Pää punaisena mietin tätä. Ja ihan metsässä koko ajan :-)
Et ole ainoa. En ole löytänyt täältä vieläkään pois. Täällä kun edelleen olen, voisin yrittää etsiä niitä käyttäjän @Kauko Viisas arvuuttelemia sieniä.
Pää punaisena mietin tätä. Ja ihan metsässä koko ajan :-)
Oikeinhan tämä ei ole, mutta heti ensimmäisenä mielleyhtymänä oli Närpiö. Valitettavasti öip-vitamiinia ei tietääkseni ole - mutta vain tietääkseni.Lähimpänä vitamiini nurin.
Ohoh, väärä vastaus.Oikeinhan tämä ei ole, mutta heti ensimmäisenä mielleyhtymänä oli Närpiö. Valitettavasti öip-vitamiinia ei tietääkseni ole - mutta vain tietääkseni.
KuusamoTuntuu, että nämä piilosanat vain vaikeutuu koko ajan. Tässä välipalana yksi hieman helpompi. Suomen kunta:
Lähimpänä vitamiini nurin.
Tämä on nerokas vihje ja havainto @Unkka lta ja samantien @Patarouva n vastaus. Taas hatunnoston paikka.Kuusamo
Lähimpänä oma suu ja vitamiini k toisinpäin.
Juuri näin. @Patarouva ymmärsi heti minun aivoituksen. Toisinpäin ei näytä pelittävän.Kuusamo
Lähimpänä oma suu ja vitamiini k toisinpäin.
Koska lähestyt minua kohteliaasti, kuten aina ja toivot hieman helpotusta elämääsi piilosanojen salatussa maailmassa, päätin paljastaa toivomasi lähteen, tai ainakin osan siitä.@Kauko Viisas
Nyt avasit ison savotan! Voitko raoittaa hivenen, mistä olet kerännyt piilosanojen sienistön nimitykset, eli onko sinulla ollut käytössänsä lajiluetteloa? Jos, niin mikäpä on ollut tahona? Lajejahan on aivan saatanasti. Pelkästään nimettyjä lajeja on yli 8 000, ja osa on nimeämättä tyystin; arvioidaanpa jopa, että maassamme on satoja tieteelle tuntemattomia lajeja. Sieniemme nimistö on lisäksi jatkuvan muutoksen alainen.
Suuri tuntiratsu voisi olla Iso-Hollo, mutta miten tuon Volmarin tuohon alkuun selittäisi? Ja Arja-tädin?
Katsoin googlesta, ja sieltä köytyi Ollo niminen heppa.Minä taisin alkuperäisessä visassa jo tuota veikata, ilman selityksiä tosin. Vai olisiko @Kauko Viisas niin källi luonteeltaan, että ei olisi hyväksynyt pelkkää nimeä vastaukseksi? En saanut visasta puolikkaita pisteitä, joten lienee väärä vastaus.
Kirjoitusvirheitä tulee näköjään selvinpäin.Katsoin googlesta, ja sieltä köytyi Ollo niminen heppa.
Viime aikoina hyväksynyt vastauksen kunhan jotain selittänyt. Toki ote lipsuu.että ei olisi hyväksynyt pelkkää nimeä vastaukseksi?
Ääh, ei tuosta Räsäshommasta päässäni mitään järkevää synny, kun en keksi fiktiivistä Räsänen-nimistä hahmoakaan. Tosin olen sievässä humalassa, tuskin auttaa asiaa ainakaan.
Arvataanpa
Helena Takalo Helena esiintyy Aino Räsäsen kirjoissa (fiktiivinen henkilö), autossa = takavalo, poistetaan tuhat vuotta = va. Liinnakkeen merkitys ei aukene
Oikea henkilö. Takalokasuoja eli ka tuhat vuotta ja suoja (linnake) pois.
Katsopas. Taas olin aivan kujalla - no, tiedät siihen jo syyn jos/kun luit äskeisen viestini.Tämä ratkesi aiemmin. Tarvittiin oikea piilosanojen ekspertti.
Koska lähestyt minua kohteliaasti, kuten aina ja toivot hieman helpotusta elämääsi piilosanojen salatussa maailmassa, päätin paljastaa toivomasi lähteen, tai ainakin osan siitä.
Visan vastaukset löytyvät suurimmalta osin (9/10) ainakin tästä luettelosta: luettelo suomalaisista ruokasienistä (Wikipedia). Se yksi puuttuva löytyy tai on löytymättä jostain muualta.
Tämä jäi ratkaisematta ja lupasin jotain lisävihjeitä. Tässäpä sellainen
Pieni tai suuri tuntiratsu
- Arja-täti
- hahmottamisen kannalta erotetaan tunti ja ratsu
- mikä puuttuu? mikä pois?
Vastaus on aivan oikea, mutta selitys on hieman erikoinen, mutta eipä sillä niin väliä.Taisi mennä liialliseksi leikittelyksi.Tiia Reima voisi olla.
ratsu Reima
ii on tietenkin pikku kakkosen 60 minuuttia eli tunti eli pieni t, alussa on suuri T
Siis Tiia. No mikäs se a on? No tuntiin verattuna pieni a on vuosi eli suuri
Nonniin, minä en tajunnut vihjeestä, että jotain pitää poistaa. Saakaitsitä sitten pähkäillä.Vastaus on aivan oikea, mutta selitys on hieman erikoinen, mutta eipä sillä niin väliä.
Oma selitykseni:
Pieni tai suuri = ei ole jotain eli M(edium)
Tunti = tiima eli siitä pois M
Ja ratsuhan on Tenavatuokion laulussa reima.
Oli kyllä hämäävä. Oletin aluksi, että tunti viittaa suoraan ratsuun tyyliin h/t+ori tms. Tuolla kaavalla kehitin tunnin ”taksin” (ratsu) eli huberin.Nonniin, minä en tajunnut vihjeestä, että jotain pitää poistaa. Saakaitsitä sitten pähkäillä.