Kertokaa nyt jo joku, miksi kansa ryntää jälleen kerran kiimassa äänestämään kepua. Vai ovatko muut vaihtoehdot kerta kaikkiaan niin paskoja, että jopa kepu näyttäytyy hyvänä vaihtoehtona? Olen kuullut jopa joiltaon vasemmistolaisilta, että äänestävät kepua, koska Sipilä on niin sympaattinen. Järjetöntä, sanoisin.
Syitä voi olla monia mutta koville se tuntuu ottavan kun tätä ketjua lukee.
Minä haluan tuoda tähän sen näkökulman, että aivan viime aikojen tapahtumat ovat saaneet minut epäröimään, onko Kepun häämöttävä vaalivoitti sittenkään hyväksi. Pointteja on useita.
Jos lähtötilannetta mietitään, niin olin valmis hyväksymään Kepun nousun pääministeripuolueeksi. Kokoomus-johtoinen hallitus on tällä kaudella täydellisesti epäonnistunut ja arvosana on hylätty. Lisäksi Kepu sai uuden pj:n Sipilän muodossa, joka etenkin alkuun vaikutti hyvältä tyypiltä ja ehkä jopa vähän tuuletti Keskustan pölyttynyttä ilmapiiriä.
Mutta sitten erittelemättömässä järjestyksessä on tapahtunut seuraavia asioita:
- Paavo Väyrysen umpisuomettuneet kannanotot viime aikoina. Jos minä olisi toimittaja, niin nostaisin kunnon haloon siitä, että Väyrynen taannoin rivien välissä kehotti Suomea lähtemään Unkarin linjoille Venäjä-politiikassamme. Jos joku ei tiedä, niin Unkarissa vallalla on ääriaines, josta syystä Kremlin kansalliskiihotus vetoaa ja varsin todennäköisesti rahakin vaihtaa omistajaa. HUOLENAIHE: Väyrysestä tulee ministeri.
- Paula Lehtomäen, eli tämän Suomi-Venäjä-seuran puheenjohtajan kannanotot.
- Kääriäisen kannanotot liittyen maanpuolustukseen ja miinasopimukseen ovat paitsi tuulahdus menneiltä ajoilta, myös ankaran populistisia. Ei jatkoon. Ja sama koskee ystäväänsä Pekkarista.
- Eniten huolestuttaa se, että onko Sipilästä sittenkään pääministeriksi. Sipilä sanoo niin vähän mistään mitään (sinällään mainio taktiikka gallup-johtajalle, ei siinä mitään), että hänen kannanottonsa ovat jääneet vajaiksi ja en oikein osaa muodostaa kuvaa hänestä johtajana. YLE uutisoi jo ajat sitten, että etenkin Pohjanmaalla ja Oulun seudulla Sipilästä ei saa negatiivisesti kirjoittaa, isännät suojelevat mustasukkaisesti hänen julkisuuskuvaansa.