Kellojen siirto

  • 226 986
  • 1 769

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virastotyöajasta ja asiakaspalvelun työajoista on hankala nipistää mitään illan liikkumavaraa. Työntekijöiltä odotetaan tiettyä paikallaoloa ja asiakkaat hoitavat asioitaan tuonne neljään - viiteen asti.
jos asia laitetaan oikeaan mittakaavaan niin Suomessa on työssäkäyviä ihmisiä reilusti alle puolet väestöstä. Ja tästäkin osajoukosta on luultavasti aika marginaalinen osuus tätä pelkkää 8-16 työaikaa tekevät. Eli koko valtion osalta hyvin merkityksetön määrä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Virastotyöajasta ja asiakaspalvelun työajoista on hankala nipistää mitään illan liikkumavaraa. Työntekijöiltä odotetaan tiettyä paikallaoloa ja asiakkaat hoitavat asioitaan tuonne neljään - viiteen asti.

Tämähän on taas aivan pelkkää paskaa, että ei voisi olla auki silloin, kun ihmiset elää. Pankit ainakin ovat jo havahtuneet siihen, että iltaisin ja viikonloppuisin pitää olla auki.

Internetti näki, tuli ja voitti. Virastoajan on pakko alkaa siihen taipua ja yhdellä tunnilla ei ole mitään merkitystä siihen paitsi monelta juna lähtee. Voisikin tarkistaa, jotain viiden korvilla se oli.

Sairastun varmaankin, jos se olisikin tuntia aikaisemmin mitä miettii.
 
Tämähän on taas aivan pelkkää paskaa, että ei voisi olla auki silloin, kun ihmiset elää. Pankit ainakin ovat jo havahtuneet siihen, että iltaisin ja viikonloppuisin pitää olla auki.

Näinhän se on, mutta monessa firmassa pitää olla muutenkin ennustetusti palvelemassa asiakkaita. Jos joutuu/saa olla asiakkaiden kanssa tekemisissä, niin silloin tulee olla yhdessä sovittuina aikoina paikalla. Yhteiskunta on huomannut, että helpointa kun jokainen sijoittaa toimintansa johonkin aamun ja alkuillan väliin, käytännössä aloitus on 7-9 ja lopetus klo 15-18. Klo 15 tosin ei oikein mikään firma voi tänä päivänä vain todeta, että lähettiin tästä harrastelemaan, katsotaan huomenna.

Vaan eiköhän tämä kesä/talviaika ole jo poliittisesti ja/tai virkamiesten toimesta päätetty. Ihmisiltä jo kysyttiin, että halutaanko olla ruotsin vai venäjän ajassa :)
 
jos asia laitetaan oikeaan mittakaavaan niin Suomessa on työssäkäyviä ihmisiä reilusti alle puolet väestöstä. Ja tästäkin osajoukosta on luultavasti aika marginaalinen osuus tätä pelkkää 8-16 työaikaa tekevät. Eli koko valtion osalta hyvin merkityksetön määrä.

Onkos sillä hirveästi väliä, mihin aikaan työttömät tai eläkeläiset ulkoilee? Onko heidänkin pakko aloittaa toimensa mahd. aikaisin vai eikö hekin voisi ajatellailtaosallistumista? Itse olen toisinaan työttömistä ystävistä elämän varrella huomannut, että hekin synkkaavat elämäänsä ystäviensä mukaan.. jotka monet ovat töissä.

Olikos sinulla talviajalle hyviä perusteluita, jos ei rapujuhlien vastustusta lasketa? Olisi mukava pohtia, että voisiko oma mieli muuttua.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Mielenkiintoista seurata kansalaisaloitteiden saamaa kannatusta. Tällä hetkellä aloite "Kesäaika pysyväksi ajaksi" on saanut 39 tuhatta kannattajaa ja kaksi päivää myöhemmin luotu aloite "Alkuperäisestä talviajasta pysyvä aika" 188 kannattajaa. Antaaneeko nuo sitten luotettavampaa kuvaa asian tärkeydestä ihmisille kuin tuo bottien äänestys.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olikos sinulla talviajalle hyviä perusteluita, jos ei rapujuhlien vastustusta lasketa? Olisi mukava pohtia, että voisiko oma mieli muuttua.
En ole talvi- tai kesäajan puolella Ärsyttää vain typerät perustelut minkä tahansa asian puolesta. Jostain syystä näitä rapujuhlatasoisia argumentteja löytyy enemmän pro-kesäaika liikkeestä.
 
En ole talvi- tai kesäajan puolella Ärsyttää vain typerät perustelut minkä tahansa asian puolesta. Jostain syystä näitä rapujuhlatasoisia argumentteja löytyy enemmän pro-kesäaika liikkeestä.

En ole vieläkään nähnyt kuin yhden rapuliike perustelun :(

Aika hyviä ihmisten elämiin vaikuttavia perusteluja olen kyllä nähnyt.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika hyviä ihmisten elämiin vaikuttavia perusteluja olen kyllä nähnyt.

Onko jotain muuta perustelua, jolla kesäajan kannattajat yrittävät oikeuttaa itselleen sen, että edellyttävät kaikkien muidenkin - niidenkin jotka jo nyt heräävät heitä aikaisemmin - heräävän entistäkin aikaisemmin ympäri vuoden kuin se että itse saisivat häviävän pienen hetken lisäaikaa harrastukselleen syksyisin tai keväisin?
 
Onko jotain muuta perustelua, jolla kesäajan kannattajat yrittävät oikeuttaa itselleen sen, että edellyttävät kaikkien muidenkin - niidenkin jotka jo nyt heräävät heitä aikaisemmin - heräävän entistäkin aikaisemmin ympäri vuoden kuin se että itse saisivat häviävän pienen hetken lisäaikaa harrastukselleen syksyisin tai keväisin?

Itselleni tämä ei ole perustelu suuntaan tai toiseen. Tuo aiemmin ja myöhemmin herääminen on täysin suhteellista. Parhaiten olen huomannut sen, kun olen ollut pitemmän pätkän jossain toisella aikavyöhykkeellä. Tosi nopeasti sitä tottuu kumpaan hyvänsä. Sen vuoksi en valitettavasti voi pitää tuota hyvänä perusteena. Ja jos marginaaliryhmistä puhutaan, niin auringon mukaan eläviä lienee kehittyneissä maissa selvä vähemmistö. Kaikki muut tottelevat tavalla tai toisella kelloa ja sen mukaan sovittuja aikoja.
 
Sitähän mää just kysyinkin, että mikä muu sitten on.

Niin siis tässähän on suurin peruste se itselleni se, että hyötytunteina on enemmän valoisaa aikaa. En osaa sanoa mitään muuta. Jotkut vastustavat niin paljon rapujuhlia, etteivät halua valoisaa aikaa ja sitten on tietysti sinunlaiset, jotka luulevat joutuvansa heräämään jotenkin aikaisemmin. Pysyvään talviaikaan en ole kuullut vielä muuta kuin sen Bernerin pörssien yhtäaikaisuuden toiveen, joka ainakin tällä palstalla ei ole talviajan puolustajienkaan mielestä erityisen tärkeää. Toivoisinkin, että joku voisi kertoa minulle ilman sarvia ja hampaita, että mitkä ne pysyvän talviajan edut ovat. Eihän ne nyt voi olla noita "en halua herätä tuntia aikaisemmin" juttuja?

Tottakai se on suhteellista. Jos haluaa aikaisemmin töistä kotiin, pitää herätä aikaisemmin kotoa töihin.

Sinä et taida nyt oikein ymmärtää. Jos menen maahan, jossa ollaan eri ajassa niin totun siihen enkä joudu heräämään tunteja aiemmin tai myöhemmin. Säädän vain kellosta heräämisajan ja taas mennään. Aivan samoin, kuin totun kellon siirtoon kesällä ja talvella. En ole vuosiin itse elänyt auringon "kellon" määräämänä, joten minulle ei ole ollut koskaan oikein merkitystä mihin kohtaan se on asetettu. Reaalimaailma minulle toimii normaalisti päiväsaikaan työhommissa, ilta-aikaan käydään syömässä/harrastetaan/vietetään vapaa-aikaa ja sen vuoksi toivon tämmöistä valintaa tehdessä sen otettavan huomioon. Silloin ei tarvitse herätä ns. aikaisemmin, kun vain kerran totuttaudutaan kesäaikaan. Talvella herätessä on joka tapauksessa pimeää ja illalla pimeää. Kesällä on joka tapauksessa herätessä valoisaa ja yöllä hämärää. Jos siis menen töihin joka tapauksessa 7-10 joka aamu, niin toivon pystyväni esim. pelaamaan golffia vielä illalla kymmeneltä. Joka tapauksessa pystyn pelaamaan myös aamu kuudelta, mutta minulle ei tuo mitään lisäarvoa, että pystyn pelaamaan jo aamu neljältä. Tästä tässä on osaltani kyse. Talvella taas valoisaa aikaa on todella vähän joka tapauksessa ainakin täällä pohjoisemmassa, joten sen soisi mieluiten olevan niin myöhään kuin mahdollista, että olisi ainakin hereillä silloin. Toki sillä nyt ei ole niin justiinsa väliä, kun se siirto on joka tapauksessa vain tunti toiseen, joten talvilajit menee itsellä joka tapauksella keinovalolla :(
 
Suosikkijoukkue
Tappara
ja sitten on tietysti sinunlaiset, jotka luulevat joutuvansa heräämään jotenkin aikaisemmin.
Nythän sinulla on tarjolla niin kekseliäs versio kesäajasta, että laitetaan niitä heti kaksi tulemaan. Lisää valoa iltaan ilman että aamulla tarvii herätä aikaisemmin.

Henkilökohtaisesti tärkein pointtini on koko ajan ollut se, että sydäntalvella ei ole varaa siirtää aamun valoisaa aikaa enää yhtään myöhemmäksi ja jos talvi siirretään kesäaikaan, mää tasan tarkkaan joudun heräämään talvella tuntia aikaisemmin kuin muina talvina. Ja se olisi paska juttu niin minulle yksilötasolla kuin yleisestikin.

Pysyvään talviaikaan en ole kuullut vielä muuta kuin sen Bernerin pörssien yhtäaikaisuuden toiveen, joka ainakin tällä palstalla ei ole talviajan puolustajienkaan mielestä erityisen tärkeää. Toivoisinkin, että joku voisi kertoa minulle ilman sarvia ja hampaita, että mitkä ne pysyvän talviajan edut ovat. Eihän ne nyt voi olla noita "en halua herätä tuntia aikaisemmin" juttuja?
Mikset sinä, hyvä ihminen, sitten lue näitä juttuja ja selvitä niitä itsellesi?

Tämäkin ketju on täynnänsä linkkejä ja viittauksia moniin, moniin tutkimuksiin, jotka osoittattavat niin monella tapaa, miksi normaaliaika on kaikille parempi. Terveydellisesti ja taloudellisesti, 'kansan'-etuliitteillä ja ilman.


Sinä et taida nyt oikein ymmärtää. Jos menen maahan, jossa ollaan eri ajassa niin totun siihen enkä joudu heräämään tunteja aiemmin tai myöhemmin. Säädän vain kellosta heräämisajan ja taas mennään. Aivan samoin, kuin totun kellon siirtoon kesällä ja talvella. En ole vuosiin itse elänyt auringon "kellon" määräämänä, joten minulle ei ole ollut koskaan oikein merkitystä mihin kohtaan se on asetettu.
Jos menet maahan, joka on eri aikavyöhykkeellä, aurinkokin nouse siellä eri aikaan, eikö niin?

Tässähän ei ole kyse siitä, pystyykö heräämään täällä tai matkustaessa jossain muualla kellon herätykseen akuutisti milloinkin, vaan ihmisen luontaisesta vuorokausirytmistä, joka noudattaa luonnon 24 tunnin rytmiä - jopa sinulla. Ja sen muuttaminen vaikuttaa ihmiseen monin tavoin negatiivisesti.

Silloin ei tarvitse herätä ns. aikaisemmin, kun vain kerran totuttaudutaan kesäaikaan
Voihan sitä totuttautua vaikka vampyyrimaiseen vuorokausirytmiin. Se ei vaan ole mikään peruste sen rytmin paremmuudesta.

Jos siis menen töihin joka tapauksessa 7-10 joka aamu, niin toivon pystyväni esim. pelaamaan golffia vielä illalla kymmeneltä. Joka tapauksessa pystyn pelaamaan myös aamu kuudelta, mutta minulle ei tuo mitään lisäarvoa, että pystyn pelaamaan jo aamu neljältä.
Sinä voit siis mennä töihin seitsemäksi, kahdeksaksi, yhdeksäksi tai kymmeneksi ja kaikkea siltä väliltä. Mitä lisäarvoa yksi tunti tuo noin väljään toleranssiin?

Talvella taas valoisaa aikaa on todella vähän joka tapauksessa ainakin täällä pohjoisemmassa, joten sen soisi mieluiten olevan niin myöhään kuin mahdollista, että olisi ainakin hereillä silloin.
Talvella valoisaa aikaa on niin vähän, että aamupäivällä sen arvo on mittaamaton.

Ja kun sää just leuhkit, että sen kun vain käännät kellon viisareita mihin tahansa ja olet ready to go, niin mikäs ongelma tuo talviaamujen valo sinulle sitten olisi?
 
Nythän sinulla on tarjolla niin kekseliäs versio kesäajasta, että laitetaan niitä heti kaksi tulemaan. Lisää valoa iltaan ilman että aamulla tarvii herätä aikaisemmin.

Henkilökohtaisesti tärkein pointtini on koko ajan ollut se, että sydäntalvella ei ole varaa siirtää aamun valoisaa aikaa enää yhtään myöhemmäksi ja jos talvi siirretään kesäaikaan, mää tasan tarkkaan joudun heräämään talvella tuntia aikaisemmin kuin muina talvina. Ja se olisi paska juttu niin minulle yksilötasolla kuin yleisestikin.

Tätä minä en oikeasti ymmärrä. Tuo kun on täysin suhteellista. Itse en herää "tuntia aikaisemmin", jos kellot jätetään siirtämättä vaan ns. samaan aikaan. Ei ainakaan oma kroppa muista enää edellistalvesta yhtään mitään.

Mikset sinä, hyvä ihminen, sitten lue näitä juttuja ja selvitä niitä itsellesi?

Tämäkin ketju on täynnänsä linkkejä ja viittauksia moniin, moniin tutkimuksiin, jotka osoittattavat niin monella tapaa, miksi normaaliaika on kaikille parempi. Terveydellisesti ja taloudellisesti, 'kansan'-etuliitteillä ja ilman.

Ensinnäkin tässä on keskustelupalsta kyseessä ja toisekseen en ole vakuuttunut syistä. Tämän vuoksi olisin toivonut, että joku olisi argumentoinut niiden puolesta. Haluaisin kovasti löytää sen toisen näkemyksen, mutta ei sitä taida löytyä :(


Jos menet maahan, joka on eri aikavyöhykkeellä, aurinkokin nouse siellä eri aikaan, eikö niin?

Tässähän ei ole kyse siitä, pystyykö heräämään täällä tai matkustaessa jossain muualla kellon herätykseen akuutisti milloinkin, vaan ihmisen luontaisesta vuorokausirytmistä, joka noudattaa luonnon 24 tunnin rytmiä - jopa sinulla. Ja sen muuttaminen vaikuttaa ihmiseen monin tavoin negatiivisesti.

Se on kyllä totta. Harvoin kuitenkaan missään minulla on sattunut auringonnousu ja heräämisaika samaan aikaan. Käytännössä aina aurinko jo paistaa tai ei paista, kun silmät aukeaa. Ihmisen luontainen unirytmi ei enää noudattele sinällään aurinkoa, vaan kelloa. Tässäkin ketjussa on kerrottu, että normaalia työaikaa ei enää juuri kukaan käytä ja kaikki tutkimukset osoittaa vuorotyön vaikuttavan negatiivisemmin ihmiseen kuin mikään kellon siirto. Ei kai se yksi tunti voi ihmisen sisäistä kelloa sekoittaa totaalisesti maassa, jossa tulee kausia ettei aurinko edes nouse?


Voihan sitä totuttautua vaikka vampyyrimaiseen vuorokausirytmiin. Se ei vaan ole mikään peruste sen rytmin paremmuudesta.

Totta. Mutta kyse on kuitenkin vain kesä- ja talviajan välillä valittavasta ajasta. Rytmi ei tule joka tapauksessakaan muuttumaan ylösalaisin.

Sinä voit siis mennä töihin seitsemäksi, kahdeksaksi, yhdeksäksi tai kymmeneksi ja kaikkea siltä väliltä. Mitä lisäarvoa yksi tunti tuo noin väljään toleranssiin?

En harrasta yksin, enkä pysty jokaisena päivänä säätämään kaikkea. Työn vuoksi tuo toleranssi on ja töitä tehdään silloin, kun niitä pitää tehdä. Olettaisin näin olevan monella muullakin liukuman omaavalla ihmisellä. Mikäli työpäivän päätteeksi on yksi tunti vähemmän valoisaa, niin se tiukentaa aikaikkunaa mennä pelaamaan. Omalle kohdalle kyse on resursseista eli kenttä ei aina ole vapaana pelaamista varten ja jos aikaikkuna on kovinkin pieni, niin kenttä ei ole koskaan vapaana ns. "menis sittenkin pelaamaan". Tämä on ihan selvä juttu jokaisen golffarin kannalta, mutta golfhan ei suinkaan ole ainoa laji, jossa näin on.

Talvella valoisaa aikaa on niin vähän, että aamupäivällä sen arvo on mittaamaton.

Tätäpä en juuri ymmärrä. Miksi sen arvo on mittaamaton vaikka klo 10-11, eikä klo 11-12?

Ja kun sää just leuhkit, että sen kun vain käännät kellon viisareita mihin tahansa ja olet ready to go, niin mikäs ongelma tuo talviaamujen valo sinulle sitten olisi?

Leuhkin ettei se ole mikään ongelma. Suurempi ongelma on se, että kesäiltana tulee kellon mukaan tuntia aiemmin hämärä. Muutoin ei kumpikaan aika hetkauta minua suuntaan. Talviajalla on itselleni niin vähän merkitystä, että minua ei sinällään kiinnosta vaikka se olisi miten. Kevät, kesä ja syksy kiinnostaa kyllä. Kyllähän ymmärrät, että yritän valottaa sitä positiivista kuvaa myös talvesta, että olisiko se niin paha jos kellon mukaan tunnin eri aikaan aurinko nousisi ja laskisi?

Joka tapauksessa taitaa olla niin, että kesäaika vs talviaika on enemmän tunne asioita. Joillekin merkkaa se, että kumpaan löytyy typerämpi syy, jollekin talviaika on tärkeämpi ja joillekin kesäaika. Oikeastaan kokonaisuudesta ei ihan niin piitata ja itsellekin se on vaikeaa, kun ei osaa nähdä sen talviajan ongelmaa. Itselleni kun riittää, että näkee sitä luonnon valoa varmasti johonkin aikaan. Harmi, ettei ole ketään intohimoista talviajan kannattajaa, joka olisi osannut avata sitä toista näkökulmaa, on vain kesäajan vastustajia :(
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tätä minä en oikeasti ymmärrä. Tuo kun on täysin suhteellista. Itse en herää "tuntia aikaisemmin", jos kellot jätetään siirtämättä vaan ns. samaan aikaan. Ei ainakaan oma kroppa muista enää edellistalvesta yhtään mitään.
Herääthän sinä kesäajalla mentäessä tuntia aikaisemmin suhteessa auringonnousuun kuin talviajalla mentäessä.

Rautalangasta: normaaliajassa talviaamun myöhäinen auringonnousu on huono juttu. Kesäajassa talviaamun vielä myöhäisempi auringonnousu on vielä huonompi juttu.

Ensinnäkin tässä on keskustelupalsta kyseessä ja toisekseen en ole vakuuttunut syistä. Tämän vuoksi olisin toivonut, että joku olisi argumentoinut niiden puolesta. Haluaisin kovasti löytää sen toisen näkemyksen, mutta ei sitä taida löytyä :(
Sun vakuuttumisillesi ei kukaan muu mitään voi. Mutta hieman laiskaa vängätä ettei muita pointteja ole kuin rapukestien vastustaminen ja Bernerin pörssit, kun kyse on vain siitä, että itse valitset olla uskomatta niitä.

Kun sun oma kantasi perustuu siihen, että olisi kiva pelata golfia iltakymmeneltä, niin mitä argumenttejä sinä normaaliajan puolesta kaipaat noiden tutkittujen vaikutusten lisäksi?

Aurinko on vähän muutakin kuin golfkentän kohdevalo.

Ihmisen luontainen unirytmi ei enää noudattele sinällään aurinkoa, vaan kelloa.
"Keskuskellomme noudattaa melko tarkkaan luonnon 24 tunnin rytmiä. [...] Valinta kesä- ja talviajan välillä ulottuu sisäiseen kelloomme ja sitä kautta elimistön toimintoihin, kuten kehon lämpötilan säätelyyn, verenkiertoelimistön toimintaan ja hormonieristyksen ajoitukseen", kertoo Tiede-lehti.

Totta. Mutta kyse on kuitenkin vain kesä- ja talviajan välillä valittavasta ajasta. Rytmi ei tule joka tapauksessakaan muuttumaan ylösalaisin.
Pointti oli se, että pelkkä totuttautuminen johonkin rytmiin ei todista kyseistä rytmiä paremmaksi.

olisiko se niin paha jos kellon mukaan tunnin eri aikaan aurinko nousisi ja laskisi?
Keskitalvella olisi ja muulloin se on minulle aivan naarasgenitaalin sama.

Harmi, ettei ole ketään intohimoista talviajan kannattajaa, joka olisi osannut avata sitä toista näkökulmaa, on vain kesäajan vastustajia :(
Mää ainakaan en vastusta kesäaikaa enkä rapukestejä, pidän vaan talviaikaa kellojen siirtelyn loputtua kokonaisuutena parempana ja sitä seikkaa tukee myös suurin osa tutkimuksistakin.

Kesäajan puolesta on esitetty vain subjektiivinen "Olisi kiva, jos iltaisin olisi pitempään valoisaa". Olen toki täysin samaa mieltä. Mutta vielä kivempaa on, kun talviaamulla on aikaisemmin valoisaa.
 
Herääthän sinä kesäajalla mentäessä tuntia aikaisemmin suhteessa auringonnousuun kuin talviajalla mentäessä.

Rautalangasta: normaaliajassa talviaamun myöhäinen auringonnousu on huono juttu. Kesäajassa talviaamun vielä myöhäisempi auringonnousu on vielä huonompi juttu.


Sun vakuuttumisillesi ei kukaan muu mitään voi. Mutta hieman laiskaa vängätä ettei muita pointteja ole kuin rapukestien vastustaminen ja Bernerin pörssit, kun kyse on vain siitä, että itse valitset olla uskomatta niitä.

Kyllä sille voi. Ei kun antaa palaa vain argumentteja toisen vaihtoehdon puolesta. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun olen muuttanut mielipidettä, kun saa pohtia jotain, mikä ei itselle juolahda mieleen.

Kun sun oma kantasi perustuu siihen, että olisi kiva pelata golfia iltakymmeneltä, niin mitä argumenttejä sinä normaaliajan puolesta kaipaat noiden tutkittujen vaikutusten lisäksi?

Aurinko on vähän muutakin kuin golfkentän kohdevalo.

Minun kanta on toki subjektiivinen, mutta onhan se sama kuin jokaisella ulkoharrastajalla. Tenniskentille on kyllä helpointa hoitaa keinovaloakin, mutta esimerkiksi lasten ulkoilu on paljon riippuvainen valoisuudesta.


"Keskuskellomme noudattaa melko tarkkaan luonnon 24 tunnin rytmiä. [...] Valinta kesä- ja talviajan välillä ulottuu sisäiseen kelloomme ja sitä kautta elimistön toimintoihin, kuten kehon lämpötilan säätelyyn, verenkiertoelimistön toimintaan ja hormonieristyksen ajoitukseen", kertoo Tiede-lehti.

Tätä on taidettu nykyään ihmetellä vähän laajemmin. Ihminen elää tänä päivänä rytminsä puolesta niin erikoisiin aikoihin, että aletaan vasta vasta huomaamaan ihmisen sopeutumiskyvystä uusia puolia. Uskon itsekin, että terveellisintä olisi elää vähän tuolla luonnonrytmillä vaan työelämä opetti minut toimimaan kellon mukaan. En osaa sanoa onko se hyvä vai huono asia, mutta ihan hyvin olen pärjännyt. Yötöitä ehdin tehdä n. 10v ja nyt sitten mukavissa päivähommissa vähän pitempään. Lääkärien mielestä olen edelleen terve.


Pointti oli se, että pelkkä totuttautuminen johonkin rytmiin ei todista kyseistä rytmiä paremmaksi.

No tämähän se minunkin pointti on :) Sen vuoksihan voisi ajatella pragmaattisesti ilman koko rytmiajattelua ja pohtia, että mitä voisi milloinkin tehdä.

Keskitalvella olisi ja muulloin se on minulle aivan naarasgenitaalin sama.

Tähän se taitaa kulminoitua. Toiselle on talvella tärkeää saada aamupäivällä valoa, toiselle iltapäivä on aivan hyvä. Joskus huomaa, ettei sitä valoa ollut ollenkaan. Luulisi, että esittämän lainauksen (edit: tiede-lehden lainauksen) vuoksi ei olisi mitään väliä milloin se aurinko on ylhäällä, jos se on 5h ylhäällä. Hormonit ovat sekaisin kuitenkin.

Mää ainakaan en vastusta kesäaikaa enkä rapukestejä, pidän vaan talviaikaa kellojen siirtelyn loputtua kokonaisuutena parempana ja sitä seikkaa tukee myös suurin osa tutkimuksistakin.

Itse olen lukenut vain pari juttua niistä tutkimuksista, mitkä kertovat kellojen siirtelyn ja siihen tottumisen ongelmista. En ole vielä nähnyt hirveästi tutkimuskia, joissa puhutaan pysyvästä olotilasta. Muistelen nähneeni yhtä tutkmusta sivuten, että jossakin ei ollut hyvä pysyvään kesäaikaan muuttaminen, vaan en löytänyt sitä omin voimin. En siis osaa sanoa, että mitkä syyt tähän olivat ja päteekö sama meidän leveysasteilla. Vähän olisin odottanut, että joku tietäjä olisi linkittänyt tulemaan.

Kesäajan puolesta on esitetty vain subjektiivinen "Olisi kiva, jos iltaisin olisi pitempään valoisaa". Olen toki täysin samaa mieltä. Mutta vielä kivempaa on, kun talviaamulla on aikaisemmin valoisaa.

Onhan tässä nyt itsekin tullut höpötettyä sen pidemmän valoisan ajan hyödyistä ja siitä, että mihin sitä valoa juuri aamulla tarttee. Päivällä sillä enemmän tekee, kun on varmemmin hereilläkin. Ehkä jopa enemmän kuin tarpeeksi sen vuoksi, kun jotkut kuvittelevat elämän rytmin siirtämisen töistä pääsemiseksi klo 14-15 vain asennekysymykseksi. Sitähän se ei tietenkään ole.

Lopulta taitaa monelle olal kyse siitä, että onko elämän odotus talvea varten, vai kesää varten. Kesästä nauttijat taitavat pitää enemmän kesäajasta, mutta talvi-ihmiset sitten eivät. Itse odotan joka talvi vain kesää, joten se voi vaikuttaa turhan vahvasti mielipiteeseen.

EDIT: Ja onhan tässä puheessa toki sekin ero, että mitä pohjoisemmaksi mennään sitä lyhyempi se päivä sitten talvella on. Asiat näyttäytyvät kirjaimellisesti eri valossa eri sijainnille :)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kesäajan puolesta on esitetty vain subjektiivinen "Olisi kiva, jos iltaisin olisi pitempään valoisaa". Olen toki täysin samaa mieltä. Mutta vielä kivempaa on, kun talviaamulla on aikaisemmin valoisaa.

Olisi ihan kiva tietää, että onko tässä kyse tietämättömyydestä vai tarkoituksellisesta harhaanjohtavasta väärästä tiedosta... Väitteesi siitä, että muita kesäaikaa puoltavia argumentteja ei olisi esitetty, ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

Ei näitä olisi kiva toistaa, mutta ei kai muu auta:

Valoa iltaan vai aamuyöhön – tuleva aikavyöhyke vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen

Matkailualalle pysyvä kesäaika voisi olla talviaikaa parempi - tärkeintä on koko EU:n yhteinen linja, arvioi MaRa

Ulkoilua valoisaan aikaan

Lausunto: kuuleminen kesäaikasäännöksistä
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole itse ollut erityisemmin kesä- tai talviajan puolesta. Pääasia, että typerä kellojen siirtely loppuu. Facebookissa tuli vastaan kirjoitus, jossa on tarkasteltu tieteellistä näyttöä asiasta. Olettaen, että katsausta ei ole tehty valikoivasti tai muuten epärehellisesti, näyttää siltä, että tieteellinen näyttö on erittäin vahvasti talviajan puolella. Tällaisessa asiassa pitäisi päätös tehdä itsestään selvästi tieteellisen näytön pohjalta, ei rapujuhia-anekdoottien pohjalta.

Ja tässä se kirjoitus kokonaisuudessaan:
Unella ja sen häiriöillä on varsin merkittävä osuus monen sairauden synnyssä. Kesäajan käyttö altistaa etenkin iltatyyppisiä henkilöitä unihäiriöille, ja he joutuvat korjaamaan unirytmiään arkena aamutyyppisiä henkilöitä enemmän. Tätä tukee varsin selvä yhteisymmärrys unitutkijoiden ja epidemiologien keskuudessa. Yksittäisten sairauksien osalta näyttöä on parhaiten löydettävissä useiden syöpien sekä kaamosoireilun osalta ja toisaalta esimerkiksi koulumenestyksen osalta. Ohessa merkittävimpiä tutkimustuloksia:

1. Euroopan puoleisella Pohjois-Venäjällä kaamosoireilua esiintyy enemmän aikavyöhykkeen länsi- kuin itälaidalla: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jsr.12266

2. Länsisaksalaiset koululaiset joutuvat korjaamaan vuorokausirytmiään itäsaksalaisia enemmän ja nukkuvat lyhempiä öitä arkena:
https://doi.org/10.1080/07420520802257794

3. Länsi-Saksassa on enemmän hajontaa vapaapäivien unen keskikohtien välillä kuin Itä-Saksassa. Iltatyyppiset henkilöt joutuvat siis sopeuttamaan untaan aikavyöhykkeen länsiosassa itäosaa enemmän: https://www.cell.com/curre.../fulltext/S0960-9822(06)02609-1

4. Aikavyöhykkeen länsiosassa asuminen lisää maksasyövän riskiä:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29636342

5. Aikavyöhykkeen länsiosassa asuminen lisää naisilla kuuden ja miehillä viiden syöpätaudin ilmaantuvuutta:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28450580

6. Aikavyöhykkeen länsiosassa asuminen lisää naisilla kuuden ja miehillä viiden syöpätaudin ilmaantuvuutta (tarkentavaa kirjeenvaihtoa):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30181322

7. Aurinkoaika tahdistaa vuorokausirytmiä, iltatyyppisyys lisääntyy aikavyöhykkeen länsiosaa kohden:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26953619

8. Aikavyöhykkeen länsiosassa asuminen lisää syöpään sairastumisen ja kuolemisen riskiä sekä lyhentää elinajanodotetta Kiinassa (vakioitu sosioekonomisesti):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21231877

9. Aikavyöhykkeen länsiosassa asuminen lisää iltatyyppisyyttä:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19005902

Jos siirtyisimme pysyvään kesäaikaan, olisimme aikavyöhykkeemme äärimmäisellä länsilaidalla. Normaaliajassakin olisimme suhteellisen lännessä: suurimmalle osalle väestöstä aurinko olisi korkeimmillaan klo 12 jälkeen.

Ainoa tieteellinen näyttö, jonka olen nähnyt esitetyn pysyvän kesäajan puolesta, on mahdollinen fyysisen aktiivisuuden lisääntyminen tässä tutkimuksessa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4364628/
jossa koululaisten fyysinen aktiivisuus keväällä lisääntyi ja vastaavasti syksyllä väheni kelloja siirrettäessä keskimäärin n. 2 minuuttia. Tämä on häviävän pieni efekti unihäiriöiden tyypillisesti jopa yli 40 minuuttia per siirretty tunti rinnalla, eikä tästä ole esitetty mitään lopullista kokonaisterveyshyötyä, toisin kuin unihäiriöiden kohdalla terveyshaitta on varsin ilmeinen ja monitahoisesti epidemiologian keinoin osoitettu.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Taisin juuri viikko-pari sitten lukea, että talviaikaan siirtymisen hyötyjä ollaan kyllä tutkittu, ja kesäaikaan siirtymisen haittoja, mutta kesäajan tuomista hyödyistä ei käytännössä ole minkäänlaista tutkittua tietoa. Niitä varmasti kyllä on, mm. illalla lisääntyvän liikunnan myötä, mutta asiaan ei ole oikeastaan lainkaan perehdytty.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisin juuri viikko-pari sitten lukea, että talviaikaan siirtymisen hyötyjä ollaan kyllä tutkittu, ja kesäaikaan siirtymisen haittoja, mutta kesäajan tuomista hyödyistä ei käytännössä ole minkäänlaista tutkittua tietoa. Niitä varmasti kyllä on, mm. illalla lisääntyvän liikunnan myötä, mutta asiaan ei ole oikeastaan lainkaan perehdytty.
Ei se niin mene, että tutkitaan erikseen kesäajan hyötyjä, kesäajan haittoja, talviajan hyötyjä ja talviajan haittoja. Se menee niin, että tutkitaan noita aikavyöhykkeitä yms ja niitä tutkiessa on selvinnyt, että Suomen tilanteeessa talviajan käyttöönotto on terveysvaikutuksiltaan selkeästi parempi. Jos se olisi toisin päin, niin se olisi noissa tutkimuksissa kyllä selvinnyt. Kesäajallakin on hyötyjä, mutta paljon vähemmän.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei se niin mene, että tutkitaan erikseen kesäajan hyötyjä, kesäajan haittoja, talviajan hyötyjä ja talviajan haittoja. Se menee niin, että tutkitaan noita aikavyöhykkeitä yms ja niitä tutkiessa on selvinnyt, että Suomen tilanteeessa talviajan käyttöönotto on terveysvaikutuksiltaan selkeästi parempi. Jos se olisi toisin päin, niin se olisi noissa tutkimuksissa kyllä selvinnyt. Kesäajallakin on hyötyjä, mutta paljon vähemmän.

Kyllä siinä artikkelissa jonka luin, nimenomaan sanottiin ettei kesäajan hyödyistä ole tutkittua tietoa. Vai tarkoittiko tutkija sitten, ettei koko kesäaikaa ole tutkittu kunnolla. Mene ja tiedä. Sellainen kuva jäi kuitenkin, että kun koko hommaa ei ole vielä kunnolla tutkittu, kellojen siirtelyn lopettaminen saattaa tulla liian pian.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä siinä artikkelissa jonka luin, nimenomaan sanottiin ettei kesäajan hyödyistä ole tutkittua tietoa. Vai tarkoittiko tutkija sitten, ettei koko kesäaikaa ole tutkittu kunnolla. Mene ja tiedä. Sellainen kuva jäi kuitenkin, että kun koko hommaa ei ole vielä kunnolla tutkittu, kellojen siirtelyn lopettaminen saattaa tulla liian pian.
Tuo tarkoittaa sitä, että asiaa tutkittaessa hyötyjä ei ole (juurikaan) löytynyt.

Eli kuten jo totesin, ei tutkita erikseen kesä- ja talviaikaa, vaan nykyisiä aikavyöhykkeitä tutkittaessa on selvinnyt, että aikavyöhykkeiden länsiosissa asuvilla on enemmän mm terveys- ja uniongelmia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli kuten jo totesin, ei tutkita erikseen kesä- ja talviaikaa, vaan nykyisiä aikavyöhykkeitä tutkittaessa on selvinnyt, että aikavyöhykkeiden länsiosissa asuvilla on enemmän mm terveys- ja uniongelmia.

Nämä tilastolliset löydökset joissa ei ole mitään tunnettua syy-seuraussuhdetta aina arveluttavat. Esimerkiksi Suomesta löytyisi varmaan selvää dataa siitä, että aikavyöhykkeen itäosassa asuvat kärsivät selvästi enemmän sydän- ja verisuonisairauksista, masennuksesta ja itsemurhista. Silti kellojen siirto sen paremmin eteen- kuin taaksepäin tuskin vaikuttaisi tähän asiaan millään tavalla, vaikka yhtä lailla "tieteellisin perustein" näin voisi hyvällä syyllä väittää.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämä tilastolliset löydökset joissa ei ole mitään tunnettua syy-seuraussuhdetta aina arveluttavat.
No olipa sitten hyvä, että linkatut tutkimukset eivät olleet tällaisia.

Silti kellojen siirto sen paremmin eteen- kuin taaksepäin tuskin vaikuttaisi tähän asiaan millään tavalla, vaikka yhtä lailla "tieteellisin perustein" näin voisi hyvällä syyllä väittää.
Epäilemättä juuri "tieteellisin perustein" tällaista myös väitetään. Tieteellisillä menetelmillä tehdyt tutkimukset näyttäisivät kertovan sitten jotain ihan muuta.

Suomessa eduskunnalla on tällaisissa asioissa taipumus mennä tiede ja tutkimus edellä, kuten toki pitääkin. Ei mulla ole aikomusta lähteä tästä vääntämään erimielisten kanssa. Toin esille sen, miltä asia näyttää tieteen kannalta. On ihan ok, jos haluaa tieteen sijaan muodostaa mielipiteensä henkilökohtaisen hyödyn, rapujuhlien tai persujen varavaltuutetun mielipiteen mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisi ihan kiva tietää, että onko tässä kyse tietämättömyydestä vai tarkoituksellisesta harhaanjohtavasta väärästä tiedosta...
Oli. Eikös tulekin voittajafiilis? Ensin kuukausitolkulla linkittellään ja siteeraillaan tänne Muuli 750 -peräkärryllinen pointteja ja mielipiteitä ja täällä niistä debatoidaan ja vängätään väsymiseen asti ja silti tämän tästä popsahtelee nimimerkkejä julistamaan uljaasti kuinka "talviajan puolesta ei ole muuta pointtia kuin rapukestien/kesäajan vastustaminen"?
 
@Anssi #5 kiitosta. Mielenkiintoisia tutkimuksia, vaikka rapujuhlaprovot jakossa minusta pilaavatkin vähän viestien voimaa.

Mitä kartasta katsoin noita tutkimuspaikkoja (mihin oli helposti saatavilla), niin aluksi tuntui vaikuttavan asian olevan enemmän pohjois-etelä suunta, kuin itä-länsi. Kuitenkin lopulta tarpeeksi luettua noihin on uskottava. Ainoa mikä noissa jäi enemmän mietityttämään, että missä määrin noita voidaan soveltaa näin pieneen maahan. Prosenttuaaliset erot näkyivät olevan pieniä, mutta johdonmukaisia. Tämä siis antaa itselleni osviittaa, että suunta on oikea ellei niitä ole valittu. Kaikessa en kuitenkaan ymmärtänyt edes puoli lukemastani ja joistakin en löytänyt itse sisältöä :)

Mutta kaikenkaikkiaan olen samaa mieltä, että päätös olisi parasta tehdä tieteelliseltä näkökulmalta. Sanoisin näkökulman sen vuoksi, että tehdyt tutkimukset pistetään kontekstiin määrällisesti (nousiko joku viidestä kuuteen, vai tuhannesta tuhanteenkahteensataan). Jos tutkimukset osoittavat, että Suomessa kannattaa esim. terveydellisistä syistä siirtyä talviaikaan tai kesäaikaan, eikä vaikutus ole tyyliin sadalle ihmiselle koko maassa, niin silloinhan se on no brainer. Niin täytyy toimia. Jos kuitenkin kyseessä on marginaaliset vaihtelut huonosta vähän huonompaan, niin silloin toivoisin ihmisten käytännön elämän ratkaisevan.

Itse löysin miellyttävän kuvaajan, mikä pisti miettimään tarvetta ja jolla oli helppo katsoa käytännössä auringonnousun ja -laskun aikoja. Kuvastaa hyvin, että täällä pohjoisessa ei se kesä/talviaika vastakkain asettelu ole niin tärkeä, sillä talvella vituttaa jatkuvasti noin muutenkin ja kesällä rairattaa:

Helsinki:
https://www.gaisma.com/en/location/helsinki.html
Oulu:
https://www.gaisma.com/en/location/oulu.html

Tuossa näkyy hyvin myös kesä- ja talviajan vaihdot. Vaikka itsekin olin aluksi sitä mieltä, että ihan sama kummaksi vaihtuu, kunhan kellon siirtely loppuu, niin nyt alkaa kaduttamaan. Ehkä se kellojen siirtely on sittenkin järkevää käytännön kannalta :)

Mitä omiin pelijuttuihin tulee, niin hittojako tässä valittamaan. Eteläsuomessa vituttaisi nyt jo nuo aikataulut. Ja totta puhuen olen sen verta hullu, että käyn joskus kiertämässä aamu kuudeltakin, vaikka en ihan vielä ole eläkeläinen :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös