Mainos

Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

• 65 701
  • 1 944

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

• Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

• Ihan sama, ei kiinnosta

Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

• Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
On mielenkiintoista, miten jotkut meistä jaksavat vuodesta toiseen seurata jääkiekkoa ja lukea Aku Ankkaa.

Joidenkin mielestä noissa molemmissa on yhtä paljon järkeä kuin ajaisi kolmipyörää ilman päätä, vaikka olisi voinut olla järkevä ja valita kolmipyörän sijaan rahatynnyrin.
(Koronankin vuoksi) elämme kovia aikoja ystävä hyvä. :)

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
2. Tänä vuonna (2021) elämän tarkoituksen täyttävä seisoo päällään Karhuvuorella.

Tämän saa siis julkisesti ratkaista maaliin asti kuka vaan. Olisi hyvä nyt saada pois kuljeksimasta. Yksi yv:lla oikean vastauksen antanut ei saa vastata.

Vihjeitä on annettu, että elämän tarkoitus on 42, ei toimi muuna vuonna kuin 2021 ja että Karhuvuorella on joko aa tai ra. Ja että jossain vaiheessa on yhteys jääkiekkoon.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ilmeisesti vihjeeseen liittyy tänä vuonna 42 vuotta täyttävä henkilö tai asia, joka liittyy jääkiekkoon. Eli henkilö syntynyt tai asia tapahtunut 1979. Ja päällään seisominen viitannee siihen, että ainakin joku osa vihjeen osista luetaan väärään suuntaan. Ei vaan saa kiinni, mitä haetaan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: E

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ilmeisesti vihjeeseen liittyy tänä vuonna 42 vuotta täyttävä henkilö tai asia, joka liittyy jääkiekkoon. Eli henkilö syntynyt tai asia tapahtunut 1979. Ja päällään seisominen viitannee siihen, että ainakin joku osa vihjeen osista luetaan väärään suuntaan. Ei vaan saa kiinni, mitä haetaan.
Päällään seisominen on periaatteessa jo paljastettu myös, koska tarkoittaa nimenomaan, että ensimmäisen osan vihjettä ratkaisu luetaan lopusta alkuun.

Ja tässä on nyt päästy jo eteenpäin, ratkaisun kannalta avaimia löytyy pikältikin. Äläkä ihan vielä mieti jääkiekkoa. Kun tajuat vihjeen, se yhteys jääkiekkoon on (ainakin omasta mielestäni) ilmeinen.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Päällään seisominen on periaatteessa jo paljastettu myös, koska tarkoittaa nimenomaan, että ensimmäisen osan vihjettä ratkaisu luetaan lopusta alkuun.

Ja tässä on nyt päästy jo eteenpäin, ratkaisun kannalta avaimia löytyy pikältikin. Äläkä ihan vielä mieti jääkiekkoa. Kun tajuat vihjeen, se yhteys jääkiekkoon on (ainakin omasta mielestäni) ilmeinen.
Ei lähde vieläkään. Sen verran tuosta luulen saavani lisää kiinni, että ehkä joku kiekkoilijan kumppani tai vastaava on se takaperin luettava nimi, kun ei siis ensiksi pidä kiekkoa miettiä. No, ehkä joku saa tän näillä vihjeillä auki.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ei lähde vieläkään. Sen verran tuosta luulen saavani lisää kiinni, että ehkä joku kiekkoilijan kumppani tai vastaava on se takaperin luettava nimi, kun ei siis ensiksi pidä kiekkoa miettiä. No, ehkä joku saa tän näillä vihjeillä auki.
Nyt on ehkä liiankin iso tökkäys eteenpäin, mutta vuonna 1979 syntynyt on se, mihin pitää päästä. Mutta ei haeta ketään tai mitään yksittäistä 1979 syntynyttä.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noita minäkin aloin hakea, mutta toivotonta oli.

Yhden sopivan väärinpäin luettavan löysin, mutta kyseinen mäkihyppääjä oli kolme vuotta liian vanha.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanoisin, että Imatra. Koska lion 79 tami ja ra.
Mulle avautui kaikki muu mutta ei se, miksi Tami olisi 79. Tami Kiuru oli väärää vuosimallia.

Jääkiekon suurmiestä mietin, mutta pyöritin vain Tamin pelaajanumeroa ja ikää ymmärtämättä tuota jääkiekkoleijona-aatelointia.

Mä häpeän! Syvästi!

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sanoisin, että Imatra. Koska lion 79 tami ja ra.
Kyllä. 42 tänä vuonna täyttävät on seiskaysejä - Don Tami on the seiskaysi.

Eli tämä on ratkaistu.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hieno vihje taas. Jumiuduin eilen itse vuoteen 1979 enkä tajunnut, että ei siinä vuotta haettu vaan 79:ää.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tässä joitakin vanhoja roikkumaan jääneitä:

Itsenäinen valtio:
Esiintyjä sekoittuu ioofiin

Koitetaanpa: Kolumbia. IOOF on lyhenne sanoista Independent Order of Odd Fellows, joka on salaseura, kerho tai KLUBI. Eli tässä arvoituksessa ioof olisi klubi.

Esiintyjä taas yhdysvaltalainen punk-bändi OMA (One Man Army).

K(O)LU(M)BI(A)

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koitetaanpa: Kolumbia. IOOF on lyhenne sanoista Independent Order of Odd Fellows, joka on salaseura, kerho tai KLUBI. Eli tässä arvoituksessa ioof olisi klubi.

Esiintyjä taas yhdysvaltalainen punk-bändi OMA (One Man Army).

K(O)LU(M)BI(A)
Juu, ei tämäkään nyt mennyt läpi.

Kerrottakoon, että tuolla salaseuralla, kerholla tai edes klubilla ei ole mitään tekoa tämän kanssa. Muutoinhan tuossa on käytetty sangen hienosti huomioon erilaisiia toimijoita.

Mielestäni paljon yksinkertaisemmasta on kyse.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsenäinen valtio:
Ioof = ydin, lisää jotain ja kuulet jotain, sen jälkeen voit poistaa jotain ja lisätä sen esiintyjän, joka ei ole erityisen merkityksellinen

Raamatun henkilöitä:
  1. Lausu kahdeksas kaakkoa
    Miltä se kuulostaa, kun sanotaan?
  2. Ovia
    Tähän on annettu lisävihjeenä 'viro'

Entinen kunta:
Siksi pisteillä, koska ensimmäisen jälkeen jälkeen
Annetaanpa tähänkin lisävihje: 'latina'

Tässä siis ylimääräiset roippeet, joita ei vielä muistaakseni ole ratkaistu. Kaikkiin on nyt lisätty vihje, jonka pitäisi auttaa teitä eteenpäin vaikealla taipaleellanne.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsenäinen valtio:
Ioof = ydin, lisää jotain ja kuulet jotain, sen jälkeen voit poistaa jotain ja lisätä sen esiintyjän, joka ei ole erityisen merkityksellinen

Raamatun henkilöitä:
  1. Lausu kahdeksas kaakkoa
    Miltä se kuulostaa, kun sanotaan?
  2. Ovia
    Tähän on annettu lisävihjeenä 'viro'

Entinen kunta:
Siksi pisteillä, koska ensimmäisen jälkeen jälkeen
Annetaanpa tähänkin lisävihje: 'latina'

Tässä siis ylimääräiset roippeet, joita ei vielä muistaakseni ole ratkaistu. Kaikkiin on nyt lisätty vihje, jonka pitäisi auttaa teitä eteenpäin vaikealla taipaleellanne.

1. Hoosea

h eli hoo on kahdeksas ja kaakkoa on sea ( se kaakon lyhenne)

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistutuksena - n. 24 tuntia vastausaikaa.

Perinteinen nimetön piilosanavisa (PNPSV), erä 1

Säännöt lyhyesti:
  • vastausaikaa yksi viikko, vastausaika päättyy seuraavana perjantaina klo 12.
  • vastaukset yksityisviestillä, merkitkää otsikoksi PNPSV (ja eränumero), Esim PNPSV 1
  • Oikea vastaus = vihjeen mukainen, oikeaksi tunnistettava suomalaisen elokuvan nimi
  • Oikea selitys = selitys, joka kattaa vastauksen kaikki osat, toisinsanoen, jos jokin kirjain esimerkiksi jää selittämättä, on selitys hylätty
  • vastausta voi muokata tai täydentää, mutta tällöin tulee lähettää uusi viesti ja liittää mukaan kaikki muutkin vastaukset. Viimeisenä minulle lähetetty vastaus on lopullinen vastaus kaikkiin kohtiin. Käyttäkää mielellään vastauspohjana noita numeroituja vihjeitä.
  • oli aihe mikä tahansa, vastaus olisi sellainen, jonka kaikki tuntevat (googletettavissa) tai ainakin muutoin on hyvin tunnettu tai perustuu olemassaolevaan luetteloon
  • aihealueita ja samalla kisaviikkoja on viisi (5) eli kisan kesto on n. yhden kuukauden
  • kunakin viikkona vihjeistä 1-2 on "hieman kimurantimpia"), mikä on erikseen kerrottu
ERÄ 1.
Suomalaiset elokuvat 1960-1999 (julkaisuvuosi)

1. Ensinnäkin ensimmäinen, sitten suomalaiset ja lopuksi pääkaupungin tie
  2. Esko, Juhani, Tuomas, Aapo, Simeoni, Timo, Lauri, Eero
  3. Gommia
  4. Lapsipuolukka!
  5. Lämmittävä lanttu
  6. Lääkkeitä liukuhihnalta - sekuntia vaille ja nurin meni
  7. Palmun kannu
  8. Pääkaupungin keskustassa Timo Mikkonen meni nurin - onneksi piltit säilyivät
  9. Tee ilman ruuhka, mutta toisinpäin
  10. Arkkivihollinen sai vedet päälleen, syntyi Mola Salmi
Pisteytystä on muutettu, koska edellinen pisteytysjärjestelmä ei toiminut.
Pisteitä saa nyt vain yhden/vihje lukuunottamatta aiemmin mainittuja kimurantteja vihjeitä, joista jaossa 2p/vihje. Nämä vihjeet ovat eriksen merkitty. Edelleenkin siis jonkinsortin selitys vastaukselle tarvitaan, muutoin seuraa pistevähennys (1/2p).

Lisätietoa:
  • Vihje 10 on 2 pisteen arvoinen
  • Yksi vihjeistä viittaa ainakin kahteen eri elokuvaan - tietämällä molemmat saa bonuksen (+)

Sääntöjä korjataan tarpeen mukaan mikäli epäselvyyksiä ilmenee. Jos jokin jäi epäselväksi, kysykää!

Kisa on avoin kaikille piilosanojen ystäville. Erillisen kutsun saavat kuitenkin

@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Virveliä kainaloon @Tadu @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @redpecka @Yuppi @Beltran @peksa

Jos et halua olla tällä jakelulistalla, ole hyvä ja kerro siitä, niin poistan ja unohdan sinut ikiajoiksi.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Nämä ovat minulle tosi vaikeita. Kaksi olen vasta ratkaissut. Kotimainen elokuva on aihealue, josta en tiedä juurikaan mitään. Enkä ole noita paljoakaan katsellut. Vaikka nuorena olin mukana erään elokuvan joukkokohtauksessa (en näkynyt kylläkään elokuvassa). Piti pussata kaunista tyttöä ja sain 70 markkaa palkkaa. Ja uusiksi meni, kun minulla oli uudenkarhea rannekello ranteessa.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nämä ovat minulle tosi vaikeita. Kaksi olen vasta ratkaissut. Kotimainen elokuva on aihealue, josta en tiedä juurikaan mitään. Enkä ole noita paljoakaan katsellut. Vaikka nuorena olin mukana erään elokuvan joukkokohtauksessa (en näkynyt kylläkään elokuvassa). Piti pussata kaunista tyttöä ja sain 70 markkaa palkkaa. Ja uusiksi meni, kun minulla oli uudenkarhea rannekello ranteessa.
Viestin loppupuoli on humble brag-ketjun kamaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy