Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 57 788
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ja pistetäänkö vielä yksi?

Aihe: Italiassa

Vihje: Koira vertaistukiryhmässä

Nopein voi julkisesti vastata
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juurikin näin. Liian suoraviivainenko?
Ei ainakaan minulle, koska tuskin olisin itse keksinyt kovin pian vekin ja tikin yhteyttä kuten @Patarouva teki. Tuskin myöskään Nylon Beat olisi tullut heti mieleeni noista sukunimistä eli Patarouva teki työt, minä poimin hedelmät. Toki tässä oli käytettävissä(?) korttipeliluettelo, mutta jostain syystä siellä ei ole mainittu ainakaan suoraan
Viimeistä tikkiä
.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ei ainakaan minulle, koska tuskin olisin itse keksinyt kovin pian vekin ja tikin yhteyttä kuten @Patarouva teki. Tuskin myöskään Nylon Beat olisi tullut heti mieleeni noista sukunimistä eli Patarouva teki työt, minä poimin hedelmät. Toki tässä oli käytettävissä(?) korttipeliluettelo, mutta jostain syystä siellä ei ole mainittu ainakaan suoraan
Viimeistä tikkiä
.
No google tuntee haulla pelin kuitenkin ja on ainakin omassa porukassa hyvin tunnettu ja pelattu peli.

Mutta vaati tosiaan "naikkarien" tyttönimien (eli biisin julkistuksen aikaisten nimien) tuntemisen sekä ymmärtämisen, että vekki = haava - muuten todella suoraviivainen.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
@E : Tunnettu suomalainen tämän hetkinen liigapelaaja:
Varas rapakon takana hävinneenä ja tunnistettuna

Tämä ei ole yksinkertaisin eikä ole saanut yhtään kysymystä, joten annetaan lisävihje.

Kyseisellä pelaajalla on kokemusta myös KHL:sta. Eikä edelleenkään ole Kontiola.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
muuten todella suoraviivainen.
No laaja-alaisella yleistietämyksellä on merkitystä toki.

Suoraviivaisuudesta hieman eri mieltä eli mielestäni suoraviivaisuus yksinkertasimmillaan tarkoittaa sitä, että vihje vastaa suoraan jotain vastauksen osaa. Nyt sukunimet johtavat suoraan Naikkareihin, mutta se ei riitä vaan pitää mennä pykälää edemmäksi.

Kerrottakoon hieman häpeillen, että vaikka tunnen vekki sanan merkityksen haavanakin niin ajattelin tässä tapauksessa sen liittyvän kankaan vekkiin, taitokseen (vrt. vekkihame)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: E

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Raamatun henkilötä:
Ovia

Alexandria on paikka Raamatussa - ei henkilö, mutta hyvin kaukaisesti Alexandra taidetaan mainita Raamatussa... todennäköisesti väärin kyllä.

Ja Ovi = Ovechkin = Alexandr siis perustelu.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No google tuntee haulla pelin kuitenkin ja on ainakin omassa porukassa hyvin tunnettu ja pelattu peli.

Mutta vaati tosiaan "naikkarien" tyttönimien (eli biisin julkistuksen aikaisten nimien) tuntemisen sekä ymmärtämisen, että vekki = haava - muuten todella suoraviivainen.
Kun yritit vihjata lisää niin katsoin läpi Nylon Beatin biisilistan ja yritin hakea jotain tikkipeliin liittyvää pelkällä tikkipelit, mutta ei löytynyt.

Nyt, kun laitoin tuon viimeinen tikki niin löytyi ja peli näytti olevan tuo ”Katko”, joka löytyy heti korttipelilistalta.

Minulle tuo ei ollut tuttu peli ja en tajunnut vihjettä loppuun asti. Omiin piilosanoihini poimin esim. tuon Bismarckin, joka on minulle tuttu peli.

Korttipelit kunniaan!
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alexandria on paikka Raamatussa - ei henkilö, mutta hyvin kaukaisesti Alexandra taidetaan mainita Raamatussa... todennäköisesti väärin kyllä.

Ja Ovi = Ovechkin = Alexandr siis perustelu.
Googlaamalla löytyy Raamatusta myös Aleksander, mutta se ei sopisi vihjeeseen, jonka pitäisi silloin olla Ovi.

Olen tätä ”Ovia” paljon miettinyt.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alexandria on paikka Raamatussa - ei henkilö, mutta hyvin kaukaisesti Alexandra taidetaan mainita Raamatussa... todennäköisesti väärin kyllä.
Olet oikeassa - se oli väärin ei pelkästään todennäköisesti.

Sanottakoon, että tämä ei ole suoraviivainen ja "vaatii kielitaitoa".
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä ei ole yksinkertaisin eikä ole saanut yhtään kysymystä, joten annetaan lisävihje.

Kyseisellä pelaajalla on kokemusta myös KHL:sta. Eikä edelleenkään ole Kontiola.
Roope Talaja.

Ei mulle tuosta avaudu kuin Rosvo-Roope ja LA rapakon takana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: E

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Roope Talaja.

Ei mulle tuosta avaudu kuin Rosvo-Roope ja LA rapakon takana.
Vastaus on ihan oikein, perustelut etunimen osalta juurikin haettu.

Sukunimen osalta olisin voinut muotoilla vähän eri tavallakin vihjeen. Rapakon takana voisi olla "rapakon takana" - lainausmerkeissä siis - sekä mietin pitkään, että pitäisi vihjeen loppu olla tunnistettuina monikossa - jätin kuitenkin yksikköön.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vastaus on ihan oikein, perustelut etunimen osalta haetut

Hain tähän alunperin ”Kolmesta iloisesta rosvosta” rosvojen nimiä ja luulin hetken jo löytäneeni oikean toisesta espoolaisesta kiekkoilijasta eli Kasper Björkqvistista.

Kasper oli rosvo, rapakon takana olisi voinut olla ruotsinkielinen sana eli björk ja Q se Star Trekin oudosti katoileva ja ilmaantuva tyyppi, mutta vististä puuttui yksi s, että olisin edes parhaalla tahdollani voinut selittää vihjeen oikeaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös