Katupartiot – ”nyt voin tuntea oloni turvalliseksi/turvattomaksi”

  • 194 411
  • 1 974

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä olen lukenut Ylen jutun odinilaisista ja nähnyt herroista muutaman kuvan netissä. Niistä näkyy hyvin selvästi, että lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan opetteleminen oli jokaiselle alaikäisenä aivan liian suuri haaste, ja nyt on jo liian myöhäistä.

Mielenkiinnosta kysäisisin, miten pystyt kuvasta päättelemään keille "lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan opetteleminen" oli ja on liian suuri haaste? Mittaatko kallon muotoa, vai johtuuko se ihon väristä vai mistä? Tuollainen lahjakkuuden päättely ulkonäön perusteella on - yksityiskohdista riippuen - joko rasismia tai vähintäänkin eugeniikkaa. Kumpaan sinä siis uskot?
 
Jos Soldiers of Odin on kertonut taistelevansa valkoisen Suomen puolesta, niin tällainen uutinen on mennyt itseltäni kokonaan ohi.

"Valkoisen Suomen puolesta taisteleva järjestö" aloitti katupartioinnin Joensuussa | Yle Uutiset | yle.fi

Olemme isänmaallinen valkoisen Suomen puolesta taisteleva järjestö.

Jos sinun mielestäsi valkoinen Suomi kuulostaa hyvältä idealta, kannattaa ehdottomasti sympata noita elämäm koululaisia.

Mielenkiinnosta kysäisisin, miten pystyt kuvasta päättelemään keille "lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan opetteleminen" oli ja on liian suuri haaste?

Vaatetuksesta. Mitä rasismihöpinöihisi tulee, niin pukeutumistyyli ei ole käsittääkseni etninen ominaisuus. Että se niistä olkinukeistasi.
 
Tarkistan vielä. Ymmärsinkö siis oikein, että maastohousuihin pukeutuminen tekee henkilöstä rasistin tai natsin?

Ei, mutta natsijärjestön vaatteisiin pukeutuminen tekee. Soldiers of Odin on natsijärjestö, joten jos et ole natsi, älä laita heidän tunnuksillaan koristeltua pipoa tai takkia päälle. Jos taas "valkoinen Suomi" tuntuu sinustakin ihanalta tavoitteelta, niin ei muuta kuin pilottiostoksille ja partioon mars. Joku kommaripelle siihen voi tulla ympärille hillumaan, mutta sitten täytyy vain pitää pää kylmänä.

Jotain Odinin soltuista kertoo sekin, että edes järjestön esittelytekstille ei ole löytynyt tekijää, joka osaisi kirjoittaa suomea. On ihan ymmärrettävää, että kirjoitustaitoiset suomalaiset eivät halua mukaan tuollaisten kilipäiden toimintaan. Siksi siitä esittelytekstistäkin haisee kauas elämäm kova korkea koulu.
 
Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei, mutta natsijärjestön vaatteisiin pukeutuminen tekee. Soldiers of Odin on natsijärjestö, joten jos et ole natsi, älä laita heidän tunnuksillaan koristeltua pipoa tai takkia päälle. Jos taas "valkoinen Suomi" tuntuu sinustakin ihanalta tavoitteelta, niin ei muuta kuin pilottiostoksille ja partioon mars. Joku kommaripelle siihen voi tulla ympärille hillumaan, mutta sitten täytyy vain pitää pää kylmänä.

Kiitos vaan kutsusta, mutta tuollainen katupartiointi ei oikein ole minun alaani ja itse asiassa, pidän sitä suhteellisen lapsellisena ja naurettavana touhuna. Suurin piirtein yhtä masentavana voi kuitenkin pitää suvaitsevaisina ja avarakatseisina itseään pitävien vassareiden pyhää vihaa uhkuvia kirjoituksia, joissa katupartioihin osallistuvat tuomitaan rikollisiksi ennen kuin mitään rikollista tai edes moraalisesti paheksuttavaa on tapahtunut. Meillä länsimaisissa demokratioissa on näet sellainen tapa, että ihmisen pitäisi tehdä jotakin ennen kuin hänet voidaan tuomita. Vähän samasta syystä emme saman tien rahtaa kaikkia maahanmuuttajia rajalle siksi, että jotkut ovat ahdistelleet naisia. Demokratioissa kun oletetaan, että ihminen on vastuussa vain omista teoistaan, ei siitä, mitä joku mielessään kuvittelee hänen mahdollisesti tekevän. Lienee tarpeetonta edes sanoa, mitä tulee mieleen henkilöistä, jotka kanssaihmisen pukeutumisen perusteella ovat valmiita diagnosoimaan näiden luku- ja kirjoitustaitoa - todellista sielun sivistystä.
 
Suurin piirtein yhtä masentavana voi kuitenkin pitää suvaitsevaisina ja avarakatseisina itseään pitävien vassareiden pyhää vihaa uhkuvia kirjoituksia, joissa katupartioihin osallistuvat tuomitaan rikollisiksi ennen kuin mitään rikollista tai edes moraalisesti paheksuttavaa on tapahtunut.

Viittaatko minuun? Minä en ole tuominnut kaikkia odinilaisia rikollisiksi, sillä ei natsiaatteen kannattaminen ole Suomessa rikos. Heillä on täysi oikeus olla natseja, ja sinulla on täysi oikeus sympata natseja. Minä en halua näitä oikeuksia teiltä kieltää.

Kiitos vaan kutsusta, mutta tuollainen katupartiointi ei oikein ole minun alaani ja itse asiassa, pidän sitä suhteellisen lapsellisena ja naurettavana touhuna.

Tässä se meidän näkemyseromme on. Sinun mielestäsi natsijärjestön vaatteissa partioiminen on suhteellisen naurettavaa ja lapsellista, minun mielestäni se on aivan helvetin naurettavaa ja surullista.
 
Viimeksi muokattu:

cornix

Jäsen
Suurin piirtein yhtä masentavana voi kuitenkin pitää suvaitsevaisina ja avarakatseisina itseään pitävien vassareiden pyhää vihaa uhkuvia kirjoituksia, joissa katupartioihin osallistuvat tuomitaan rikollisiksi ennen kuin mitään rikollista tai edes moraalisesti paheksuttavaa on tapahtunut.

Näissä uusnatsipelleissä nyt kuitenkin on nassejohtajaa myöten tuomittuja väkivalta- ja seksuaalirikollisia, eli on tapahtunut kyllä jo. Mikä riittää paheksuntaan? Minä en halua tälläistä porukkaa "partioimaan" kaduilla.
 

Johnnie

Jäsen
"Valkoisen Suomen puolesta taisteleva järjestö" aloitti katupartioinnin Joensuussa | Yle Uutiset | yle.fi

Olemme isänmaallinen valkoisen Suomen puolesta taisteleva järjestö.

Jos sinun mielestäsi valkoinen Suomi kuulostaa hyvältä idealta, kannattaa ehdottomasti sympata noita elämäm koululaisia.

Kyllä täällä tuntuu olevan muitakin elämänkoululaisia liikenteessä Odinin sotilaiden lisäksi. Ainakin minun mielestäni maastohousuja huomattavasti elämänkoululaisempaa on vastata henkilökohtaisella hyökkäyksellä ja kirjaimellisesti natsikortin vetämisellä jokaiselle, joka sattuu kanssasi olemaan eri mieltä (en tarkoita pelkästään itseäni). Myös monesti esille nostamasi lukutaidon puutteellisuus tuntuu vaivaavan myös itseäsi, kun olet antanut jo useaan otteeseen ymmärtää että allekirjoittanut jotenkin kannattaa SOO:ta. Kyllä, mainitsin tuon Loldiers-casen yhteydessä että täältä suunnalta sympatiat menivät ko. tilanteessa pilottitakeille, mutta jos et ole sattunut huomaamaan niin olen muuten painottanut useaan otteeseen että suhtautumiseni järjestöön on neutraali sivustaseuraaja. Mutta ethän sinä sitä tuon fanaattisuutesi takaa taida nähdä?
 
Ainakin minun mielestäni maastohousuja huomattavasti elämänkoululaisempaa on vastata henkilökohtaisella hyökkäyksellä ja kirjaimellisesti natsikortin vetämisellä jokaiselle, joka sattuu kanssasi olemaan eri mieltä (en tarkoita pelkästään itseäni). Myös monesti esille nostamasi lukutaidon puutteellisuus tuntuu vaivaavan myös itseäsi, kun olet antanut jo useaan otteeseen ymmärtää että allekirjoittanut jotenkin kannattaa SOO:ta. Kyllä, mainitsin tuon Loldiers-casen yhteydessä että täältä suunnalta sympatiat menivät ko. tilanteessa pilottitakeille, mutta jos et ole sattunut huomaamaan niin olen muuten painottanut useaan otteeseen että suhtautumiseni järjestöön on neutraali sivustaseuraaja. Mutta ethän sinä sitä tuon fanaattisuutesi takaa taida nähdä?

Minä en ole sinua sanonut natsiksi. Symppaaminen on eri asia kuin kannattaminen. Mutta jos sinun reaktiosi siihen, että ihmiset ilmoittavat kannattavansa valkoista Suomea, on "seurata neutraalisti sivusta", et sinä taida ihan hirveästi tummaihoisia arvostaa. Suurin osa suomalaisista suhtautuu puheisiin valkoisesta Suomesta varmasti kielteisesti, ei neutraalisti kuten sinä.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Näissä uusnatsipelleissä nyt kuitenkin on nassejohtajaa myöten tuomittuja väkivalta- ja seksuaalirikollisia, eli on tapahtunut kyllä jo. Mikä riittää paheksuntaan? Minä en halua tälläistä porukkaa "partioimaan" kaduilla.
Löytyyhän turvapaikanhakijoidenkin joukosta jos jonkinlaisia seksuaalirikollisia, sotarikollisia, terroristeja ja ties mitä. Tämä ei kuitenkaan sinua haittaa?

Ja jotta käy selväksi niin en kauheasti tuosta SoO porukasta perusta. Naurattaa vain tämä kansinmoralismi, joka kyllä tuntuu toimivan ihan molempia porukoita vastaan.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Ja ehdottelu on korkeintaan rumaa käytöstä jos sitäkään, ihanko tosi? Eli sua ei haittaa sitten yhtään jos vaikka joukko suomalaisia känniääliöitä piirittää ja ehdottelee? Ei ristus, ootko todellinen henkilö?

Ehdottelu, jos se ei ole toivottua tai lopu, kun sen ei-toivottavuus on tehty selväksi, on lähinnä rumaa käytöstä, kunhan toiseen ei kosketa vastentahtoisesti, eikä kuljkua estetä. Tosin jos se on seksuaalissävytteistä ja kohde on lapsi, se on tietysti lapsen seksuaalista häirintää. Aikuisestakin vastentahtoinen ehdottelu on epämiellyttävää ja ehkä pelottavaakin, mutta ei se siitä rikollista tee. Suunsoitto on suunsoittoa. Toisen lyöminen sen sijaan muussa kuin itsepuolustustarkoituksessa on rikollista.

Ja kyllä, minulle ovat ehdotelleet niin suomalaiset känniääliöt kuin mamutkin. Ja aina eiivät ole ymmärtäneet ei:hin lopettaa. Ne ovat olleet kieltämättä hiukan ikäviä ja uhkaavaltakin tuntuneita tilanteita. Vertautuvat aika pitkälle siihen, että joutuisi vastakkain tyhjällä kadulla joidenkin Odinien solttujen kanssa. Jos mahdollista, pyrin välttämään noita tilanteita. Mutta tosiaan, ne Odinin soltut eivät vähentäisi näitä epämiellyttäviä tilanteita mihinkään, vaan lisäisivät vain uusia epämiellyttäviä tilanteita.

On muuten aika mielenkiintoista, että juuri miehiä tuntuu eniten kauhistuttavan, että turvapaikanhakijoista osa on ahdistellut naisia ja syyllistynyt seksuaalirikoksiin. Yhtään naista en tunne, jotka vastaavalla tunteenpalolla asiaan suhtautuisivat, vaikka varmasti heitäkin on. Sitä nyt vain naisena ei osaa tehdä niin isoa eroa sen suhteen, onko epämiellyttävästi tai jopa uhkaavasti käyttäytyvä ääliö ulkomaalaistaustainen vai suomalainen. Miehissä taas tuntuu olevan niitä, joille sama teko suomalaisen tekemänä menee: "Ämmät ei ymmärrä huumoria. Ei oo varmaan saanut aikoihin. Huora!"-kategoriaan ja vain ulkomaalaistaustaisen tekemänä on kuvottava teko ja rikos, jolta naisia pitää suojella.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
@LOFIN haluaisitko vielä vähän miettiä tuota cornixille esittämäsi kysymyksen mielekkyyttä? Voiko turvapaikanhakijoita ja SOO:ta verrata toisiinsa oikeasti mielestäsi noin?
 
Yhtään naista en tunne, jotka vastaavalla tunteenpalolla asiaan suhtautuisivat, vaikka varmasti heitäkin on.

Sun pitäisi liikkua vähän erilaisissa piireissä, niin näkisit asiat kirkkaammin. Lähde johonkin vähän hämyisempään lähiökapakkaan ryystämään halpaa keskiketterää. Siellä saattaa naisihmisilläkin olla Soldiers of Odin -hupparit ja jyrkät näkemykset maahanmuutosta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kiitos vaan kutsusta, mutta tuollainen katupartiointi ei oikein ole minun alaani ja itse asiassa, pidän sitä suhteellisen lapsellisena ja naurettavana touhuna. Suurin piirtein yhtä masentavana voi kuitenkin pitää suvaitsevaisina ja avarakatseisina itseään pitävien vassareiden pyhää vihaa uhkuvia kirjoituksia, joissa katupartioihin osallistuvat tuomitaan rikollisiksi ennen kuin mitään rikollista tai edes moraalisesti paheksuttavaa on tapahtunut.

Tällä saattaa tietysti olla jotakin tekemistä sen vastaanoton kanssa mitä jotkut pakolaiset ovat saaneet/saivat saapuessaan vastaanottokeskuksiin tai ylipäätään Suomeen ja sen, että hyvin todennäköisesti ainakin jotkut näistä katupartiolaisesta ovat olleet tuollaisessa toiminnassa mukana. Esimerkiksi täällä Porissa epäiltiin tuollaista ja siis ihan poliisin taholta kun Junnilan vastaanottokeskuksessa tehtiin ilkivaltaa jokin aika sitten.

Itse en näe että olisin tässä asiassa lietsonut pyhää vihaa tai syyttänyt ketään rikolliseksi etukäteen, olenpahan vain todennut että henk.koht. kokemusten vuoksi samaistan tällaiset joukkiot aina jonkinlaiseen uhkaan ja että minun on vaikea uskoa että he loisivat todellista turvaa myöskään laajemmin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Heillä on täysi oikeus olla natseja, ja sinulla on täysi oikeus sympata natseja. Minä en halua näitä oikeuksia teiltä kieltää.

Toivon, että tarkoitat tuolla yleisellä tasolla periaatteellista oikeutta. Minä nimittäin en pätkääkään symppaa natseja. Natsit ovat henkilökohtaisella dislike -listallani varsin korkealla, heti äärivasemmiston jälkeen. Itse asiassa inhoan natseja jopa marginaalisesti enemmän kuin sossuja tai AY-liikettä.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tällä saattaa tietysti olla jotakin tekemistä sen vastaanoton kanssa mitä jotkut pakolaiset ovat saaneet/saivat saapuessaan vastaanottokeskuksiin tai ylipäätään Suomeen ja sen, että hyvin todennäköisesti ainakin jotkut näistä katupartiolaisesta ovat olleet tuollaisessa toiminnassa mukana. Esimerkiksi täällä Porissa epäiltiin tuollaista ja siis ihan poliisin taholta kun Junnilan vastaanottokeskuksessa tehtiin ilkivaltaa jokin aika sitten.

Itse en näe että olisin tässä asiassa lietsonut pyhää vihaa tai syyttänyt ketään rikolliseksi etukäteen, olenpahan vain todennut että henk.koht. kokemusten vuoksi samaistan tällaiset joukkiot aina jonkinlaiseen uhkaan ja että minun on vaikea uskoa että he loisivat todellista turvaa myöskään laajemmin.

Tässä olisi nimimerkki kirjoittelijalle ja muutamalle muulle mallisuoritus siitä, miten oma mielipide tuodaan asiallisesti argumentoimalla esille. Vastaanottokeskuksiin iskuja tehneiden henkilöiden (jos siis näyttöä on) katupartiointi olisi tietenkin syytä estää. Poliisi sitä ei voi tehdä ennen kuin rikoksiin syyllistytään, mutta partioihin osallistujien kannattaisi itse katsella minkälaisen jengin kanssa kadulla viihtyy.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
@LOFIN haluaisitko vielä vähän miettiä tuota cornixille esittämäsi kysymyksen mielekkyyttä? Voiko turvapaikanhakijoita ja SOO:ta verrata toisiinsa oikeasti mielestäsi noin?
Ei tietenkään voi suoraan verrata. Olen aika varma että suuremmalla todennäköisyydellä rikollisia/väkivaltaisia ihmisiä löytyy tuosta elämänkoululaisten katupartiosta, kuin kaikkien turvapaikanhakijoiden joukosta. Kyse olikin nyt siitä mitä nämä ihmiset saavat aikaan kaduilla.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On muuten aika mielenkiintoista, että juuri miehiä tuntuu eniten kauhistuttavan, että turvapaikanhakijoista osa on ahdistellut naisia ja syyllistynyt seksuaalirikoksiin. Yhtään naista en tunne, jotka vastaavalla tunteenpalolla asiaan suhtautuisivat, vaikka varmasti heitäkin on.

Kyllä heitäkin on, tunnen itsekin pari eikä heidän tunteenpaloaan tietysti käy vähätteleminen. Miesten kohdalla kysymys on tietysti osin siitä, että oma aggressio on helpompi perustella sillä että naiset ovat olleet hyökkäysten kohteena.

Yleisemminhän Suomessa on tämä erikoinen kulttuuri että humalassa olemisella voi perustella melkein millaista käytöstä tahansa, mutta se nyt menee sen verran ohi aiheen ettei siitä kannattane jatkaa tässä enempää.
 

Johnnie

Jäsen
Minä en ole sinua sanonut natsiksi. Symppaaminen on eri asia kuin kannattaminen. Mutta jos sinun reaktiosi siihen, että ihmiset ilmoittavat kannattavansa valkoista Suomea, on "seurata neutraalisti sivusta", et sinä taida ihan hirveästi tummaihoisia arvostaa. Suurin osa suomalaisista suhtautuu puheisiin valkoisesta Suomesta varmasti kielteisesti, ei neutraalisti kuten sinä.

Lähinnä tarkoitin tuolla suhtautumisella tuota itse SOO:n toimintaa eli katupartiointia ja siihen liittyviä asioita. Kuten aikaisemmin kävikin ilmi, niin en ollut tuosta valkoisen Suomen puolesta taistelemisesta edes tietoinen, enkä viesteissäni ole käsittääkseni mitenkään ilmaissut minkäänlaista sympatiaa tämänkaltaista toimintaa kohtaan.
 

cornix

Jäsen
@LOFIN onko sinun mielestäsi siis ihan OK että vaikka ISIS-kytköksiä ja muita omaavat henkilöt kiertelevät omilla jengitunnuksillaan ja mustilla lipuillaan partioimassa kaduilla? Vai muuttuuko tilanne hälyttäväksi vasta kun itse partioidessa syyllistyvät johonkin rikokseen? Ihan vaan että ollaan samalla viivalla
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vastaanottokeskuksiin iskuja tehneiden henkilöiden (jos siis näyttöä on) katupartiointi olisi tietenkin syytä estää. Poliisi sitä ei voi tehdä ennen kuin rikoksiin syyllistytään, mutta partioihin osallistujien kannattaisi itse katsella minkälaisen jengin kanssa kadulla viihtyy.

Porissahan kävi tragikoominen tapaus kun yksi tavallinen jamppa halusi aloittaa katupartiotoiminnan Länsi - Porissa ja kyseli ihmisiltä Facebookissa kiinnostusta asiaan. Paljon tuli peukutusta ja lupauksia saapua paikalle, mutta tosipaikassa tapaamisen tulikin vain näitä huppupäisiä pilottimiehiä. Kaveri sitten totesi että hän ei näiden kanssa asioi ja homma jäi siihen. Tapauksesta tehdyssä lehtijutussa poliisi siten epäili että samat tyypit olisivat olleet Junnilassa asialla, mutta tämä oli ilmeisesti vaan epäilyä ilman todellista näyttöä. Joka tapauksessa ihan fiksua rajanvetoa ko. kaverilta, ei perusteltukaan huoli turvallisuudesta sentään perustele mitä tahansa.

Jos turvallisuus tosiaan huolettaa, niin luulisi Suomesta löytyvän ihan "normaalien" ihmisten katupartioita pilvin pimein. Itseäni puistattaa tiettyjen tahojen yliaktiivisuus asiassa, varsinkin kun epäilen että heidän huolensa saattavat olla aika valikoivaa laatua.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
@LOFIN onko sinun mielestäsi siis ihan OK että vaikka ISIS-kytköksiä ja muita omaavat henkilöt kiertelevät omilla jengitunnuksillaan ja mustilla lipuillaan partioimassa kaduilla? Vai muuttuuko tilanne hälyttäväksi vasta kun itse partioidessa syyllistyvät johonkin rikokseen? Ihan vaan että ollaan samalla viivalla
En itse pidä kyseisiä järjestöjä oikein samalla viivalla, joten en viitsi lähteä vertailemaan. Itselleni SoO vaikuttaa lähinnä elämänkoululaiselta junttiporukalta, jotka unelmoivat jonkinlaisesta Euroopan kansojen heräämisestä olematta kuitenkaan itse kykeneväisiä tekemään asialle mitään. Uskon että suojelupoliisi pistää rattaita liikkumaan mikäli epäilevät Odinin jäsenten olevan vakava uhka ihmisten turvallisuudelle.

Lisätään vielä edittinä että objektiivisesti katsoen joku voi nähdä molemmat järjestöt samalla viivalla. Subjektiivisesti pidän Odinin sotureita huomattavasti pienempänä turvallisuusuhkana kuin maahanmuuttajien mukana tulevia ääriaineksia. Jos minä saan valita kummat hengailevat Turun kadulla, valitsen mielummin nämä nahkapäät.
 

cornix

Jäsen
En itse pidä kyseisiä järjestöjä oikein samalla viivalla, joten en viitsi lähteä vertailemaan.

Mutta turvapaikanhakijat tolleen homogeenisenä ryhmänä näit kuitenkin ihan päteväksi vertailukohdaksi, jep jep.

Uskon että suojelupoliisi pistää rattaita liikkumaan mikäli epäilevät Odinin jäsenten olevan vakava uhka ihmisten turvallisuudelle.

Ole uskossasi vahva. SVL on toki SUPOn listoilla ja porukkaa tarkkaillaan mutta muutamaa kotietsintää pidemmälle ei ole päästy.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Subjektiivisesti pidän Odinin sotureita huomattavasti pienempänä turvallisuusuhkana kuin maahanmuuttajien mukana tulevia ääriaineksia. Jos minä saan valita kummat hengailevat Turun kadulla, valitsen mielummin nämä nahkapäät.

Sinänsä toki samaa mieltä, mutta parempi olisi, jos yhtään mikään äärijärjestö ei partioisi kadulla. Ei ihmisiä toki oikein voi kieltää kadulla liikkumasta, mutta ei tällaista partiointia todellakaan tarvitsisi miltään viralliselta taholta rohkaista, eikä median esittää minään herttaisena kansalaisaktiivisuutena. Ja poliisin homma toki on huolehtia siitä, että nämä partiolaiset eivät uhkaa yleistä turvallisuutta.

Onneksi nyt saivat tämän ideansa tällaisilla keleillä. Ei siellä ihmisiä pahemmin tarkene kuljeksia muutenkaan ja todennäköisesti ovat kyllästyneet leikkiinsä paljon ennen kuin kevät tulee ja ihmisiä alkaa kaduilla näkyä enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös