Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 58 382
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uutisia...

Olen päättänyt, että Nimetön piilosanavisa saa jatkoa.

Pisteytystä sekä tasoa on hieman uudistettu ja muokattu. Tärkeintä on brändäys joten myös visan nimi on uudistettu seksikkäämmäksi ja muutoinkin houkuttelevammaksi. Visan nimi tulee jatkossa olemaan
Perinteinen nimetön piilosanavisa.

Lyhennyksenä voisi toimia vaikka Penis (aiheuttaa nimenä suurta kateutta ja merkittävää etukäteistä, vahingollista mittausta), mutta päädyin lyhenteeseen PNPSV - se on helppo muistaa ja eritoten lausua.

Tiedoksi:
@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Virveliä kainaloon @Tadu @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @redpecka @Tuusa @Yuppi @Beltran @peksa @E

Jos et halua kuulua tähän jakelulistaan niin kerro siitä minulle julkisesti tai yksityisesti niin poistan sinut ja olen häiritsemättä enempää.

Toisaalta, haluatko kuulua jakelulistaan, ilmoita siitä minulle julkisesti tai yksityisesti niin korjataan tilanne.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
En halua olla pikkumainen, mutta olen kuitenkin.

Vihjeen huudeilla on monikossa, vastaus kuitenkin yksikössä eli huudeila vs. huudila.

Koska tiesin tämän niin en nosta tästä mistään vastalausetta tai muuta proteesia.

En ole vielä expertti näissä. Itseasiassa oli ensimmäinen kerta kun tein moisen visan joten oli aika helppo luulisin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uutisia...

Olen päättänyt, että Nimetön piilosanavisa saa jatkoa.

Pisteytystä sekä tasoa on hieman uudistettu ja muokattu. Tärkeintä on brändäys joten myös visan nimi on uudistettu seksikkäämmäksi ja muutoinkin houkuttelevammaksi. Visan nimi tulee jatkossa olemaan
Perinteinen nimetön piilosanavisa.

Lyhennyksenä voisi toimia vaikka Penis (aiheuttaa nimenä suurta kateutta ja merkittävää etukäteistä, vahingollista mittausta), mutta päädyin lyhenteeseen PNPSV - se on helppo muistaa ja eritoten lausua.

Tiedoksi:
@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Virveliä kainaloon @Tadu @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @redpecka @Tuusa @Yuppi @Beltran @peksa @E

Jos et halua kuulua tähän jakelulistaan niin kerro siitä minulle julkisesti tai yksityisesti niin poistan sinut ja olen häiritsemättä enempää.

Toisaalta, haluatko kuulua jakelulistaan, ilmoita siitä minulle julkisesti tai yksityisesti niin korjataan tilanne.

Tähän uutiseen liittyen kysyisin onko mahdollisilla osallistujilla ehdotuksia aihealueista? Tai muita kehittämisideoita?
Ensimmäinen PNPSV -kisa tullee liittymään kulttuuriin tavalla tai toisella, mutta muihin tuleviin eriin/visoihin voit vielä vaikuttaa.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Uutisia...

Olen päättänyt, että Nimetön piilosanavisa saa jatkoa.

Pisteytystä sekä tasoa on hieman uudistettu ja muokattu. Tärkeintä on brändäys joten myös visan nimi on uudistettu seksikkäämmäksi ja muutoinkin houkuttelevammaksi. Visan nimi tulee jatkossa olemaan
Perinteinen nimetön piilosanavisa.

Lyhennyksenä voisi toimia vaikka Penis (aiheuttaa nimenä suurta kateutta ja merkittävää etukäteistä, vahingollista mittausta), mutta päädyin lyhenteeseen PNPSV - se on helppo muistaa ja eritoten lausua.

Tiedoksi:
@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Virveliä kainaloon @Tadu @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @redpecka @Tuusa @Yuppi @Beltran @peksa @E

Jos et halua kuulua tähän jakelulistaan niin kerro siitä minulle julkisesti tai yksityisesti niin poistan sinut ja olen häiritsemättä enempää.

Toisaalta, haluatko kuulua jakelulistaan, ilmoita siitä minulle julkisesti tai yksityisesti niin korjataan tilanne.
Myönnän näin julkisesti että olen mukana. Pitäähän jonkun täysin seksittömänkin olla entistä seksikkäämmässä visassa osallistujana.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Heitetääs @Patarouva ja @Kauko Viisas nopee pähkinä kun välähti. Sama aihe kun aiemminkin kun välähti.

Eli yhtä kirjainta vaihtamalla etu ja sukunimestä keskenään niin saadaan suomalaisen ampumahiihtäjän 'sijoitus' kisassa.

Vihjeenä voi antaa sen että on pelannut ketjukaverina aiemmassa visassa esiintyneen pelaajan kanssa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Kauko Viisas Tuossa @E:n tägäämisessä on vähän ylimääräisiä kiemuroita. Joulupata-ketjussa sen kuitenkin onnistuin tekemään.

Kirjoita kaksoispisteen jälkeen oleva rimpsu, mutta vaihda normisulkujen tilalle hakasulkeet: (user=4077)@E(/USER)
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tämä viesti on vain siksi, että en saa tägättyä sinua tuohon tulevan piilosanavisan jakelulistaan.
Sikäli kun olet kiinnostunut lue pari viestiä taaksepäin.

Jos osaat kertoa kuinka tuo @E saadaan tägättyä, olisin sangen iloinen.
Nimimerkin pitää olla vähintään kolme merkkiä, että tägäys onnistuu. Nimimerkkini on niin reliikki, etten kuitenkaan ole sitä halunnut vaihtaa. Eli tägäys ei onnistu.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen mukana PNPSV:ssa, mutta saa nähdä paljonko ehtii miettimään näitä kun pitää väkertää karttatehtäviä jopa kymmeniä päivässä.
Nyt pleijareitten (karttavisa) aikaan sinulle jää PNPSV-mietintäaikaa noin 23 tuntia/vrk... ei pitäsi olla mahdoton tehtävä.

Vitsi, vitsi. Olen jo aiemmin tuonut esille ja kiittänyt sinua omistautumisestasi järjestämäsi visan organisoinnista ja yksityiskohtien hiomisesta. Nostan siis hattua taas.

Aikoinaan kun oli puhetta "pleijareista" luulin todellakin, että kyse on vitsistä, mutta totuus on joskus tarua ihmeellisempää: en todellakaan uskonut, että kukaan jaksaa/viitsii nähdä noin paljon vaivaa randomurpojen viihdyttämiseen. Toki visan järjestäjäkin saa fiboja, ei niitä muutoin kukaan järjestäisi, mutta näkemäni ja kokemani paneutuminen on todellakin arvostettavaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Uutisia...

Olen päättänyt, että Nimetön piilosanavisa saa jatkoa.

Pisteytystä sekä tasoa on hieman uudistettu ja muokattu. Tärkeintä on brändäys joten myös visan nimi on uudistettu seksikkäämmäksi ja muutoinkin houkuttelevammaksi. Visan nimi tulee jatkossa olemaan
Perinteinen nimetön piilosanavisa.

Lyhennyksenä voisi toimia vaikka Penis (aiheuttaa nimenä suurta kateutta ja merkittävää etukäteistä, vahingollista mittausta), mutta päädyin lyhenteeseen PNPSV - se on helppo muistaa ja eritoten lausua.

Tiedoksi:
@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Virveliä kainaloon @Tadu @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @redpecka @Tuusa @Yuppi @Beltran @peksa @E

Jos et halua kuulua tähän jakelulistaan niin kerro siitä minulle julkisesti tai yksityisesti niin poistan sinut ja olen häiritsemättä enempää.

Toisaalta, haluatko kuulua jakelulistaan, ilmoita siitä minulle julkisesti tai yksityisesti niin korjataan tilanne.

Olen julkiläsnä. Olis eri tosi kiva jos sais yksäri dee ämmäl imboksiin qwizzit.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olis eri tosi kiva jos sais yksäri dee ämmäl imboksiin qwizzit.
Boomereille ja muille urpoille suomennos tästä suomen kielen maisterin tai muun mestarin viestistä (joskin hämmentävästi viestissä on sekoitettu 1940-50 luvuilta tuttuja ilmaisuja nykynuorison (2000-luku) käyttämiin termeihin ja sanastoon. Jään ihmettelemään haluaako hän erottautua muusta joukosta vai yhdistyä johonkin joukkoon, vrt. slangi):

Eri (tosi) kiva - viittaa aiemmin mainittuun vanhempaan kieliperintöön, mutta vastannee ilmausta 'hauskaa', 'mukavaa', 'mieluista'. Termi 'tosi' on ilmeisen tarkoituksellisesti lisätty hämmentämään tätä eri aikakausille sijoittuvaa sanastoa. Lisäksi on huomioitava, semminkin kun tekstin konteksti saattaa olla uppo-outo eikä kirjoittaja ole tunnettu, sarkasmin mahdollisuus, jolloin tekstiä onkin tulkittava käänteisesti: 'paskaa', 'tyhmää', 'vitut kiinnosta vähääkään'.

Yksäri - tarkoittanee yksityisviestiä eli suoraa kahden välistä viestiä aiemmin määriteltyjen toimijoiden välillä. Toki, tuntematta kirjoittajaa ja hänen todellista kykyään tuottaa tekstiä erityisesti ATK:lla, voi kyseessä olla kirjoitusvirhe ja tarkoitetaankin esimerkiksi sanaa 'ysäri' mikä taas tarkoittaa 1990-lukua.

dee ämmäl - voi tarkoittaa mm. Depeche Mode -poporkesteria eli yhtyettä, diabetesta eli sokeritautia, d-mollia, desimetriä tai nk. "direct messagea" eli yksityisviestiä. Nyt käännöstä mietittäessä täytyy pohtia tarkkaan, mitä kirjoittaja on todella tarkoittanut ja missä kontekstissa.

imboksiin - hämmentävä yksityiskohta viestissä, kuinka voidaan mennä suojakäsittelyyn (illatiivi)? Rohkean tulkinnan kautta lienee päädyttävä taas teoriaan kirjoitusvirheestä. Tekstin luonteen vuoksi kirjoittaja tarkoittanee 'inboksiin' - muutkin tulkinnat ovat toki mahdollisia. Sikäli kun kirjoittajalle on käynyt nk. lapsus eli kirjoitusvirhe ja tulkinta siitä on oikea, hämmentää edelleen kirjainyhdistelmän 'ks' käyttö kirjaimen 'x' sijaan. Nyky(nuoriso)kieli pyrkii lyhentämään kaiken ja suosii erityisesti esimerkiksi 'x' kirjaimen käyttöä viestinnässä (vrt. lähex, tulex).

Qwizzit - taas hämmentävä kirjainyhdistelmä, onko se lyhenne kuten PNPSV, UNESCO vai onko se olevinaan jokin sana? Rohkeasti tulkitsin sen asiayhteyteen liittyen sanaksi 'quiz' joka lausuttuna, tietyllä gangstastylellä kuulostaa kaukaisesti juuri tuolta. Ja sehän tarkoittaa 'visa', 'tietokilpailu'.

Suomennokseen on monia vaihtoehtoja, tässä muutama:
Vitut kiinnosta vähääkään, jos sais 1990-luvun Depeche Mode'lla suojakäsittelyt tietokilpailut.
Olisi mukavaa jos saisi yksityisviestillä yksityisviestillä sähköpostilaatikkooni tietokilpailut.

Ei mitään järkeä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tämä on pelkkä testi:
@E
Ja @MacRef in ohjeilla ilmeisesti jopa toimii.
Tuo näyttää tägin, muttei generoi mulle tähän päähän hälytystä - eli näyttää toimivan, muttei käytännössä toimi. Ja ongelma ilmeisesti juurikin tuo yhden merkin nimimerkki.

Mutta yritän olla hereillä - tosin aikaa on välillä niin vähän, ettei jaksa tai ehdi miettiä annetussa ajassa... ja joskus aivot vaan lyö lukkoon, eikä mikään aukea :)
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heitetääs @Patarouva ja @Kauko Viisas nopee pähkinä kun välähti. Sama aihe kun aiemminkin kun välähti.

Eli yhtä kirjainta vaihtamalla etu ja sukunimestä keskenään niin saadaan suomalaisen ampumahiihtäjän 'sijoitus' kisassa.

Vihjeenä voi antaa sen että on pelannut ketjukaverina aiemmassa visassa esiintyneen pelaajan kanssa.
Kari Makkonen eli Mari Kakkonen pelannut samassa kentällisessä Pratun kanssa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tämä kun osoittautui haastavaksi näille kahdelle superammattilaiselle @Kauko Viisas @Patarouva niin miettikääs muutkin.

Etu ja sukunimestä kun 1 kirjain vaihtaa keskenään paikkaa (saa olla siis missä kohtaa vaan) niin tulee Kansanedustajalle käsky.
Vihjeitä oli että lopettanut uransa 1990-luvun alkupuolella ja ollut joukkueensa kapteeni sekä valittu pelipaikkansa parhaaksi kaksi kertaa.
Tyrkytän tähän Tapio Levoa - Tavio Lepo (Ville Tavio + Lepoooo!)
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuo näyttää tägin, muttei generoi mulle tähän päähän hälytystä - eli näyttää toimivan, muttei käytännössä toimi. Ja ongelma ilmeisesti juurikin tuo yhden merkin nimimerkki.
Enpä malta olla kokeilematta, tuleeko häly kun kikkailen vähän: @E-nimimerkki. Eli testailen tässä, jos tuonne user-tagien sisään laittaakin enempi merkkejä, niin tuleeko sitten? Onhan sinulla E hälytykset sallittu omissa asetuksissa?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Enpä malta olla kokeilematta, tuleeko häly kun kikkailen vähän: @E-nimimerkki. Eli testailen tässä, jos tuonne user-tagien sisään laittaakin enempi merkkejä, niin tuleeko sitten? Onhan sinulla E hälytykset sallittu omissa asetuksissa?

Ei tule ei... Tuo linkkaus profiiliin onnistuu tuolla user-tägillä, muttei tee hälytystä. Tuossa esimerkiksissäsi nimimerkki "E-nimimerkki" saisi hälytyksen. Lainauksista tulee hälyt ja yv:t toimii hälyineen kyllä normaalisti.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta yritän olla hereillä - tosin aikaa on välillä niin vähän, ettei jaksa tai ehdi miettiä annetussa ajassa... ja joskus aivot vaan lyö lukkoon, eikä mikään aukea :)
No, jos olet kiinnostunut osallistumaan, niin voin laittaa yv/dm tai jotain kunkin erän uudet vihjeet, niin aikataulusi mukaan osallistut tai olet osallistumatta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei tule ei... Tuo linkkaus profiiliin onnistuu tuolla user-tägillä, muttei tee hälytystä. Tuossa esimerkiksissäsi nimimerkki "E-nimimerkki" saisi hälytyksen. Lainauksista tulee hälyt ja yv:t toimii hälyineen kyllä normaalisti.
Pientä harhautumista ketjun aiheesta, mutta jatkan vielä hetken. Yritin kaivella verkon syövereistä infoa. Taitaa olla palstan alustan XenForon ominaisuuksia tuo, että yhden tai kahden merkin pituisia nimimerkkejä ei voi tägätä siten, että se antaisi hälynkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: E

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Piilosanoja, aiheena korttipelit. Kuka ehtii?

1. 18. nyrkkeili ässänä.

2. Toinen jää ensimmäiseksi ohjattava huone.

3. Italiassa vaiva ilman huhtikuista.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Piilosanoja, aiheena korttipelit. Kuka ehtii?

1. 18. nyrkkeili ässänä.

2. Toinen jää ensimmäiseksi ohjattava huone.

3. Italiassa vaiva ilman huhtikuista.
3. Pokeri
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Piilosanoja, aiheena korttipelit. Kuka ehtii?

1. 18. nyrkkeili ässänä.

2. Toinen jää ensimmäiseksi ohjattava huone.

3. Italiassa vaiva ilman huhtikuista.
1. Ramina
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Piilosanoja, aiheena korttipelit. Kuka ehtii?

1. 18. nyrkkeili ässänä.

2. Toinen jää ensimmäiseksi ohjattava huone.

3. Italiassa vaiva ilman huhtikuista.
2. Bismarck?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös