Kerjäläisten valtakunta

  • 128 556
  • 664

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Tuo katumuusikko on aika ...noh ilmaisu tekee kunniaa tälle heidän tuottamalleen metelille. Tiedä sitten onko heidän ohjelmistonsa enemmän tyyliin Sigur Ros mees ambient meets noise- tyylistä maalailua, mutta yhtään biisiä en kyllä ole heidän seteistään tunnistanut. Yleensä kurtuilla yms. vain tuotetaan ääntä. Tosin voihan joku siitäkin innostua. Eipähän soi samat rokit ainakaan kuin muilla. :)
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tuo katumuusikko on aika ...noh ilmaisu tekee kunniaa tälle heidän tuottamalleen metelille. Tiedä sitten onko heidän ohjelmistonsa enemmän tyyliin Sigur Ros mees ambient meets noise- tyylistä maalailua, mutta yhtään biisiä en kyllä ole heidän seteistään tunnistanut. Yleensä kurtuilla yms. vain tuotetaan ääntä. Tosin voihan joku siitäkin innostua. Eipähän soi samat rokit ainakaan kuin muilla. :)

Nojoo, periaatteessahan riittää jos on jonkunlainen soittopeli ja edes yrittää käyttää sitä, silloin joudumme käyttämään termiä katumuusikko, riippumatta siitä miten osaa soittaa.
Minä olen kuullut suurimmaksi osaksi rikki soitettuja biisejä, siis biisejä, joihin soittaja on itsekin niin läpeensä kyllästynyt, että on muunnellut sitä niin paljon, ettei jengi edes enää tunnista sitä. Voin kyllä kuvitella tilanteen, osaan kolme neljä kappaletta ja hieroo niitä sitten tunnista toiseen, päivästä päivään, viikosta viikkoon... Eikä ihme, jos jotkut kauppiaatkin alkavat valittaa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Pohjimmainen syy tähän on todellakin EU:n liian nopea laajeneminen itään.

Henkilökohtaisesti en näe EU:n laajenmista syypäänä tähän, tosin seuraushan se on EU:n politiikan johdosta.

EU:n laajeneminenhan tuo tullessaan romaneillekin mahdollisuuksia ja sehän on yksi EU:n periaatteistakin.

On luonnollista, että tästä koituu myös ongelmia - ja kyseiset maat saavat kyllä tietää tasaisin välein, mitä heidän kansalaisistaan ajatellaan muissa EU:n maissa. Jo tämä yksin luo paineita heille ja toivon mukaan myös toimenpiteitä tullessaan.

Ellei kyseisiä maita olisi päästetty mukaan EU:n, niin romanien tilanne ei olisi varmasti parantunut yhtään. Nyt se on kohentunut edes vähän.
EU myös nostaa heidän maidensa tilannetta ja näin heidän kansansa tarve siirtyä muihin maihin laskee, pidemmällä tähtäimellä ja sitähän tässä täytyy myös ajatella.

Kaikki muistavat kun rajat aukesivat Viroon. Tulihan sieltäkin ensin paljon jengiä rajan yli, nyt se muuttoliike on tasaantunut. Seuraavan korkesuhdanteen aikana sieltä ei juuri muutella Suomeen, ainakaan töiden perässä.
Tänä päivänä virolaisetkin ajelevat jopa uusilla länsi-autoilla ja tekevät lomamatkoja ulkomaille etelän aurinkoon. Kuka olisi uskonut tätä parikymmentä vuotta sitten, kun Tallinnassa ei ollut edes mainoskylttejä, eikä kyllä juuri kauppojakaan ja suomalaiset turistitkin rekisteröitiin tarkkaan rajalla.

Sitten voidaan tietenkin kysyä, että pitääkö maan kunto olla eliittiä, päästäkseen nauttimaan EU:n mukana tuomia etuja? Minusta ei. Tähän pitäisi perustaa aivan oma EU, eliittisellainen. Se olisi tosin aika suuri askel takaisinpäin kehityksessä ja ainakin minä uskon, ettei kukaan olisi loppujen lopuksi sellaisen kannalla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Entäs jos kerjäläinen tienaakin yli tuon 1490 euroa? Oletko sitä mieltä että tuon summan ylittäessään heidän tulisi maksaa veroa lainsäädännön mukaisesti, vai pidätkö sitä "sivutyönä" josta ei tule maksaa veroa koska hankitaan vain köyhälle perheelle maitoa ja ruokaa tai yritetään vain maksaa "välittömiä velkoja" pois jotka ovat aiheutuneet maahantulosta?

Ajattelin ensin etten vastaa... mutta miksi kysyt minulta samaa, jonka jo kirjoitin lainaamassasi tekstissä?

Mikä teitä vaivaa?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ymmärtääkseni Suomessa saa ansaita nuo 1490 euroa (en ole varma, mikä tuo summa on tänä päivänä), vaikka piereskelämällä. Siitä siis ei tarvitse maksaa veroa.

Ymmärrät väärin. Tienaan tällä hetkellä opintojen ohella bruttona noin 1200 €/kk josta menee veroa 14 %. En tiedä mikä on alaraja sille mistä ei mene enää veroa mutta se on varma, että kansaneläkkeen perusosasta ei mene enää veroa (summa taitaa olla 562 €/kk). Ystäväni saa kuntoutustukea noin 1000 €/kk josta summasta hänkin maksaa veroa.

Mikä mahtaa olla tilanne elinkeinonharjoittajalla, jollaiseksi nämä kerjäävät kerjäläiset voi vaikka laskea - joku yrittäjä voinee tulla kertomaan faktaa siitä mitä maksuja he joutuvat maksamaan. Toisaalta yrittäjinähän heillä taitaisi olla mahdollisuus starttirahaan, joten ei muuta kuin sitä anomaan: "No mutta kun mie perustan kerjäämiseen perustuvan yrityksen..."

vlad.

edit: Verohallinnon sivuilta löytyy tietoa siitä mitä vaaditaan yksityiseltä elinkeinonharjoittajalta (toiminimi). Eikä sekään nyt ihan ilmaista puuhaa ole jos homman haluaa laillisesti tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sitten voidaan tietenkin kysyä, että pitääkö maan kunto olla eliittiä, päästäkseen nauttimaan EU:n mukana tuomia etuja? Minusta ei.

Minusta on oltava tiettyjä vaatimuksia ja näitä esim. Romania, Bulgaria ja Slovakia eivät ole täyttäneet. Minusta on väärin se, että EU:n vedettäväksi otetaan maita, joiden talous on jo valmiiksi kuralla, jotka eivät selviydy asetetuista ehdoista - kuten on Romanian, Bulgarian ja Slovakian laita. Yksikään näistä maista ei ole vieläkään täyttänyt kaikkia ehtoja, vaikka ovatkin olleet EU:ssa jo useamman vuoden. EU:hun pääsemisen ehdoksi tulee mielestäni asettaa tiukemmat kriteerit tai pian todellakin Turkki kuuluu EU:hun ja sitä en missään nimessä halua. Syitä tähän luettelin jo aiemmin eräässä viestissä.

Ei EU saa mielestäni olla yhteisö, jonne voi liittyä vain saadakseen nostaa etuuksia mutta antamatta yhteisölle yhtään mitään. Ennen itälaajenemista EU:ssa oli maita, joiden "panos" EU:lle oli nolla tai jopa sen alle. Ikävä kyllä EU:n luonteen tähden maita on ollut vaikea saattaa vastuuseen mutta ehkäpä Kreikan tapauksen seurauksena tilanne tulevaisuudessa tulee olemaan toinen ja paljon riippuu siitä kuinka kauan Saksa jaksaa maksaa tolkuttomasti EU:n kukkaroon hyötymättä siitä juurikaan, ilkikurisesti sanotaan, että Saksa maksaa Ranskan maataloustuet.

vlad.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ymmärrät väärin. Tienaan tällä hetkellä opintojen ohella bruttona noin 1200 €/kk josta menee veroa 14 %.

Löysin vähän lisää infoa tästä:

Aivan pienistä tuloista ei tarvitse maksaa veroja. Jos palkkatulosi ovat vuodessa enintään noin 2051 euroa, etkä saa opintorahaa, ei veroa mene lainkaan. Tällöin on mahdollista saada ns. “nollaverokortti”. Verotoimisto lähettää joka vuoden alussa sinulle verokortin. Opiskelijoille tämä verotoimiston automaattisesti lähettämä verokortti on usein portaikkokortti. Portaikkokortissa ei ole huomioitu mahdollisesti maksettavaa opintorahaa. Vuositulojen jäädessä alimmalle portaikolle ei palkasta mene veroa.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko näillä kerjäläisillä verokortti? Ilmottaako tulonsa oikeaan osoitteeseen? Onko kuitit tuloista tallessa?

Eiks tän pitänytkään olla ihan hyväksytty ja täysin laillinen toimeentulo?
Lueppa tarkkaan tuo viiminen lause ja omat sanomisesi, ennekuin älähdät että kerjääminen on täysin laillista, kuten se onkin... Vielä, mutta toivottavasti ei pitkään.

Miksei siis kerjääminen voisi kuulua tällaisten tulojen piiriin?

Noista mansikanmyynneistä, lehtien jakamisesta yms. tulevista tuloista pidetään kirjaa, ja jos tulot ylittävät verorajan, on veroja maksettava. Tuskin ainoakaan kerjäläinen pitää kirjaa tuloistaan kuitteineen päivineen todisteeksi, joten ei se kerjääminen siinä tapauksessa kuulu tuollaisten tulojen piiriin.

Rahan kerjääminen ei ole laissa kielletty. Syy lienee se, että ei ennen ole tullut mieleen että olisi tarvetta kieltää se. Nyt kuitenkin on tarvetta, koska niin moni hankkii oletettavasti elantonsa sillä, eikä siitä kuitenkaan jää mitään virallista käteen minkä perusteella voitaisiin tarkastaa verotettavat.

Eiköhän tää riittänyt mun osalta tähän ketjuun, sillä se nyt on 100%:n varmaa että erään henkilön kanssa saisi vaikka käpylampaan materiaalista sata sivuisen väittelyn.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
EU:n sisältä tulevat "ryöstöretket" taitavat kohta olla kerjäämistä suurempi ongelma:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010070511980875_uu.shtml

Kun ei edes rikollisuudesta pystytä heti käännyttämään, niin mahtaisikohan kerjäämisen kieltokaan poistaa kerjäläisiä?

Totahan se on kun tuolla viemäreistä esiin ryömineellä kuonalla ei ole mitään kunniakäsitystä: vanhuksia ja lapsia on hyvä ryöstää, niiltä ei tule paljoa vastarintaa. Vapaa liikkuvuus jee.
 

scholl

Jäsen
oon keksinyt keinon reagoida pummimiseen ja se on pienen nimellisarvon kolikot. USAn 1c kolikot ovat hyviä. Niitähän kertyy helposti nurkkiin lojumaan. Jos niitä ei ole niin kannattaa käydä vaikkapa Virosta hakemassa nimellisarvoltaan kaikista pienimpiä kolikoita mitä on olemassa.

Homma menee niin, että eurojen laittaminen keräysmukeihin kielletään ja rekrytään jotain tyyppejä antamaan kerjäläisille rahaa. Jokainen antaa vain yhden kolikon, jonka arvo on oltava paljon vähemmän kuin yksi eurosentti ja mielellään vielä sellaista valuuttaa, millä kerjäläinen ei tee mitään. Tätä kun tapahtuu tarpeeksi kauan, vaikkapa kuukauden, että kökötetään kadulla ja saaliina on vain tarpeetonta "roinaa" niin takuulla "routa" ajaa heidät jonnekin pois.

Ja ne heistä, jotka varastelevat, pitää ottaa kovempaan käsittelyyn, jota en tässä viitsi mainostaa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Homma menee niin, että eurojen laittaminen keräysmukeihin kielletään ja rekrytään jotain tyyppejä antamaan kerjäläisille rahaa. Jokainen antaa vain yhden kolikon, jonka arvo on oltava paljon vähemmän kuin yksi eurosentti ja mielellään vielä sellaista valuuttaa, millä kerjäläinen ei tee mitään. Tätä kun tapahtuu tarpeeksi kauan, vaikkapa kuukauden, että kökötetään kadulla ja saaliina on vain tarpeetonta "roinaa" niin takuulla "routa" ajaa heidät jonnekin pois.

Kannatettava idea. Tosin mitä jos ruvettaisiin täyttämään keräysmukit napeilla? Jostain tukusta vaan jotain mahdollisimman ison tilan vieviä muovinappeja, jotka ovat samalla mahdollisimman halpoja. Tai periaatteessa kerjäyskuppien käyttö roska-astiana voisi myös toimia. Kaikki makeis- yms kääreet vaan ohi mennessä kuppiin. Kuukaudenkin ajan jos tätä nappikauppaa + jätteiden kierrätystä jatkettaisiin, niin luulisi jo enemmänkin älykkyysrajoitteisten kerjääjien asian tajuavan.
 

Viljuri

Jäsen
Aivan vastaavalla tavalla kuin taloyhtiöissä täytyy yleensä olla ohjeet talossa asuvia seniorikansalaisia varten, joissa ohjeistetaan lintujen (ja oravien) ruokkimisen aiheuttamista moninaisista ongelmista ja haittatekijöistä, niin valistuksen kautta kansalaisiin on vedottava.

Ammattivarkaitakin vastaan voi ja pitää suojautua. Lompakot takataskusta povitaskuun, eikä muutoinkaan pidä näkyvillä kuljettaa arvokkaita esineitä. Seniorikansalaisten ei tulisi nostaa pankista kerralla koko eläkettä tai säästöjä sukanvarteen laittamista varten, mistään syystä. Ei vaikka ne palvelumaksut piinaavat, eikä juttuseur... palveluakaan ole enää pankissa tarjolla.

Helsingin kaupungin romanityöryhmäkin on näemmä tarttunut ongelmaan, ja hyvä näin. Järjestyslakia on ehkä tarkistettava, mutta asia ei ole ongelmaton. Miten esimerkiksi aggressiivinen katusoitto tai feissaus eroaa kerjäämisestä, häiriöaspekti näissä kaikissa on kuintenkin merkittävä ja rahaa liikkuu?
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Mulla on autossa aika paljon noita jenkkisenttejä. Täytyy katsoa kenet rekrytoisin hommaan. Varmaan mäyräkoirapalkalla jonkun saisi kyllä tekemään avustustyötä.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mulla on autossa aika paljon noita jenkkisenttejä. Täytyy katsoa kenet rekrytoisin hommaan. Varmaan mäyräkoirapalkalla jonkun saisi kyllä tekemään avustustyötä.

Palkkaa joku romani siihen hommaan? Koska.. (finnishninjan äänellä) : "töitähän ne täällä mielellään tekis"
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Järjestyslakia on ehkä tarkistettava, mutta asia ei ole ongelmaton. Miten esimerkiksi aggressiivinen katusoitto tai feissaus eroaa kerjäämisestä, häiriöaspekti näissä kaikissa on kuintenkin merkittävä ja rahaa liikkuu?

Järjestyslakia varmastikin muutetaan, mutta rajanvetoa varmasti joudutaan miettimään. Jos todetaan, että julkisella paikalla kerjääminen on kiellettyä, niin sehän soveltuisi toki suoraan feissaukseen (mikä olisi tervetullutta). Luvan varaisia keräyksiä voisi tietenkin edelleen suorittaa. Jos katusoittajalla on lupa, niin eikös tällöin kyseessä ole vastikkeellista toimintaa eikä kerjäämistä? No rajanveto on oikeasti vaikeaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Siis pallo vladille ja kumppaneille. Haluatteko säätää perustuslain vastaisia lakeja?

En jaksaisi vääntää asiasta enää koska asia ei etene mihinkään suuntaan vaan palloa heitellään puolelta toiselle samaa mantraa hokien, lainaus kuitenkin uutisesta:

"Sisäministeriön työryhmän ehdotus kerjäämisen kieltämisestä sisältää oikeustieteilijöiden mielestä lukuisia oikeudellisia ongelmia. Niistä merkittävin on, että tosiasiassa laki syrjisi romaneita.

"Kyse olisi etnisen alkuperän perusteella tehtävästä profiloinnista, joka rikkoo Euroopan ihmisoikeussopimusta ja Suomen perustuslakia", sanoo Euroopan yliopistoinstituutin kansainvälisen oikeuden professori ja YK:n ihmisoikeusraportoija Martin Scheinin.

Hänen mielestään työryhmän mietinnöstä paistaa läpi ajatus, että suomalainen voisi edelleen kerjätä rahaa bussilippuun, mutta ulkomaisten romanien kerjääminen kriminalisoitaisiin.
"

Kyse ei ole etniseen alkuperään kohdistuvasta syrjinnästä vaan kerjäämisen kieltämisestä, ja minä tarkoitan romanikerjäläisten ohella kaikkea kerjäämistä mutta minkä me mahdamme sille, että noin 99 % kerjäläisistä on romaneja. Niin kauan kuin romaneja syrjitään kaikella tavalla ainakin puolessa tusinassa Euroopan (EU:n) maassa. En näe kovinkaan suurena ongelmana sitä, että laittomasti toimivien romanikerjäläisten toiminta kielletään.

Kuten ulkomaalaislaissa todetaan:

"hän pystyy tarvittaessa esittämään asiakirjoja, joilla osoitetaan suunnitellun oleskelun tarkoitus ja edellytykset ja hän pystyy osoittamaan, että hänellä on toimeentuloon tarvittavat varat, kun otetaan huomioon sekä suunnitellun oleskelun kesto että lähtömaahan paluu tai kauttakulkumatka sellaiseen kolmanteen maahan, jonne hänen pääsynsä on varmistettu, tai että hän pystyy laillisesti hankkimaan nämä varat;" (ulkomaalaislaki 2 luku Maahantulo 11§ Maahantulon edellytykset).

Romanit eivät kykene täyttämään tätä kohtaa, joten herää väkisinkin kysymys, että miksi meidän tulisi hyväksyä heidän maassaolo ja heidän haitallinen toimintansa? Vai oletko sitä mieltä, että on oikein, että varattomat henkilöt saapuvat maahamme ja elättävät itsensä kerjäämällä, kaupittelemalla kukkia ja rihkamaa ja osan syyllistyessä rikolliseen toimintaan. Eivätkä hanki varojaan laillisesti koska heillä ei ole elinkeinon harjoittamiseen tarvittavaa lupaa tai hankkivat varansa rikollisin toimin.

Tämä tästä aiheesta.

vlad.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Siis pallo vladille ja kumppaneille. Haluatteko säätää perustuslain vastaisia lakeja?

Kyse on tulkinnasta, kuten aina laissa; itse asiassa on melkoisen rasistista olettaa, että vain romanit kerjäävät (näin tosin Suomessa on, mutta eikös täällä olla sanottu, että emme voi millään sitä tietää?), kuten nyt tämä YK:n asiantuntija tekee eli että laki koskisi vain - vaikka onkin siis kaikkia koskeva - tiettyä kansanosaa. Miksi perustella suomalaisen kerjäämistä siten lailliseksi ja romanien ei? Outoa logiikkaa. Toisekseen on outoa väittää, että kerjäämisen kieltävä laki koskisi vain romaneja, kuten tässä nyt halutaan väittää. Kaiken kaikkiaan hyvin poliittinen lausunto, vaikka aihe on toki vakava.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kuten ulkomaalaislaissa todetaan:

"hän pystyy tarvittaessa esittämään asiakirjoja, joilla osoitetaan suunnitellun oleskelun tarkoitus ja edellytykset ja hän pystyy osoittamaan, että hänellä on toimeentuloon tarvittavat varat, kun otetaan huomioon sekä suunnitellun oleskelun kesto että lähtömaahan paluu tai kauttakulkumatka sellaiseen kolmanteen maahan, jonne hänen pääsynsä on varmistettu, tai että hän pystyy laillisesti hankkimaan nämä varat;" (ulkomaalaislaki 2 luku Maahantulo 11§ Maahantulon edellytykset).

Romanit eivät kykene täyttämään tätä kohtaa, joten herää väkisinkin kysymys, että miksi meidän tulisi hyväksyä heidän maassaolo ja heidän haitallinen toimintansa? Vai oletko sitä mieltä, että on oikein, että varattomat henkilöt saapuvat maahamme ja elättävät itsensä kerjäämällä, kaupittelemalla kukkia ja rihkamaa ja osan syyllistyessä rikolliseen toimintaan. Eivätkä hanki varojaan laillisesti koska heillä ei ole elinkeinon harjoittamiseen tarvittavaa lupaa tai hankkivat varansa rikollisin toimin.

Tämä tästä aiheesta.

vlad.

Tän verran täytyy kysäistä, että kuinka on, Tuo ulkomaalaislain kappalehan näyttäisi olevan ristiriidassa EU:n vapaan liikkuvuuden kanssa, joka sekin lienee kirjattu maastrichtin sopimukseen, että kumpiko on sitten vahvempi klausuuli? EU:han ei aseta varallisuutta vapaan liikkumisen perusteeksi, vaan pitää sitä ihmisoikeutena.

Ongelmahan on EU:n ongelma, jossa toki suomikin on osakkaana, eikä taida tämäkään ratketa heikoimmassa asemassa olevien sanktioilla, niinkuin ei muutkaan ihmisoikeuskysymykset, vaan jotain muuta olisi syytä kehitellä, kuin pikkunäppäriä lakeja vähäväkisen eurooppalaisen väestön kiusaamiseen.

Muutenkin ihmisten tarpeista lähtevien muuttoliikkeiden patoaminen on kuin kantaisi vettä kaivoon, ei onnistu.

Kauhea ongelma on kyllä taas saatu rakennettua 220 romanin takia, herää vaan kysymys, missä on tämän yhteiskunnan valtaapitävien kyky käsitellä ja ratkoa eteen tulevia vaikeuksia, kun nämä parisataa jo uhkaavat suomalaista kulttuuria ja ties mitä.

Hyvinvointivaltion aikana tietysti totuttiin, ettei kerjäläisiä juurikaan ole rikkana silmässä, mutta muuten on kerjäläisiä täälläkin ollut kautta aikojen, että ei mitään uutta länsirintamalta tässäkään asiassa.

Jotenkin tuntuu, että tämmönen amerikkalaistyylinen hysteria ja vainoharhat on pesiytyneet myös suomalaiseen poliittiseen debattiin, mitä en kyllä kovin terveenä piirteenä osaa pitää, tai autuaaksitekevänä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tän verran täytyy kysäistä, että kuinka on, Tuo ulkomaalaislain kappalehan näyttäisi olevan ristiriidassa EU:n vapaan liikkuvuuden kanssa, joka sekin lienee kirjattu maastrichtin sopimukseen, että kumpiko on sitten vahvempi klausuuli? EU:han ei aseta varallisuutta vapaan liikkumisen perusteeksi, vaan pitää sitä ihmisoikeutena.

Ulkomaalaislain 10 luvussa on omat määräykset liittyen EU-kansalaisen maahantuloon ja oleskeluun.

Ulkomaalaislaki 10 luku kirjoitti:
155 §
Unionin kansalaisen maahantulo ja oleskelu

Unionin kansalaisen maahantulon ja oleskelun edellytyksenä on, että hänellä on voimassa oleva henkilötodistus tai passi. Hänen perheenjäseneltään ja muulta omaiseltaan, joka ei ole unionin kansalainen, voidaan vaatia viisumi, jos omainen on sellaisen valtion kansalainen, jolta neuvoston asetuksella vaaditaan viisumi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös