Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 60 895
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsenäinen valtio:
Esiintyjä sekoittuu ioofiin
Ioof = ydin, lisää jotain ja kuulet jotain, sen jälkeen voit poistaa jotain ja lisätä sen esiintyjän, joka ei ole erityisen merkityksellinen

Raamatun henkilöitä:
  1. Lausu kahdeksas kaakkoa
    Miltä se kuulostaa, kun sanotaan?
  2. Ovia
    Tähän on annettu lisävihjeenä 'viro'

Entinen kunta:
Siksi pisteillä, koska ensimmäisen jälkeen jälkeen
Annetaanpa tähänkin lisävihje: 'latina'

Tässä siis ylimääräiset roippeet, joita ei vielä muistaakseni ole ratkaistu. Kaikkiin on nyt lisätty vihje, jonka pitäisi auttaa teitä eteenpäin vaikealla taipaleellanne.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsenäinen valtio:
Esiintyjä sekoittuu ioofiin
Ioof = ydin, lisää jotain ja kuulet jotain, sen jälkeen voit poistaa jotain ja lisätä sen esiintyjän, joka ei ole erityisen merkityksellinen

Raamatun henkilöitä:
  1. Lausu kahdeksas kaakkoa
    Miltä se kuulostaa, kun sanotaan?
  2. Ovia
    Tähän on annettu lisävihjeenä 'viro'

Entinen kunta:
Siksi pisteillä, koska ensimmäisen jälkeen jälkeen
Annetaanpa tähänkin lisävihje: 'latina'

Tässä siis ylimääräiset roippeet, joita ei vielä muistaakseni ole ratkaistu. Kaikkiin on nyt lisätty vihje, jonka pitäisi auttaa teitä eteenpäin vaikealla taipaleellanne.

1. Hoosea

h eli hoo on kahdeksas ja kaakkoa on sea ( se kaakon lyhenne)
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistutuksena - n. 24 tuntia vastausaikaa.

Perinteinen nimetön piilosanavisa (PNPSV), erä 1

Säännöt lyhyesti:
  • vastausaikaa yksi viikko, vastausaika päättyy seuraavana perjantaina klo 12.
  • vastaukset yksityisviestillä, merkitkää otsikoksi PNPSV (ja eränumero), Esim PNPSV 1
  • Oikea vastaus = vihjeen mukainen, oikeaksi tunnistettava suomalaisen elokuvan nimi
  • Oikea selitys = selitys, joka kattaa vastauksen kaikki osat, toisinsanoen, jos jokin kirjain esimerkiksi jää selittämättä, on selitys hylätty
  • vastausta voi muokata tai täydentää, mutta tällöin tulee lähettää uusi viesti ja liittää mukaan kaikki muutkin vastaukset. Viimeisenä minulle lähetetty vastaus on lopullinen vastaus kaikkiin kohtiin. Käyttäkää mielellään vastauspohjana noita numeroituja vihjeitä.
  • oli aihe mikä tahansa, vastaus olisi sellainen, jonka kaikki tuntevat (googletettavissa) tai ainakin muutoin on hyvin tunnettu tai perustuu olemassaolevaan luetteloon
  • aihealueita ja samalla kisaviikkoja on viisi (5) eli kisan kesto on n. yhden kuukauden
  • kunakin viikkona vihjeistä 1-2 on "hieman kimurantimpia"), mikä on erikseen kerrottu
ERÄ 1.
Suomalaiset elokuvat 1960-1999 (julkaisuvuosi)


  1. Ensinnäkin ensimmäinen, sitten suomalaiset ja lopuksi pääkaupungin tie
  2. Esko, Juhani, Tuomas, Aapo, Simeoni, Timo, Lauri, Eero
  3. Gommia
  4. Lapsipuolukka!
  5. Lämmittävä lanttu
  6. Lääkkeitä liukuhihnalta - sekuntia vaille ja nurin meni
  7. Palmun kannu
  8. Pääkaupungin keskustassa Timo Mikkonen meni nurin - onneksi piltit säilyivät
  9. Tee ilman ruuhka, mutta toisinpäin
  10. Arkkivihollinen sai vedet päälleen, syntyi Mola Salmi
Pisteytystä on muutettu, koska edellinen pisteytysjärjestelmä ei toiminut.
Pisteitä saa nyt vain yhden/vihje lukuunottamatta aiemmin mainittuja kimurantteja vihjeitä, joista jaossa 2p/vihje. Nämä vihjeet ovat eriksen merkitty. Edelleenkin siis jonkinsortin selitys vastaukselle tarvitaan, muutoin seuraa pistevähennys (1/2p).

Lisätietoa:
  • Vihje 10 on 2 pisteen arvoinen
  • Yksi vihjeistä viittaa ainakin kahteen eri elokuvaan - tietämällä molemmat saa bonuksen (+)

Sääntöjä korjataan tarpeen mukaan mikäli epäselvyyksiä ilmenee. Jos jokin jäi epäselväksi, kysykää!

Kisa on avoin kaikille piilosanojen ystäville. Erillisen kutsun saavat kuitenkin

@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Virveliä kainaloon @Tadu @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @redpecka @Yuppi @Beltran @peksa

Jos et halua olla tällä jakelulistalla, ole hyvä ja kerro siitä, niin poistan ja unohdan sinut ikiajoiksi.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Nämä ovat minulle tosi vaikeita. Kaksi olen vasta ratkaissut. Kotimainen elokuva on aihealue, josta en tiedä juurikaan mitään. Enkä ole noita paljoakaan katsellut. Vaikka nuorena olin mukana erään elokuvan joukkokohtauksessa (en näkynyt kylläkään elokuvassa). Piti pussata kaunista tyttöä ja sain 70 markkaa palkkaa. Ja uusiksi meni, kun minulla oli uudenkarhea rannekello ranteessa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nämä ovat minulle tosi vaikeita. Kaksi olen vasta ratkaissut. Kotimainen elokuva on aihealue, josta en tiedä juurikaan mitään. Enkä ole noita paljoakaan katsellut. Vaikka nuorena olin mukana erään elokuvan joukkokohtauksessa (en näkynyt kylläkään elokuvassa). Piti pussata kaunista tyttöä ja sain 70 markkaa palkkaa. Ja uusiksi meni, kun minulla oli uudenkarhea rannekello ranteessa.
Viestin loppupuoli on humble brag-ketjun kamaa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Aina sama juttu - en mää, kyll mää - niinkuin teinin kanssa keskustelisi. Haluatko, että poistan sinut jakelulistalta: kyllä = poistetaan, ei = ei poisteta.
poistetaan,
 

redpecka

Jäsen
En minäkään saa noita elokuvia. Yhden keksin suorilta ja sitten kulutin tunnin käymällä läpi satoja leffoja ja pyörittelin vihjeitä mutten keksinyt yhtään lisää. Paska visa. Mutta laitan ennen dedlainia tuon 1/10-vastauksen, joka sekin on luultavasti väärin. Paska visailija.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
On kyllä itselläni työkiireiden, perheen ja maantietovisan pleijareiden kanssa takki sen verran tyhjä että saa nähdä saanko minkäänlaista riviä aikaiseksi. Kokkeillaan.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nämä ovat minulle tosi vaikeita. Kaksi olen vasta ratkaissut. Kotimainen elokuva on aihealue, josta en tiedä juurikaan mitään.
En minäkään saa noita elokuvia. Yhden keksin suorilta ja sitten kulutin tunnin käymällä läpi satoja leffoja ja pyörittelin vihjeitä mutten keksinyt yhtään lisää. Paska visa.
On kyllä itselläni työkiireiden, perheen ja maantietovisan pleijareiden kanssa takki sen verran tyhjä että saa nähdä saanko minkäänlaista riviä aikaiseksi. Kokkeillaan.
@Unkka selittää vaikeuttaan ja samalla murskaa minua toisaalla.
@redpecka järjestää varsin veemäistä visaa toisaalla, missä minä en pärjää alkuunkaan. Paska visa.
@CuJo#31 sentään perustelee pätevästi, mutta siitä huolimatta yrittää. Arvostan

Tsemiä nyt, ei se lopputulos vaan osallistuminen.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
@Unkka selittää vaikeuttaan ja samalla murskaa minua toisaalla.
@redpecka järjestää varsin veemäistä visaa toisaalla, missä minä en pärjää alkuunkaan. Paska visa.
@CuJo#31 sentään perustelee pätevästi, mutta siitä huolimatta yrittää. Arvostan

Tsemiä nyt, ei se lopputulos vaan osallistuminen.
Hei.

Mun pitää kiittää kyllä siitä, että on saanut mahdollisuuden oikeasti pähkiä ja turhautua. Aihepiiri on huono itselleni, mutta olen nyt yli puolet saanut auki. Parhaani yritän, katsotaan mihin lopulta riittää.

Itse kyllä jaksan arvostaa paljon niitä, jotka jaksaa näitä tehdä. Ja jaksan arvostaa myös niitä, jotka jaksaa ratkoa - se on monesti jopa paljon vaikeampaa.

Edit: kaikki ratkaistut on kyllä täysin loogisia. Huomenna sitten puuttuviin haulikolla joku arvaus, jos ei muuten aukea
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Lähetin juuri vastausrivini joka koostui yhdestä vastauksesta, jonka oletan olevan väärin. No tärkeintä on osallistuminen.
Tämänkertaiset eivät avautuneet minulle oikeastaan ollenkaan.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Nyt unohtui tyystin pähkäillä näitä elokuva-arvoituksia. Yhden tuosta pikaisella vilkaisulla olisin ehkä tiennyt. Mutta ei sillä vielä kuuhun mennä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvaä naiset ja herrat sekä muunsukupuoliset.

Perinteisen nimettömän piilosanavisan (PNPSV) ensimmäisen erän vastausaika on päättynyt.
Visa osoittautui hankalammaksi kuin olin kuvitellut, mutta käsittääkseeni kaikkiin löytyi jokin vastaus, joskin selitykset olivat ehkä puutteellisia.

Tässä siis vihjeet ja vastaukset selityksineen:
  1. Ensinnäkin ensimmäinen, sitten suomalaiset ja lopuksi pääkaupungin tie Ameriikan raitti
    • Ensimmäinen = A, suomalaiset = me, pääpaupunki = Riika, tie = raitti
  2. Esko, Juhani, Tuomas, Aapo, Simeoni, Timo, Lauri, Eero Noin seitsemän veljestä tai Pojat
    • 7 veljestä+Esko = Noin seitsemän
    • Nimet ovat kaikki poikien nimiä
  3. Gommia Jäniksen vuosi
    • Gommi = M.A. Nummisen esittämä jänishahmo, a = vuosi, osana Gommia edustaa a:n kuuluvan jänikselle (genetiivi)
  4. Lapsipuolukka! Marja pieni!
    • Lapsi = pieni, puolukka = marja
  5. Lämmittävä lanttu Tulipää
    • Lämmittävä = tuli, lanttu = myös päästä käytettävä nimitys (vrt. lanttu ei leikkaa)
  6. Lääkkeitä liukuhihnalta - sekuntia vaille ja nurin meni Ariel
    • Lääkkeitä liukuhihnalta = lääketehdas = Leiras, sekuntia vaille = poistetaan s ja nurin eli toisinpäin
  7. Palmun kannu Poliisin poika
    • Palmu = komisario Palmu = poliisi, kannu = myös jossain yhteydessä pojaksi kutsuttu
  8. Pääkaupungin keskustassa Timo Mikkonen meni nurin - onneksi piltit säilyivät Paratiisin lapset
    • Pääkaupunki = Pariisi, keskustassa = keskellä, Timo Mikkonen = Timo TA Mikkonen meni nurin = at, piltit = lapset
  9. Tee ilman ruuhka, mutta toisinpäin Luottamus
    • Tee = Luo, ilman ruuhka(a) = sumatt(a), toisinpäin ttamus
  10. Arkkivihollinen sai vedet päälleen, syntyi Mola Salmi Rakastunut rampa
    • Arkkivihollinen = Ra (Tähtiportti), sai vedet päälleen = kastui = kastunut, Mola = Ram (ylipappi Ram Mola, Indiana Jones ja tuomion temppeli), Salmi = pa, Vexi Salmen eräs nimimerkki
Muita vastauksia ja selityksiä:

1. Joku elokuva Mannerheimista, Helsingissä on Mannerheimintie (olen nähnyt, tien)
5. Päämaja (1970), Lanttu = pää, maja lämmittää
6. Nitroliiga (nitro on lääke ja liiga on sarja, lääkkeitä tulee sarjassa eli liukuhihnalta, sekunti on 1/60 minuutista eli kierros liigasta ja viime vuonna viimeinen kierros jäi pelaamatta eli nurin meni)
7. Jussi Pussi (Palmu on Juhani eli Jussi ja kannussa voi kantaa kuten pussissakin ja niistä voi myös kaataa, aikanaan esim. maitokannuista siirryttiin maitopusseihin)
10. Aliens-vedenalaiset muukalaiset (Arkkivihollinen on Aliens eli Alien-elokuvien sankarin perivihollinen, sai vedet päälleen viittaa sanaan vedenalaiset eli vedenalaiset muukalaiset. Mola on möhkäkala, joka on oudon näköinen. Salmi viittaa myös kalaan koska Risto Salmi ja siitä Risto eli Risto Kala (entinen koripalloilija))
10. Molskis, sanoi Eemeli, molskis! En osaa selittää, tämä on arvaus, koska Mola Salmen kirjaimet ja vesi liittyy kyllä elokuvan nimeen

Lisäksi erään kisaajan keskeneräistä ajatusten tonavaa (julkaistaan kisaajan luvalla):

jos sekuntia vaille ei viittaa Juha Miedon tappioon...
Teelaatuja olen miettinyt, voi olla käskykin. Ilman voi olla ilmaan liittyvä tai vailla jotain. Ruuhka... tungos, jam... en vaan yhtään ole nyt saanut tarttumapintaa mihinkään leffaan.
Sai vedet päälleen 2p vihjeessä tuo mulle ekana mieleen, että h ja 2x o pitää tuoda johonkin arkkiviholliseen... mutta Johokoeria en löydä...
Gommia.... luusi olevan helppo, kun yksi sana. Mutta Gotkaa, Gequilaa, Galvadosta, Giskiä tai edes Grandya ei vaan ole. Tuossa on joku clue (tai glue), jota en vaan ainakaan vielä ymmärrä.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ysissä sain kiinni tuon suma-vihjeen, mutta en keksinyt lopuille vihjeille perusteita, joten jätin vastaamatta koko kohtaan. Aina kannattaisi arvata?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hittolainen. Nyt ottaa päähän tuo Leiras.

Jussi Pussi on mielestäni edelleenkin pätevä vastaus!

Nämä olivat aika hankalia. Neljä tiesin heti, mutta lopuissa olikin aika homma, vaikka kaikkiin selityksiä taas keksinkin.
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
PNPSV -visa, erä 1 -tulokset (samalla myös kokonaistilanne)

  1. @MacRef 9
  2. @E 8
  3. @Jeesus 8
  4. @Patarouva 7
  5. @Uleåborgir 6
  6. @Unkka 3+
  7. @CuJo#31 2
  8. @Beltran 1
  9. @Huono pakki 1
Maksimipistemäärä oli 11+, ja kuten huomaatte, täydellisiä ei teistä kukaan ollut.
@MacRef taisi olla ainut, joka tiesi kohtaan 10. oikean vastauksen, joskin selitys oli puutteellinen.
@Unkka taasen oli ainoa, joka hyväksyttävästi löysi tuon plussa-pistearvoisen tuplan (kohta 2)

En erityisen paljoa antanut enää painoa selityksille - kunhan nyt jotain sinnepäin edes yritti ja sai käsityksen, että vastaus ei ole pelkkä arvaus.

Erä 2. alkanee tunnin sisällä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viikonlopun ratoksi

Perinteinen nimetön piilosanavisa (PNPSV), erä 2

Säännöt lyhyesti:
  • vastausaikaa yksi viikko, vastausaika päättyy seuraavana perjantaina klo 12.
  • vastaukset yksityisviestillä, merkitkää otsikoksi PNPSV (ja eränumero), Esim PNPSV 1
  • Oikea vastaus = vihjeen mukainen, oikeaksi tunnistettava suomalaisen biisin nimi
  • (Oikea selitys = selitys, joka kattaa vastauksen kaikki osat, toisinsanoen, jos jokin kirjain esimerkiksi jää selittämättä, on selitys hylätty)
  • vastausta voi muokata tai täydentää, mutta tällöin tulee lähettää uusi viesti ja liittää mukaan kaikki muutkin vastaukset. Viimeisenä minulle lähetetty vastaus on lopullinen vastaus kaikkiin kohtiin. Käyttäkää mielellään vastauspohjana noita numeroituja vihjeitä.
  • oli aihe mikä tahansa, vastaus olisi sellainen, jonka kaikki tuntevat (googletettavissa) tai ainakin muutoin on hyvin tunnettu tai perustuu olemassaolevaan luetteloon
  • aihealueita ja samalla kisaviikkoja on viisi (5) eli kisan kesto on n. yhden kuukauden
  • kunakin viikkona vihjeistä 1-2 on "hieman kimurantimpia"), mikä on erikseen kerrottu
ERÄ 2.
Suomalaiset biisit 2016-2020 (julkaisuvuosi)

Kaikki vastaukset ovat suomenkielisiä - tai ainakin sellaisiksi tulkittavia. Biisit edustavat populaarikulttuuria, mutta erilaisia genrejä. Kaikki ovat suhteellisen suosittuja ainakin omassa genressään (radiosoitettuja, striimattuja jne.)
  1. Levantin Akvavitix
  2. Naurettava kiertolainen
  3. Reijon silkaa
  4. Vain Hellstenii
  5. Itselliset ilman ruotsalaista ruokaa
  6. Harjoitusten tunti olikin pelkkää piitä
  7. Maitotyttö käänsi osan päästäsi (edit: julkaistu jo 2005)
  8. Ahdinko, opettaja, kausi
  9. Savolainen Kuosmane, vääntää ja kääntää
  10. Mongoliassa Ti-Ti:n jälkeinen
Pisteytystä on muutettu, koska edellinen pisteytysjärjestelmä ei toiminut.
Pisteitä saa nyt vain yhden/vihje lukuunottamatta aiemmin mainittuja kimurantteja vihjeitä, joista jaossa 2p/vihje. Nämä vihjeet ovat eriksen merkitty. Edelleenkin siis jonkinsortin selitys vastaukselle tarvitaan, muutoin seuraa pistevähennys (1/2p).

Lisätietoa:
  • Vihje 10 on 2 pisteen arvoinen
Sääntöjä korjataan tarpeen mukaan mikäli epäselvyyksiä ilmenee. Jos jokin jäi epäselväksi, kysykää!

Kisa on avoin kaikille piilosanojen ystäville. Erillisen kutsun saavat kuitenkin

@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Tadu @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @redpecka @Yuppi @Beltran @peksa

Jos et halua olla tällä jakelulistalla, ole hyvä ja kerro siitä, niin poistan ja unohdan sinut ikiajoiksi.

Hyvää ja kesäistä viikonloppua höpönassut!

P.S. Tämänkertainen aihealue ei ehkä kaikkia innosta, mutta en ole saanut yhtään ehdotusta paremmastakaan joten näillä mennään. Aihealueita saa toki edelleen ehdottaa!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös