Teenage Fanclub ja The Lieblings, Tavastia 15.2.2017
Maailman paras bändi, skottilainen melodista voimapoppia soittava Teenage Fanclub esiintyi eilen Tavastialla. Suomessa yhtye on soittanut viimeksi marraskuussa 2010, jolloin esiintymispaikkana oli Nosturi. Tavastiallakin bändi on soittanut aiemmin, vuonna 2005.
90-luvun alussa mm. Nirvanan lämppärinä (kultti)suosioon noussut bändi veti Tavastian ilmeisesti vain lähes täyteen, mikä on sääli. Toki keskellä viikkoa tämä kai on hyväksyttävä. Itse olen bändiin ihastunut vuonna -97 kuultuani Radio Cityn voimasoitosta biisin Take The Long Way Round. Vuonna -80 syntyneenä olin selvästi junioriosastoa eilisessä Tavastian yleisössä. Vaan samapa tuo, ainakin yleisö oli selvästi mukavasti asiaan vihkiytynyttä.
Paikalla oli luonnollisesti myös monia kotimaisia genren edustajia, kuten Egotripin Knipi. Hieman sinne päin oli myös lämmittelijänä toiminut The Lieblings, jonka lyhyestä setistä kuulin vain kaksi viimeistä biisiä. Niinpä en voi kyseistä esitystä arvioida. Totean vain, että hienoa, että joku vielä tässäkin maassa Egotripin ohella tekee melodista kitarapoppia. Sam Shinglerin mukanaolo ei varmasti ainakaan haittaa, esimerkiksi Montevideon ainoa levy kolahtaa edelleen ja helvetin kovaa kolahtaakin.
Mitä tulee itse Teenage Fanclubin keikkaan, niin vaatimattomasti ilmaistuna hyvähän se oli. Ennen kehuja ja biisiluetteloa rutisen kuitenkin volyymista. Onko sen pakko olla niin kova? Voisikohan siihen saada samanlaista järkeistystä kuin keikkojen alkamisaikoihin? Olin varmasti myös tyhmästi sijoittunut, koska seisoin parvella kaiteen vieressä lähellä lähintä kaiutinta. Seurauksena oli se, että pidin välillä korvatulppia, jotka ikävästi latistavat soundeja. Sitten taas ilman niitä ääni oli aivan liian kovaa monin paikoin. Nosturissa 2010 soundit olivat aivan erinomaiset ja äänenvoimakkuus just eikä melkein. Kaikki kuului kirkkaana ja hyvin. Eli tuosta noottia, en varsinaisesti tiedä kenelle.
Teenage Fanclub aloitti 21:59, kun alkamisajaksi oli ilmoitettu 22:00. Ihailtavaa täsmällisyyttä. Ensimmäisenä biisinä kuultiin jo totutusti Start Again. Setti oli koottu siten, että uudelta levyltä kuultiin noin puolet, edelliseltä hieman seesteisemmältä levyltä ei yhtäkään, ja sitten vanhemmasta tuotannosta tärkeimmiltä levyiltä useita biisejä, mutta myös aivan ensimmäisiltä levyiltä vähintään biisi per levy. Nyt oli selvästi keskitytty enemmän rokkaamaan kuin reilut kuusi vuotta sitten. Ja sehän toki sopii. Keski-ikäiset herrat esiintyivät jälleen hillitysti, mutta ei se siisti habitus ja rauhallinen esiintyminen vähennä millään tavalla rock-uskottavuutta, ainakaan vanhan kunnon Fanniesin kohdalla. Keikan loppuvaiheilla, muistaakseni The Concept -biisin aikana yleisössä innostuttiin jopa pariin stage dive -suoritukseen! Erinomainen saavutus etenkin yleisön ja esiintyjien keski-iän huomioon ottaen.
Alla biisiluettelo. Tein sen levyjärjestyksessä, koska tarkempi luettelo oikeassa järjestyksessä olisi edellyttänyt muistiinpanojen tekemistä. Eikä hyvää keikkaa sellaiseen viitsi uhrata. Alla oleva ei siis ole 100% oikein varmasti. Jotain saattaa puuttua. Mutta tiukka reilun 1,5 tunnin setti oli!
Here
- I’m in Love
- Thin Air
- Hold On
- The Darkest Part Of The Night
- I Was Beautiful When I Was Alive
- The First Sight
Shadows
- Tältä levyltä eivät tainneet soittaa yhtään biisiä. Näin kai se menee,
että kun on viimeksi kiertueella veivattu kyllästymiseen asti uuden levyn
biisejä.
Man-made
- It´s All In My Mind
Howdy!
- I Need Direction
- Dumb Dumb Dumb
- My Uptight Life
Songs From Northern Britain
- Start Again
- Ain't That Enough
- I Don't Want Control Of You
- Your Love Is The Place Where I Come From
Grand Prix
- Sparky's Dream
- Don't Look Back
- Verisimilitude
Thirteen
- Radio
Bandwagonesque
- The Concept
- Star Sign
A Catholic Education
- Everything Flows
+ lisäksi tokavikana kappaleena joku cover, jonka nimestä tahi esittäjästä en saanut selvää.