Itse melko tuoreena reservin tykkimehenä voin todeta, että ensimmäiset kovat ammuttiin jo muutama viikko palvelukseen astumisen jälkeen. Tämä tapahtui peruskauden sotilaan leirillä, jossa edettiin metsässä taisteluparin kanssa peltilevyjä ampuen. Kyllä näissä harjoituksissa voi vahinkoja sattua.Hieman epäilen tuota Saaren tupakaveri-juttua. Jos oikeasti olisi kovilla ammuttaessa tehty noin, veikkaisin, että olisi välittömästi vapautettu palveluksesta kaikissa olosuhteissa. Jos taas kyse on ollut räkäpäillä ampumisesta, voisi ehkä E-luokka tullakin kyseeseen. Onko missään ollut muuten puhetta siitä, missä vaiheessa Saari keskeytti asepalveluksen? Entä onko ollut tietoa siitä, missä aselajissa hän palveli? Olisiko siitä pääteltävissä, olisiko kovilla ampuminen voinut ylipäätään tulla kyseeseen?
Jaoksemme alikersantille kävi itse asiassa hyvin samankaltainen tilanne kuin tuo Saaren tapaus. Kesken etenemisen oli äijän ase lauennut ja mennyt pari metriä edellä liikkuneen taistelijan ohi. Kouluttajat olivat pistäneet tilanteen poikki samantien. Oli kuulemma tämä alikersanttimme todennut hämmentyneenä: "Hups, taisi unohtua varmistin...". Kun en itse ollut tapausta todistamassa, niin tuttuun armeijatyyliin tästä härdellistä kuuli vaikka minkälaista versiota aina Matrix-väistöistä lähtien. Siksipä suhtautuisin tähän Saaren tupakaverin tulkintaan aika kriittisesti.
Palveluksen keskeyttämiseen oli varmasti monta pientä tekijää. Tuskin tuollaisista ruvetaan kuitenkaan ensikädessä intistä ulos potkimaan, koska virheitä valitettavasti sattuu ja joskus ne vain tulevat tosi huonoon saumaan. Jos kaveri olisi todettu hulluksi tai mielenvikaiseksi, olisi hänelle ensikädessä lyöty käteen C-paperit (=vapautettu rauhan ajan palveluksesta), sillä Puolustusvoimat eivät näissä asioissa riskeeraa.
Kaiken kaikkiaan nämä eri lähteistä tursuavat huhut ja "kaveri kertoi"-artikkelit ovat tosi arveluttavia. Joidenkin surkimusten julkisuudenkaipuu on niin suurta, että tällaiset Seiska-lööpit ovat ihan odotettavia lieveilmiöitä suuren tragedian keskellä.