Mainos

Kellojen siirto

• 241 063
  • 1 858

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos kellon siirtelyyn tällä viittaat, niin duuniin mennään tuntia myöhemmin. Mutta jos muuten vaan menet töihin tuntia aikaisemmin, niin se on sitten eri juttu....
Tämähän koko hommasta tekee lähinnä surkuhupaisaa. Ei tiedetä edes miten siirto vaikuttaa vuorokausirytmiin sikäli kun sellaista edes kovin tarkkaa on, mutta huono se on koska siirrettiin.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sopii mulle, jos toinen vaihtoehto on talviaikaan jääminen.

Joo, samaa mieltä. Harvemmin tämä mulle mitään muuta on aiheuttanut kuin tuntia pidemmän yövuoron (silloin harvoin kun on sattunut kohdalle osumaan). Tosin on sitä sattunut joskus kohdalle yövuoro myös kesäaikaan siirryttäessä, joten homma varmasti niiltä osin tasapainossa.

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Aamulla töihin lähtiessä oli ihan yhtä pimeää kuin lauantainakin, mutta tänään pimeää tulee töiden jälkeen nopeammin kuin eilen. Aika turhaa neppailuahan tämä siirtely on.

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ai että mä nautin tästä, lapset kun ovat tottuneet heräämään päiväkotiin siinä aamukuuden paikkeilla, niin nyt vedetään sitten pari viikkoa aamuviiden herätyksillä, myös viikonloppuisin. Että jos joku on sitä mieltä että ihan sama, ei koske itseä, niin kannattaisi ajatella vähän laajemmin tätä asiaa.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ai että mä nautin tästä, lapset kun ovat tottuneet heräämään päiväkotiin siinä aamukuuden paikkeilla, niin nyt vedetään sitten pari viikkoa aamuviiden herätyksillä, myös viikonloppuisin. Että jos joku on sitä mieltä että ihan sama, ei koske itseä, niin kannattaisi ajatella vähän laajemmin tätä asiaa.
Tuttua juttua, kyllä tuo vaikutus pikkulasten kanssa oli viheliäinen molempiin suuntiin siirrettäessä. Lohdutuksena, että ei tuo vaihe niin kauan kestä, ja koululaisten kanssa jo helpompaa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kello on viis ja ihan vitun pimeetä. Ihan vitun pimeetä haluta pysyä talviajassa.

Jeps. Toisaalta tähän aikaan vuodesta pimeys aikaistuu niin nopeasti, että aika pian tuo tunti olisi jo kiritty kiinni kesäajassakin. Mutta kyllähän tuon eron huomaa. Pahiten normaaliaika vaikuttaisi minusta alkusyksyn ja myös kevään iltoihin.

Mutta onneksi valtakunnan vaikutusvaltaisin henkilö on ilmoittanut kannattavansa kesäaikaa. Kyseessä on siis pääministeri Antti Rinne. Pitäisiköhän minun loikata seuraavissa vaaleissa kokoomuksen äänestäjistä demareiden äänestäjäksi?

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.

Kyllä, asioilla on aina puolensa. Meillä tulee olemaan päiväkotiaamut nyt helpompia kun normaalisti tarvitsee väkisin repiä klo 9 ylös että heräävät, kun eivät itsekseen ennen sitä herää.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kellon siirtelyyn tällä viittaat, niin duuniin mennään tuntia myöhemmin. Mutta jos muuten vaan menet töihin tuntia aikaisemmin, niin se on sitten eri juttu....
Jos herää normaalisti esim. kuudelta ja lähtee töihin seiskaksi, niin nyt kellon siirron jälkeen herää viideltä ja töihin ehtii jo kuudeksi.

julle-jr

Jäsen
Joo meillä myös tänään lapset heräsivät viideltä. Mutta ei toi nyt iso asia ole, mennään vähän aikaisemmin nukkumaan.

Olihan siinä myös kiistatta hyvät puolensa herätä tuntia aikaisemmin. Rauhassa aamupala, takkaan tulet ja ihan hyvä fiilis kun molempiin autoihin oli talvirenkaat vaihdettu jo tyyliin aamukahdeksalta. Siitä sitten sunnuntain muihin askareisiin ja lounaan jälkeen pienet päiväunet. Ja mä asun landella, täällähän tavallaan kuuluukin herätä aikaisin, jotta on oikeutettu ihmisarvoon.

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo meillä myös tänään lapset heräsivät viideltä. Mutta ei toi nyt iso asia ole, mennään vähän aikaisemmin nukkumaan.

Olihan siinä myös kiistatta hyvät puolensa herätä tuntia aikaisemmin. Rauhassa aamupala, takkaan tulet ja ihan hyvä fiilis kun molempiin autoihin oli talvirenkaat vaihdettu jo tyyliin aamukahdeksalta. Siitä sitten sunnuntain muihin askareisiin ja lounaan jälkeen pienet päiväunet. Ja mä asun landella, täällähän tavallaan kuuluukin herätä aikaisin, jotta on oikeutettu ihmisarvoon.
Eli kellojen siirrossa ei ole mitään muuta kuin hyvää, ja maailma olisi paljon ikävämpi paikka jos kaikki olisi tasaisen tylsää? :D Eli en jaksa ymmärtää näitä perusteluita että "ei haittaa, kyllä näihin tottuu". Miksi on pakko tottua, mitä ihmeen iloa tästä siirtelystä oikein on?

julle-jr

Jäsen
Eli kellojen siirrossa ei ole mitään muuta kuin hyvää, ja maailma olisi paljon ikävämpi paikka jos kaikki olisi tasaisen tylsää? :D Eli en jaksa ymmärtää näitä perusteluita että "ei haittaa, kyllä näihin tottuu". Miksi on pakko tottua, mitä ihmeen iloa tästä siirtelystä oikein on?
En tiedä. Molemmissa on puolensa. Olihan esimerkiksi aamulla nyt aikaisemmin valoisaa, joten sikäli perusteltu tämä siirto, kun voi vaikka mennä aamulenkille valoisampana aikana. Tosin mulle henkilökohtaisesti on sekin samantekevää onko juostessa pimeää vai valoisaa.

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Kellot siirrettiin. Nyt sitä on ihan sekaisin ja sydämestä ottaa. Jos totta puhutaan niin en huomaa yhtään mitään. Ei vaikuta mihinkään mitenkään nukkumisessa tai missään.
Sympatiani niiden puolella, joille tämä siirto aiheuttaa taas viikon jetlagin ja sotkee täysin elämän.

Tämä on kyllä itseänikin ihmetyttänyt, että miten se tunti joillakin laittaa elämän heittämään häränpyllyä. Miten sitä kouluaikaan selvittiin kun lukkari vaihteli ihan miten sattuu, välillä kasiksi kouluun, joskus 12:ksi ja kaikkea siltä väliltä. Vuorotyöstä nyt puhumattakaan. Itse en ole huomannut mitään vaikutusta kellojen siirtelyllä, paitsi joskus illalla: "katos, kello onkin vasta kahdeksan." Kuten tänäänkin.

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Olen aina ihmetellyt miten yhden, siis yhden tunnin, siirto ~5-6kk välein vaikuttaa yhtään mihinkään. Ne kenellä menee kellot sekaisin eivät oletettavasti ainakaan suuremmin matkustele tai ainakaan nauti siitä.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen aina ihmetellyt miten yhden, siis yhden tunnin, siirto ~5-6kk välein vaikuttaa yhtään mihinkään. Ne kenellä menee kellot sekaisin eivät oletettavasti ainakaan suuremmin matkustele tai ainakaan nauti siitä.
Esimerkiksi tuossa aamulla linkittämässäni jutussa kerrotaan että "siitä on näyttöä, että keväällä, kun kelloja siirretään toiseen suuntaan, näkyy pieni piikki liikenneonnettomuustilastoissa ja sydän- ja verisuonitautien ilmaantuvuudessa. Tämä on todettu lukuisissa tutkimuksissa, Partinen jatkaa".

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos mä matkustan, niin olen lomalla. Ei ole siis tarvetta herätä paikallista aikaa johonkin tiettyyn aikaan. Se helpottaa kovasti.

Omalla kohdalla tämä syksyinen kellojen siirto on vain ja ainoastaan helpottava asia. Se keväinen siirto on sitten taas sitäkin enemmän perseestä.

Ihmiset ovat erilaisia. Miksi se on niin saatanan vaikea ymmärtää aina jossain tietyissä asioissa. Mulla ei ole päihdeongelmia. Mä en kuitenkaan pyöri ympäri nettiä ihmettelemässä, että miten voi olla muka mahdollista, että jollain on päihdeongelma. Eikö sitä muka voi vain olla käyttämättä päihteitä? Ihan samalla tavalla nämä kellonsiirrot aiheuttavat ongelmia osalle ihmisistä. Ja se on enimmäkseen kiinni ihan ihmisen synnynnäisistä, biologisista ominaisuuksista.

Esim "Uni ja elämä" sivustolta: Uni ja elämä
ONKO KAIKILLA SAMANLAINEN VUOROKAUSIRYTMI?
Ihmiset voidaan vuorokausirytmin mukaan jakaa aamuvirkkuihin ja iltavirkkuihin sekä niihin, jotka ovat siltä väliltä. Tätä kutsutaan henkilön luontaiseksi vuorokausirytmiksi eli kronotyypiksi. Luontaisen vuorokausirytmin perustan määräävät geenit, mutta lopputulokseen vaikuttavat myös muut tekijät – suhde on ns. fifty/fifty, eli geenien osuus on puolet ja loppu johtuu muista tekijöistä. Varsinaisia kronotyyppigeenejä ei kuitenkaan ole vielä pystytty tunnistamaan. Aamuvirkkujen ja yökyöpeleiden olemassaolo on ollut yleisessä tiedossa vaikka kuinka kauan, mutta vasta geenianalyysit ovat paljastaneet, että kyseessä on aidosti biologinen ominaisuus eikä vain esimerkiksi huonotapaisuus tai laiskuus, joista erityisesti iltavirkkuja on syytetty.

Aamuvirkku herää aikaisin, viimeistään kuudelta aamulla ja on heti herättyään täydessä iskussa. Illalla sen sijaan hän väsähtää viimeistään kymmeneltä. Iltavirkku taas ei tahdo päästä sängystä ylös millään ennen yhdeksää aamulla, mutta illalla virtaa riittää kahteen, kolmeen. On tärkeää ymmärtää, että tämä johtuu sisäisen kellon toiminnasta: aamuvirkun kello säätää elintoiminnot (esim. kehonlämmön, vireyden ja aineenvaihdunnan) niin, että aamulla kehonlämpö lähtee nousuun aikaisin, vireystila on korkea juuri aamulla, heti herätessä on nälkä ja aamiainen maistuu. Iltavirkun kello käy toista aikaa: korkea vireystila estää nukahtamisen aikaisin illalla, aamulla taas väsyttää, ja jos pakosta joutuu nousemaan aikaisin, aamiainen ei maistu, sillä aineenvaihdunta vielä uinailee.
Mä olen itse tehnyt työurani aikana sekä vuorotyötä, että säännöllistä päivätyötä. Itselleni vuorotyö oli nukkumisen suhteen parempi. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että kun aamu- ja iltavuoroja oli karkeasti ottaen saman verran, niin vapaapäivät huomion ottaen työviikolla oli keskimäärin 2,5 päivää, kun ei saanut nukuttua tarpeeksi ja 4,5 päivää, jolloin sai nukuttua tarpeeksi. Päivätöitä tehdessä työviikolla on 5 päivää, jolloin en nuku tarpeeksi ja 2 päivää, jolloin nukun riittävästi.

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Koko vuodatus.
Hengittäisit välillä.
Ihan kohtuulllinen hyppäys tunnin kellon siirron ihmettelystä alkoholiongelman tms. vähättelyyn. Se, että kiekkopalstalla kommentoi vapaan puolella kellonsiirtoa ei myöskään ole aivan sama asia kuin, että päivystää ympäri nettiä ihmettelemässä muiden ongelmia. Ja matkustaa tosiaan voi töiden takia myös, jota itse aiemmin sen kummemmin täsmentämättä tarkoitin.
Siitä ollaan kuitenkin samaa mieltä, että ihmiset ovat erilaisia. Todellakin.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jos mä matkustan, niin olen lomalla. Ei ole siis tarvetta herätä paikallista aikaa johonkin tiettyyn aikaan.
Kumpi siis harmittaa enemmän?
Se, että kelloja siirretään kaksi kertaa vuodessa.
Vai se, että sulla on joku tarve herätä johonkin tiettyyn aikaan.

- - - kun aamu- ja iltavuoroja oli karkeasti ottaen saman verran, niin vapaapäivät huomion ottaen työviikolla oli keskimäärin 2,5 päivää, kun ei saanut nukuttua tarpeeksi ja 4,5 päivää, jolloin sai nukuttua tarpeeksi. Päivätöitä tehdessä työviikolla on 5 päivää, jolloin en nuku tarpeeksi ja 2 päivää, jolloin nukun riittävästi.
Mistään mitään tietämättä vaikuttaa siltä, että sun uniongelmasi johtuvat jostain aivan muusta kuin kellojen siirtelystä kahdesti vuodessa.

Lainauksesta huolimatta sama havainto koskee myös muita kellon siirtelystä vinkujia. Todelliset ongelmat lienevät jossain aivan muualla kuin kellojen siirtelyssä.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lapsiperheissä nämä kellojen siirrot huomaa parhaiten,nyt ei saa muksua nukkumaan ennen kymmentä ja sitten vastaavasti herätään ennen kuutta ainakin sen viikon ajan.

Kuka hyötyy siitä aamun hetkellisestä valoisuudesta? Itse rakennusalalla työskentelevänä en huomaa mitään hyötyä verrattuna siihen että sitten on neljältä jo pimeää. Ja kai etenkin rakennusalaa juuri käytetään yhtenä perusteluna jossa valoisammista aamuista olisi hyötyä.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olin yövuorossa, kun kelloja käännettiin. Ihan paskapuhetta, että tuo tunnin venkslaaminen vaikuttaa jotenkin kamalan voimakkaasti meihin ihmisiin.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olin yövuorossa, kun kelloja käännettiin. Ihan paskapuhetta, että tuo tunnin venkslaaminen vaikuttaa jotenkin kamalan voimakkaasti meihin ihmisiin.
Liukastuin ulkona ja liu'uin aina spagaatiin saakka. Paskapuhetta, että tuollainen revähdyttäisi paikkoja kellään.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Lapsiperheissä nämä kellojen siirrot huomaa parhaiten,nyt ei saa muksua nukkumaan ennen kymmentä ja sitten vastaavasti herätään ennen kuutta ainakin sen viikon ajan.

Kuka hyötyy siitä aamun hetkellisestä valoisuudesta? Itse rakennusalalla työskentelevänä en huomaa mitään hyötyä verrattuna siihen että sitten on neljältä jo pimeää. Ja kai etenkin rakennusalaa juuri käytetään yhtenä perusteluna jossa valoisammista aamuista olisi hyötyä.
Valoisista aamuista ei ole mitään hyötyä koska emme elä maaseutuyhteiskunnassa enää.
Valoisa aika duunin jälkeen antaa mahdollisuuden edes vähän nähdä aurinkoa ja olla ulkona. Aamulla lisääntynyt valo ei tuo mitään lisäarvoa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy