Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 60 078
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nimetön piilosanavisa, erä 2
Vastausaika on päättynyt. Ohessa erään kilpailijan tuotokset, jotka vastaavat täysin omaa käsitystäni.
Olkaa hyvä!

1. Sirkka aaton arkipäivä - Samu Torsti. Sirkka = Samu, aaton arkipäivä = Torsti (torstai ilman a-kirjainta)
2. Viitavanharahanen - Lauri Markkanen. Viita = Lauri, vanharahanen = markkanen
3. Vilkastus ilman tähteä - Mikko Koivu. Vilkastus = Mikko (A. Kivi), ilman tähteä = Koivu (Koivu ja tähti)
4. "Paimenkoiran" nielaisee eläinten vapautusrintama - Lasse Viren. Paimenkoiran = Lassien, eläinten vapautusrintama = EVR
5. Kiistän site' ja tiestään tunnettu - Enni Rukajärvi. Kiistän = en, site' = ni', tiestään tunnettu = Rukajärvi
6. Tuhat seitsämästä, tuhat Israelissa - Kaapo Kakko. Tuhat = kilo = k, seitsämästä = Aapo (Seitsemän veljestä), Akko = kaupunki Israelissa
7. Sasussa tuttavallinen Tapani - Sasu Salin. Sasu = Salin, jonka sisältä löytyy tuttavallinen Tapani = Susa (Susanna Tapani). Sa-Susa-Lin = Sasu Salin.
8. Juoma-astiassa koodi - Teemu Pukki. Juoma-astia = teemuki, koodi = PUK
9. Haanpää Kwanissa, Irlannin telkkariin - Annimari Korte. Haanpää = Anni, Kwanissa = Mariko, Irlannin telkkari = RTE
10. Bach I möllin mökki - Johanna Matintalo. Bach = Johann, I = ensimmäinen = a, möllin = Matin (Keinosen), mökki = talo

Myöhemmin iltapäivällä tarkistuslaskennan jälkeen tulokset ja uudet vihjeet.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perhana, yritin löytää oikean vastauksen 7.vihjeeseen koko ajan Sasu Salinin kautta niin, että Salinin sisällä olisi ollut jotain. Ja vastaus olikin itse Sasu Salin. Myös Esa Lindell sisältää nimen Salin.

Sain vihjeeseen lopulta varsin hienon ratkaisun, jossa haettu urheilija oli Sami Niku.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nimetön piilosavisa, erä 2 tulokset:
Jeesus kokosi maksimisteet tästä erästä.
  1. @Jeesus 19+19=38
  2. @Patarouva 17+17=34
  3. @Uleåborgir 17+17=34
  4. @finnjewel 12+13=25
  5. @Unkka 11+11=22p
  6. @MacRef 10+9=19
  7. @Wiljami 9+9=18
  8. @Huono pakki 9+9=18
  9. @Beltran 9+9=18
  10. @redpecka 8+8=16
  11. @CuJo#31 2+2=4
  12. @Tuusa 1+1=2

Yhteispisteet kahden erän jälkeen (maks. 36+38):
  1. @Jeesus 16+16=32p 19+19=38 70p
  2. @Patarouva 16+16=32p 17+17=34 66p
  3. @Uleåborgir 14+12=26p 17+17=34 60p
  4. @Unkka 17+17=34p 11+11=22 56p
  5. @MacRef 15+15=30p 10+9=19 49p
  6. @Wiljami 14+14=28p 9+9=18 46p
  7. @finnjewel 7+0=7p 12+13=25 32p
  8. @redpecka 5+5=10p 8+8=16 26p
  9. @Huono pakki 4+4=8p 9+9=18 26p
  10. @Beltran 9+9=18 18p
  11. @Tuusa 3+3=6p 1+1=2 8p
  12. @CuJo#31 2+2=4p 2+2=4 8p
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Hitto, kovasti pyörittelin Sasua Salinin kautta ja kävipä tuo Susanna Tapanikin mielessä, mutta en sitten päätynyt järkeilemään, että vastaus olisi ollut tuo Sasu Salin.

Lasse Virenin vihjeestä tekisi mieleni tehdä valitus, mutta en nyt kuitenkaan tee.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nimetön piilosanavisa, erä 3.

Säännöt lyhyesti:
  • vastausaikaa yksi viikko, vastausaika päättyy seuraavana perjantaina klo 12.
  • vastaukset yksityisviestillä
  • Oikea vastaus = vihjeen mukainen, oikeaksi tunnistettava artisti/bändi (taitelijanimi, oikea nimi tai bändin nimi)
  • Oikea selitys = selitys, joka kattaa vastauksen kaikki osat, toisinsanoen, jos jokin kirjain esimerkiksi jää selittämättä, on selitys hylätty
  • vastausta voi muokata tai täydentää, mutta tällöin tulee lähettää uusi viesti ja liittää mukaan kaikki muutkin vastaukset. Viimeisenä minulle lähetetty vastaus on lopullinen vastaus kaikkiin kohtiin. Käyttäkää mielellään vastauspohjana noita numeroituja vihjeitä.
  • oli aihe mikä tahansa, vastaus olisi sellainen, jonka kaikki tuntevat tai ainakin muutoin on hyvin tunnettu tai perustuu olemassaolevaan luetteloon
  • aihealueita ja samalla kisaviikkoja on viisi (5) eli kisan kesto on n. yhden kuukauden
  • kunakin viikkona vihjeistä muutama (2-3) olisi helppo, 6-7 olisi perusvihjeitä ja 1-2 olisi hieman haastavampi. Vastaavasti pisteitä saisi 1+1 (oikea vastaus + selitys), 2+2 ja 3+3
ERÄ 3.
Suomalaiset muusikot, laulajat ja bändit

Kaikki artistit/bändit ovat tunnettuja . ainakin joissain piireissä. He/Ne edustavat eri musiikkigenrejä. Mukana mm. iskelmä, pop, rock, rap. Henkilöiden osalta vastaus voi olla hänen oikea nimensä tai taiteilijanimensä.
Henkilöitä on 7 ja bändejä 3. Henkilöistä kaksi on jo edesmenneitä, bändeistä yksi.
Nämä riittäkööt helpotuksista.

  1. Tuomas Akvinolainen
  2. Jätkäjännitejää
  3. Arvonlisäwerosulander tanosoitin
  4. Iltasanomalintu sisaren mies
  5. Myötäjäisessä Jani
  6. Lapin kylä otin
  7. Liioi telra
  8. Milmiö
  9. Charles seitsämäs peittää
  10. Pilarissa hätä
Pisteytys (maks 36p)
Kohdat 1-4, 1+1p,
Kohdat 5-8, 2+2p,
kohta 9-10. 3+3p

Sääntöjä korjataan tarpeen mukaan mikäli epäselvyyksiä ilmenee. Jos jokin jäi epäselväksi, kysykää!

Kisa on avoin kaikille piilosanojen ystäville. Erillisen kutsun saavat kuitenkin

@Patarouva @MacRef @Jeesus @Huono pakki @Hera80 @Sue @Uleåborgir @Unkka @Virveliä kainaloon @Tadu @heketsu88 @Ishmael @Wiljami @Jyväsjemmari @Iisoppi @Steril @CuJo#31 @Via Dolorosa @Poulu Jukki @redpecka @Tuusa @Yuppi @Beltran
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meinasi unohtua nämä eli sekalaisia selityksiä, osa 2:

1. tors on ehkä joku aaton juttu ja ti eli tiistai on arkipäivä. (En tuota tors-kohtaa täysin saa. Onko se Tor ja sitten ruotsiksi Tors vai mihin sillä viitataan.)

2. Riittaliisa Roponen

2. Jussi Markkanen (korkeushyppääjä Jussi Viita + ennen euroa käytetty rahayksikkö Markka + diminutiivin pääte nen)

5. Sebastian Aho (Sebastian Tynkkynen kiistää kaikki syytteet + Rautatiestä kuuluisa Juhani Aho)

6. . Iivo Niskanen. En ole varma, mutta voisi jotenkin lähteä näin: Seitsemästä päivästä muodostuu viikko. Kun siitä otetaan tuhat eli kilo eli K pois, jää viiko. No tuosta saa etunimen Iivo, mutta en kyllä sitten keksi, miten jäljelle jäävä Nisanen muodostuu loppuvihjeestä. Se tuhat voisi taas olla tuo K, tai sitten M tai sitten jotain muuta.

7. Sami Niku ( sasussa pienikokoisessa vaatteessa kokona S, tuttavallinen on ystävä eli ami. Tapani on Niku eli hiihtäjä Tapani Niku)

9. Glen Kamara, Kwanissa on amara

9. . Makwan Amirkhani. En ole kovin varma tästäkään, mutta jotenkin tuonne nyt uppoaa Ari Haanpää, joka on Kwanin sisällä. Jäljelle jää maan, joka on Irlannin ja sitten se loppu jotenkin menee telkkariin

10. Edis Tatli, Bach sävelsi d-duuria ja -mollia, l=eli, loput tulee tuosta möllin mökistä, vaikkapa tatsista
 

redpecka

Jäsen
"Paimenkoiran" nielaisee eläinten vapautusrintama - Lasse Viren. Paimenkoiran = Lassien, eläinten vapautusrintama = EVR
Tässä olin jäljillä, jopa Lassieta ja EVR-ää myöten, mutta tuossa sanotaan, että EVR nielaisee koiran. Ajattelin ensin "saku" (eli sakemanni eli Saksan paimenkoira).

E V R sisään laitetaan siis saku, etunimeksi Esa tai Elsa jos käyttää El-Va-Ri lyhenteitä, mutten sitten osannut latoa noita loppukirjaimia järkeväksi sukunimeksi. Kuvari...Vakuri...

Sitten Lassie samalla logiikalla, että tuo EVR NIELAISEE "Lasin". Saadaan etunimeksi Ella ja sukunimi joku Sivari... Varis(i)... Vaisri... muttei tommoisiakaan ole niin luovutin.

Paska vihje.
 

redpecka

Jäsen
Tai sitten ei sanota. "Paimenkoiran" eli "lassien" nielaisee EVR:n, ei toisinpäin eli tuo genetiivi -n sisältyy siihen koiraan, joka nielaisee.
Ei ole vihjeessä noin. Vihjeessä on: "Kaljan" juo mies

E. Mutta hyväksyn nämä. Enhän minä tajua piilosanakuvastoa, täytyy opetella pikkuhiljaa.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
"Paimenkoiran" nielaisee eläinten vapautusrintama eli sanan paimenkoiran= Lassien sisälle menee (nielaisee) EVR
Lasse viren

Tässä on nyt jotain mitä en ymmärrä.
Kuten sanoin niin hyväksyn, mutta oman käsitykseni mukaan jos mies juo kaljan (kaljan juo mies), silloin kalja menee miehen sisälle. Jos EVR nielaisee koiran niin koira menee EVR:n sisälle, joten logiikkani ja ajatuskulmani mukaan sana ei voisi alkaa koiralla eikä kaljalla.

Tuo pitäisi mielestäni olla siis "Paimenkoira" nielaisee eläinten vapautusrintaman Nyt koiran sisällä olisi EVR.

E: Vai enkö osaa enää genetiivejä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sikäli kun viittaat "paimenkoiraan" niin siksi tuossa nuo lainausmerkit ovat. Jos jokin muu jäi sinua kiusaamaan niin kerro toki.
Lassie ei ollut ongelma, se minulla tuli ensimmäisenä tuosta paimenkoirasta mieleen. Samoin hyvin olin jäljillä EVR:stä ja mallailinkin Lassie + EVR -yhdistelmällä eri urheilijoita. Vaikka tietyssä mielessä olenkin päässyt hieman kärryille käyttämästäsi vihjelogiikasta, niin tuo vihje ei olisi "oikeissa piilosanoissa" oikein aseteltu.

Tuossahan lukee siis vihjeenä, jos sitä hieman selkeyttää, että Lassien nielaisee EVR tai voi sen sanoa niinkin, että EVR nielaisee Lassien. (Toki piilosanoissa myös sanajärjestyksellä on merkitystä, joten ihan noin vapaasti sitä ei voi kääntää ympäri.) Joka tapauksessa, ainakin minulle tuo avautuu siten, että Lassie-sana päätyy EVR:n sisään. Ei niin päin, että EVR päätyy Lassien sisälle.

Lisäksi tuohon liittyy se, mistä joskus aiemminkin mainitsin. Sanan niellessä toisen, niin tavallisesti se nieltävä sana säilyy kokonaisena tai korkeintaan parissa selkeässä osassa. Ei niin, että kaikki kirjaimet ripottuvat sinne ja tänne.

Mutta kuten myös jo aiemmin todettua, eri laatijoilla on erilaista logiikkaa ja niistä täytyy vaan päästä kärryille. Tältä osin en ole vielä päässyt sinun aaltopituudelle.

Näköjään ajattelen tuota ihan samoin kuin @redpecka. Myös "Paimenkoira" sekoittuu eläinten vapautusrintamaan olisi minun kielipäälleni toimiva.

Älä ota palautteestani herneitä nenään, ainakaan kovin syvälle. Tykkään visasta hirveästi (paitsi siltä osin on ärsyttävää, kun en löydä vastauksia) ja arvostan suuresti sitä, että jaksat tällaista tehdä. Motkotan lähinnä ja eniten sitä, että vihje ei auennut minulle. Selvästi se oli ymmärrettävissä, jos joku sen löysi.

Ai niin, selittäisikös joku minulle, millä tapaa torstai on... Eikun nyt vasta aukesi. Arkipäivä ilman a-kirjainta. Minä jumiuduin ajattelemaan aattoa eli juhlapäivää edeltävää päivää, enkä millään keksinyt sitä selitystä Torstille. Nimen kyllä onneksi oikein sain.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
ainakin minulle tuo avautuu siten, että Lassie-sana päätyy EVR:n sisään. Ei niin päin, että EVR päätyy Lassien sisälle.
Kyllä, näinhän se normaalisti ymmärretäänkin, mutta olemme piilosanavisassa, jolloin "normaalisäännöt" eivät välttämättä päde (usein vihjeet ovat hyvin väkisin väännetyn oloisia eikä noudata aina kaikkia kielioppisääntöjä). Kuten olen @redpecka lle selittänyt tässä nielijänä ei ole "Lassie" vaan "Lassien". Kyse siis tarkoituksellisesta kieroudesta. Tätä olen käyttänyt jossain aiemminkin.

Sanan niellessä toisen, niin tavallisesti se nieltävä sana säilyy kokonaisena tai korkeintaan parissa selkeässä osassa. Ei niin, että kaikki kirjaimet ripottuvat sinne ja tänne.
Tästä on keskusteltu. Hauskastihan voisi ajatella, että nieltävä (tässä tapauksessa EVR) on ennnen nielaisua pureskeltu palasiksi - toki vain kahteen osaan. Ovatko ne "pari selkeää osaa", voimme miettiä.

"Paimenkoira" sekoittuu eläinten vapautusrintamaan olisi minun kielipäälleni toimiva.
Kuulostaa hyvältä, mutta se n jäisi selittämättä. Eli siis tuon genetiivin käyttö on tässä oleellinen ja harkittu osa piilosanaa.

Älä ota palautteestani herneitä nenään, ainakaan kovin syvälle
Ei ole syytä näistä mieltänsä pahoittaa. Hyvä vain, jos aiheuttaa keskusteluakin (ainakin niin kauan kun kykenen ne selittämään).

Tuli pitkä sepustus, mutta haluan asioiden selkiytyvän.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikun nyt vasta aukesi. Arkipäivä ilman a-kirjainta. Minä jumiuduin ajattelemaan aattoa eli juhlapäivää edeltävää päivää, enkä millään keksinyt sitä selitystä Torstille. Nimen kyllä onneksi oikein sain.

Löysin tuon Torstin ensin niin, että Torsti eli loppuun Ti eli arkipäivä ja aatto ööö... juhlitaan ja kai sitä Tor-jumalaakin juhlittiin eli aaton/ tors.

Joku siinä tietysti mätti ja vasta muutaman päivän päästä tajusin että aaton onkin päivä eli torstai ilman a:ta eli Torsti.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perhana, yritin löytää oikean vastauksen 7.vihjeeseen koko ajan Sasu Salinin kautta niin, että Salinin sisällä olisi ollut jotain. Ja vastaus olikin itse Sasu Salin.
Susanna Tapanin lempinimi on tietääkseni Suski.
Pidin ajatuksesta viitata vihjeessä näin suoraan itse vastaukseen. Osittain ilmeisesti onnistui.
Rehellisyyden nimessä en tiedä mikä Susanna Tapanin lempinimi on - moni Susanna on kuitenkin pelkkä Susa, toki myös Suski.

Löysin tuon Torstin ensin niin, että Torsti eli loppuun Ti eli arkipäivä ja aatto ööö...
Tässä minua viehätti juuri "aaton" -sanan kaksoismerkitys. Joskin "ilman a-kirjainta" pitäisi ilmaista "a:ton" (?), mutta silloin vitsi olisi pilalla.

Oma suosikkini oli Juoma-astiassa koodi: simppeli, ei mitään kikkailua, mutta kuitenkin vaatii jotain oivaltamista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Kauko Viisas Noista muusikoista ja bändeistä. Oletko nyt varma noista bändeistä, että niistä yksi on lopettanut? Minä olen nyt löytänyt kolme (eli kaikki?) ja ainakin minun googlen mukaan kaikki ovat vielä ihan toimivia bändejä. Vai onkohan meillä eri käsitys määreestä bändi?
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oletko nyt varma noista bändeistä, että niistä yksi on lopettanut?
No, kaikki on suhteellista - sikäli kun puhumme samasta bändistä, niin käsittääkseni tuolla nimellä on esiintynyt satunnaisesti, mutta ei aktiivisesti. Virallisesti ei kai ole kuopattu, mutta käytännössä kyllä, enemmän tai vähemmän.

Mutta hyvä huomio sinänsä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No, kaikki on suhteellista - sikäli kun puhumme samasta bändistä, niin käsittääkseni tuolla nimellä on esiintynyt satunnaisesti, mutta ei aktiivisesti. Virallisesti ei kai ole kuopattu, mutta käytännössä kyllä, enemmän tai vähemmän.

Mutta hyvä huomio sinänsä.
Tämän vastauksen perusteella arvelisin, että emme puhu samasta bändistä (vastauksesta).
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän vastauksen perusteella arvelisin, että emme puhu samasta bändistä (vastauksesta).
Tietääkseni (googlen mukaan) bändi on esiintynyt tuolla nimellä vielä ainakin 2019. Mutta esiintymiset ovat olleet satunnaisia. Myönnän, että tämän bändin kohdalla "lopettanut" maininta saattaa olla liioittelua.

Mielenkiinnosta, laita YV:llä bändi niin tutkailen asiaa ja teemme tarvittavat korjaukset.

Kiitos!
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
9. Haanpää Kwanissa, Irlannin telkkariin - Annimari Korte. Haanpää = Anni, Kwanissa = Mariko, Irlannin telkkari = RTE

Ai niin, tästä piti kysymäni. Kuka on vihjeessä mainittu Anni Haanpää ja pitäisikö hänet jotenkin tunnistaakin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös