Keskusta

  • 639 131
  • 5 226

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Itselläni ei vaan ole tuollaista jakoa kaupunkilaisiin ja maalaisiin edunvalvontamielessä. Jotenkin tuo on itselle täysin mennyttä maailmaa, jotain sodan jälkeistä Suomea. Itse olen asunut vain kaupungissa, mutta maallakin on mukavaa. Tämä usein hesalaisten jako ei ole minusta mielekäs. Sen sijaan kaipaan konservatiivista vaihtoehtoa nyky menoon. Mutta onko Kaikkosen keskusta sellainen. Enpä tiedä.
 

Analyzer

Jäsen
Keskustassa on selkeästi linjattu, että seuraava tavoite hallituspohjaksi olisi Kepu-Kokoomus-Sdp.

Tuohan varmaan olisi kepulle järkevä pohja, tällöin painotukset varmaan kompromissien kautta olisivat juurikin keskellä.

Demareille tuo olisi kuitenkin aika kammottava pohja. Puolue on kuitenkin tällä hetkellä todella vasemmalla ja kahden porvaripuolueen kanssa voisi olla vaikeaa. Oppositioon jäisi vielä vassarit ja vihreät lihomaan ja kyllä persuilla ja demareillakin löytyy yhtenevää rajapintaa duunareissa.

Tuskinpa toteutuu tämä unelma. Varmaan Suomelle ihan hyvä, tuosta tulisi todennäköisesti sulle-mulle sekamelska ilman mitään yhteistä linjaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Demareille oletan edelleen mieluisimman hallituspohjan olevan 2019-2024 viisikon toisinnon. Tätä tukee jo yksistään se, ettei Keskusta, Vihreät ja Vasemmistoliitto halunne kukaan jäädä kahdeksi vaalikaudeksi oppositioon. Kokoomus pelataan helposti pois, mikäli vain jäävät kakkoseksi.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Puolue on kuitenkin tällä hetkellä todella vasemmalla ja kahden porvaripuolueen kanssa voisi olla vaikeaa.
Pakko sen verran kommentoida tähän väliin, ettei keskusta ole millään mittarilla porvaripuolue. Kaikkosen myötä kepu tulee varmasti hieman oikeammalle siirtymään mutta edustaa silti edelleen maalais-sosialismia, verorahoin tukihimmeleitä omille sidosryhmilleen säätävää aatetta ja kaikkea muuta kuin kapitalismia. Edes nyt oppositiossa kepu ei ole kovin uskottavasti kyennyt tekemään pesäeroa demareihin. Vain Saarikon ja Marinin välinen jääkausi on tullut selväksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keskustassa on selkeästi linjattu, että seuraava tavoite hallituspohjaksi olisi Kepu-Kokoomus-Sdp.

Tuohan varmaan olisi kepulle järkevä pohja, tällöin painotukset varmaan kompromissien kautta olisivat juurikin keskellä.

Demareille tuo olisi kuitenkin aika kammottava pohja. Puolue on kuitenkin tällä hetkellä todella vasemmalla ja kahden porvaripuolueen kanssa voisi olla vaikeaa. Oppositioon jäisi vielä vassarit ja vihreät lihomaan ja kyllä persuilla ja demareillakin löytyy yhtenevää rajapintaa duunareissa.

Tuskinpa toteutuu tämä unelma. Varmaan Suomelle ihan hyvä, tuosta tulisi todennäköisesti sulle-mulle sekamelska ilman mitään yhteistä linjaa.
Nuorisovastaisempaa hallituspohjaa voi olla vaikea löytää. Mutta ihan todennäköinen pohja.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps

Todella hyvä asia, että kepullakin on negaatioita tätä vieraslajia kohtaan. Toivottavasti Kaikkonen saa sellaista pöhinää aikaiseksi, että kaikki persuja äänestäneet palaavat ruotuun.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oikeistolainen investointeja ja aluepolitiikkaa painottava yhteistyökykyinen puolue, ilman rasismia. Tämä lienee Keskustalle kaikkein suoraviivaisin tie yli 15% kannatuslukuihin, vaikka vasemmistopopulismilla saattaisi pikavoittoja olevan saavutettavissa.

Valitettavana näen, että Pohjois-Korean ystävänä aiemmin tunnettu entinen kommunisti Antti Siika-aho jatkaa edelleen puoluesihteerinä. Siinä missä Demarit tekivät hutivalinnan Mikkel Näkkäläjärven osalla, samoin teki Keskusta valitessaan Siika-ahon.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nuorisovastaisempaa hallituspohjaa voi olla vaikea löytää. Mutta ihan todennäköinen pohja.
Kuinka niin? Suurin osa suomea äidinkielenään puhuvista nuorista on noiden kolmen puolueen äänestäjien lapsia. Haluaisivatko he lapsilleen pahaa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka niin? Suurin osa suomea äidinkielenään puhuvista nuorista on noiden kolmen puolueen äänestäjien lapsia. Haluaisivatko he lapsilleen pahaa?
Onko tämä retorinen kysymys? Isoa osaa ihmisistä ei kyllä kiinnosta kuin omat asiat. Noiden kolmen puolueen äänestäjät ovat kaikista vanhimpia. Luuletko, että kun tulee tilanne, että on pakko leikata, niin nuo kolme puoluetta leikkaisivat mieluummin eläkeläisiltä kuin opiskelijoilta?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itselläni ei vaan ole tuollaista jakoa kaupunkilaisiin ja maalaisiin edunvalvontamielessä. Jotenkin tuo on itselle täysin mennyttä maailmaa, jotain sodan jälkeistä Suomea. Itse olen asunut vain kaupungissa, mutta maallakin on mukavaa. Tämä usein hesalaisten jako ei ole minusta mielekäs.
Kyllä se jako on todella vahva, ei tarvitse kuin jossain Pohjois-Karjalassa mennä opiskelijakaupunki Joensuusta reilut 60 kilometriä Rääkkylään, niin on astunut takaisin 1970-luvulle; on suljettua liiketilaa liiketilan perään, kylän kolme ainoaa nuorta ajelee 90-luvun lopun Bemarillaan eikä naisia kirjaimellisesti haista kilometrin päähän (viittaan nyt sekä sukupuolirakenteeseen että nuorten kaupunkilaisnaisten tuhottoman vahvaan parfyymin käyttöön).

Johan sen näkee keskustan ja osin perussuomalaisten vaalituloksista, kuinka erilaista elämää kasvavissa kaupungeissa eletään maaseutuun nähden. Perussuomalaiset saavat suhteellisesti eniten ääniä kunnissa, joissa maahanmuutto on sataprosenttisesti työperäistä sekä samalla mitätön ilmiö. "Suomaliaksi" morkatussa Helsingissä PS on viidenneksi suurin puolue.

Olen itse maaseudun kasvatti (toki kaupunkeja oli lähellä) enkä millään tavalla häpeä sitä. Mutta näin jälkeenpäin olen alkanut miettiä, että olisihan siellä voinut moni asia olla hieman helvetisti paremmin - kuten vaikka se, että otsikon puolueen vallan soisi monessa kunnassa hieman heikentyvän.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olen itse maaseudun kasvatti (toki kaupunkeja oli lähellä) enkä millään tavalla häpeä sitä.

Itse olen kasvanut myös kouluvuoteni maaseudulla aika keskellä Saloa, Loimaata ja Turkua. Tuosta on jäänyt uteliaisuus, keitä siellä nykyään äänestetäänkään. Tuo näkyy seudulla, että PS on kiilannut Keskustan ohi todella selkeästi. Kuntia kun on liitetty jne., niin ei ehkä erotu sellainen "tuo on meidän kylän nimi" -meininki, vaan omakin vanha kotikunta katsoo enemmän jo kaupunkiin päin, johonkin noista kolmesta. Ja noista nousee ne PS-nimet äänestettyjen kärkeen.

Eduskuntavaalien tuloksissa naurahdin esim. sille, että tuon kotipitäjäni äänissä aivan viimeisten joukossa olivat esim. Sandra Bergqvist ja Saara-Sofia Sirén, jotka istuvat hallituspuolueissa, toinen jopa ministerinä. Annika Saarikko totta kai ykkönen, mutta heti perässä Ville Tavio ja Vilhelm Junnila. Osin ehkä kuuluu sellainen bensiskahviloiden spekulointi maahanmuuttajista ja vihreästä aatteesta. Kyllä ne siellä Esson baarissa tietää paremmin, vaikkei kovin suoraan pikkukylän asukkaita koskisikaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olen itse maaseudun kasvatti (toki kaupunkeja oli lähellä) enkä millään tavalla häpeä sitä. Mutta näin jälkeenpäin olen alkanut miettiä, että olisihan siellä voinut moni asia olla hieman helvetisti paremmin - kuten vaikka se, että otsikon puolueen vallan soisi monessa kunnassa hieman heikentyvän.

Keskustan ongelmaksi huomaan itsekin monesti keskustalaisesta pikkukaupungista syntyisin olevana että kunnallispolitiikassa toiminta on usein dominoivaa ja arvostelijoiden mukaan hieman suhmuroivaakin. Varmasti osin totta, osin liioiteltua. Eduskunnassa on taas ollut usein jotain muuta, rakentavaakin. Älkää Väyrystä ja muita fossiileja enää tähän huomioiko.

Silti Kaikkosen jotenkin tuntevana odotan mielenkiinnolla miten homma lähtee pelittämään. Onneksi päästiin Saarikosta, mielestäni ei mitenkään sopiva pj ollut. Kulmunikin selkeästi omaan mieleeni parempi. Voi olla turha toive mutta kyllä Keskustalle tilausta on tämän blokkiutuvan politiikan keskellä. Vastenmielistä on nykyinen jokaisen asian kärjistäminen.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen kokoomuslainen, mutta toivon vahvasti keskiryhmien (Keskusta, RKP, Vihreät linjasta riippuen) nousua Perussuomalaisten ja Vasemmiston kustannuksella.

Keskusta rakastaa poliittisia lehmänkauppoja, valtion tukihimmeleitä, raskasta hallintoa ja suhmurointia. Lisäksi sillä on vieläkin ulkopoliittista painolastia YYA-meiningistä. Sen sijaan myönteinen suhtautuminen pk-yrityksiin, sitoutuminen demokraattisiin arvoihin sekä oikeusvaltioperiaatteeseen ja suomalaisen kulttuurin vaaliminen ovat niitä arvostettavia asioita keskustalaisessa aatemaailmassa.

Toivon, että Keskusta saa palikat Kaikkosen johdolla siinä määrin järjestykseen, että nostaa kannatuksensa yli 15 prosentin. Sitä korkeammalle ja pääministerikisaan en toki Keskustaa ja Kaikkosta kaipaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toivon, että Keskusta saa palikat Kaikkosen johdolla siinä määrin järjestykseen, että nostaa kannatuksensa yli 15 prosentin. Sitä korkeammalle ja pääministerikisaan en toki Keskustaa ja Kaikkosta kaipaa.

Tuohan on ihan realistinen toive. Minäkin aina äänestänyt Kepua/Kokoomusta vähän tilanteesta riippuen, viime aikoina enemmän kokoomusta. Sellaisen voisin toiveeseen lisätä että kyllä minä ehdottomasti ennemmin keskustalaisen pääministerin ottaisin jos vaihtoehtona olisi PS puhumattakaan Vasemmistoliitosta. SDP/Kokoomus/Keskusta edustavat kaikki sitä tietyn maltin keskilinjaa jota toivoisin. Toki Marinin siipi demareissa on vähän liikaa.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Keskustahan on tulonsiirto puolue siinä missä vasemmisto haluaa verottaa keskiluokan hengiltä, niin Keskustan ikiaikainen agenda on kaupunkilaisten kurjistaminen. Tampereen pieni Keskustan ryhmä on ollut kaikkia investointihankkeita vastaan (Raitiotie, Areena hanke, rantatunneli). Onko tämä puoluetoimistolta Apollonkadulta tullut viesti, että jarrutetaan isojen kaupunkien investointihankkeita ? Oululaiset voi kertoa kuinka tämä onnistunut pohjois-pohjanmaalla ?

Itse nauttinut tilanteesta, että Kepulit sai märän päiväunensa läpi eli maakuntahallinnon. Nyt kun ollaankin lyöty taloudelliset realiteetit maakunnille pöytään, ja yli paisuneita rakenteita ollaan järkeistämässä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Sellaista rahamäärää ei Suomessa ole olemassakaan, että näissä rääkkylöissä voitaisiin elää jotain onnellista 80-lukua ja paha kaupungistuminen saataisiin pysähtymään.

Nähtiinhän se viime kaudellakin. Kepu lypsi kaiken mitä saatavissa oli, mutta sekään ei riittänyt täyttämään epärealistisia odotuksia/lupauksia.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Keskustahan on tulonsiirto puolue siinä missä vasemmisto haluaa verottaa keskiluokan hengiltä, niin Keskustan ikiaikainen agenda on kaupunkilaisten kurjistaminen. Tampereen pieni Keskustan ryhmä on ollut kaikkia investointihankkeita vastaan (Raitiotie, Areena hanke, rantatunneli). Onko tämä puoluetoimistolta Apollonkadulta tullut viesti, että jarrutetaan isojen kaupunkien investointihankkeita ? Oululaiset voi kertoa kuinka tämä onnistunut pohjois-pohjanmaalla ?

Itse nauttinut tilanteesta, että Kepulit sai märän päiväunensa läpi eli maakuntahallinnon. Nyt kun ollaankin lyöty taloudelliset realiteetit maakunnille pöytään, ja yli paisuneita rakenteita ollaan järkeistämässä.

Tähän voisi lisätä että kunnallispolitiikassa ovat varmasti useinkin vastarannankiiskiä ja vähemmistössä. Jyväskylässä kun ovat isompi ryhmä niin oman tulkintani mukaan ovat kyllä olleet aina historian ”oikealla” puolella.

Sen verran vielä että tunnistan Keskustan puutteet ja se mikä puolueessa ärsyttää. Pitää kuitenkin muistaa että kaikista puolueista löytyy niin hyvää jos huonoakin. Kyllä keskusta on ollut rakentamassa vaikka peruskoulua ja valtakunnan kattavaa yliopistoverkostoa demareiden kanssa jota nuoremmat eivät enää muista. Kokoomus olisi keskittänyt kaiken Helsinki-Turku-Tampere-kolmioon.

Ennen kaikkea toivon keskustan nousua PS:n kustannuksella että saadaan muitakin hallituksia jatkossa kuin kansakuntaa repiviä pois blokkiajattelusta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onko tämä retorinen kysymys? Isoa osaa ihmisistä ei kyllä kiinnosta kuin omat asiat. Noiden kolmen puolueen äänestäjät ovat kaikista vanhimpia. Luuletko, että kun tulee tilanne, että on pakko leikata, niin nuo kolme puoluetta leikkaisivat mieluummin eläkeläisiltä kuin opiskelijoilta?
Tuntemieni eläkeläisten sekä eläkeikää lähestyvien ihmisten keskuudessa ollaan kyllä hyvinkin valmiita tekemään uhrauksia omien jälkeläisten hyväksi. Sitä tapahtuu viikoittain. Aikaa, rahaa, materiaalia.

Miten tavalliset ihmiset nyt yht'äkkiä olisivat laajasti jotain itsekkäitä kusipäitä?
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Kyllä se jako on todella vahva, ei tarvitse kuin jossain Pohjois-Karjalassa mennä opiskelijakaupunki Joensuusta reilut 60 kilometriä Rääkkylään, niin on astunut takaisin 1970-luvulle; on suljettua liiketilaa liiketilan perään, kylän kolme ainoaa nuorta ajelee 90-luvun lopun Bemarillaan eikä naisia kirjaimellisesti haista kilometrin päähän (viittaan nyt sekä sukupuolirakenteeseen että nuorten kaupunkilaisnaisten tuhottoman vahvaan parfyymin käyttöön).
Ei tarvitse edes mihinkään itärajalle ajella jonnekkin kalmukki- aron äärellä, vaan meillä on tuossa Helsinkiläisten, Tamperelaisten ja Turkulaisten parvekkeelta näkyvillä oleva pikku kaupunki nimeltä Forssa. Kaikki samat riutumisen merkit kuin Itä- Suomessa; tuhansia ja taas tuhansia työpaikkoja kadonnut. Silti vaan vittu hymistellään että ollaan niin positiivisia että ai että. Eikä tuohon paikkakuntaan edes junat kulje. Miettikää nyt perkele, kultaisen kolmion keskellä, eikä missään vitun Itä-Siperiassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuntemieni eläkeläisten sekä eläkeikää lähestyvien ihmisten keskuudessa ollaan kyllä hyvinkin valmiita tekemään uhrauksia omien jälkeläisten hyväksi. Sitä tapahtuu viikoittain. Aikaa, rahaa, materiaalia.

Miten tavalliset ihmiset nyt yht'äkkiä olisivat laajasti jotain itsekkäitä kusipäitä?
En sinun kavereistasi tiedä, mutta puolueet tuppaavat yleensä ajamaan äänestäjiensä asiaa. Eläkeläisten ykköspuolue demareiden vaihtoehtobudjetissa oli leikkauksia vain opiskelijoille, mutta ei yhtään eläkeläisiin. Kovin vähän sai julkisuutta tuo.
 

Analyzer

Jäsen
Jonkun verran riittää kyllä Kaikkosella työsarkaa että palaan Kepun äänestäjäksi.

Minulle ei putoa ei sitten niin yhtään tämä Keskustan tyyli, jossa he itse ovat olleet ajamassa asioita, joita nyt sitten oppositiossa kritisoivat suu vaahdossa ja koittavat laittaa muiden syyksi.

Vain muutamia mainitakseni:

1. Sote
2. Ennallistamisasetus (Marini hallitus tuki tätä ja Kepun europarlamenttiryhmä on ollut tämän yksi suurimpia lobbareita)
3. Valtiin velan kasvun kritisointi
4. EU:n yhteisvelka. Väittävät Ukrainan vuoksi otettavan yhteisvelan olevan peiteoperaatio laajemmalla yhteisvelan normalisoinnille. Itse kannattivat yhteisvelkaa hallituksessa ollessaan, mutta sitten kun sitä otettaisiin Ukrainan hyväksi niin politikoivat sillä hallitusta vastaan. Hyi saatana.


Toki se varmaan toimii, kun ihmiset seuraavat keskimäärin heikosti politiikkaa.

Minulle tämä on populismia sen yököttävimmässä muodossa. Perinteiden populismi, jossa tarjotaan vaikeisiin aisoihin helppoja ratkaisuja ei ole likikään niin ärsyttävää kuin tällainen, jossa itse tehdään asioita vallan kahvassa ja oppositiossa sitten vastaavia toimia haukutaan.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kyllä Keskustan kannatus nousee pikkuhiljaa. Seuraavissa kunta- ja aluevaaleissa Keskusta pärjää hyvin. Perussuomalaisten kannatus laskee edelleen.

Keskustalla on suuria vaikeuksia nostaa kannatustaan pääkaupunkiseudulla. Tämän ymmärrän hyvin miksi näin on vaikka entisiä kepulaisia siellä asuu pilvin pimein.
 

Analyzer

Jäsen
Varmasti mutta potentiaali on niissä myös jotka ovat puoluetta joskus äänestäneet. Oletko siirtynyt Kokoomuksen suuntaan niinkuin minä vai minne on tie vienyt?

Minä äänestän etupäässä sillä perusteella, että valtaan pääsisi porvarihallitus. Viime hallituskauden koalitio oli minun näkökulmastani huonoin mahdollinen.
Kok ja Ps tullut äänestettyä viime vuosina riippuen tilanteesta ja vaaleista.

Sipilän Kepu oli hyvä. Saarikon Kepu todella vastenmielinen. Kaikkosessa on potentiaalia, katsellaan rauhassa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keskustalla on suuria vaikeuksia nostaa kannatustaan pääkaupunkiseudulla. Tämän ymmärrän hyvin miksi näin on vaikka entisiä kepulaisia siellä asuu pilvin pimein.
Vaikka Keskustalla jonkin verran kannatusta PK-seudullakin on pitkään ollut, eräänlainen änkyrämaine heillä valitettavasti näyttää olevan. Kynnys sille, että esim. joku vantaalainen kokkari vaihtaisi Kepuun on korkea. Yrittäjien edunvalvonta toki puhuttelee myös suurissa kaupungeissa, mutta kun mielikuvatasolla Keskusta priorisoi maakuntien siltarummut esim. PK-seudun raidehankkeiden edelle, niin eipä se juuri täällä puhuttele. Lisäksi Kokoomus, SDP, Persut ja Vihreät ovat ottaneet eri nichet aika tehokkaasti haltuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös