ennemmänkin tällainen raflaava termi painostukselle tai ankaralle lobbaamiselle. Totta kai politiikassa kaikki keinot ovat tältä osin sallittuja ihan puolueesta riippumatta. Minulle homo- ja heteroparien välisen tasa-arvon kannattajana on tietysti tärkeää, että laki toteutuu, joten toivon suvaitsevaisten ihmisten pitävän kantansa.

Toki noinhan se ns. suvaitsevaisto juuri ajattelee ja elää. Ja kuvittelee, että he ovat sen takia parempia ihmisiä.

Se on mielenkiintoinen ilmiö, että uskonnolliset konservatiivit jatkuvalla syötöllä itse aiheesta keskustelun sijasta alkavat mollaamaan suvaitsevaisia milloin mistäkin syystä. Nyt mukamas me suvaitsevaiset olemme parempia ihmisiä. Kukahan näin on sanonut tai kirjoittanut, siis muut kuin te ilmeisesti alemmuuskompleksista kärsivät uskonnolliset konservatiivit?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Se on mielenkiintoinen ilmiö, että uskonnolliset konservatiivit jatkuvalla syötöllä itse aiheesta keskustelun sijasta alkavat mollaamaan suvaitsevaisia milloin mistäkin syystä. Nyt mukamas me suvaitsevaiset olemme parempia ihmisiä. Kukahan näin on sanonut tai kirjoittanut, siis muut kuin te ilmeisesti alemmuuskompleksista kärsivät uskonnolliset konservatiivit?
Ottamatta kantaa sinänsä itse asiaan, niin tämä lauseesi on vähän nurinkurinen. Mollaamisesta puheen ollen.

Boldaus oma.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se on mielenkiintoinen ilmiö, että uskonnolliset konservatiivit jatkuvalla syötöllä itse aiheesta keskustelun sijasta alkavat mollaamaan suvaitsevaisia milloin mistäkin syystä. Nyt mukamas me suvaitsevaiset olemme parempia ihmisiä. Kukahan näin on sanonut tai kirjoittanut, siis muut kuin te ilmeisesti alemmuuskompleksista kärsivät uskonnolliset konservatiivit?

Haluaisin korjata sellaisen asian, että en kyllä millään mittarilla ole uskonnollinen konservatiivi, vaikka niin väitätkin. Minä haluan ehdottomasti, että kirkko ja valtio erotetaan toisistaan ja mitä pikemmin, sen parempi. Olen sitä mieltä, että ihmisten pitäisi saada lain edessä muodostaa juuri sellainen parisuhde kuin itse ja omasta vapaasta tahdostaan haluavat täysi-ikäisyyden rajoissa tietenkin eikä siihen pidä sitoa millään tavalla ketään muita olemassaolevia osapuolia. Olen sitä mieltä, että uskonnon opetuksen voi hyvin sisällyttää vaikkapa historian ja yhteiskuntaopin opetukseen. Olen sitä mieltä, että jos koulut eivät halua uskonollisia aamunavauksia, niin se on koulujen asia mutta jos haluavat, niin ei sitäkään pitäisi minkään lain estää varsinkin kun nyky-Suomessa vanhemmat voivat laittaa jälkikasvunsa ihan mihin kouluun itse haluavat ilman kuntarajoja. Olen sitä mieltä, että jos valtio pakottaa kirkkoja pitämään yllä joitain rakennuksia historian takia, niin sitten valtio myös maksaa siitä ja jos ei maksa, niin kirkolla pitää olla oikeus myydä omaisuuttaan, vaikka sitten ihan niitä kirkkoja jos he itse haluavat. Minulla ei myöskään ole sitten niin yhtään mitään naispappeja vastaan. Kuulostaako tämä sinun mielestäsi uskontokonservatiivisen puheelta?

Ja kuten nimimerkki tomageeni tuossa yllä jo totesi, sinähän et tuossa viestissäsi muuta tee kuin mollaat vastapuolta ja esität parempaa ihmistä kuin esim. minä. Vaikka toisessa lauseessa väität, ettei niin ole.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ottamatta kantaa sinänsä itse asiaan, niin tämä lauseesi on vähän nurinkurinen. Mollaamisesta puheen ollen.

Boldaus oma.

No minusta tuolle epäilylle alemmuuskompleksista on melko vahvat perusteet. Joka tuutista kuulee uskonnollisilta konservatiiveilta aina näitä "sallikaa minun mielipide, avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto". Sen sijaan, että itse asiasta keskusteltaisiin argumentoiden, jankataan vain että tämä on mielipiteeni ja teidän pitää se hyväksyä. Totta kai mielipiteet hyväksytään, mutta yhteiskunnallista asioista puhuttaessa olisi syytä keskittyä perusteisiin. Nyt mielipiteen tueksi on vain ulkoa opeteltuja lauseita, kuten "avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto", "avioliitto on pyhä", "Raamattu kieltää", "pitää ajatella lapsen etua". Itse näiden lausahdusten perusteita eivät uskonnolliset konservatiivit pääsääntöisesti tykkää avata. Täten onkin sitten poikkeuksellinen tarve hakea hyväksyntää vastapuolelta omille mielipiteille, kun kenties itsekin tajutaan a) omien perusteluiden onttous b) että kyse on vain viivytystaistelusta vääjäämätöntä kehitystä vastaan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
...Kuulostaako tämä sinun mielestäsi uskontokonservatiivisen puheelta?

Aiemmin tällä palstalla olet kertonut olevasi uskova ja muusta kirjoittelusta saa helposti sen kuvan, että arvokonservatiivinen aatemaailma on arvoliberaalia aatemaailmaa lähempänä. Täten oli mielestäni ihan perusteltua kutsua sinua uskonnolliseksi konservatiiviksi. Nyt luettelemasi perusteella et kuitenkaan kuulu missään määrin niihin radikaaleimpiin tällä saralla, vaan olet eräänlainen light-versio.

Jätit muuten kertomatta kantasi tähän kaikkein ajankohtaisimpaan kysymykseen eli tasa-arvoiseen avioliittolakiin. Oletko puolesta vai vastaan?

Ja kuten nimimerkki tomageeni tuossa yllä jo totesi, sinähän et tuossa viestissäsi muuta tee kuin mollaat vastapuolta ja esität parempaa ihmistä kuin esim. minä. Vaikka toisessa lauseessa väität, ettei niin ole.

En minä mitään mollannut. Kunhan vain epäilin uskonnollisten konservatiivien kärsivän jonkin sortin alemmuuskompleksista tähän ajankohtaiseen kysymykseen liittyen. Voi olla, että olen sitten hakoteillä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jätit muuten kertomatta kantasi tähän kaikkein ajankohtaisimpaan kysymykseen eli tasa-arvoiseen avioliittolakiin. Oletko puolesta vai vastaan?

Ihan tosi? Tuo oli aika yllättävää. Miten kun musta tuntuu, että tällä palstalla lähes jokainen kirjoittaja kyllä tietää, että mitä mieltä nimimerkki Kisapuisto asiasta on, vaikka en sitä nyt jokaisessa viestissä näekään järkeväksi toitottaa? Ehkä noin tuhannennen kerran, olen ehdottomasti vastaan.

En minä mitään mollannut. Kunhan vain epäilin uskonnollisten konservatiivien kärsivän jonkin sortin alemmuuskompleksista tähän ajankohtaiseen kysymykseen liittyen. Voi olla, että olen sitten hakoteillä.

Älä nyt viitsi. Vaikka me olemmekin monista asiaoista eri mieltä ja lähestukoon vastakkaisilla puolilla, niin kai sinussa nyt sen verran löytyy miestä että pystyt seisomaan sanojesi takana tai sitten myöntää olevasi väärässä? Kaikki näkee, mitä sinä tuolla kirjoitit, ei se ole mikään mielipidekysymys.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voi jumalauta mitä porukkaa on tämän hetken galluppien perusteella nousemassa pääministeripuolueeksi. Kokoomusta ja kumppaneita tulee arvostella ja olen sitä tehnyt rajusti itsekin, mutta en vaan jaksa uskoa, että nämä taantumuksen voimat ainakaan paremmin Suomen asioita hoitavat.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Voi jumalauta mitä porukkaa on tämän hetken galluppien perusteella nousemassa pääministeripuolueeksi. Kokoomusta ja kumppaneita tulee arvostella ja olen sitä tehnyt rajusti itsekin, mutta en vaan jaksa uskoa, että nämä taantumuksen voimat ainakaan paremmin Suomen asioita hoitavat.

Jep. Kyllähän Kokoomus on ollut kaikkea muuta kuin aikaansaava ja "oma" puolue viime vuodet, mutta kyllä naurattaa nämä jotkut hörhöt jotka oikeasti luulevat että demarit, vasemmistoliitto ja vihreät ovat ne puolueet jotka Suomen nostavat lamasta. Ei herranjeesus sentään. Noh, fattaluukun suurkuluttajat tietenkin sellaista toivoo.
 

Fordél

Jäsen
Kokoomusta ja kumppaneita tulee arvostella ja olen sitä tehnyt rajusti itsekin, mutta en vaan jaksa uskoa, että nämä taantumuksen voimat ainakaan paremmin Suomen asioita hoitavat.

Vastakysymykseksi voisi heittää, että voivatko hoitaa huonominkaan? Onko Suomi nyt Kokoomusjohtoisen hallituksen yli kolmen vuoden työskentelyn jälkeen jotenkin hyvässä jamassa? Kyllä, ajat ovat olleet vaikeat, mutta eipä ole Kataisen tai Stubbin hallitusten työskentelykään vakuuttanut. Tässä maassa on enennenkin ollut vaikeita aikoja yhdistettynä laajaan hallituspohjaan, mutta hyvällä johtajuudella asioissa on päästy eteenpäin. Nyt on riidelty ja poljettu aika pahasti paikallaan kolme vuotta.

Eli vaikka en Kepua kannatakkaan niin mielestäni tärkeintä on saada Suomeen toimintakykyinen ja päämäärätietoinen hallitus, jolla on selkeä visio siitä mihin kohti tässä lähdetään ja joka saa selkeitä muutoksia aikaan. Jos tällainen hallitus saadaan aikaiseksi vain Kepun johdolla niin minkäs teet. Joka tapauksessa tällainen hallitus on todennäköisesti aina parempi vaihtoehto kuin paikallaan junnaava hallitus. Johonkin suuntaan tästä on lähdettävä eikä kannata jäädä tuleen makaamaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jep. Kyllähän Kokoomus on ollut kaikkea muuta kuin aikaansaava ja "oma" puolue viime vuodet, mutta kyllä naurattaa nämä jotkut hörhöt jotka oikeasti luulevat että demarit, vasemmistoliitto ja vihreät ovat ne puolueet jotka Suomen nostavat lamasta. Ei herranjeesus sentään. Noh, fattaluukun suurkuluttajat tietenkin sellaista toivoo.

No Kokoomus ei varmuudella nosta meitä lamasta. Olisivat sen jo tehneet, sen sijaan avainministerit hakivat turvavirat. Eivätkä kyllä sen enempää vasemmistoliitto tai vihreätkään lamaa selätä. Näin lyhyellä ajalla on kuitenkin selvää, että Rinne on demariksi yllättävän tolkku mies. Sipilällä on todennäköisesti poliitikoista kovin talousosaaminen ja rauhallisen oloinen habitus herättä luottamusta. Toki homma ei ole yhden miehen show. En ole vielä tehnyt äänestyspäätöstäni, mutta Sipilän tukeminen on kyllä vaihtoehto.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
No Kokoomus ei varmuudella nosta meitä lamasta. Olisivat sen jo tehneet, sen sijaan avainministerit hakivat turvavirat. Eivätkä kyllä sen enempää vasemmistoliitto tai vihreätkään lamaa selätä. Näin lyhyellä ajalla on kuitenkin selvää, että Rinne on demariksi yllättävän tolkku mies. Sipilällä on todennäköisesti poliitikoista kovin talousosaaminen ja rauhallisen oloinen habitus herättä luottamusta. Toki homma ei ole yhden miehen show. En ole vielä tehnyt äänestyspäätöstäni, mutta Sipilän tukeminen on kyllä vaihtoehto.

Juu en tarkoittanutkaan asiaa ihan niin että Kokoomus nostaisi Suomen yksin. Itseäni on alkanut vituttaa se että Kokoomus on unohtanut keskiluokan. Keskittyvät nuoleskelemaan vähimmistöjä ja huolehtivat vain näiden Kokkiloiden etuuksista. Kepu alkaa vastenmielisyydestään huolimatta olemaan vaihtoehto minullekin yli 20v Kokoomusta äänestäneenä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nimettömänä kyselyyn on helppo vastata mitä vain, mutta kun pitäisi äänestää oikeasti ja omalla nimellä, niin asia on täysin eri. Voisin lyödä ihan mitä tahansa vetoa siitä, että perjantaina kun äänestetään, niin siellä ei todellakaan ole 37 demaria homoliittojen puolella. Ei lähelläkään. Samoin kuin 26 kokoomuslaista ei tule äänestämään homoliittojen puolesta, vaikka tuolla linkkisi takana olevassa kyselyssä niin väittävätkin.
Toivottavasti et ihan hirveän isolla lähtenyt lyömään noita vetoja. Demareista 37 äänesti Jaa, kaksi oli poissa ja kaksi äänesti Ei. Kokoomuksesta 28 äänesti Jaa (eli useampi kuin kyselyssä) ja 16 Ei.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toivottavasti et ihan hirveän isolla lähtenyt lyömään noita vetoja. Demareista 37 äänesti Jaa, kaksi oli poissa ja kaksi äänesti Ei. Kokoomuksesta 28 äänesti Jaa (eli useampi kuin kyselyssä) ja 16 Ei.

Näinhän se oli. Aliarvioin ryhmäpaineen vaikutuksen liian alakanttiin, ja myönnän tältä osin toki virheeni.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tapasin tuossa viikonloppuna armeijan upseeristoa (taso majuri - eversti) ja mielenkiintoinen luonnehdinta tuli Lehtomäestä ja Pekkarisesta: tekevät nurkumatta sen mitä Moskova pyytää. Ihan kauhean kovaa arvostusta eivät taida Keskustan YYA-siiven edustajat armeijan silmissä nauttia. Mielenkiintoista nähdä mille salkuille nämä kaksi turvallisuusriskiä uskalletaan istuttaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tapasin tuossa viikonloppuna armeijan upseeristoa (taso majuri - eversti) ja mielenkiintoinen luonnehdinta tuli Lehtomäestä ja Pekkarisesta: tekevät nurkumatta sen mitä Moskova pyytää. Ihan kauhean kovaa arvostusta eivät taida Keskustan YYA-siiven edustajat armeijan silmissä nauttia.

Edelleen pelkään pirusti, että Lehtomäestä tulee ulkoministeri. Siinä on sangen vaarallinen poliitikko, mutta Keskustan johtama hallitus tulee joka tapauksessa myötäilemään enemmän Kremliä - puolue on hyvin retrohenkinen myös ulkopolitiikan suhteen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos kepu saa ulkoministerin salkun, niin kaipa Väykkä ja Lehtomäki ovat ne realistisimmat vaihtoehdot tuohon tehtävään. Nato-kiimailijoiden silmissä nämä varmastikin ovat kammottavia vaihtoehtoja.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jos kepu saa ulkoministerin salkun, niin kaipa Väykkä ja Lehtomäki ovat ne realistisimmat vaihtoehdot tuohon tehtävään. Nato-kiimailijoiden silmissä nämä varmastikin ovat kammottavia vaihtoehtoja.

Sen sijaan Suomen Venäjään liittymisen kannattajille nämä ovat parhaat vaihtoehdot heti dosentti Bäckmanin jälkeen. Tosin en jaksa uskoa että Sipilä haluaa Väyrys-showta hallitukseensa. Saatta olla että myöskin voimakolmikko Pekkarinen, Anttila ja Kääriäinen jää salkkujaossa sivuraiteille. Keskustassa kyllä tajutaan että tienatut kaupunkiäänet katovat nopsaan jos vanha kepu-imago päästetään taas pinnalle.
 

Fordél

Jäsen
Saatta olla että myöskin voimakolmikko Pekkarinen, Anttila ja Kääriäinen jää salkkujaossa sivuraiteille. Keskustassa kyllä tajutaan että tienatut kaupunkiäänet katovat nopsaan jos vanha kepu-imago päästetään taas pinnalle.

Hyvin suurella todennäköisyydellä ainakin Anttila ja Kääriäinen ovat poissa salkkujaosta. Seuraavassa hallituksessa tulee olemaan vähemmän ministereitä kuin nykyhallituksessa. Jos Keskustalla on vaikka 5-6 ministeriä ja näistä yksi on luonnollisesti Sipilä, jää paikkoja jäljelle 4-5. Vanhan koulukunnan jääristä Väyrynen ja Pekkarinen lienevät vahvimmilla, mutta Keskusta tuskin haluaa kaikille ministeripesteille vanhaa konkaria. Keskustalla on kuitenkin paljon nuorempia poliitikkoja, jotka voivat ottaa ministerin pestin vastaan, kuten Tuomo Puumala, Paula Lehtomäki, Kimmo Tiilikainen ja Annika Saarikko. Eiköhän valtaosa Keskustan ministereistä tule näistä uuden sukupolven edustajista höystettynä sitten muutamalla vanhalla konkarilla tyyliin Väykkä ja Mauri.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän VanhasMasalle yksi salkku anneta.

Vai onko mies Sipilän koirankopissa? Kuitenkin aika korkean profiilin hahmo.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eiköhän VanhasMasalle yksi salkku anneta.

Vai onko mies Sipilän koirankopissa? Kuitenkin aika korkean profiilin hahmo.

Aivan varmasti Vanhanen saa yhden salkun. Ensinnäkin entinen pääministeri ei lähtisi ehdolle, ellei tavoitteena olisi ministeriys. Toiseksi se olisi Sipilältä huono liike olla tarjoamatta entiselle pääministerisalkkua ministerinsalkkua. En myöskään usko, että (kolmanneksi) Vanhanen olsi asettunut ehdolle, mikäli Kepu edelleen sukeltaisi, eikä hallituspaikka olisi varma. Ja eiköhän (neljänneksi) Vanhanen kerää sellaisen äänimäärän, ettei puolue voi olla huomioimatta sitä salkkujaossa.
 

Fordél

Jäsen
Aivan varmasti Vanhanen saa yhden salkun. Ensinnäkin entinen pääministeri ei lähtisi ehdolle, ellei tavoitteena olisi ministeriys. Toiseksi se olisi Sipilältä huono liike olla tarjoamatta entiselle pääministerisalkkua ministerinsalkkua. En myöskään usko, että (kolmanneksi) Vanhanen olsi asettunut ehdolle, mikäli Kepu edelleen sukeltaisi, eikä hallituspaikka olisi varma. Ja eiköhän (neljänneksi) Vanhanen kerää sellaisen äänimäärän, ettei puolue voi olla huomioimatta sitä salkkujaossa.

Pidän Vanhasen ministerin pestiä hyvin mahdollisena ja ehkä jopa toivottavana, koska Vanhasen kokemukselle olisi käyttöä, mutta en kuitenkaan minään varmana asiana. Vanhanen voi lähteä ehdolle muustakin syystä kuin ministerin pestin takia. Mediassa ja täälläkin on esitetty Kelan pääjohtajan pestiä, mutta miksei myös jonkin keskeisen valiokunnan puheenjohtajuutta tai puhemiehistöä. Ministerinsalkun tarjoaminen Vanhaselle voi olla myös kaikkea muuta kuin hyvä liike Sipilältä. Jos Sipilällä on ministerinä Vanhasen lisäksi myös esimerkiksi Väyrynen, voisi kattilan äärellä olla liian monta pääkokkia, jotka haluvat olla kauhan varressa hämmentämässä soppaa. Saarikot, puumalat ja tiilikaiset ovat Sipilälle helpompia hallittavia.

Mutta tosiaan, Vanhanen voi hyvinkin kerätä sellaisen potin, että häntä on vaikea sivuuttaa ministerispekulaatioissa. Toki jos Lehtomäki on jo ministerinä Uudenmaan piiristä niin hallitukseen ei välttämättä mahdu kahta kepulaista samasta piiristä? Monimutkainen palapeli kaiken kaikkiaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mikäli Keskusta nyt vaalit voittaa (kuten nyt näyttää), niin pääministerin jälkeen muut ministerisalkut riippuvat kuitenkin toisten puolueiden vaalituloksesta. Esim. Kesk + Sdp + PS kombinaatiossa Pääministeri olisi Sipilä, Valtionvarainministeri Rinne ja Soini saisi ulkoministerin pestin mikäli haluaisi, ja todennäköisesti haluaisi kun on ulkoasianvaliokunnan pj. Tällöin Keskustalta jäisi käyttämättä Väyrysen kokemus, joka olisi toisille suuri helpotus, toisille harmi. Pekkarisella saattaisi olla halua Elinkeinoministeriksi ja entiselle pääministeri Vanhaselle pitäisi vielä löytää tärkeä ministeriö. Suunnilleen loput paikat menisivätkin varmaan naisille eri puolueista. PerSuilla olis varmasti halua päästä päättämään kehitysyhteistyörahoista tai maanpuolustuksesta eikä olisi ihme vaikka heillä olisi tahtoa ottaa ympäristöministeriö haltuun purkaakseen vihreiden pahimpia mokia.

Keskustalla ja demareilla on kyllä jo keskenään valtava määrä kokeneita ja osa kyvykkäitäkin ministeriehdokkaita. Todella hankala palapeli. Toki vaalit ovat vielä kaukana, ja paljon voi tapahtua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös